Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #900 Gepost op: 30 september 2022, 17:41:51 »
Niet vegetariër, maar vleeseter moet eetwensen gaan doorgeven

Ik had dit artikel ook gezien en realiseerde me dat ik als ik een kantoorretentje organiseer ik ook iedereen standaard de vega etc opties laat doorgeven terwijl ik het ook kan omdraaien: mensen die niet-vega willen het laten doorgeven. Ik denk dat ik dat de volgende keer maar eens doe.  Schat in dat mijn team in elk geval dat wel prima vindt.
Werklunches probeer ik altijd te omzeilen als organisator, maar als het toch met lunch moet, laat ik het voortaan maar gewoon standaard vega bestellen, veel makkelijker.
Een van jullie ervaring ermee om de keuze om te draaien?

Ik ben benieuwd of je dit nog eens in de praktijk gebracht hebt. Vertel!

Nou, 2 maanden later brak de pandemie uit, en er valt sindsdien weinig in praktijk te brengen.
Ik heb sindsdien nog 1x, afgelopen april, iets georganiseerd en daar was het borrelaanbod van de bedrijfscatering al standaard helemaal vega (met ook oesterzwam bitterballen) dus daar hoefde niks aan bijgestuurd te worden.
,,,,فلافل

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #901 Gepost op: 16 november 2022, 10:20:16 »
Maandag + dinsdag team-uitje (nouja, bezoek aan andere lokatie van ons bedrijf, in Belgie). De meeting begon met een lunch. Je raad het al: broodjes vlees en kaas oid. Ik heb in 3-voud 'vegan' doorgegeven.
Mijn manager gaf iemand opdracht om snel een bakje hummus en een broodje bij de supermarkt te halen. Dus prima, hoewel het wel weer 'gedoe' geeft.

's Avonds zalig gegeten in een kasteeltje (Ogygia), daar was vegan echt tiptip fantastisch!

De volgende ochtend bij het ontbij (ook netjes doorgegeven en bevestigd door het hotel) nagenoeg geen vegan opties. Dus een droge boterham met jam (geen boter, daar kwamen ze op aanvraag mee aanzetten toen ik al 2 droge boterhammen gegeten had).

En bij de lunch kwam dezelfde cateraar weer aan met zijn broodjes vlees en kaas. Wederom geen vegan.
De meetings waren na de lunch afgelopen, dus mijn direct leidinggevende (waar ik mee terug reisde) zei: oke, klaar mee. Wij gaan alvast en rijden via Burger King. Daar een zalige whopper gegeten.

Maar al met al dus niet echt lekker voor elkaar.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #902 Gepost op: 16 november 2022, 11:07:47 »
Wat vervelend, Helen. Naast het gedoe vind ik het ook altijd vervelend 'die ene lastige persoon' te zijn, waardoor je je toch een beetje buitengesloten voelt.

Nu 'vegetarisch' ondertussen vrij goed is geregeld, verbaast het me toch dat het zo lastig lijkt te zijn om plantaardig ontbijt en lunch te regelen. Hoe moeilijk kan het zijn om in ieder geval wat spreads als Tartex of voor mijn part supermarkthummus aan te bieden. Er zijn ook genoeg spannende pindakazen. En groente is trouwens ook gewoon vegan  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #903 Gepost op: 16 november 2022, 21:44:09 »
Gister een borrel op werk. Er waren vegan opties van de hapjes en daarnaast werd er ook rond gegaan met falafel (2 smaken) met dip. Kon niet lang blijven, maar goed geregeld!

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #904 Gepost op: 07 december 2022, 17:10:35 »
Er wordt een kerstlunch georganiseerd. Ik meldde me aan en vroeg uiteraard: 'zijn er ook vegan opties? Zo niet, dan wil ik wel meedenken'.
Het antwoord: 'Dank je wel voor je aanmelding, behalve friet zijn er geen vegan opties'

Dus ik heb me weer afgemeld en zei dit tegen een collega.
De lieve schat werd helemaal boos, heeft (buiten mij om!) contact met de organisatie opgenomen en samen met een aantal andere collega's heeft ze een aantal vegan recepten gezocht, ze hebben het aan mij voorgelegd en die gaan we nu maken en meenemen naar de lunch (meteen ook glutenvrij om een statement te maken).

Dat vind ik dus zo lief! Ik was even niet zo strijdlustig en dach: 'laat ook eigenlijk maar', maar zij liet het er absoluut niet bij zitten en heeft dit zo georganiseerd.
Lief he?

 :thumbsup:


Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #905 Gepost op: 07 december 2022, 21:44:45 »
Zeker een lieve collega (ik zou hetzelfde hebben gedaan  :) ). Maar dat je werkgever zo pertinent weigert rekening met vegan te houden, vind ik jammer - en ook wel opmerkelijk.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #906 Gepost op: 08 december 2022, 11:05:32 »
Ik ook. Ik werk in de food en we worden doodgegooid met presentaties over trends: vegan hier en daar, projecten met vegan als thema. Maar tijdens het eten lijkt dat allemaal weer vergeten.
Het is ook niet helemaal duidelijk wie het intitiatief voor deze lunch genomen heeft, dus vandaar dat ik me een beetje afzijdig opstelde. De uitnodigingen werden ook heel rommelig verstuurd (ik werd door 2 collega's van een ander team gevraagd of we 'het eerste of het tweede blok' meededen met de kerstlunch en ik dacht: Kerstlunch? Welke kerstlunch? En een ander team is helemaal overgeslagen, omdat hun manager de uitnodiging gewoon niet heeft doorgestuurd  :o).
Hopelijk is het volgend jaar beter (na onze input :-))

Offline karl

  • *****
  • 6.309
  • Geslacht: Man
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #907 Gepost op: 09 december 2022, 16:38:38 »
Is inderdaad wel paradoxaal hoe overal vegan als trend wordt aangegeven maar men het in de praktijk dan nogal eens vergeet. Vastgeroeste (eet)patronen waarschijnlijk? Daarom goed dat er toch eens een zachtaardig statement wordt gemaakt.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #908 Gepost op: 21 april 2023, 14:11:51 »
Ik heb nu al meerdere keren een congres of symposium gehad waarbij de lunch helemaal vegetarisch was. Op zich helemaal top, maar ik merk dan dat ze (ondanks dat ik opgeef dat ik vegan eet en ik bevestigd krijg dat dat geen probleem is) dan ook niks meer regelen voor veganisten. Vorige week ook weer, er zouden ergens broodjes hummus moeten zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden. Er stond ook niet bij de broodjes geschreven wat het beleg was, en ik vind het zo onbeschoft om alles open te trekken om te kijken wat er op zit. Uiteindelijk vond ik broodjes met gegrilde groenten, dus die maar genomen. Het waren alleen wel zachte bolletjes en die zijn bijna nooit vegan, maar ik moest toch echt iets eten. In plaats van makkelijker is het nu dus alleen maar lastiger voor me geworden  :-\

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #909 Gepost op: 21 april 2023, 15:47:44 »
Ik heb nu al meerdere keren een congres of symposium gehad waarbij de lunch helemaal vegetarisch was. Op zich helemaal top, maar ik merk dan dat ze (ondanks dat ik opgeef dat ik vegan eet en ik bevestigd krijg dat dat geen probleem is) dan ook niks meer regelen voor veganisten. [...] In plaats van makkelijker is het nu dus alleen maar lastiger voor me geworden  :-\
Nou ja, lastiger wellicht niet als je bedenkt hoe moeilijk het pakweg twintig jaar geleden was om überhaupt iets vegetarisch te krijgen. Ik heb in die jaren flink geklaagd over niet-aanwezig vegetarisch aanbod, 'vegetarisch' eten dat toch niet vegetarisch bleek te zijn, onbegrip van collega's en cateraars en lange wachttijden (het is me toen meer dan eens overkomen dat ik mijn hoofdgerecht pas kreeg als de rest het toetje al achter de rug had).

Maar het lijkt er wel op dat, nu het concept 'vegetarisch' redelijk afdoende begrepen en geaccepteerd is, dat men voor het concept 'vegan' weer door hetzelfde (langzame) leerproces heen moet.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.554
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #910 Gepost op: 21 april 2023, 19:04:21 »
Wel raar, hoor. Ik merk juist vaker dat het eerder allemaal vegan is om maar direct van alles af te zijn?

Misschien ligt het ook wel aan hoe mijn werk er nu mee omgaat, onze kantine is omgeschakeld naar voornamelijk plantaardig en dan wat extra opties qua vlees/ei/kaas etc. Dus er wordt best netjes rekening mee gehouden als we ergens anders catering hebben. Al gaat het natuurlijk niet altijd 100% goed.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #911 Gepost op: 27 juni 2023, 00:15:15 »
Een conferentie op Cyprus. Tijdens de reguliere ontbijten en lunches was beloofd dat er genoeg vegetarische opties zouden zijn, en dat was zeker het geval. Maar voor een werkdiner wilde ik dat wel even checken - en terecht. Nee, als vegetariër eet ik geen vis of calamari. Een vegaburger dan? Nee, denk halloumi, groentes en champignons. Die 'ingeving' vond de kok een goed idee. De Grieken kunnen prima vegetarisch, ze noemen het alleen niet zo.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #912 Gepost op: 27 juni 2023, 23:12:44 »
Het warme gedeelte van de lunch op Cyprus was vandaag duidelijk minder vegetariërvriendelijk, maar zeker in combinatie met het saladebuffet nog steeds geen garantie dat je niet veel te veel op je bord schept  ;D. Na de welkomstreceptie 's avonds (dit was de eerste dag van de officiële conferentie, gisteren waren workshops), met allerlei hapjes en knabbelgroente was de twee uur durende strandwandeling naar het hotel dan ook niet verkeerd. Morgen ga ik een uurtje 'spijbelen' om even flink te zwemmen in de zee, voordat we tijdens het conferentiediner alweer overdadig mogen eten (en ik probeer me echt in te houden).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #913 Gepost op: 25 augustus 2023, 22:03:11 »
Bij het aanmelden van de conferentie in Ierland, waar ik afgelopen week was, heb ik uiteraard mijn vegetarische dieetwensen aangegeven. Tot mijn verbazing stonden er op de menukaart van het conferentiediner uitsluitend vlees- en visgerechten als hoofdgerecht waar je uit kon kiezen. Op navraag bleken ze wel vegetarische en vegan gerechten te kunnen verzinnen (ik had een prima risotto) - ik heb de organisatoren wel even ingefluisterd dat niet iedereen zo assertief is als ik.

Achteraf bedacht ik dat het weer een bevestiging is dat vegetarische maaltijden anno 2023 nog steeds niet zo vanzelfsprekend zijn als wij soms denken, en dat voor sommige restaurants 'vegetarisch' nog steeds in het rijtje 'speciale verzoeken' staat. Het voelt ook wel een beetje als minachting dat de vleeseters wel uit een menukaart kunnen kiezen en dat de vegetariër op navraag als antwoord krijgt: "We kunnen een risotto maken, is dat misschien wat?"
Gemüse ist mein Fleisch

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #914 Gepost op: 10 november 2023, 14:42:53 »
Voor het vieren van mijn uittocht bij huidige werkgever gaan we met de afdeling eten bij Full Moon in Den Haag. Ik heb er al eens voor de deur de kaart staan bekijken maar die is zo uitgebreid dat het me duizelden, ook echt veel vega(n) opties!
De laatste jaren zijn alle afdelings- en afscheidsetentjes altijd geslaagd voor de vega's in het gezelschap, vegans zijn er niet bij dus daar wordt geen rekening mee gehouden. Wat de keuze betreft: vaak betreft het menu's met 1 vlees, 1 vis en 1 vega gerecht dus zij die v-of-v-of-v eten hebben het meeste keus. Daar staat dan wel weer tegenover dat de vega gerechten vaak spannender waren.