Vegatopia Forum

paté

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TofuAttack

paté
« Gepost op: 18 februari 2007, 18:38:15 »
heeft er iemand recepten voor groentepaté.
het maakt niet uit voor welke groente(s) het recept is, alleen liefst zonder eieren te hoeven gebruiken.

mjets

Re:paté
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2007, 16:41:28 »
Ik weet niet of je dit bedoelt maar ik heb wel een basis zonnebloempate, waar je dan ieder willekeurige smaak/groenten aan toe kan voegen...

3 koppen gepelde zonnebloempitten (laat deze 12 uur weken en daarna 4 uur kiemen)
1 kop citroensap
1/4 kop smaakaroma (tamari of groentebouillon of wat je lekker vindt)
1/2 uitgeperst teentje knoflook
-> Mix alles tot smeuige pasta. In gesloten pot 2 weken houdbaar.
Lekker bij salade, als dip bij rauwkost (venkel- paprika-reepjes, bleekselderij schuitjes, komkommer en tomaten plakjes.
Maar je kunt aan deze pate ook gedroogde tomaten toevoegen en olijven voor een Italiaanse toets. Of gegrilde aubergine en currypoeder voor het India gevoel. Nou ja, wat je maar wilt.

Wel een leuk idee; allemaal pate receptjes ... lijkt me wel wat.

mjets

Re:paté
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2007, 16:47:25 »
misschien paprika pate?

gril in oven: ui, rode paprika, tomaatjes
rode linzen koken
zout, bouillonpoeder, kruiden (knoflook), tomatenpuree
-> Haal de velletjes van paprika en tomaatjes.
Alles in de mixer, evt. water en kruiden na smaak toevoegen...

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re:paté
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2007, 16:50:37 »
Ik heb een recept voor bonenpaté. Het is bedoeld als voorgerecht, maar het kan ook wel op brood ofzo.

400gr. gemengde bonen (uit blik, of gedroogd, geweekt en gekookt)
2 el olijfolie
sap v 1 citroen
2 teentjes knoflook
1 el fijngehakte koriander
2 lente-uitjes

bonen afspoelen, pureren met keukenmachine of vork. (niet al te fijn, dan wordt het vies) Olijfolie, citroensap, koriander en uitjes toevoegen en tot een gladde masse mengen. Evt. peper en zout toevoegen. Halfuurtje in koelkast, klaar.

mjets

Re:paté
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2007, 17:01:39 »
Ik heb eens een keer alle ingredienten van de pate's van o.a. Viana opgeschreven. (gezien je naam, past het wel bij je?? Tofu-basis) Heel inspirerend bleek. Met zo'n rijtje pruts je al snel een heerlijke pate in elkaar (en laat vrolijk weg wat je eigenlijk niet zo lekker vindt...)

Plak het er gewoon onder : Viana dus:


Casablanca; Kerrie kikkererwten spread
ingredienten:
Viana Real Nigari Tofu, zonnenbloemolie, pompoen, citroensap, cashew pasta, ruwe rietsuiker, kikkererwten, curry, cider vinegar, zeezout, sesam pasta, kruiden, bouillon, rijstebloem, palmboter, bindmiddel: zweewier extract & carob poeder

Inca; Amaranth & gerookte tofu spread
ingredienten:
Viana Real Smoked Tofu, Viana Real Nigari Tofu, zonnenbloemolie, amaranth, mais, ruwe rietsuiker, mosterd, citroensap, cashewpasta, wortelen, prei, cider vinegar, zeezout, kruiden, bouillon, rijstebloem, palmboter, bindmiddel: zweewier extract & carob poeder

Hokkaido; casew pompoen & sesam spread
Ingredienten:
Viana Real Nigari Tofu, zonnenbloemolie, Hokkaido pompoen, knolselderij, citroensap, ruwe rietsuiker, cashew pasta, uien, kruiden, sesamepasta, cider vinegar, zeezout, miso, bouillon, rijstebloem, palmboter, bindmiddel: zweewier extract & carob poeder

Green Lentil; Linzen en groene spelt spread
Ingredienten:
Viana Real Nigari Tofu, zonnenbloemplie, linzen, groene spelt, mosterd, ruwe rietsuiker, citroensap, uien, wortelen, zeezout, kruiden, cider vinegar, bouillon, rijstebloem, palmboter, bindmiddel: zweewier extract & carob poeder

Temtation; tempeh en wortel spread
Ingredienten:
Viana Real Nigari Tofu, zonnenbloemolie, tempeh, wortelen, geroosterde uien, ruwe rietsuiker, citroensap, kruiden, tomatenpuree, cider vinegar, zeezout, kruiden, cider vinegar, bouillon, rijstebloem, palmboter, bindmiddel: zweewier extract & carob poeder
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2007, 17:02:56 door mjets »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:paté
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2007, 17:02:43 »
hier vind je onder 'broodbeleg' ook nog een aantal recepten.
,,,,فلافل

mjets

Re:paté
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2007, 17:08:06 »
broccoli pijnboompittenspread klinkt geweldig, 2 ingredienten die ik ook altijd wel in huis heb... goeie link Selly thx!

TofuAttack

Re:paté
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2007, 18:59:49 »
thanx, kga ze zeker eens proberen! genoeg inspiratie nu


Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:paté
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2007, 21:33:22 »
Thanks voor de tips, ik ga dit ook eens proberen!!
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

mjets

Re:paté
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2007, 21:47:56 »
Persoonlijk vind ik degene op basis van zonnebloempitten erug lekker, ik zal de rest van mijn mini broodbeleg  "onderzoek" hieronder plakken :P. Ben benieuwd welke bevallen en hoe het verging.

Bruno Fisher
paprika-noten spread omschrijving: Gezoet met agave. ingredienten:
rode paprika, uien, tomatenpuree, water, cashewnoten, rijst, zonnebloemolie, citroensap, sesam, mais, aardappel, agavesap, zeezout, specerijen, gist, knoflook

champignon spread ingredienten:
water, palmvet, champignons, ui, aardappel, zeezout, gistextract, specerijen en kruiden

Nieuwe Band
tomaten spread omschrijving: Smaakvolle spread op basis van zonnebloempitten. ingredienten:
zonnebloempitten, tomatenpuree, zonnebloemolie, tomaten, citroensap, water, rietsuiker, zeezout, sojasaus, kruiden en specerijen

bieslook spread ingredienten:
zonnebloempitten, water, zonnebloemolie, bieslook, uien, citroensap, olijfolie, zeezout en kruiden

shitaké spread ingredienten:
zonnebloempitten, water, zonnebloemolie, shitake‚ uien, sojasaus, zeezout en kruiden

daslook spread ingredienten:
zonnebloempitten, zonnebloemolie, water, citroensap, daslook, olijfolie, zeezout en kruiden
 

Yakso

kikkererwten paté ingredienten:
water, kikkererwten, wortelen, sojabonen, tamari, pindakaas, kruiden


« Laatst bewerkt op: 19 februari 2007, 21:54:12 door mjets »