Vegatopia Forum

Champignons

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ariel

Champignons
« Gepost op: 14 september 2006, 18:52:02 »
Hallo,

normaal doe ik altijd boodschappen bij de AH, maar nu ben ik eergisteren naar de Dirk geweest voor het eerst. Daar een bakje champignons gekocht, maar nu snijd ik ze open en zijn ze vrij bruinig van binnen, dus niet alleen die bruine 'sporen', maar er is ook een gloed eromheen bruinig. Ook meen ik dat ze wat sterker ruiken dan die ik normaalheb (normaal ruiken champignons toch nergens naar?...).

Herkent iemand dit?? Zijn de champignons nog goed, of moet ik toch maar naar de AH om een nieuw bakje te halen?

Groetjes, Ariel
« Laatst bewerkt op: 17 september 2006, 00:38:27 door Sander »

Aiko

Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2006, 19:48:28 »
Een sterkere geur opzichzelf lijkt mij geen specifiek slechte indicatie. Als de geur nu anders is dan is er in ieder geval meer reden voor nood. Is het een 'lichte' gloed of wat minder licht? Als het weefsel waar de gloed zit nog evenhard zacht is als de rest van de champignon, is dat weer een indicatie dat het geen slecht nieuws is.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2006, 19:48:49 door Aiko »

Ariel

Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2006, 20:05:02 »
ik heb ze inmiddels al gebruikt, en ze smaken gewoon lekker :)
Volgende keer koop ik alleen wel gewoon m'n boodschappen bij de Appie.

Aiko

Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2006, 20:10:16 »
Laat je even weten zodra je buikloop krijgt?
Kunnen wij er ook van leren.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2006, 20:12:17 »
Ik gebruik champignons niet meer als ze echt snerig ruiken, een beetje vissig of zo  :-X

Ariel

Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2006, 22:56:28 »
ze roken niet smerig hoor, viel me gewoon op dat ze wat dominanter roken zeg maar. Maar ze smaakten gewoon zoals anders :)  (en ik voel me nog prima)

smikkeltje

Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2006, 12:24:26 »
champignons zijn toch al schimmel  :O nou ja, ik eet ze altijd gewoon op zolang er geen dons op groeit en ze niet wegrennen als ik het bakje open doe :S heb er volgens mij nog nooit wat aan over gehouden :)

Aiko

Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2006, 15:13:36 »
Nu we het toch over champignons hebben. Ik krijg van mijn kleine oude grijze moedertje wel eens potjes en dingetjes mee die over de datum zijn. Nu heb ik een tijd geleden een potje champignons meegekregen. Even uit mijn hoofd meende ik dat het potje gedateerd was voor 2004. Zit nog prima dicht. Zou ik het lef (moeten) hebben...?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2006, 19:00:59 »
Ja.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2006, 19:06:10 »
Champignons uit een potje zijn sowieso al :pukey:, dus veel verschil zal je niet proeven! ;)
Huuuu, van die vieze weke dingetjes....
Stiekem toch een banaan!

Aiko

Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2006, 21:31:29 »
Ja, óók dat stond mij nog tegen...
Ik weet dat ik verdomd veel lef heb als het moet, maar dit vind ik toch stiekem wel net zo eng als in een pak met das de straat opmoeten...

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:spoedvraagje over champignons
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2006, 22:29:49 »
Thrillseeker!
Wel een mooie 'kicks voor niks'  :)
Stiekem toch een banaan!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Champignons
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2006, 16:24:50 »
ik heb grotchampignons uit de mergelgrotten van kanne gekregen. die schijnen heel speciaal te zijn; ben benieuwd. iemand nog tips? ik dacht zelf ze gewoon te bakken met veel knoflook en wat kruiden....

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Champignons
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2006, 17:28:20 »
Oh wat grappig! Waarom is het zo speciaal? Klinkt leuk.
Proef je de smaak nog wel goed genoeg als je ze met heel veel knoflook bakt? Ik zou dan eerder met een klein beetje knoflook doen. Of is de smaak niet wat er bijzonder aan is?
,,,,فلافل

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Champignons
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2006, 03:09:27 »
ik heb mij door mijn 'vader' laten aanpraten dat er in de champies in pot wel eens maden zitten...?
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Champignons
« Reactie #15 Gepost op: 21 september 2006, 08:47:56 »
Iew! Maar het lijkt mij toch dat er in een potje champignons net zo min maden zitten als in een potje doperwten. Of zitten ze daar ook al in?

Aiko

Re:Champignons
« Reactie #16 Gepost op: 21 september 2006, 08:56:01 »
Ik wil jullie niet ongerust maken, maar ik heb het vermoeden dat in bijna elk potje wel een beestje of twee, drie, zit. Goed gemaskeerd, uiteraard. En als het geen beestjes zijn dan wel touwtjes, steentjes, haren, takjes of urine van welk beest dan ook...

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Champignons
« Reactie #17 Gepost op: 21 september 2006, 09:04:15 »
Ja, weet ik. Maar bij maden in de champignons stel ik me zo'n potje voor met van die viezige champignons (ik hou niet zo van champignons uit pot) waar de maden tussendoor krioelen.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Champignons
« Reactie #18 Gepost op: 21 september 2006, 09:12:02 »
Ach voor paddestoelen die op dierlijke resten (mest en beendermeel(soms zelfs bloedmeel)) groeien kan je amper klagen als er een insect tussen zit ;)

het beendermeel wordt gebruikt om de ph bij te sturen en de bloedmeel voor extra stikstof.

Feyra

Re:Champignons
« Reactie #19 Gepost op: 28 september 2006, 22:21:15 »
Serieus???   :o

Voor welke champignons geldt dit? (welke kwekerijen?)