Vegatopia Forum

Recepten Leiden III

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiwi

Recepten Leiden III
« Gepost op: 17 juli 2005, 14:32:09 »
Seiten 'saucijzen'broodjes (vegan)

Ingrediënten
ui
knoflook
seitan gehakt (van De hobbit, bij de natuurvoedingswinkel in de koeling)
gehaktkruiden
klein blikje tomatenpuree
bladerdeeg (vegan; van Ting, bij de natuurvoedingswinkel in de vriezer)

Bereiding
Laat de velletjes bladerdeeg los van elkaar ontdooien. Snijd de ui in kleine stukjes. Fruit de ui en de gehakte knoflook in een beetje olie tot de ui zacht is. Meng het seitangehakt, de gehaktkruiden en de tomatenpuree daar doorheen (en laat afkoelen). Vorm er (zo goed en zo kwaad als het gaat, waarschijnlijk niet dus) een soort 'worstje' van. Leg deze op het bladerdeeg en vouw dit eromheen. Plak het bladerdeeg dicht met wat water. Twintig minuten bakken in een voorverwarmde oven van ongeveer 180°.


Appeltaart (vegan)

Ingrediënten
mix voor appeltaart (van Atlanta in dit geval)
boter (Wajang, want die is vegan)
appels
(vanille) suiker
rozijnen
kaneel
abrikozenjam

Bereiding
Volg de aanwijzingen op de verpakking, maar laat het ei achterwege. Ik heb de taart nog een kwartier langer gebakken, omdat ik dubbele hoeveelheden had gebruikt, en omdat de buitenkant nog erg witjes was na het verstrijken van de voorgeschreven baktijd (waarschijnlijk door het ontbreken van ei). Later kreeg ik als tip van De Meester dat dit te ondervangen was geweest door een beetje glucosestroop (als ik het goed onthouden heb, het was al laat) door het deeg te kneden.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2005, 15:37:36 »
Taart met mango en mascarpone

speculaas
1 bakje mascarpone
agar agar 1 zakje
2 blikken mango
50 gram witte bastard suiker
koffielikeur
1 dl sterke koffie
cacao


Agar agar met het mangosap in een pan langzaam opwarmen, even koken om in te dikken en dan een beetje af laten koelen.  Het mangovruchtvlees met een vork fijnprakken (mag nog best een beetje grof blijven) en dan mengen met de suiker en de mascarpone. Vervolgens mengen met het mangosap agar agar mengsel.
De (afgekoelde) koffie mengen met een flinke scheut likeur daarin de speculaasjes dopen en een bodem in een  ruime schaal leggen. Daarop een laag mangomengsel, daarop weer een laag speculaasjes. Eindigen met een laag mango mengsel en bestrooien met cacao. In de koelkast laten opstijven.

Edit: voor de vegan variant heb ik vegan speculoosjes gebruikt en zijdetofu in plaats van mascarpone
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2005, 15:39:14 door Laurie »

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2005, 15:41:09 »
Je vergeet de kaarsjes te noemen, Kiwi. ;)


Quinoasalade met saffraansaus (vegan)

Ingrediënten:
200g gedroogde kikkererwten
150g quinoa
een kruidenbouillonblokje
1 rode ui, fijngehakt
1 el olijfolie
100g gedroogde abrikozen, gehakt
100g gedroogde vijgen, gehakt
50g pistachenoten
4 bosuitjes, gehakt
stuk of 6 takjes koriander, gehakt
blaadjes van een stuk of 6 takjes munt, gehakt
een krop ijsbergsla
Voor de vinaigrette:
1 teen knoflook, geperst
1/2 tl zout
1/2 tl gemalen komijn
1/2 tl gemalen koriander
1/2 tl gemalen kaneel
rasp van 1 sinaasappel
4 el extra vierge olijfolie
2 el balsamico
Voor de saffraansaus:
300 ml yofu naturel
enkele saffraandraadjes
2 el extra vierge olijfolie
zout en versgemalen peper


Voorbereiding:
Week de kikkererwten een nacht. Kook ze vervolgens tot ze gaar zijn (hier staat geloof ik een uur voor, maar bij mij duurde het vreemd genoeg wel twee uur :-X).
Spoel de quinoa goed af (om bittere smaak te voorkomen) en laat uitlekken in een zeef.
Rooster voor de saus saffraandraadjes in een droge pan en maal ze min of meer fijn in een vijzel. Roer de saffraan door de yofu, voeg de olijfolie toe en peper en zout naar smaak. Laat minstens 30 minuten staan.
Breek een aantal (in dit geval negen :)) bladeren sla van de krop af, was ze en laat uitlekken.

Bereiding:
Rooster de quinoa enkele minuten in een droge pan tot de korrels goudbruin zijn en opspringen. Voeg 350 à. 400 ml. water toe en het bouillonblokje en breng aan de kook. Kook de quinoa vervolgens 10-15 minuten. Meng intussen alle ingrediënten voor de vinaigrette. Laat de quinoa net droogkoken of anders goed uitlekken en roer de vinaigrette door de warme quinoa. Fruit de ui enkele minuten in de olijfolie en voeg deze met de resterende ingrediënten toe aan de quinoa.
Doe een paar scheppen quinoasalade in ieder blad ijsbergsla en schep er wat saffraansaus op.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2005, 15:42:24 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Kiwi

Re:Recepten Leiden III
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2005, 16:04:19 »
Je vergeet de kaarsjes te noemen, Kiwi. ;)

O ja, de kaarsjes...  ::) :bonk:

Recept voor taartkaarsjes

Koop een pakje kaarsjes voor op taart. Bak een taart (voor recept zie hierboven). Wacht tot de jarige de keuken uit is en plaats de kaarsjes op d.... wacht tot de jarige zich heeft omgekleed en plaats de kaarsjes op.. wacht tot de jarige weer weg is en plaats de kaa doe net of je heel druk bezig bent met het in de gaten houden van je saucijzenbroodjes in de oven terwijl de kaarsjes beginnen te smelten in je hand en de jarige verwoede pogingen doet om een recalcitrant pistachenootje uit z'n schilletje te forceren (zie de foto). Ga dan eerst maar eten. Plaats na het eten de kaarsjes... wacht tot de jarige de keuken uit is. Plaats... ben Bart eeuwig dankbaar dat hij doorhad wat ik aan het doen was en dat hij Calimero met zachte dwang de keuken uit wist te werken. Plaats de kaarsjes in hun taartenkaarskandelaartjes op de taart. Steek de kaarsjes aan. Loop de trap af en steek de uitgewaaide kaarsjes nogmaals aan. Zet zingend (ahum) de taart met brandende kaarsjes voor de verraste jarige neer.

En ze had echt niks door, dat was nog het mooiste. Maar wat baalde ik toen ze elke keer maar weer terug kwam die keuken in! :O

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2005, 16:23:52 door Kiwi »

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2005, 16:15:03 »
 :laugh:!
Wat erg... :bloos: :bloos: :bloos:

ben Bart eeuwig dankbaar dat hij doorhad wat ik aan het doen was en dat hij Calimero met zachte dwang de keuken uit wist te werken.
Hij liet Poek áchter mij met een dessert in z'n handen de trap af gaan. :eh: Ik wist niet hoe snel ik beneden moest zijn dus! :P
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2005, 16:44:17 »
Hij liet Poek áchter mij met een dessert in z'n handen de trap af gaan. :eh: Ik wist niet hoe snel ik beneden moest zijn dus! :P

Hee zeg, ik ben Maud niet!

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2005, 17:11:20 »
ik heb je niet zien knoeien, noch kaarsvet op de muren zien blazen :P

de hartige taart bestond uit brooddeeg (500g meel, met een klont wajang en een zakje gedroogde gist en water) met daartussen gebakken courgettes met knoflook, stukjes paprika tomaat en olijven, wat 30 minuten in de oven heeft gestaan.

ik had niet al het deeg gebruikt, en van de rest van het deeg heb ik knoflook ui bolletjes gebakken, door die dingen erdoorheen te knedemn en daarna de bolletjes in te smeren met margarine (heerlijk werk is dat :)) en tegelijk met de taart in de oven te hebben.
Zo.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2005, 17:15:57 »
Maar had je zowel een bodem als een dekseltje van deeg? Ik heb de taart alleen aangesneden gezien en vond het zo leuk (en lekker!) dat de groente tussen laagjes deeg zat.  :D

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2005, 17:34:36 »
Tofu-bitterballen met mosterdsaus

Dit recept is voor 15 stuks (ik had ongeveer het drievoudige gemaakt, maar ook wat thuis gelaten):

balletjes:
1 blok tofu naturel, 375 gr
2 wortels
1 ui
1 cm gemberwortel
150 gr bloem
5 el jap. sojasaus

saus:
3 el mosterd
2 el appeldiksap
3 el citroensap

Bereiding:
Frituurolie verhitten. Tofu uitlaten lekken en verkruimelen. Wortels schoonmaken, wassen en raspen. Ui pellen en snipperen. Gember schillen en raspen. In kom tofu, wortel, ui, gember, bloem en sojasaus tot samenhangende massa kneden. Van de massa ong. 15 balletjes draaien. Balletjes frituren in ong. 5 a 6 minuten tot ze krokant zijn. Laten uitlekken op keukenpapier.
Sausje: Mosterd, citroensap, appeldiksap tot sausje kloppen. Ik heb deze verhoudingen niet helemaal aangehouden omdat ik een erg scherpe mosterd had. Bovendien vond ik het sausje iets te dun en heb er uiteindelijk wat bindmiddelpoeder (ja Calimero, dat was dat 'drogige smaakje') doorheen gegooid (bij gebrek aan yofu).
Eet gezond & eet taartjes

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2005, 18:45:51 »
Maar had je zowel een bodem als een dekseltje van deeg?

ja
Zo.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2005, 18:56:50 »
Hij liet Poek áchter mij met een dessert in z'n handen de trap af gaan. :eh: Ik wist niet hoe snel ik beneden moest zijn dus! :P

Hee zeg, ik ben Maud niet!

Zolang jij je recept nog niet hebt gepost, vind ik eigenlijk dat je behoorlijk weinig recht van spreken hebt hier, weet je. :devil:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2005, 19:08:00 »
Zolang jij je recept nog niet hebt gepost, vind ik eigenlijk dat je behoorlijk weinig recht van spreken hebt hier, weet je. :devil:

Maar ik heb de verpakking niet meer!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2005, 19:10:45 »
Da's dan jammah he!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2005, 19:17:37 »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2005, 19:27:17 »
www.knorr.nl???

Ja daar had ik al gekeken. Maar goed, het kan natuurlijk ook zo:

Men koopt een pakje van Knorr en wat Tofu. Men vervangt in het recept van het pakje de kip door Tofu, en volgt verder het recept.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #15 Gepost op: 17 juli 2005, 19:27:42 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #16 Gepost op: 17 juli 2005, 19:29:29 »
wat Tofu.
Hoeveel?

Teveel, zodat Sam de rest van de week niet meer hoeft te koken!

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #17 Gepost op: 17 juli 2005, 19:30:59 »
volgens mij heeft hij bijna een heel pakje naturel tofu gebruikt.
Zo.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #18 Gepost op: 17 juli 2005, 19:32:18 »
volgens mij heeft hij zeker anderhalf pakje naturel tofu gebruikt.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Recepten Leiden III
« Reactie #19 Gepost op: 17 juli 2005, 19:54:14 »
volgens mij heeft hij bijna een heel pakje naturel tofu gebruikt.

volgens mij heeft hij zeker anderhalf pakje naturel tofu gebruikt.

De vraag is dan toch wat hij met de rest, viz. bijna geen pakje of amper een half pakje, gedaan heeft!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.