Vegatopia Forum

Eiwitten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Eiwitten
« Reactie #80 Gepost op: 17 augustus 2004, 11:56:06 »
Zijn die waarden voor rijst, pasta en couscous ongekookt of gaar?
Gekookt, zonder zout.
Enig idee wat dat ongekookt is?

En maakt dat zout nog iets uit voor het eiwitgehalte?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Eiwitten
« Reactie #81 Gepost op: 17 augustus 2004, 11:57:08 »
En met zout....?

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #82 Gepost op: 17 augustus 2004, 12:00:31 »
Zout bevat geen eiwit.

Het boekje gaat uit van voeding zoals het wordt gegeten, dus in deze gevallen gekookt. De waarde ongekookt weet ik dus niet, helaas.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Eiwitten
« Reactie #83 Gepost op: 17 augustus 2004, 12:06:45 »
Zout bevat geen eiwit.
Ja, maar je gooit er echt geen grammen zout bij denk ik dan.

Citaat
Het boekje gaat uit van voeding zoals het wordt gegeten, dus in deze gevallen gekookt. De waarde ongekookt weet ik dus niet, helaas.
Nou, als je het zelf bereidt begin je toch echt met ongekookte rijst enzo, vandaar. Ik weet dat ik een theekopje afmeet, maar heb absoluut geen benul wat dat in grammen is, en al helemaal niet wat dat is als het gaar is. Vandaar.

Met pasta begin ik meestal met 100-125 gram ongekookt, en dat verdubbelt op zijn minst, niet?

Acht boterhammen leveren me al 24 gram eiwit, en 200 a 250 gram rijst of pasta ook nog eens 8 a 10 gram, denk ik dan. En dan hebben we het nog niet gehad over het broodbeleg (pindakaas en hummus) en de peulvruchten of tofu (en dan eet ik echt meer dan een plak van 75 gram). En je krijgt ook nog eens 4-6 gram uit groenten en fruit.

Heb je nog een richtgetal voor peulvruchten?

Ik zit denk ik wel goed ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #84 Gepost op: 17 augustus 2004, 12:21:03 »
Zout bevat geen eiwit.
Ja, maar je gooit er echt geen grammen zout bij denk ik dan.

Het boekje gaat uit van 2 tl. Da's heel wat.
2 tl bevat geen eiwit.

Citaat
Nou, als je het zelf bereidt begin je toch echt met ongekookte rijst enzo, vandaar. Ik weet dat ik een theekopje afmeet, maar heb absoluut geen benul wat dat in grammen is, en al helemaal niet wat dat is als het gaar is. Vandaar.

Met pasta begin ik meestal met 100-125 gram ongekookt, en dat verdubbelt op zijn minst, niet?

Ja, dat verdubbelt. Maar ik weet niet of het gewicht ook verdubbelt. Als je wilt vraag ik het na bij mijn diëtiste. Die weet dat soort dingen beter te vinden dan ik.

Citaat
Heb je nog een richtgetal voor peulvruchten?

Ik zal een lijstje geven, zoals ik dat hier in het boekje heb staan.

bruine bonen, gekookt, zonder zout, 50 gram: 4 gram eiwit
doperwten, zonder zout, 50 gram: 2 gram eiwit
tuinbonen, zonder zout, 40 gram: 2 gram eiwit
witte bonen, gekookt, zonder zout, 50 gram: 4 gram eiwit
witte bonen in tomatensaus, 50 gram: 3 gram eiwit

Heb je hier iets aan?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Eiwitten
« Reactie #85 Gepost op: 17 augustus 2004, 12:25:33 »
Ik zal een lijstje geven, zoals ik dat hier in het boekje heb staan.

bruine bonen, gekookt, zonder zout, 50 gram: 4 gram eiwit
doperwten, zonder zout, 50 gram: 2 gram eiwit
tuinbonen, zonder zout, 40 gram: 2 gram eiwit
witte bonen, gekookt, zonder zout, 50 gram: 4 gram eiwit
witte bonen in tomatensaus, 50 gram: 3 gram eiwit

Heb je hier iets aan?
Joah.

Behalve aan die witte bonen in tomatensaus, bah :P

Opvallend dat zelfs verse peulvruchten nog zoveel eiwit bevatten. En ik denk dat je voor de meeste gekookte gedroogde peulvruchten dus wel 4 gram per 50 gram gekookt mag rekenen. Ik denk dat ik ongekookt al met zo iets begin, mogelijk meer. En peulvruchten kunnen makkelijk verdubbelen...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Eiwitten
« Reactie #86 Gepost op: 17 augustus 2004, 19:40:14 »

Op m'n pak rijst staat dat er 7.5 gram proteïne in zit per 100 gram.
Macaroni: 11.5 gram per 100 gram.
De spaghetti zelfs 13.2 gram.
Ongekookt dus.

En wat dat zout betreft: Die twee theelepels kan je rustig met een korreltje zout nemen.  :P
Van die hoeveelheid zal het grootste deel wel in het afgietwater verdwijnen. Ik zou niet graag zoveel door mijn (afgegoten) pasta roeren in ieder geval.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #87 Gepost op: 19 augustus 2004, 16:36:07 »
Was net in de winkel dus ff gekeken bij de gedroogde peulvruchten wat daar op stond, en er staat 21,0 gram eiwitten, dat is toch 21 gram he? En dat is per 100 gram, is dat gekookt of ongekookt of maakt dat niet uit? Dus blijft het eiwitgehalte op zich hetzelfde? En hoe komt het dan dat bij dat lijstje van Nicky_too een heel ander getal staat?
Beetje vreemd.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Eiwitten
« Reactie #88 Gepost op: 19 augustus 2004, 17:47:18 »
Was net in de winkel dus ff gekeken bij de gedroogde peulvruchten wat daar op stond, en er staat 21,0 gram eiwitten, dat is toch 21 gram he? En dat is per 100 gram, is dat gekookt of ongekookt of maakt dat niet uit? Dus blijft het eiwitgehalte op zich hetzelfde? En hoe komt het dan dat bij dat lijstje van Nicky_too een heel ander getal staat?
Beetje vreemd.
Die 21 gram is dan ongekookt. Als je peulvruchten kookt moet je ze eerst weken en dan nemen ze nog best veel water op. En water weegt ook wat. Nicky gaf, meen ik, eiwitgehalten van 4 gram per 50 gram, oftewel 8 gram per 100 gram. Dan kan je zelf wel nagaan hoeveel water ze nog opnemen.

100 gram gekookte peulvruchten is trouwens niks, daar zit je zo aan. Ik wel in ieder geval.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #89 Gepost op: 19 augustus 2004, 18:36:18 »
Dat verklaart het!
Ik zal van de week nog es een paar broden kopen met veel pitjes en zaden erin, zal ook vast veel eiwitten inzitten. Meestal eet ik gewoon noten en peulvruchten voor de eiwitten maar dacht dat daar meer eiwitten inzaten en dat je er minder eiwitten nodig had, toch maar es bijhouden. Maar eet zowat dagelijks rijst of pasta, alleen niet als ik frietjes eet of pizza.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #90 Gepost op: 19 augustus 2004, 21:26:46 »
Dat verklaart het!
Ik zal van de week nog es een paar broden kopen met veel pitjes en zaden erin, zal ook vast veel eiwitten inzitten.

Dat zal weinig uitmaken. Je kan beter een paar eetlepels granen en zaden in de (soja-)yoghurt doen.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #91 Gepost op: 20 augustus 2004, 10:42:55 »
Heb nog nooit sojayoghurt gegeten dus moet ik dat maar es doen misschien.

Offline CJ

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #92 Gepost op: 20 augustus 2004, 13:11:10 »
Ik heb hier echter twee boekjes liggen die geven resp. 50 en 55 gram aan. Die 70 is echt te hoog. Ik geloof mijn diëtiste in deze.

Mijn berekening was fout, omdat ik de peulvruchten verkeerd inschatte. (Ik rekende 20 gram eiwitten (droge vorm) in plaats van 5 gram per 100 gram peulvruchten)
Nu kom ik ook aan een totaal van 55 gram eiwitten per dag.
Best handig dat je hier wordt bijgestuurd, spaart mij een diëtiste uit.
"spreken is zilver, zwijgen is goud"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #93 Gepost op: 20 augustus 2004, 15:29:29 »
En mijn diëtiste is gratis, dus hebben we professionele backup.  ;D
"AAAH!!"
"HMPF!"

Fabian

Re:Eiwitten
« Reactie #94 Gepost op: 28 augustus 2004, 18:29:37 »
Ik heb net even berekend dat de knackworstjes van healthy planet (verpakt per 7) per stuk bijna 8 gram aan eiwit bevatten. Twee per dag (is makkelijk te snacken) en je hebt al weer ruim 15 gram eiwit binnen.

Ik ben ook fan van de healthy planet gehaktbal, want die heeft wel bijna 30 gram aan eiwit, Het betere werk  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2004, 18:30:04 door El Fabio »

Petra

Proteinen
« Reactie #95 Gepost op: 01 november 2005, 16:25:16 »
Ik vraag me af of ik wel genoeg proteinen binnen krijg. Ik ben nu dus bijna 2 maanden Vegan en als ik in tabellen kijk zou ik ongeveer 50 gram proteinen  moeten eten.
Maar volgens mij kom ik daar nooit aan. Hoe kun je nou weten of je daar een tekort van hebt?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #96 Gepost op: 01 november 2005, 16:38:05 »
Zoals je ziet heb ik jouw topic samengevoegd met dit al bestaande onderwerp. Daar vindt je vast nog wel meer info.

Hou oud ben je eigenlijk en hoe lang?
« Laatst bewerkt op: 01 november 2005, 16:44:19 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #97 Gepost op: 01 november 2005, 16:49:33 »
Oh, ik zie het al: 27.

Meestal rekenen ze 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Dus stel dat je op een normaal, gezond gewicht zit van bijvoorbeeld 60 kilo zou dat 60x0,8=48 gram eiwit zijn.

Maar voor vegetariers en veganisten wordt aangeraden om 1,1 tot 1,3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan te houden, omdat plantaardige eiwitten van iets mindere kwaliteit zijn. Dat zou betekenen dat je bij dat gewicht van 60 kilo ongeveer 66 a 78 gram eiwitten per dag moet binnenkrijgen, maar meestal wordt uitgegaan van max. 65 gram.

Ook is het van belang hoeveel lichamelijk werk je doet. Bij zwaar lichamelijk werk of veel sporten heb je ook meer nodig.

Het hoeft niet moeilijk te zijn om dat binnen te krijgen. Ik krijg als veeletende vega met gemak 100 gram binnen per dag ::), maar als je niet zoveel eet, kan het wel een probleem zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2005, 16:55:53 door Hizikigrrrl »

Petra

Re:Eiwitten
« Reactie #98 Gepost op: 01 november 2005, 18:29:19 »
Oh, ik zie het al: 27.

Meestal rekenen ze 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Dus stel dat je op een normaal, gezond gewicht zit van bijvoorbeeld 60 kilo zou dat 60x0,8=48 gram eiwit zijn.

Maar voor vegetariers en veganisten wordt aangeraden om 1,1 tot 1,3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan te houden, omdat plantaardige eiwitten van iets mindere kwaliteit zijn. Dat zou betekenen dat je bij dat gewicht van 60 kilo ongeveer 66 a 78 gram eiwitten per dag moet binnenkrijgen, maar meestal wordt uitgegaan van max. 65 gram.

Ook is het van belang hoeveel lichamelijk werk je doet. Bij zwaar lichamelijk werk of veel sporten heb je ook meer nodig.

Het hoeft niet moeilijk te zijn om dat binnen te krijgen. Ik krijg als veeletende vega met gemak 100 gram binnen per dag ::), maar als je niet zoveel eet, kan het wel een probleem zijn.


Ik weeg ongeveer 53 a 54 kilo zou dus ongeveer 50 gram binnen moeten krijgen maar als ik kijk naar wat ik eet geloof ik nooit dat ik dat binnenkrijg om een voorbeeld te geven wat ik vandaag gegeten heb =

4  bruine boterhammen met soya smeerkaas
1 glas ananassap
1 appel
1 peer
1 opscheplepel sperzibonen 1 eetlepel spruitjes en 2 aardappelen en wat tofu gehaktballetjes

Volgens mij kom ik er dan nooit aan?

smikkeltje

Re:Eiwitten
« Reactie #99 Gepost op: 04 november 2005, 13:50:25 »
volgens mij eet je sowieso veel te weinig...