Vegatopia Forum

IJs maken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: IJs maken
« Reactie #220 Gepost op: 20 juni 2015, 10:54:05 »
ik heb nu 2 verschillende smaken ijs zelf gemaakt,
met een ijsmachine en daarna moet het in de vriezer, want het is dan nog geen schepijs.
maar hoe lang moet het bij jullie dan in de vriezer ?
bij mij duurt het 7 uur ....

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: IJs maken
« Reactie #221 Gepost op: 20 juni 2015, 11:35:33 »
ik heb nu 2 verschillende smaken ijs zelf gemaakt,
met een ijsmachine en daarna moet het in de vriezer, want het is dan nog geen schepijs.
maar hoe lang moet het bij jullie dan in de vriezer ?
bij mij duurt het 7 uur ....

En is het na die 7 uur echt goed stevig?

Het kan aan het recept dat je gebruikt liggen, maar ook aan je vriezer. Meestal heeft het na de ijsmachine nog een uurtje of 2-3 in de vriezer nodig.

Hoe komt het uit de ijsmachine? Op z'n minst lobbig en half bevroren?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: IJs maken
« Reactie #222 Gepost op: 20 juni 2015, 11:58:18 »
Ik heb zo'n ijsmachine waarvan de binnenste bak eerst echt 24 uur in de vriezer moet.
Als je niet teveel ijs maakt, dan is het eigenlijk meteen wel te eten. Als je het iets steviger wil, dan nog een uurtje in de vriezer?
Het ligt ook aan de verhouding vocht-vet-suiker hoe snel iets bevriest, ik geloof dat teveel suiker het bevriezen moeilijker maakt. Alchol heeft ook een anti-vrieseffect  ;)
Mocht je het ijs wat zachter van structuur willen hebben, dan kan je een beetje maizena door je basismengsel roeren.

Ik heb al lang geen ijs meer gemaakt, weer eens een keertje doen als het weer eens zomerweer wordt  8)

Aiko

Re: IJs maken
« Reactie #223 Gepost op: 20 juni 2015, 13:09:42 »
Ik heb al lang geen ijs meer gemaakt, weer eens een keertje doen als het weer eens zomerweer wordt  8)

Heb je die twee dagen deze maand van dertig graden gemist?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: IJs maken
« Reactie #224 Gepost op: 20 juni 2015, 22:44:57 »
Twee dagen ja, maar de rest was redelijk aan de koude kant. En tien het warm was heb ik een ijsje gekocht  :P
Maar nee, ik denk dat de zee nog steeds te koud is om in te zwemmen, en dat is het meestal tegen eind juni al wel zo.

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: IJs maken
« Reactie #225 Gepost op: 07 juli 2015, 01:10:14 »
Bij een derde smaak ijs pas geleden duurde het 4 uur. Maizena kan bij mij denk ik niet omdat ik het fruit niet kook. Ik heb een dik maar zacht ijsmengsel als het de vriezer in moet

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: IJs maken
« Reactie #226 Gepost op: 07 juli 2015, 13:08:27 »
Bij een derde smaak ijs pas geleden duurde het 4 uur. Maizena kan bij mij denk ik niet omdat ik het fruit niet kook. Ik heb een dik maar zacht ijsmengsel als het de vriezer in moet

Dat kan wel kloppen. Zeker met dit weer blijft het ijs in de ijsmachine nog zachter dan normaal. Wat je nog kunt proberen is het ijsmengsel voordat het in de ijsmachine gaat, eerst nog een uurtje of 2 in de vriezer te zetten. Vervolgens goed doorkloppen zodat het wel ijskoud maar nog steeds vloeibaar is, en dan in de ijsmachine.
Het zal daarna nog in de vriezer moeten, maar de duur wordt dan verkort. Grosso modo schiet je er dan qua tijd nog niets mee op;).

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: IJs maken
« Reactie #227 Gepost op: 07 juli 2015, 21:37:33 »
Volgens mij deed ik de maïzena er gewoon doorheen, dus ongekookt. Maar dan zal ik even mijn recept moeten nalezen, het is dus al een tijdje geleden  ;)

Vegatopia

[Koken] Fruitijsjes (en een smoothie)
« Reactie #228 Gepost op: 16 juli 2015, 13:01:23 »
Fruitijsjes (en een smoothie)

Zomer in Nederland. Heerlijk! Lange avonden buiten zitten met een glaasje rosé, dagjes naar het strand, de Nijmeegse Vierdaagse, muziekfestivals en zonder jas op de fiets. Genieten! Maar we kunnen ook overdrijven. Tijdens de recente hittegolf was het om te puffen zo warm. De bekende Kennedymars in Someren werd ingekort van 80 naar 50 kilometer en in mijn appartement was het al snel boven de 27 graden. Om half tien ’s morgens. Dat vroeg om drastische maatregelen. IJs!

Source: Fruitijsjes (en een smoothie)

Vegatopia

[Koken] Pijnboompittenijs en komkommergranita uit de kleurige ijsmachine
« Reactie #229 Gepost op: 17 augustus 2015, 13:00:14 »
Pijnboompittenijs en komkommergranita uit de kleurige ijsmachine

Mijn ijsmachine ging stuk. Hij was er eentje van het knullige soort: grauwig wit en met een vrieselement waar af en toe wat vocht uit lekte. Kon geen kwaad, stond in de handleiding, maar na een paar jaar klooien en steeds slechter ijs, was ik klaar met dat ding. De ijsmachine trouwens ook met mij, want er brak spontaan een stuk plastic af.

Source: Pijnboompittenijs en komkommergranita uit de kleurige ijsmachine

Vegatopia

[Koken] Meloengranité met basilicum
« Reactie #230 Gepost op: 13 juli 2017, 13:00:37 »
Meloengranité met basilicum

Met de zomer komt er ook weer zomerfruit: nectarines, aardbeien, bessen, ik ben er dol op! Vandaag stopte ik meloenen in mijn mandje van de supermarkt en maakte er deze verfrissende traktatie van. Heerlijk om mee af te koelen op hete zomerdagen!
 
Source: Meloengranité met basilicum
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2017, 15:01:20 door Eelco »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: IJs maken
« Reactie #231 Gepost op: 08 april 2018, 17:00:57 »
Kristof wil voor zijn verjaardag graag een zelfvriezende ijsmachine (met compressor dus, geen koelelement dat je eerst in de vriezer moet doen). Nu heb ik wat rondgekeken en ben toch wat van de prijzen geschrokken. Zo'n 150 euro moet je er wel voor uittrekken, en dat zijn nog maar de instapmodellen. Heeft iemand goede ervaringen met ijsmachines in deze prijscategorie?

Of heeft iemand goede ervaringen met een goedkopere ijsmachine met koelelement, die ook echt koud genoeg zijn en waarvan de koelelementen niet snel lek raken (dat was bij onze vorige ijsmachine het geval)?
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: IJs maken
« Reactie #232 Gepost op: 08 april 2018, 18:25:23 »
Dit lijkt me echt zo'n ding dat je goedkoop en zo goed als nieuw (met doos en gebruiksaanwijzing) van marktplaats kan halen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: IJs maken
« Reactie #233 Gepost op: 08 april 2018, 19:14:09 »
Ik heb al 10+ jaar een ijsmachine met koelelement, dit ligt gewoon altijd in de diepvriezer dus ik hoef het niet te plannen. Perfect ijs, geen lekkage van het element. Het is een Philips Delizia Duo. Ik gebuik hem eens in de twee maanden ofzo dus hij heeft niet veel te lijden.

Edit: niet meer te krijgen zie ik net :-/
« Laatst bewerkt op: 08 april 2018, 19:23:43 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: IJs maken
« Reactie #234 Gepost op: 08 april 2018, 20:02:57 »
Dit lijkt me echt zo'n ding dat je goedkoop en zo goed als nieuw (met doos en gebruiksaanwijzing) van marktplaats kan halen.

Valt tegen, het is niet zoals bij broodbakmachines. Ik heb er eerder ook geregeld naar gezocht, maar ook voor 2ehandsjes betaal je nog altijd een behoorlijk percentage vh aankoopbedrag.


Zelf heb ik er 2 gehad met losse vrieselementen. Van lekken geen last gehad. Is dat een veelvoorkomend probleem?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: IJs maken
« Reactie #235 Gepost op: 08 april 2018, 20:10:59 »
Ik heb een Kenwood. Fijn ding, maar ik weet niet of die nog verkrijgbaar is, en ik vermoed dat hij niet in de door jou gezochte prijsklasse valt. Heb hem voor mijn verjaardag gekregen.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: IJs maken
« Reactie #236 Gepost op: 09 april 2018, 08:35:58 »
Ik geloof dat de Magimix ijsmachine wel goed is, en niet zo heel duur. Het kleine model heb je al voor 89 euro.
Heb hem zelf niet, maar een vriendin wel en die is er erg tevreden mee.
https://www.kookpunt.nl/magimix-le-glacier-ijsmachine-15l-rood/nl/product/5890/?gclid=EAIaIQobChMI_ICurMqs2gIVRLgbCh3cXQC9EAQYBCABEgJQovD_BwE

Edit: er moet wel een deel in de vriezer zie ik nu.... dat zal in prijs wel aanzienlijk schelen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: IJs maken
« Reactie #237 Gepost op: 09 april 2018, 11:05:32 »
Dank voor de reacties. Ik maak uit op jullie antwoorden (en had zelf ook al het idee) dat het beter is een goede machine met koelelementen te halen dan een instapmodel met compressor. Die Magimix ziet er goed uit.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: IJs maken
« Reactie #238 Gepost op: 09 april 2018, 12:48:23 »
Is ook wel een fijn, betrouwbaar merk vind ik.
Ik bedacht nog dat Annemieke die Magimix volgens mij ook heeft. Je zou haar nog kunnen vragen hoe haar ervaringen zijn....

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: IJs maken
« Reactie #239 Gepost op: 09 april 2018, 13:31:56 »
Ik vraag me af of een Magimix per se beter is dan een Braun/Philips/etc, hoewel ze er wel mooier uitzien.

Tip: als je een vriezer met laden hebt, meet dan eerst op of het losse vrieselement er in gaat passen. Je zult niet de eerste zijn die zo'n apparaat aanschaft en thuis pas ontdekt dat het niet in de vriezer past.

Kijk ook goed naar de recensies op Kieskeurig en Bol. Deze Krups bv lijkt erg goed te scoren: https://www.bol.com/nl/p/krups-gvs241-ijsmachine/9000000011035001/?suggestionType=browse&bltgh=2ec78348-cbbf-4f77-b66c-199e8d0cade5.1.2.ProductTitle