Vegatopia Forum

Versuikering vegetarische producten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2014, 14:51:06 »
Ontloopt elkaar niet veel. Diepvriesspinazie bevat vaak meer vitaminen dan het verse spul in de supermarkt, omdat dat er al een paar dagen ligt.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2014, 17:01:21 »
En spinazie uit de vriezer is vaak lekkerder ook, maar dat zal wel dezelfde reden hebben :P
Maar ook bij bijvoorbeeld sperzieboontjes maakt het weinig verschil tussen potje/blik of vriezer? Ligt er vast ook wel aan hoe lang je het normaal kookt.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.554
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2014, 20:45:37 »
En of je het kookvocht weggooit of er bijvoorbeeld een sausje mee maakt?

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #23 Gepost op: 16 januari 2014, 00:30:26 »

In fruit zitten natuurlijke suikers, die kan geen kwaad volgens mij. Die hebben een andere impact op het lichaam dan gefabriceerde.

Suikers zijn suikers, en hebben dezelfde inpact op je lichaam...
Tussen suikers die van de fabriek rollen (geraffineerd suiker, dextrose, glucosestroop, enz ) en suikers van bv appel of peer moet een gigantisch verschil tussen zitten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2014, 00:45:50 »

In fruit zitten natuurlijke suikers, die kan geen kwaad volgens mij. Die hebben een andere impact op het lichaam dan gefabriceerde.

Suikers zijn suikers, en hebben dezelfde inpact op je lichaam...
Tussen suikers die van de fabriek rollen (geraffineerd suiker, dextrose, glucosestroop, enz ) en suikers van bv appel of peer moet een gigantisch verschil tussen zitten.


Dat kan nog wel eens tegenvallen...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.906
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2014, 01:05:41 »
Tussen suikers die van de fabriek rollen (geraffineerd suiker, dextrose, glucosestroop, enz ) en suikers van bv appel of peer moet een gigantisch verschil tussen zitten.

Er wordt hier beweerd dat het laatste ongezonder is, maar dat is waarschijnlijk niet wat jij bedoelt?

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2014, 13:55:21 »
Hoewel er ook staat dat fructose uit fruit gezonder is dan fructose uit bijvoorbeeld high-fructose-corn-syrup, als ik het goed lees. Maar dat lig tniet aan de suikers zelf, maar omdat ze in fruit in vezels verpakt zijn. (Ook de reden waarom commercieel vruchtensap extra ongezond is).

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #27 Gepost op: 20 januari 2014, 00:54:14 »
Hoewel er ook staat dat fructose uit fruit gezonder is dan fructose uit bijvoorbeeld high-fructose-corn-syrup, als ik het goed lees. Maar dat lig tniet aan de suikers zelf, maar omdat ze in fruit in vezels verpakt zijn. (Ook de reden waarom commercieel vruchtensap extra ongezond is).
Klopt.
Het is ook logischerwijs af te leiden. Van door mensen geconsumeerde fruit is bij mijn weten nimmer bewezen dat het je gezondheid schaadt (behalve in uitzonderingen zoals bv allergieen). Juist omgekeerde: fruit is gezond voor ons.
Van gefabriceerde suikers daarentegen zoals glucosestroop zijn wel bewijzen dat ze je gezondheid schaden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #28 Gepost op: 20 januari 2014, 14:34:33 »
Ik vind fruit heerlijk, maar het is niet gezond voor mij. En voor nog wel meer mensen niet. De suikers zorgen ervoor dat mijn bloedsuiker ernstig ontregeld raakt, dat ik moe wordt, dat ik honger blijf houden.

Voor veel dingen geldt: met mate, en dat geldt voor fruit ook. Als je het eet, dan een stuk in zijn geheel. Geen sapjes etc. En eet het met wat proteine en vet, zodat de suikers langzamer opgenomen worden.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2014, 15:42:03 »
Hoe werkt dat precies?
Ik heb een enorm instabiele bloedsuikerspiegel, en de link met suiker had ik al wel gelegd. Maar eet jij helemaal geen fruit dan? Wie weet is dat voor mij ook iets om te proberen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #30 Gepost op: 20 januari 2014, 16:06:19 »
Hoe werkt dat precies?
Ik heb een enorm instabiele bloedsuikerspiegel, en de link met suiker had ik al wel gelegd. Maar eet jij helemaal geen fruit dan? Wie weet is dat voor mij ook iets om te proberen.

Alleen oppassen met fruit werkt dan niet. Je moet op alle koolhydraten letten.

Ik eet alleen op smokkeldagen fruit, heel soms tussendoor. Verder wel elke ochtend bijna 1 banaan (nijn krijgt ook een stukje mee), niet al te rijp, voornamelijk ook vanwege de kalium. Verder eet ik iedere maaltijd proteine met een beetje vet en koolhydraten. Dus als ontbijt een bak kwark met 3 el versgemalen zaden en een stuk banaan en als avondeten bv tofu in zelfgemaakte tomatensaus met een boel groenten. Geen rijst, pasta, granen, aardappels. (Tenzij het smokkeldag is ;D.) Daarmee houd ik mijn levels en mijn hongergevoel het meest stabiel. Eet ik diezelfde maaltijd met daarbij als extraatje rijst ofzo, dan heb ik na een uur alweer honger.


Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #31 Gepost op: 20 januari 2014, 17:22:47 »
Op te weinig koolhydraten doe ik het ook weer niet goed heb ik gemerkt. Blijft zoeken naar de juiste verhoudingen voor mij.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #32 Gepost op: 20 januari 2014, 17:35:04 »
Op te weinig koolhydraten doe ik het ook weer niet goed heb ik gemerkt. Blijft zoeken naar de juiste verhoudingen voor mij.

Is per persoon verschillend. Ik denk dat ik nu op 100-150 gram per dag zit, een aardig deel daarvan afkomstig van zuivel, dus niet echt laag. Maar heb eerder ook een lange periode op 50 gram gezeten. Dat was wel met behulp van proteinepoeder, anders krijg je dat als (toen nog) vega niet voor elkaar.

En  behalve de hoeveelheid is dat combineren dus belangrijk. Maak niet pasta/rijst/aardappelen de hoofdmoot van je maaltijd, maar groente en proteine. En doe daar een beetje koolhydraten bij in de vorm van peulvruchten bv.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #33 Gepost op: 20 januari 2014, 18:15:34 »
Ik zal eens wat experimenteren. En qua lunch doe je hetzelfde?  Ik wissel nu vaak brood af met salades met granen en peulvruchten, maar dat voelt nog niet optimaal.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #34 Gepost op: 20 januari 2014, 19:07:09 »
Ja, alle maaltijden.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #35 Gepost op: 21 januari 2014, 16:48:46 »
Hizikigrrrl, welke suikertype heb je? I of II?
(dit is eigenlijk weer een uitzondering, onder normale omstandigheden is fruit gezond)

Over bananen wil ik deze opmerken:
In een dierentuin geven ze apen geen bananen meer omdat de door mens verbouwde bananen teveel suikers zouden bevatten (vergeleken met de natuurlijke). Misschien geldt dit voor alle fruit die de mens verbouwd.

http://www.nu.nl/opmerkelijk/3678733/apen-in-britse-dierentuin-krijgen-geen-bananen-meer.html

Citaat
Apen in Britse dierentuin krijgen geen bananen meer
Een Britse dierentuin heeft bananen uit het dieet van de apen geschrapt. De vruchten bevatten te veel suiker.


Medewerkers van de Paignton Zoo Environmental Park in het Britse Devon zijn van mening dat een op groente gebaseerd dieet gezonder is voor de primaten, zo meldt UPI.

"Fruit dat gekweekt is voor mensen bevat veel meer suiker en minder vezels en eiwitten dan fruit dat in het wild groeit", zegt medewerker en voedingsdeskundige Amy Plowman. "Als je dat fruit aan de dieren geeft, is het alsof je ze chocolade en cake geeft."

"Vergeleken met wat de dieren in het wild zouden eten, hebben de bananen veel te veel calorieën en veel meer suiker. Dat is niet alleen slecht voor hun tanden, het kan ook leiden tot diabetes en maagproblemen." 

Agressief

Volgens Plowman hebben de apen zich goed aangepast aan hun nieuwe dieet. "We hebben de hoeveelheid fruit langzaam afgebouwd, zodat ze er aan konden wennen", zo legt ze uit.

Haar collega Matthew Webb zegt dat de vacht van de apen door het nieuwe dieet een veel betere conditie heeft en dat de dieren nu ook minder agressief zijn.
Door: NU.nl/Hans Blommaert

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #36 Gepost op: 21 januari 2014, 19:14:16 »
Ik heb geen diabetes, maar als ik niet oppas een te laag bloedsuiker. Geen pieken naar boven dus. En nogmaals, niet voor iedereen (gezond of niet) is fruit goed. De een kan het volop eten zonder problemen, anderen krijgen last van hun buik, bloedsuikerproblemen, komen aan.

Ook heel heel vroegah had de mens waarschijnlijk de beschikking over fruit dat heel zoet was en net zoveel suikers en vezels bevatte als ons huidige fruit. Het kan zijn dat het huidige bananenras (het is er eigenlijk maar 1) die op grote schaal voor menselijke consumptie wordt geteeld idd meer suikers bevat dan een oerversie.

De apen uit het nieuwsbericht krijgen sowieso een ander dieet nu, het is niet alleen dat de hoeveelheid bananen is aangepast. Overigens worden de laatste jaren in veel dierentuinen de diëten van apen aangepast naar wat ze echt behoren te eten, omdat ze veel vaker ziektes kregen die bij hun wilde broers en zussen zelden waargenomen worden (zoals bv diabetes).

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #37 Gepost op: 22 januari 2014, 13:31:19 »
Nee, he.
Ook batterijen gaan ze "versuikeren".  ;)

http://www.nu.nl/tech/3681532/onderzoekers-maken-krachtige-batterij-van-suiker.html

Citaat
Onderzoekers maken krachtige batterij van suiker
Onderzoekers aan de technische Universiteit van Virginia hebben een batterij ontwikkeld op basis van suiker. De batterij zou veel meer energie op kunnen slaan dan andere batterijen van hetzelfde formaat.
Foto:  Getty Images

Dat maakten de onderzoekers bekend in een onderzoeksartikel dat werd gepubliceerd in het toonaangevende blad Nature.

Het onderzoek werd uitgevoerd met het oog op de grote toename in het aantal draagbare elektronische apparaten. Laptops, smartphones en tablets hebben vaak een grote, zware accu, maar die zijn meestal niet toereikend om het apparaat langer dan een dag te kunnen gebruiken.

De batterij op basis van suiker kon in het onderzoek tien keer zoveel energie opslaan als een lithium-ion batterij van vergelijkbare grootte. In theorie hoeft een smartphone dan nog maar een keer per week opgeladen te worden. Dertien enzymen zetten de suiker om in energie en naast energie komt er ook water vrij tijdens het proces.

Opladen

Opladen kan overigens niet op de traditionele manier. De batterij zal bijgevuld moeten worden met een maltodextrine-oplossing, oftewel glucosestroop.

Onderzoeker Zhang verwacht dat de techniek binnen drie jaar klaargestoomd kan worden voor gebruik in commerciële producten, zoals smartphones en laptops.

Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2014, 11:04:24 »
Hoe werkt dat precies?
Ik heb een enorm instabiele bloedsuikerspiegel, en de link met suiker had ik al wel gelegd. Maar eet jij helemaal geen fruit dan? Wie weet is dat voor mij ook iets om te proberen.

Alleen oppassen met fruit werkt dan niet. Je moet op alle koolhydraten letten.

Ik eet alleen op smokkeldagen fruit, heel soms tussendoor. Verder wel elke ochtend bijna 1 banaan (nijn krijgt ook een stukje mee), niet al te rijp, voornamelijk ook vanwege de kalium. Verder eet ik iedere maaltijd proteine met een beetje vet en koolhydraten. Dus als ontbijt een bak kwark met 3 el versgemalen zaden en een stuk banaan en als avondeten bv tofu in zelfgemaakte tomatensaus met een boel groenten. Geen rijst, pasta, granen, aardappels. (Tenzij het smokkeldag is ;D.) Daarmee houd ik mijn levels en mijn hongergevoel het meest stabiel. Eet ik diezelfde maaltijd met daarbij als extraatje rijst ofzo, dan heb ik na een uur alweer honger.

Ik eet momenteel ook ongeveer zo, alleen dan in de vegan versie met sojayoghurt etc. Ook 100-150 gram KH per dag. Qua fruit houdt ik het meestal bij bessen en citrusfruit dat niet zo veel KH heeft. Op zich heb je geen fruit nodig als je veel groente eet. Op dagen dat ik veel beweeg (meerdere uren fietsen of wandelen) eet ik meer koolhydraten in de vorm van gedroogd fruit, crackers etc.

Ontbijt: pap van sojamelk met zemelen, gemalen noten en lijnzaad
Lunch: maaltijdsalade met veel bladgroente, tofu of tempeh, pitten of zaden en iets van blokjes gestoomde pompoen of bietjes
Avondeten: Seitan, peulvruchten of een commerciële vleesvervanger met veel (seizoens)groente en een lekkere saus
Tussendoor: nootjes, reepjes groente met een dip, soms een mandarijntje.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #39 Gepost op: 12 februari 2014, 15:38:40 »
Ik eet vrijwel alleen voeding die niet is gemaakt in een fabriek en de suikers die ik eet komen vooral uit fruit, knollen en wortelen.
Het is een stuk gemakkelijker winkelen als je niet steeds etiketten hoeft te lezen en ik vind het ook lekkerder als de voeding die ik bereidde even daarvoor nog levend was. Waarschijnlijk is het ook gezonder, iig voelt het zo.