Vegatopia Forum

Aubergine

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Aubergine
« Gepost op: 03 oktober 2003, 20:41:09 »
Ik heb al verschillende keren een gerecht met aubergine laten mislukken (waaronder vandaag:-() In het kookboek staat altijd met één of twee eetlepels olie voor ca 5minuten de aubergine opbakken, maar dat volstaat bijlange niet precies. Mijn aubergine is altijd nog te hard en te bitter. Gewoon meer olie bijdoen of gaat het dan te veel aanbakken?
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2005, 22:35:05 door Annemieke »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:aubergine opbakken
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2003, 23:58:02 »
Langer bakken?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:aubergine opbakken
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2003, 01:22:50 »
Mijn aubergine is altijd nog te hard en te bitter.

Mijn '2000 handige keukentips' heeft daar tywee oplossingen voor: * de schijfjes 30 minuten water met een snuifje zout (snuifje? zijn er echt mensen die snuifje zeggen?) laten trekken * de schijfjes met zout bestrooien, ca. 30 minuten laten trekken en daarna droogdeppen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:aubergine opbakken
« Reactie #3 Gepost op: 04 oktober 2003, 09:21:06 »
Kleinere stukken snijden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:aubergine opbakken
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2003, 18:25:14 »
dat met zout het water er aan onttrekken een half uur, ik heb altijd het idee dat je daarmee allerlei smaak en ook vitaminen ook de aubergine uittrekt, en ik vond ook dat het niet erg hielp, dus ik doe dat tegenwoordig anders. 5 min. opbakken is in ieder geval te kort, ik doe zelf iets meer olie dan normaal als ik roerbak, het vuur de eerste 1,5 minuut hoog en dan lager, en na een minuut of 4 er nog heen klein beetje vocht (water, of bv combinatie bouillon, wijn, port, ketjap) net zodat ze niet aanbakken erbij maar dus niet te veel vocht want dan krijg je een heel ander gerecht (meer gestoofde aubergines, is ook trouwens lekker, vooral met thaise groene curry, tamarinde en honing). Je kan er ook niet wat olie bij doen, maar dan wordt het al vlug erg vet (wat als je olijfolie gebruikt wel lekker is, maar ook euh, vet dus). Als er nu weer te veel vocht bij die aubergines is, het vuur weer wat hoger, en in totaal staan ze bij mij dan zeker 15 minuten te bakken, niet 5.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2003, 18:27:23 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aubergine opbakken
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2003, 12:41:52 »
Ok, bedankt. Dat met zout heb ik al bij verschillende andere gerechten gelezen, maar denk dat het in dit geval niet de bedoeling was om de aubergine droger te maken. Ik moet dus eigenlijk gewoon durven meer van het kookboek los te komen en naar gevoel te koken.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Aubergine
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2005, 20:44:56 »
't Is er nu vast geen tijd voor, maar ik moest er ineens aan denken...

Ik heb een paar keer aubergine gehad en dat vond ik best lekker, maar ik heb geen idee hoe ik het klaar moet maken. Hoe maak je aubergine lekker klaar en waar eet je het mee (afgezien van groenteprutjes)?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aubergine
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2005, 20:50:42 »
Hier wat linkjes.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Aubergine
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2005, 21:33:01 »
Wat voor 'n gerechten waren het waar je aubergine in had?

Je hebt twee opties, of helemaal kapotstoven in een ratatouille of een curry of iets aanverwants, of bakken/frituren.

En, zoals Bart zegt: aubergines zijn goed om heel veel knoflookolie in kwijt te kunnen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aubergine
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2005, 21:37:47 »
Ik heb ook wel eens een lekker hapje gemaakt van gegrilde aubergine plakken (in de lengte), beleggen met feta en basilicum en oprollen. Prikkertje erdoor en rijkelijk besprenkelen met olie en zout&peper.

Of plakken in de breedte grillen, en een torentje maken van om en om aubergine, mozzarella, basilicum.

Ik vind persoonlijk dat aubergine wel goed gaar moet zijn, anders vind ik het te rubberachtig
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Selly

  • *****
  • 30.773
Re:Aubergine
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2005, 21:40:50 »

Je kunt een aubergine ook vullen met rijst en groenten en kaas en in de oven doen. Of moussaka maken. Of ook lekker is baba ganoush, auberginepuree maken voor bij brood of falafel.
Verder mik ik het vaak in de tomatensaus voor bij pasta.
In een beslag en frituren is ook lekker. En idd gegrilde aubergine mmmm
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2005, 14:24:46 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aubergine
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2005, 22:06:53 »
we hebben al een auberginedraad  :D

Hmm, die kreeg ik niet toen ik zocht op 'aubergine'...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Aubergine
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2005, 23:25:41 »
Met die malle aubergine heb ik ook tijden geworsteld. Ze werden of te droog of te slap of smakeloos. Ik doe het nu zo: in de lengte snijden, zout en favoriet kruid erop en eronder. Olie en bakboter heet maken, niet te veel anders te vet. Uitproberen, komt nogal precies. Goed heet maken. Op electrisch duurt het altijd een beetje langer. In de tijd dat de pan heet is geworden is de aubergine op smaak getrokken. Bakken, na een minuut keren, en dat 3 of vier keer. Olie en vet zijn erin getrokken en de aubergine mooi bruin. Dan kun je er van alles mee doen. Tussenlaag in de lasagne bijvoorbeeld, of koud laten worden en fetakaas of geitenkaas ertussen. Dit kan ook warm. Maar zeker knoflook en/of stukjes zongedroogde tomaat.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aubergine
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2005, 09:24:26 »
Ik ben gek op aubergine, (waarom zijn die krengen alleen vaak zo duur en van slechte kwaliteit  >:() en zoek dan ook vaak een reden om ze klaar te maken. Die baktijden uit de boekjes kan ik ook nooit zo veel mee. Als je het in kleine blokjes snijdt, dan met wat olie roerbakken, totdat ze zacht en bruinig worden. Blik tomatenblokjes op sap er bij, knoflookje, verse peterselie en peper en zout. Erg lekker en eenvoudig. Lekker met bijv. stokbrood en salade. Een hit van aubergine vind ik ook Baba Ghanoush (of hoe je het ook schrijft). Een soort puree van gerookte aubergine, soms met yoghurt, soms met tahin. Komt uit griekenland/turkije en is lekker als smeerseltje op brood.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aubergine
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2005, 09:25:57 »
Het lukt trouwens ook goed om aubergine gaar te krijgen in de grillpan, en daarna op te rollen met iets van feta of mozzarella er in en wat tomaat/basilicum. Nog even op de grillpan, of in de oven of op de bbq!

Dat zoutstrooi verhaal laat ik ook achterwege en heb nog geen verschil gemerkt met toen ik het wel van te voren er op deed...

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Aubergine
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2005, 10:41:37 »
Je merkt het verschil wel als je bijvoorbeeld blokjes aubergine gaat bakken. Als je ze eerst zout nemen ze minder olie op.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Aubergine
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2005, 11:36:09 »
Vroeger maakte ik wel Imam Bayeldi, was erg lekker: gevulde aubergine met o.a. rozijnen en knoflook. Zal het eens proberen op te sporen...
de tuin: dat ben ik

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aubergine
« Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2005, 15:41:20 »
ik heb ook wel eens gelezen dat je de aubergine in ijswater moet leggen, dan zuigt die zich tijdens het bakken niet zo vl met olie (anders worden het echt van die olijfoliesponsjes...). of het echt werkt dus ik niet te bevestigen.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Aubergine in zoetzure saus
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2007, 10:01:30 »
Dat doet me denken aan een recept "chinese aubergine". Ik weet het, Chinees is klaarblijkelijk geen Japans maar goed....tis een lekker recept. Iig aubergine in donkere saus. De saus bestaat geloof ik uit zoete ketjep/sherry/sesamolie/knoflook/gember etc.

Interesse? Dan zoek ik het thuis even op. Laat maar weten.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2007, 07:31:15 door J@n »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Kiwi

Re:Japanse restaurants voor vegetariers
« Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2007, 10:11:51 »
Je bedoelt dit recept. ;)

- 1 aubergine
- olie om in te bakken
- 1 tl fijngehakte gemberwortel of gemberpoeder
- 1 teentje uitgeperste knoflook
- 20 ml droge sherry
- 20 ml sojasaus
- 0,5 el azijn
- 1 el suiker
- 1 el oosterse sesamolie
- 0,5 tl chilisaus

- Snijd de aubergines in dikke schijven. Verhit de olie en bak de aubergineschijven goudbruin. Laat ze uitlekken op keukenpapier.
- Roerbak de gember en de knoflook op zacht vuur goudgeel. Voeg de andere ingrediënten toe en roer tot de suiker is opgelost. Voeg de aubergine toe aan het mengsel en laat het zonder deksel zachtjes koken. Schep het mengsel af en toe om en verhit het tot de saus stroperig en bijna opgenomen is.