Vegatopia Forum

Kookboeken: Recensies van de voorkant

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

[Actueel] Bonen! bekroond!
« Reactie #60 Gepost op: 20 november 2016, 13:00:09 »
Bonen! bekroond!

Na de voorstelling van ons eigen kookboek in de lente van 2015 verklapte Joke Boon me een spannend geheimpje: een uitgeverij zou ook een kookboek van haar publiceren. Het zou over het ondergewaardeerde maar zo boeiende product bonen gaan. Onlangs, op 12 november 2016, kreeg dit intussen succesrijke boek de prijs van het Youth Food Movement voor duurzaamste kookboek van het jaar tijdens de Kookboeken7Daagse.

Source: Bonen! bekroond!

Aiko

Re: [Actueel] Bonen! bekroond!
« Reactie #61 Gepost op: 20 november 2016, 14:41:13 »
Was dit niet het boekje van een forumlid dat tips zocht om een kookboekje te schrijven (een of twee jaar gelden), en vooral negativiteit als antwoord kreeg?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.361
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Actueel] Bonen! bekroond!
« Reactie #62 Gepost op: 20 november 2016, 15:18:13 »
Was dit niet het boekje van een forumlid dat tips zocht om een kookboekje te schrijven (een of twee jaar gelden), en vooral negativiteit als antwoord kreeg?
Nee! Dit is Bonen! van kookboekenschrijfster (en ook nog eens gastredacteur bij Vegatopia) Joke Boon, die overigens ook met grote regelmaat in de media verschijnt: http://boonappetit.nl/index.php/indemedia.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline jol

  • *****
  • 2.637
Re: [Actueel] Bonen! bekroond!
« Reactie #63 Gepost op: 21 november 2016, 09:04:56 »
Was dit niet het boekje van een forumlid dat tips zocht om een kookboekje te schrijven (een of twee jaar gelden), en vooral negativiteit als antwoord kreeg?
Dat boek kwam ik laatst tegen als leesexemplaar bij de vegetarische snackbar. De foto's waren wel iets beter dan hier getoond maar toen ik ze liet zien aan degene met wie ik daar zat was de reactie 'nou, daar krijg ik niet echt honger van'.
Ik voelde geen aandrang het boek aan te aan schaffen.

Bonen! staat wel in mijn boekenkast, een mooi boek vol informatie en recepten waarvan ik ook graag de plaatjes bewonder.


Vegatopia

[Producten] De Grote Kleyn - Onno Kleyn
« Reactie #64 Gepost op: 21 november 2016, 13:00:28 »
De Grote Kleyn - Onno Kleyn

Hoe een naar eigen zeggen in potentie "kwijlend en stotterend wrak" nou zo'n leuk boek heeft kunnen schrijven, is me een raadsel. Maar volgens Onno heeft hij het te danken aan zijn Juliette, liefde van zijn leven. Dat schrijft Onno Kleyn althans in het voorwoord en daarna las ik plots alles door een roze bril. Dat kwam ook wel een beetje doordat ikzelf ook genoemd sta in het dankwoord en in het hoofdstuk 'kinderen'. Enfin, u begrijpt: mijn recensie is wellicht een klein beetje gekleurd. Gelukkig zijn recensies al nooit objectief.

Source: De Grote Kleyn - Onno Kleyn

Vegatopia

[Producten] Solo Food - Janneke Vreugdenhil
« Reactie #65 Gepost op: 23 november 2016, 13:01:04 »
Solo Food - Janneke Vreugdenhil

Eindelijk is er dan een kookboek voor singles. Als je in je uppie bent, wil je toch zeker ook lekker eten? Ik pleit er in ieder geval al jaren voor. Je moet immers zelf de slingers ophangen. Nu komt Janneke Vreugdenhil met een heel boek vol heerlijke recepten die je niet hoeft te delen. Een gat in de kookboekenmarkt, denk ik.

Source: Solo Food - Janneke Vreugdenhil

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.361
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Actueel] Bonen! bekroond!
« Reactie #66 Gepost op: 27 november 2016, 00:10:22 »
Was dit niet het boekje van een forumlid dat tips zocht om een kookboekje te schrijven (een of twee jaar gelden), en vooral negativiteit als antwoord kreeg?
Dat boek kwam ik laatst tegen als leesexemplaar bij de vegetarische snackbar. De foto's waren wel iets beter dan hier getoond maar toen ik ze liet zien aan degene met wie ik daar zat was de reactie 'nou, daar krijg ik niet echt honger van'.
Ik voelde geen aandrang het boek aan te aan schaffen.
Geinig te lezen dat dat kookboek er inderdaad is gekomen - en dat het zo ongeveer is geworden als we al hadden vermoed. Toch moet je dat forumlid nageven: ze heeft wel doorzettingsvermogen.
Gemüse ist mein Fleisch

Vegatopia

[Producten] Koffiekenner word je zo - Sébastien Racineux en Chung-Leng Tran
« Reactie #67 Gepost op: 09 december 2016, 13:02:16 »
Koffiekenner word je zo - Sébastien Racineux en Chung-Leng Tran

Vegatopia's Jan en Mister Macchiato sloten zich op met het onlangs verschenen koffietafelboek 'Een koffiekenner word je zo'. Werden ze er blij van? We legden de heren drie vragen over het boek voor. 'Pas wel op voor schuim in je snor bij cappuccino'.

Source: Koffiekenner word je zo - Sébastien Racineux en Chung-Leng Tran
« Laatst bewerkt op: 09 december 2016, 13:08:36 door Eelco »

Vegatopia

[Producten] Thug Kitchen Feestvoer
« Reactie #68 Gepost op: 12 december 2016, 13:01:16 »
Thug Kitchen Feestvoer

Hoewel Vegatopia hartstikke hip is, waren wij nog niet zo bekend met Thug Kitchen. Waar waren we? Lagen we een onder een fucking steen? Gelukkig is het nooit te laat om te veranderen en worden we blij van het tweede vegan boek van de gelijknamige Amerikaanse website.

Source: Thug Kitchen Feestvoer

Vegatopia

[Producten] Bakken met kennis - Eke Mariën
« Reactie #69 Gepost op: 14 december 2016, 13:02:07 »
Bakken met kennis - Eke Mariën

Bijna iedereen heeft weleens iets gebakken dat grandioos mislukt is. Een ingestorte cake of verbrande koekjes, dat gebeurt soms gewoon. Maar waarom eigenlijk? In Bakken Met Kennis neemt Eke Mariën je mee in de wetenschap achter het bakken. Eke Mariën ken je misschien van Koken met Kennis. Als je een wat meer ervaren thuisbakker bent, is dit een geweldig boek waarin je echt meer te weten komt over het bakproces.

Source: Bakken met kennis - Eke Mariën

Vegatopia

[Producten] Feest voor iedereen - Alexandra Besel
« Reactie #70 Gepost op: 16 december 2016, 13:01:10 »
Feest voor iedereen - Alexandra Besel

Je biedt spontaan aan om dit jaar het kerstdiner te maken en je deelt je ideeën en de planning alvast enthousiast in de speciaal daarvoor aangemaakte app-groep. En dan komt het: je zoon appt dat zijn nieuwe vriend geen lactose mag hebben, je nichtje meldt dat zij en en haar dochter geen gluten meer eten en dan blijken ook nog twee gasten onlangs te zijn overgestapt van het vegetarisme naar het veganisme! Oh, en één daarvan kan niet meer tegen geraffineerde suikers... Zakt de moed je in de schoenen of ga je de uitdaging aan?

Source: Feest voor iedereen - Alexandra Besel

Vegatopia

[Producten] Share - Natascha Boudewijn
« Reactie #71 Gepost op: 21 december 2016, 01:03:24 »
Share - Natascha Boudewijn

Voor veel lezers van Vegatopia is zij geen onbekende: Natascha Boudewijn, culinaire en creatieve duizendpoot. Een poos was zij Vegatopia-gastredacteur. Recent bracht zij haar derde boek uit: Share, vier seizoenen samen koken, eten & genieten. Haar eerste twee boeken, Puur koken met je eigen oogst (2013) en Greendelicious Kruiden (2014), maakte zij nog naast een baan. Nu heeft zij inmiddels de Keuken van Green Delicious-kookstudio waar zij haar dromen waarmaakt. Mensen inspireren, samen laten koken en eten en het delen van kennis. Dit alles vanuit vegetarische principes en op een heel mooie, sfeervolle manier. Natascha weet in haar gerechten, teksten en foto’s een enorme warme sfeer te schepen.

Source: Share - Natascha Boudewijn

Vegatopia

[Producten] De Perzische Keuken - Yasmin Khan
« Reactie #72 Gepost op: 22 december 2016, 13:01:19 »
De Perzische Keuken - Yasmin Khan

Dankzij bijna 300 doneerders op Kickstarter die in haar en haar project geloofden, kon mensenrechtenactiviste Yasmin Khan haar droom verwezenlijken: háár Iran laten zien, een land dat meer is dan oorlog en bommen, door middel van verhalen over de hartelijke bewoners, foto's van de adembenemende landschappen en vooral recepten. Want samen eten, dát is het ultieme bindmiddel.

Source: De Perzische Keuken - Yasmin Khan

Vegatopia

[Producten] Jamie Oliver's kerstkookboek
« Reactie #73 Gepost op: 23 december 2016, 13:00:16 »
Jamie Oliver's kerstkookboek

Op de redactie hebben we altijd discussie over Jamie. Niet over zijn al dan niet aanwezige charmes, maar over zijn nieuwe kookboeken. Hoewel we graag aandacht besteden aan zo'n populaire kok, blijken zijn boeken vaak net niet veggiefriendly genoeg. Dus zijn kerstboek lieten we in eerste instantie passeren. Kerst: kalkoenen en konijnen, toch? Tot ik uit nieuwsgierigheid het boek in de winkel eens inkeek. En wat bleek tot mijn grote verrassing...

Source: Jamie Oliver's kerstkookboek

Vegatopia

[Producten] Lekker uitpakken, kookboek voor kinderen - Karin Luiten
« Reactie #74 Gepost op: 02 januari 2017, 13:02:31 »
Lekker uitpakken, kookboek voor kinderen - Karin Luiten

Meneer zat grinnikend op de bank te lachen om de eetmoppen. 'Het is rood en loopt op de Noordpool? - Een radijsbeer', zulk werk. Heeft ie weer wat te grappen op schoolplein dankzij Karin Luiten, die een tweede kinderkookboek uitbracht: 'Lekker uitpakken!'. Het is een vervolg op haar eerste kinderkookboek 'Lekker opscheppen!', waarin vooral de basiskooksels aan bod kwamen. In dit boek wordt er meer 'geknutselfrutselt', zoals ze het zelf zegt.

Source: Lekker uitpakken, kookboek voor kinderen - Karin Luiten