Vegatopia Forum

Wijnkeuze-draad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Wijnkeuze-draad
« Gepost op: 16 april 2011, 21:57:53 »
Tadaaaaa: de wijnkeuze draad.

Advies voor Christiaan: bij chocola zou ik een Dulce Monastrell doen, met een vleug van kers. De perfecte match bij Schwartzwalder Kirch Torte, maar de handelaar doet het ook wel soms met een doosje bonbons.

Sauternes kan heerlijk zijn bij witte chocolade: vorige week hadden we een (bijna) Sauternes bij ravioli van witte chocola gevuld met citroenkwark.

Bij de tarte Tatin gisteren toch maar een sterke dessertwijn gekozen: Stump Jump, een Sticky Chardonnay 
uit Australie. De Yalumba museum muscat is er nog lekkerder bij.

Deze 3 komen trouwens alledrie in een klein flesje, en blijft echt wel een week goed, en langer ook hoor. Afgesloten in de koelkast.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2011, 23:14:45 »
Advies voor Christiaan: bij chocola zou ik een Dulce Monastrell doen, met een vleug van kers.
Ik zei toch: miskoop. Uit de discountbin bij de appie, na de kerst. Wist ik veel, toen moest ik wel een oplossing vinden ;)

Citaat
Deze 3 komen trouwens alledrie in een klein flesje, en blijft echt wel een week goed, en langer ook hoor. Afgesloten in de koelkast.
Dat kan ik beamen. Met van die vacuumstoppen er op (een uitkomst als je niet zo doordrinkt met de witte wijn maar wel van risotto houdt, en nee: de sauternes is niet de risotto ingegaan ooit) houdt het pas echt lang. Is zeker omdat het mierzoet is?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2011, 07:56:12 »
Ik denk het, maar dan kan je dus best een goede fles kopen en af een toe een glaasje drinken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.338
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2011, 00:30:00 »
Ik ben allesbehalve een wijnsnob. Ik drink 's avonds graag twee (of ook drie) glaasjes wijn. Rood of wit, maar in ieder geval droog. In Duitsland is de supermarktwijn vrij goedkoop en - als je het allergoedkoopste vermijdt - erg lekker. De Blauer Zweigelt van Kaufland is een ongecompliceerde, fruitige rode wijn met een kruidig accent. Bij zomers weer (zoals nu!) drink ik ook graag een prosecco - de Piu Secco van de Lidl is licht, lekker fris, fruitig. Op 'gewone' avonden zonder gasten is een gewone supermarktwijn lekker genoeg.

Maar als er gasten zijn, trek ik steevast een flesje duurdere wijn open. Het leuke is: die duurdere, bijzonderder wijnen hebben we allemaal gekregen: meegebracht door gasten, cadeautje na optredens, dat werk. Nadeel is wel dat je niet weet wat je opent: meestal is de wijn bijzonder goed - een fijne, kruidige rode wijn of een droge Riesling, maar soms is het een Chateau Migraine, die spijtig genoeg zijn weg richting gootsteen vindt.

Gek genoeg wordt er meer bijzondere wijn meegebracht dan gedronken. Als we een keer een feestje geven (paar keer per jaar), valt de balans meegebracht-geconsumeerd bijna altijd iets te positief uit. De voorraad is iets geslonken, maar rijkelijk aangevuld.

Wijn bij het eten is lekker en gezellig, maar ik drink dan het liefst een ongecompliceerde Soave, die niet al te erg de smaak van het eten beïnvloedt - een 'slobberwijn' is vaak de veiligste, beste keus. Op de een of andere manier geloof ik niet zo in het combineren van wijn met bepaalde gerechten - dessertwijn is al helemaal niet aan me besteed. Zijn er überhaupt 'regels' voor het combineren van wijn met vegetarische gerechten, of is dat meer het terrein van de vl33s- en v1sliefhebbers?

Edit: de J.P. Chenet (slobberwijn pur sang van de C1000) heeft in Duitsland een duurder prijskaartje dan in Nederland. Maar de wijn (rood en wit) blijft nogal saai en mijns inziens overgewaardeerd.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2011, 01:03:25 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2011, 17:20:53 »
Ik heb vorige week trouwens de stonecross valley van de Colruyt gedronken, die stond in de reclame. Net iets meer dan 3 euro, en ik vond hem erg lekker.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:26:57 »
Zondag geef ik weer een Indisch dineetje en ik ben op zoek naar een paar goede, maar niet al te dure, wijnen en bieren om erbij te schenken.

Qua wijnen googelde ik als mogelijkheden de gewurztraminer (Chakana Salta Torrontes), pinot gris (Santa Elina Blanco) en een lichtzoete Riesling van de Moezel. Het moest iig een volle, witte wijn zijn.
Weet iemand nog wat anders? Per fles max. €7,-. Er zit hier een goede wijnhandel in de buurt, maar als het in de supermarkt te verkrijgen is, is dat ook prima.


Van bier heb ik al evenmin verstand. Gewoon Grolsch? Een zoetige bokbier?


En ik zat te denken aan cider! Dat lijkt me er erg goed bij passen én dat lust ik tenminste zelf. Wat denken jullie?
Daarnaast heb ik nog wat Amé hier, dat lijkt me ook geschikt.


Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:27:40 »
Johannes van Dam adviseert witbier.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:28:56 »
Nu ben ik zelf heel wit en ook wel blond, dus dat is ander spul dan je standaard Grolsch?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:30:03 »
Nu ben ik zelf heel wit en ook wel blond, dus dat is ander spul dan je standaard Grolsch?

Ja dat is pils.
Witbier is weer wat anders. In de super te krijgen vaak onder de merken Wiekse Witte en Hoegaarden.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:31:00 »
Ja want dat is geel. Maar gelukkig staat er op verpakkingen witbier altijd "witbier".
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2011, 21:37:39 »
Een Grolschje is ook best wel lekker hoor, want iets bitterig en dus geen watertje. Iets anders dan een witbier. Weizen is weer net iets anders (maar wel weer van Grolsch te verkrijgen). Geen bokbieren doen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2011, 23:29:02 »
Ik ben niet van Grolsch, maar witbier kan wel ja. Ik zou voor Hoegaarden gaan, Wiekse Witte is het niet. Hoegaarden serveer je koud en ZONDER citroen. Witte trappist zou ook nog kunnen, heeft wel een iets kruidigere smaak. Erdinger en Paulaner vind ik minder geschikt bij deze.
Een gewone blonde pint (pilsener) kan ook. Gewone Grimbergen is ook lekker. Geen dubbel, tripel of quadrupel doen. Idd ook geen bokbiertjes.
Stella Artois drinkt makkelijk weg, heeft geen wrange smaak en is lekker.
Barbar (honingbier) is ook lekker, maar niet de hele avond naar binnen gieten, het is toch een speciaalbiertje.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2011, 23:52:59 »
Thanks! Ik ga denk ik voor Hoegaarden, dat is toch overal te koop? En koud als in een uurtje in de koelkast of als in gewoon buiten laten staan?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2011, 00:25:52 »
Ik geloof dat Hoegaarden idd wel overal te koop is, zelfs hier in de supermarkt.
Uurtje koelkast lijkt me te weinig, maar dat refereer ik naar mn eigen koelkast en die is best warm. Gewoon buiten laten staan is natuurlijk net zo makkelijk: gratis koelkast. Tenzij het hard vriest, dan kunnen je flessen op een gegeven moment klappen.
Ik weet niet hoe warm/koud het aankomende zondag bij jou daar gaat zijn, maar als het boven de 10 graden is, adviseer ik koelkast en dan langer dan een uurtje.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline karl

  • *****
  • 6.282
  • Geslacht: Man
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2011, 08:34:13 »
Een paar uren koelkast is nodig. Bij een redelijk pikant gerecht hoort iets fris en ook iets dat zelf niet al te nadrukkelijk van smaak is of  te zwaar. Witbier kan, pilsbier zoals Stella of Grolsch is ook helemaal OK.

(Het gaat hier om de wijnkeuzedraad, maar bier drinken bij eten lijkt terug meer in te worden, geen slechte evolutie.)
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2011, 09:24:30 door karl »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2011, 09:27:35 »
Eventueel kan een kwartiertje in het vriesvak een biertje ook op drinktemperatuur brengen. Tenminste, in mijn vriesvak, waar de bodem het koelende oppervlak is en sterke drank zelfs nog vast wordt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnkeuze-draad
« Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2011, 22:39:06 »
De gasten gingen voor rode wijn (een Beaujolais, geen idee welke), maar de witte wijn die ik had uitgezocht beviel ook heel goed. Dat was de Zinck Pinot Gris, €8,00 per fles bij de AH. Een heel zachte smaak, heb ik mij laten vertellen.