Vegatopia Forum

Vegetarische recepten voor allergie

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lor

  • *
  • 10
Vegetarische recepten voor allergie
« Gepost op: 03 november 2015, 12:22:43 »
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar keek al vaak wel rond voor leuke recepten. Sinds kort weet ik dat ik allergisch ben voor heel veel producten. Binnenkort ga ik samen met een diëtiste kijken hoe ik toch gezond kan blijven eten, maar tot die tijd moet ik het de komende weken/maanden zelf doen.
Omdat de meeste vleeseters gelijk zeggen dat ik dan maar vlees moet gaan eten (al 15 jaar vega) en vegetariërs vaak creatief zijn met eten, stel ik hier maar de vraag:

Wat is een lekker vegetarisch recept, zonder de dingen waar ik allergisch voor ben?

waar ben ik dan allergisch voor?
Verschillende soorten fruit; banaan, abrikoos, peer, kersen, ananas, appel, kiwi, perzik, lychee, meloen, nectarines en pruimen. Gelukkig blijven er nog genoeg lekkere soorten fruit over.
Een paar soorten noten; amandel, hazelnoot, pinda's, walnoten en paranoten.
Verder nog voor; aardappels, paprika, tomaat, peterselie, soja, wortel en selderij.

Nou dat klinkt al als een hele waslijst maar het valt mee.
Alleen het ergste is nu: graansoorten. Alle graansoorten. Dus ook mais en rijst. Geen brood, geen pasta, geen havermout, niks.

Als ontbijt neem ik yoghurt met fruit dat ik nog wel mag, een handje noten die zijn toegestaan, verder heb ik geen idee.
Als lunch een salade met bijvoorbeeld geroosterde cashews, olijven, kaas, komkommer. Of een soepje.
Maar het avondeten vind ik moeilijk.
Tuurlijk ik mag linzen, kikkererwten, bonen, van alles, maar een gerecht hiervoor verzinnen vind ik super moeilijk.

Ben totaal geen keukenprinses, dus ik weet ook niet hoe ik een lekker recept met bijvoorbeeld paprika makkelijk kan vervangen.

Ik voel me zo veel beter sinds ik me aan dit dieet houd, maar een beetje inspiratie zou fijn zijn.

Misschien hoort dit meer thuis op een allergie-forum, maar ik wil geen vlees-discussie :)

Wie heeft een lekker recept? Of een ander idee wat ik 's avonds kan eten, naast soep en salade.
Super bedankt alvast voor de moeite dit te lezen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2015, 13:10:15 »
Mag je wel zaden zoals zonnebloempitten, sesamzaadjes, pompoenpitten?
Van tahin (sesampasta) kan je lekkere sausjes maken. En van zonnebloempitten heb je lekkere broodspreads.

Je mag geen granen, waaron niet? Ligt dat aan de familie of aan het gehalte zetmeel? Aan de gluten ligt het niet, als jenook geen mais en rijst mag. Kunnen pseudogranen, die eigenlijk zaden zijn, zoals quinoa, amaranth wel?
En specerijen, mag je die wel allemaal, zoals komijn, koriander, chilipeper (familie van paprika, dus nee?)?

Je kan lekkere recepte linzenrecepten vinden in de indiaanse keuken, bijvoorbeeld dahl.
Je kent denk ik al de kikkkerertwenrecepten die ze in het middenoosten hebben, zoals falafal? Van kikkererwtenmeel kan je bijvoorbeeld een soort van pannekoekjes/wrapjes maken en dat vullen met groenten en kaas.
Je mag wel alle kooksoorten? En ui-achtigen? En mag zoete aardappel (bataat) wel?

Veel succes met je lastige dieet. Maar als je weet wat je wel mag, dan blijkt er vaak nog vanalles mogelijk. Er lopen hiernog meer mensen rond met lastige diëten, die ook gewoon vegetarisch eten.






Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2015, 13:21:36 »
Had je al een lijstje gemaakt met wat je wel mag?

Het makkelijkste gerecht lijkt me trouwens:
* Wokpan
* Groentes die je wel mag
* Currypasta of sausje dat je wel mag


Offline lor

  • *
  • 10
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2015, 13:24:12 »
Mag je wel zaden zoals zonnebloempitten, sesamzaadjes, pompoenpitten?
Van tahin (sesampasta) kan je lekkere sausjes maken. En van zonnebloempitten heb je lekkere broodspreads.

Je mag geen granen, waaron niet? Ligt dat aan de familie of aan het gehalte zetmeel? Aan de gluten ligt het niet, als jenook geen mais en rijst mag. Kunnen pseudogranen, die eigenlijk zaden zijn, zoals quinoa, amaranth wel?
En specerijen, mag je die wel allemaal, zoals komijn, koriander, chilipeper (familie van paprika, dus nee?)?

Je kan lekkere recepte linzenrecepten vinden in de indiaanse keuken, bijvoorbeeld dahl.
Je kent denk ik al de kikkkerertwenrecepten die ze in het middenoosten hebben, zoals falafal? Van kikkererwtenmeel kan je bijvoorbeeld een soort van pannekoekjes/wrapjes maken en dat vullen met groenten en kaas.
Je mag wel alle kooksoorten? En ui-achtigen? En mag zoete aardappel (bataat) wel?

Veel succes met je lastige dieet. Maar als je weet wat je wel mag, dan blijkt er vaak nog vanalles mogelijk. Er lopen hiernog meer mensen rond met lastige diëten, die ook gewoon vegetarisch eten.

Thnx voor je reactie. Goed idee zaden, helemaal niet aan gedacht. Kan er ook weer meer door mijn yoghurt.
Wist niet dat er kikkererwtenmeel bestond, gaaf, dat geeft weer mogelijkheden. Ga eens op zoek in de toko. Dan heb ik in elk geval wraps. Ik denk dat de falafel van de ah soja of tarwe bevat, maar dan ga ik wel zelf proberen het te maken :D

Ik ben op een eliminatie-dieet. Dit is alles waar ik mogelijk allergisch voor kan zijn (een aantal is dat al zeker van). Dat moet ik een poos doen en dan stap voor stap onder begeleiding iets toevoegen. Het is een kruisallergie (heb hooikoorts). Granen is een grassoort en ik ben allergisch voor grassen, denk dat dat het idee is. 
Al die kruiden die je noemt en familie van de paprika mag wel. Ui ook, zoete aardappel niet, want aardappel. Echt alleen wat op de lijst staat. Quinua is een graansoort (heb ik even moeten opzoeken wat dat allemaal is) dus helaas mag dat niet.

« Laatst bewerkt op: 03 november 2015, 13:26:47 door lor »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2015, 13:33:26 »
Maak een lijst met wat je nog wél mag en zoek daar recepten bij. En als je die lijst hier zet, zijn er vast mensen die willen helpen met recepten bedenken.

Kook vooruit, zodat je maaltijden kunt invriezen. En zorg dat je een tiental recepten onder de knie hebt waar je altijd op kunt terugvallen.

Qua proteïne mag je dus wel eieren en zuivel? Overweeg proteinepoeders op basis van erwten (of rijst, als dat wel mag), waarmee je kunt afwisselen en gerechten mee kunt maken.

Van bonen en peulvruchten heb je ook melen: gram/kikkererwtenmeel, daar maak je pannenkoekjes of socca van. Van linzen kun je ook pannenkoekjes maken.

Ben je wel eens bij een biowinkel met een uitgebreid assortiment geweest? Ga er eens kijken, waarschijnlijk vind je heel wat ingredienten die je niet eens kent, maar wel mag hebben.







Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2015, 13:35:17 »
Zoete aardappel is geen aardappelsoort, maar een familielid van de winde.

Hoe zit het met pompoenen? Die komen uit dezelfde familie als de komkommer en de meloen.

Offline lor

  • *
  • 10
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2015, 13:39:46 »
Zoete aardappel is geen aardappelsoort, maar een familielid van de winde.

Hoe zit het met pompoenen? Die komen uit dezelfde familie als de komkommer en de meloen.

ah dat wist ik niet,ik heb gewoon een lijst gekregen en daar staat aardappel op. pompoen mag wel, want ze noemen echtheel specifiek de prodcuten, niet in productgroepen.

ja een wat-mag-ik-wel lijstje is bijna makkelijker :D
melk producten, ei, soep, kaas, sla, veel andere groente/noten/fruit
maar dit is wat ik weet.voor mij ook een zoektocht. dus alle tips zijn welkom
« Laatst bewerkt op: 03 november 2015, 13:41:59 door lor »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2015, 13:41:33 »
Ik denk dat de falafel van de ah soja of tarwe bevat, maar dan ga ik wel zelf proberen het te maken :D



Waarschijnlijk is het ook verstandiger om voorlopig geen kant en klare gerechten/maaltijdonderdelen te kopen. Het gros komt van een loopband die ook in aanraking is gekomen met 1 van jouw allergenen. Zo bestaat er een, weliswaar heel kleine, kans op triggers.

Zelfgemaakte falafel kun je ook invriezen, dus dan heb je toch iets kant en klaar bij de hand ;).


Je weet dat er ook een compleet eliminatiedieet is? Die is een stukje heftiger (en niet vega, want je leeft een poos op lam/kalkoen, rijst en een groente), maar dan sluit je meteen alles uit. Of zijn jouw allergieën uit bloed/priktesten naar voren gekomen?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2015, 13:42:50 »
Noem eens een paar gerechten die je erg lekker vindt en nu niet meer mag hebben?

Offline lor

  • *
  • 10
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2015, 13:43:34 »
Ik denk dat de falafel van de ah soja of tarwe bevat, maar dan ga ik wel zelf proberen het te maken :D



Waarschijnlijk is het ook verstandiger om voorlopig geen kant en klare gerechten/maaltijdonderdelen te kopen. Het gros komt van een loopband die ook in aanraking is gekomen met 1 van jouw allergenen. Zo bestaat er een, weliswaar heel kleine, kans op triggers.

Zelfgemaakte falafel kun je ook invriezen, dus dan heb je toch iets kant en klaar bij de hand ;).


Je weet dat er ook een compleet eliminatiedieet is? Die is een stukje heftiger (en niet vega, want je leeft een poos op lam/kalkoen, rijst en een groente), maar dan sluit je meteen alles uit. Of zijn jouw allergieën uit bloed/priktesten naar voren gekomen?

het is een kruisallergie van bomen en grassen, ik heb geen 'gewone' notenallergie of iets, ben ook getest op katten en dergelijke. gelukkig maar, dit is al moeilijk genoeg

Offline lor

  • *
  • 10
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #10 Gepost op: 03 november 2015, 13:52:01 »
Noem eens een paar gerechten die je erg lekker vindt en nu niet meer mag hebben?

Oh das en goede.
Ik ben DOL op pasta met tomatensaus; gewoon vega vlees met veel groente en tomatensausje er bij.
Hou ook heel erg van wraps met creme fraiche, groente, avocado, rauwkost (tomaat) en een tomatensausje. Dit kan ik dus met kikkererwtenmeel vervangen.
Couscous met lekkere gegrilde groente.
Of een koude pastasalade met mais en doperwten en kaas.
Uiteraard pizza.
Lasagne.

Salade ben ik ook gek van en dat mag dus nog. 

Edit: oh en alles wat makkelijk is, maaltijd salades, stokbroodje kruidenboter, pot vega chicken tonight, bye bye kant-en-klaar dingen voor mij :)
Maar mijn god ik heb het er voor over. Geen; hoofdpijn, elke dag misselijk, ziek, opgezwollen keel en ogen.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2015, 13:56:36 door lor »

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #11 Gepost op: 03 november 2015, 14:27:05 »
Dan heb ik een paar leuke tips:
Bloemkoolpizza:
http://uitpaulineskeuken.nl/2014/08/bloemkoolpizza-met-tomaat-mozzarella.html
Die tomaat zou je moeten vervangen, bijvoorbeeld door spinazie? Maar je kan zo wel iets maken wat er op lijkt.
Bloemkool kan je ook fijnmalen in een keukenmachine of raspen, en dan (rauw) als couscous gebruiken.

Je kan slierten maken van courgette (met een kaasschaaf of een spirilli) en die als spaghetti/tagliatelle gebruiken. Hoeven niet gekookt te worden, als je ze met een warme saus mengt, worden ze vanzelf gaar. In een roomsausje bijvoorbeeld.

Ik zit nog even te denken over wat tomaat goed zou kunnen vervangen, als sausje.

Aubergineplakken of courgette zou je ook als lasagnebladen kunnen gebruiken. Met een pompoensaus bijvoorbeeld, en lekkere pittige kaas.

Je mag dus wel groenten als aubergine en courgette? Want die zijn erg handig voor zulke dingen.


« Laatst bewerkt op: 03 november 2015, 14:29:34 door meisbaer »

Offline lor

  • *
  • 10
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #12 Gepost op: 03 november 2015, 14:39:50 »
Dan heb ik een paar leuke tips:
Bloemkoolpizza:
http://uitpaulineskeuken.nl/2014/08/bloemkoolpizza-met-tomaat-mozzarella.html
Die tomaat zou je moeten vervangen, bijvoorbeeld door spinazie? Maar je kan zo wel iets maken wat er op lijkt.
Bloemkool kan je ook fijnmalen in een keukenmachine of raspen, en dan (rauw) als couscous gebruiken.

Je kan slierten maken van courgette (met een kaasschaaf of een spirilli) en die als spaghetti/tagliatelle gebruiken. Hoeven niet gekookt te worden, als je ze met een warme saus mengt, worden ze vanzelf gaar. In een roomsausje bijvoorbeeld.

Ik zit nog even te denken over wat tomaat goed zou kunnen vervangen, als sausje.

Aubergineplakken of courgette zou je ook als lasagnebladen kunnen gebruiken. Met een pompoensaus bijvoorbeeld, en lekkere pittige kaas.

Je mag dus wel groenten als aubergine en courgette? Want die zijn erg handig voor zulke dingen.

Natuurlijk! Bloemkool pizza.Heb ik ooit 1 keer gemaakt. Jep courgette en aubergine mag wel. Ik heb die courgette-spaghetti-maker laatst bij een vriendin gezien (en gegeten, de courgette dan :) ).

Dat Dahl vind ik wel ingewikkeld, maar nu op zoek naar lekkere rode linzen recepten zonder tomaat.

Ja die tomaat.. Er ging tot een paar maand geleden geen dag voorbij dat ik geen tomaat at..
Maar hier krijg ik weer hoop van! Ik ga even flink zoeken, vanavond een simpele salade want ik heb niet veel tijd, en nu in mijn pauze voor morgen iets bedenken. Vant weekend ga ik die kikkererwtenpannekoeken/wraps uitproberen of de pizza. En pompoensaus, dat werkt misschien! (moet ik ook maar googelen hoe je dat maakt) Op internet las ik paprikasaus als vervanging, maar dat mag ik ook niet en dan kom je toch al gauw bij de roomsausen (ook lekker maar minder handig voor lasagne).

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #13 Gepost op: 03 november 2015, 15:26:02 »
http://www.koolhydraatarmrecept.nl/pitten-lijnzaad-crackers/

Ik maak deze crackers vaak, erg lekker en simpel! Het is misschien een prettige aanvulling op je ontbijt/ lunchopties.

Succes!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #14 Gepost op: 03 november 2015, 15:27:51 »
Je kan trouwens ook bladen sla als wraps gebruiken, lekker makkelijk voor een lunch.

Dahl kan je ook heel makkelijk maken:
Knoflook, gember en ui en een pan met olie te fruiten, rode linzen erbij met wat komijn en korianderpoeder. Evt een beetje chilipeper. Even goed omscheppen en daarna wat water of bouillon erbij. Laten sudderen tot de linzen papperig beginnen te worden, hoeven niet helemaal uit elkaar te valllen. Duurt iets van een kwartier? Het moet meer soepig dan puree worden, evt wat extra vocht toevoegen.
Proeven of er nog wat zout bij moet, eventueel verse koriander blaadjes erover.
Ook lekker met even geroosterde, geraspte kokos erover.
Er zijn duizende soorten dahl, van heel simpel to meer ingewikkeld.

Verder zijn van die  dupuis  linzen ook lekker door de salade, ze hoeven maar kort gekookt te worden en blijven stevig.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2015, 15:32:13 door meisbaer »

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #15 Gepost op: 03 november 2015, 16:21:25 »

 Quinua is een graansoort (heb ik even moeten opzoeken wat dat allemaal is) dus helaas mag dat niet.
[/quote]

Quinoa is geen graansoort maar een zaadje. Dus misschien mag je dat toch wel? http://www.culy.nl/inspiratie/alles-over-quinoa/

Offline lor

  • *
  • 10
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #16 Gepost op: 03 november 2015, 17:38:17 »
mm, misschien dus toch quinoa. het zelfde geldt voor gierst, boekweit chia zaden. ik ga het eens even vragen. het gaat namelijk om de chemische structuur. die is van die lijst producten allemaal zo bijna hetzelfde dat je lichaam kan denken dat je grassen of boompollen zit te eten :) en dan krijg je dus een allergische reactie. ik weet er nog niet veel van af

maar bedankt allemaal voor de goede tips en recepten, ik dacht echt dat ik nul reacties zou krijgen :)
keep them coming :D dan sterf ik niet van de honger, haha

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #17 Gepost op: 03 november 2015, 21:08:35 »
Ha gezellig, je hebt bijna dezelfde allergieen! Dat zou handig zijn met een etentje. ;)
Al heb jij er nu nog wel wat meer, hopelijk valt er wat af.

Het is inderdaad heel handig om een lijst te maken met wat wel mag. Zeker ook als andere mensen voor je moeten gaan koken, maar in het begin was ik er zelf ook  blij mee.

Na 10 jaar weet ik inmiddels, dat bijna alle kant-en-klaar-potjes selderij of peterselie bevatten, net als sauzen, bouillonblokjes, pakjes, soepjes etc. Pas daar dus erg voor op! Ik heb er aanvankelijk wel mijn neuss aan gestoten.

Ik mocht geen soja en geen noten: de arts en de dietist vonden dat het wel vego kon, maar ik ben daar zelf van af gestapt, zeker buitenshuis. Ik hoop dat je het red, maar het is lastig.

Ik zou koriander erbij verwachten?
En pinda's zijn geen noten, dus weet je zeker dat ze niet mogen? Het zijn natuurlijk wel ook wel allergene krengen...

Mijn ervaring is trouwens dat dietisten vaak weinig weten.

Ik zoek zelf vaak op wikipedia de familie van iets op, en baseer daarop, of het verwant is aan producten die ik niet vertrouw.

Zoete aardappel is inderdaad winde en geen aardappel (het veroorzaakt no pun intended wel bij veel mensen winderigheid, maar dat is heel wat anders dan een allergische reactie.)

Nog wat tips:
hou vol, want als het inderdaad allergie is, kan je echt enorm opknappen. Dat kan best lang duren maar daar staat tegenover dat je een hele lange tijd (langzaam, met dips) vooruit gaat.
Anderzijds lijk ik nu wel sterker te reageren op producten die ik vroeger wel at.

Pas enorm op met kant-en-klaar, zoals gezegd zit daar altijd wel wat in.
Bier kan ook kruiden bevatten!
Blikjes groenten altijd checken! Ook vaak met selderij.
Ook ingredienten willen nog wel eens wisselen; eigenlijk geen pakjes meer.
MAyonaise bevat mosterd en dus selderij, ketchup ide,

Zet wat je niet mag ver weg: kokend kan je proeven en denken 'hmm, en een beetje ...' shit, dat mocht er niet in --> roept mijn man uit de andere kamer. Ook bij anderen gaat het vaak op dat laatste moment mis.

Krijg gevoel voor welke ambachtsman je wel of niet vertrouwt ('zit er noten in?' 'Nee alleen amandelspijs'.) Wie niet alles zelf maakt, kan je niet vertrouwen.
Even tot zover, maar vraag gerust.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #18 Gepost op: 03 november 2015, 21:31:05 »
Krijg gevoel voor welke ambachtsman je wel of niet vertrouwt ('zit er noten in?' 'Nee alleen amandelspijs'.)
Huh? Een amandel is toch een zaad, geen noot (geen echte noot, in ieder geval)? Kristof heeft een (vrij heftige) notenallergie, maar kan wel prima amandelen (en dus ook pinda's) eten.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #19 Gepost op: 03 november 2015, 21:41:07 »
Krijg gevoel voor welke ambachtsman je wel of niet vertrouwt ('zit er noten in?' 'Nee alleen amandelspijs'.)
Huh? Een amandel is toch een zaad, geen noot (geen echte noot, in ieder geval)? Kristof heeft een (vrij heftige) notenallergie, maar kan wel prima amandelen (en dus ook pinda's) eten.

Jeetje, je hebt gelijk! Bewijst wel weer dat dietisten niet scherp zijn. Nou ben ik ook allergisch voor kersen en nectarines, dus het zou aanvankelijk wel geschrapt zijn.

Verklaart waarom amandel bij het uitproberen wel goed ging. Je moet eens visualiseren hoeveel gevulde koken ik heb laten staan! Man!!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken