Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #240 Gepost op: 08 oktober 2007, 10:55:15 »
Dat met die handdoek ben ik voor de volgende vangactie van plan, maar dan moet ik een zware handdoek hebben die snel op de grond valt en het konijn eronder houdt.

Je kan de handdoek nat maken, dat maakt hem een pak zwaarder en voor het konijn kan het geen kwaad.

Offline lianne

  • **
  • 79
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #241 Gepost op: 09 oktober 2007, 19:54:33 »
Een konijn mag nooit bewust nat gemaakt worden! Als de onderhuid nat word is de kans groot dat het konijn in shock raakt.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #242 Gepost op: 09 oktober 2007, 20:17:37 »
Een konijn mag nooit bewust nat gemaakt worden! Als de onderhuid nat word is de kans groot dat het konijn in shock raakt.

Goed dat je dat zegt, want dat wist ik niet.  Al vermoed ik dat een vochtige (maar niet druipende) handdoek het konijn niet tot de huid nat maakt.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #243 Gepost op: 09 oktober 2007, 20:36:14 »
Dank voor het meedenken!  :)
Morgen ga ik maar weer een poging wagen, ik ga het eerst met wat eten en eventueel een winterjas over 'm heen gooienproberen. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #244 Gepost op: 12 oktober 2007, 18:00:23 »
Geen konijn toen wij er waren, kennelijk opereert hij alleen 's nachts bij voorkeur na half één.  :nosmile:

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #245 Gepost op: 27 oktober 2007, 16:42:26 »
Nu ik gefocussed op konijnen ben: gisteren zag ik een mooi en aanhalig zwart konijn in een dierenwinkel. Maar eigenlijk wil ik geen konijn in een hokje, en al helemaal geen konijn die ik in een dierenwinkel koop omdat ik die handel absoluut niet wil stimuleren. ik vond het ook geen leuke winkel maar een beetje een zootje. Maar toch twijfel ik wel een beetje, nu :-[

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #246 Gepost op: 27 oktober 2007, 17:34:03 »
Nijntjes zijn ontzettend leuk, maar je moet er wel 2 hebben!
Die van mij wonen in een grote kooi in de woonkamer en ze lopen ong. 10 uur per dag los rond. Ze moeten minstens 3 uur per dag los kunnen.
Als ze bij mijn ouders zijn en het is goed weer, dan lopen ze overdag in een grote ren buiten.

In de opvang hebben ze ook heeeeel leuke nijntjes: www.bunnybin.nl en http://www.asielgoofy.nl/
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2007, 17:34:35 door Hizikigrrrl »

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #247 Gepost op: 27 oktober 2007, 18:06:08 »
 :yes: Ik weet het, dat bedoel ik met dat ik geen konijn in een hokje wil. En ook liever een opvangnijn. Mijn ouders hadden het konijn altijd los in de kamer lopen en dat was toch wel heel leuk. Ik vind drie uur per dag los mogen lopen nog niet zoveel.  :gossip: En als ik een konijn zou hebben zou er zeker een vriendje/vriendinnetje bijkomen, maar dat zou ik dan even tactisch moeten aanpakken en bij J. in de week leggen..
Het is nu gewoon niet zo handig ook om een nijn (nijnen) te nemen, maar hij zag mij en ik zag hem... Maar ik heb besloten dat er geen komt, voorlopig.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #248 Gepost op: 25 mei 2008, 13:57:13 »
Sinds gisteren staan de nijntjes op vlas ipv stro. Ze vinden het heeel interessant en zitten er in te wroeten en te doen. Het ruikt ook al minder! Wel eten ze er wat van, is dat erg?
Ze krijgen 2x daags vers hooi, dus dat is er wel altijd.

ingrid

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #249 Gepost op: 28 januari 2009, 18:37:32 »
Hoi!

Wij hadden twee huis konijntjes, zie mijn profiel foto. Nu eentje omdat Snickers is overleden in September.

Wij wonen in een apartement en Flop is altijd uit zijn kooi, die heeft ie nieteens meer  :P

We begonnen met een grote kooi toen ze babies waren, toen ze groter werden een playpen gekocht die we eraan vast maakten en ze mochten er 's avonds helemaal uit. Later werd het 's ochtends eruit, en weer erin als ze wilden natuurlijk, en snachts weer veilig in het hokje en playpen. Later nog groter hok gekocht.

Toen Snickers overleed was Flop heel bang snachts en wilde niets eten. Toen besloten we om hem 24/7 los te laten lopen met zijn kooi open en playpen weg. Hij ging er paar keer in maar deed er niets meer opeens. Toen hebben we ook de kooi weggehaald. Hij heeft nu zijn carrier/reis box voor katten die altijd open staat waar hij in speelt en kan in verstoppen.

Hij zit overdag onder onze salontafel op een fleece dekentje en heeft daar zijn verschillende soorten hooi in schaaltjes die meerdere malen per dag worden aangevuld. Ook drink water schaaltje en zijn gewone eten. 's ochtends springt hij bij ons op bed en krijgt hij een snoepje, natuurlijke papaya en ananas snoepje die goed voor haarballen is. 9 uur krijgt hij zijn eten en rond 10 krijgt hij een wortel. 3 uur weer een snoepje, 7 uur verschillende verse kruiden (basilicum,koriander,mint,peterselie) en rond 10 een Romaine sla blad (Enige sla dat de mogen en goed is!) 11 krijgt hij weer een snoepje en als we naar bed gaan wat gedroogde natuurlijke kruiden van dierenwinkel.

's avonds zit ie achter de bank en zet ik daar zijn schaaltjes neer. Daar voelt hij zich veilig snachts en laat ik een lampje aan voor hem omdat hij bang is in het donker.

Hij wordt en snickers toen ook erg verwend! Maar op een natuurlijke manier. Die snoepjes is hij dol op en heeft hij erg nodig anders krijgt hij last van haarballen.
We hebben speciaal Amerikaans hooi, Timothy hooi en Oat,wheat and Barley hooi van The Alfafa King. Duur maar is het erg waard!
Ook krijgt hij een keer per week klein stukje appel en banaan ;) We varieren van groente zoals Romaine sla, spruitje,Soy Cabbage etc.

Ik kan huiskonijntjes erg aanraden en koop ze vooral als een paar! Ze zijn erg sociale diertjes en het is erg zielig en gemeen om ze in een klein hokje te stoppen. Flopsy doet heel veel happy jumps/binkies als die gelukkig is. Super om te zien! Voeten in de lucht, springen en met de kop schudden!

O en hij is getraind! Wij hebben een lage emmer/tubtrug, die flexibele emmers. Daar doet hij alles in en heb nooit last van rotzooi.

Nou dit was het even hihi, lang verhaal sorry! We zijn nou eenmaal zo blij met Flop! Het is geweldig wakker worden met een konijn op je hoofd  :P

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #250 Gepost op: 26 februari 2009, 10:41:14 »
Wat leuk dat Flop zo'n vrij en blij konijn is.

Zou het niet iets zijn om een nieuw vriendje voor Flop te zoeken ?

ingrid

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #251 Gepost op: 26 februari 2009, 10:57:12 »
We hebben voor Flop een leuke meisje konijntje uitgezocht, een rescue konijntje. Maar we dachten dat ze een snuffels had dus is ze nu met Marks ouders en is ook een huiskonijntje. Als we verhuist zijn gaan we opzoek voor een nieuw vriendinnetje voor Flop :)

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #252 Gepost op: 26 april 2009, 11:06:18 »
Wij halen binnenkort ook twee konijntjes uit een opvang (voedster + gecastreerd rammetje). Gisteren hebben we de tuin al een beetje aangepast; Kiwilief heeft de giftige planten rondom de plek waar het hok komt te staan vervangen door bamboe en (in wat nu nog terras is) een zandbakje gemaakt waarin ze lekker kunnen graven. Ik heb al hooi, stro, aubiose en biks in huis (en dingen als voerbak, drinkflesjes, hooiruifje e.d.) en vrijdag arriveert het bestelde hok. Zodra dat gebeitst, gemonteerd, geplaatst en van ren voorzien is zijn de konijnen welkom. :D

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #253 Gepost op: 26 april 2009, 12:50:46 »
wat leuk  ;D we willen natuurlijk wel fotos tzt
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #254 Gepost op: 26 april 2009, 13:29:02 »
Waarom hebben we geen konijnensmiley?!

Leuk Kiwi!

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #255 Gepost op: 09 mei 2009, 12:09:58 »
Vanochtend om kwart voor negen zijn de konijnen gebracht, jeuj! :wortel:
Ko en Nijn (zo heten ze vanaf nu) lijken al helemaal gewend. Ze huppelen door de tunnel heen en weer alsof ze dat al jaren doen, eten regelmatig een hapje hooi, biks of wilg (ik had zowaar gisteren nog een paar afgewaaide takken gevonden!), hebben allebei ook al gedronken en gekeuteld, lagen net samen in de toiletbak (ik heb al een paar keer keutels in de bak gegooid om ze zindelijk te maken, maar tot nu toe keutelen ze er vrolijk naast, haha), af en toe gooien ze even met het speelballetje wat ze mee hebben gekregen van hun vorige baasje en Ko ontdekte binnen een half uur al dat hij kan graven in de zandbak (die overigens groot genoeg lijkt). Ik heb al een paar keer gezien dat Nijn de kop van Ko zat te wassen, zó lief! :heart: En Ko heeft zijn favoriete luierplek al gevonden geloof ik; lekker languit tegen het gaas aan zodat hij alles goed in de gaten kan houden.
Nijn heeft zojuist de ingang van het nachthok ontdekt. We hadden het trappetje vervangen door een opstapje, en ze is er zowaar zelf achter gekomen hoe ze naar binnen kan springen. Nu Ko nog, anders gaan we toch aan het eind van de middag het loopplankje maar bevestigen.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #256 Gepost op: 09 mei 2009, 12:28:30 »
Klinkt goed zeg!! Super dat ze het zo naar de zin hebben

heb je al foto's? (ben niet nieuwsgierig ;))
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Kiwi

Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #257 Gepost op: 09 mei 2009, 12:43:09 »
Ik wil ze nog niet teveel lastig vallen, dus ik heb alleen nog maar wat foto's die door het gaas zijn gemaakt. En dat levert helaas niet de allerbeste foto's op. :P Maar goed, hier zijn Ko en Nijn! :D

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #258 Gepost op: 09 mei 2009, 12:58:49 »
Ik vind het al heel behoorlijke foto's hoor :D
Ze zien er tof uit zeg :D Leuk 2 van die blije konijnen
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #259 Gepost op: 09 mei 2009, 16:11:48 »
Fijn dat Ko en Nijn zoch nu al zo thuis voelen! :D
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan