Vegatopia Forum

Cafe latte zonder melk

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Cafe latte zonder melk
« Gepost op: 28 november 2021, 18:30:33 »
Zijn hier mensen die al uitgezocht hebben wat het beste werkt in cafe latte in plaats van melk?

Ik had vandaag cafe latte met havermelk: het smaakte prima, lijkt volgens google niet ongezonder, maar het milieu-effect was minder duidelijk.
Heeft toevallig iemand hier al een zoektocht aan gewijd?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.402
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Cafe latte zonder melk
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2021, 18:37:23 »
Zijn hier mensen die al uitgezocht hebben wat het beste werkt in cafe latte in plaats van melk?

Ik had vandaag cafe latte met havermelk: het smaakte prima, lijkt volgens google niet ongezonder, maar het milieu-effect was minder duidelijk.
Heeft toevallig iemand hier al een zoektocht aan gewijd?
Ja, o.a. The Guardian: Almonds are out. Dairy is a disaster. So what milk should we drink?
Citaat
Meet the winner: the unassuming oat.

“I’m excited about the surge in oat milk popularity,” says Liz Specht, associate director of science and technology for the Good Food Institute, a not-for-profit that promotes plant-based diets. “Oat milk performs very well on all sustainability metrics.”
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cafe latte zonder melk
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2021, 19:13:34 »
Dank je, toevallig net gekocht.
Het is zo jammer als je het goede wil doen en het is niet beter.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Cafe latte zonder melk
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2021, 12:24:36 »
Ik drink mijn koffie thuis (cappuccino's) altijd met plantaardige melk, maar de keus voor de melk hangt af van wat goed schuimt met de aanwezige apparatuur. Voor de Nespresso opklopper kon ik bijna alle 'melk' soorten gebruiken, ook reguliere (niet-barista versies), behalve amandelmelk. Mijn favoriet was havermelk. Sinds corona hebben we een meer geautomatiseerde machine, en die is vrij kritisch: alleen de soja & kokos barista melk van Alpro geven een goed schuim. Die laatste is gezoet (en heeft een heel sterke kokossmaak), dus dat doe ik maar af en toe.

Ik realiseer me dat soja melk niet de meest duurzame keus is. Aan de andere kant: die melken blijven meer dan 2 weken goed in de koelkast, dus het is ruimschoots op voordat het niet meer goed is (dat lukte me bij reguliere melk niet altijd). En het mooie schuim en prima smaak laat ook veel van m'n bezoek zien dat plantaardige melk hier heel geschikt voor is, dus hopelijk leidt ook dat soms bij hun thuis ook verandering.

Kortom, ik sta hier vrij pragmatisch in: je doet wat je kan, maar ben niet te streng voor jezelf (want er is altijd méér om te doen).

Offline neleH

  • *****
  • 1.735
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cafe latte zonder melk
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2021, 13:30:31 »
Dank je, toevallig net gekocht.
Het is zo jammer als je het goede wil doen en het is niet beter.

Het is sowieso beter voor dierenwelzijn. Dus wat mij betreft zeker een verbetering :-)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.402
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Cafe latte zonder melk
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2021, 13:42:28 »
Dank je, toevallig net gekocht.
Het is zo jammer als je het goede wil doen en het is niet beter.
Eh, ik hoop dat de boodschap door is gekomen dat (volgens The Guardian) havermelk qua mileu-effecten juist (veruit) de beste keuze is?  :)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cafe latte zonder melk
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2021, 16:19:01 »
Dank je, toevallig net gekocht.
Het is zo jammer als je het goede wil doen en het is niet beter.
Eh, ik hoop dat de boodschap door is gekomen dat (volgens The Guardian) havermelk qua mileu-effecten juist (veruit) de beste keuze is?  :)

Zeker, en dat is ook belangrijk: de vrouwelijke kant van dit huishouden gaat wat meer voor dieren, de man voor milieu.  :)

Uitproberen duurt nog even: mijn werk is nog open ….
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.547
Re: Cafe latte zonder melk
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2021, 01:17:21 »
Op de een of andere manier is het wel ene artikel gericht op Noord-Amerika?

Hier in Europa kan het weer iets anders liggen qua herkomst, misschien.

Soja doet het qua voedingswaarde nog steeds het beste, en als je oplet kan het best duurzaam zijn. Ik mis trouwens nog de erwtendrank ;)

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cafe latte zonder melk
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2021, 19:03:23 »
Ik heb nu twee merken geprobeerd, en hoewel het niet vies is, ben ik ook niet dolenthousiast.
Het is wat zoeter, en het smaakt als het ware wat slapjes? 🤷‍♀️
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken