Vegatopia Forum

Gekweekt vlees: jekkie of jummie?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #120 Gepost op: 05 augustus 2013, 15:00:56 »
Ik vind het toch niet helemaal vegetarisch, aangezien het gemaakt wordt uit stamcellen van de koe. Ik dacht ook ergens te hebben gelezen dat de koe daarvoor gedood moet worden.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #121 Gepost op: 05 augustus 2013, 15:19:50 »
Volgens mij is dat niet nodig hoor, dat doden. Maar: "Volgens tegenstanders is gekweekt vlees geen oplossing voor de intensieve veehouderij. Michiel Korthals, hoogleraar filosofie aan de Wageningen University, wijst erop dat er voor de productie van melk nog altijd runderen nodig zijn. "En de helft van de geboren kalfjes is een stier. Die worden alleen maar voor het vlees gebruikt.""


Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #122 Gepost op: 05 augustus 2013, 18:06:32 »
Geef mij liever de vegetarische rundvlees, van de "Vegetarische Slager"

Ik heb liever dat vlees, gekweekt/gekloond vlees/ geprint vlees verdwijnt.

Gekweekt vlees wordt binnenkort onder beperkt publiek gepresenteerd in een geheime locatie. Tegenover de vega rundvlees, die meer toegankelijk is en/of wordt gepresenteerd voor een groter publiek

Voor nu heeft de stamcelburger nog een zeer hoge kostprijs van ongeveer $325.000. Op de Facebookpagina van de vega-slager staat een artikel hierover.

www.devegetarischeslager.nl/nieuws/battle-of-the-burgers-londen
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2013, 18:20:03 door Dennis23 »

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #123 Gepost op: 05 augustus 2013, 18:20:33 »
In NRC van vandaag ook. Mijn verstand zegt dat hetveen goed ide is, maar iets (en dan niet alleen mijn poortemonnee) verzet zich.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #124 Gepost op: 05 augustus 2013, 18:48:28 »
Ik zie leuke kansen voor een mensburger. Of een handburger.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #125 Gepost op: 05 augustus 2013, 19:06:06 »
Ik zie leuke kansen voor een mensburger.

Ja, Theodor Holman had het daar ook al over.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #126 Gepost op: 05 augustus 2013, 20:05:17 »
Het is Google-Meat  ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #127 Gepost op: 14 juni 2018, 15:11:05 »
De NPO had een paar weken geleden een superinteressante documentaire over kweekvlees (in het programmap Tegenlicht van de VPRO). Het ging over een nederlandse man die patent had op het 'maken' van kweekvlees. Hij is overleden en het patent is nu in handen van het amerikaanse bedrijf Just. Ik stond altijd sceptisch tegenover kweekvlees maar het lijkt me nu helemaal de toekomst. Als het beschikbaar komt, zou ik het graag proberen.

In de documentaire zag je oa een groepje mensen kipnuggets consumeren, gemaakt van 1 enkele cel uit de veer van een kip. De betreffende kip huppelde vrolijk rond de picknicktafel.

Aanrader, hij staat vast nog wel ergens online.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #128 Gepost op: 14 juni 2018, 21:57:53 »
Er van uitgaande dat de mensheid in de nabije of iets minder nabije toekomst niet (veel) minder vlees gaat eten, lijkt kweekvlees me in ieder geval een goed alternatief om verder te ontwikkelen. Ik persoonlijk vind de yukfactor bij kweekvlees een stuk minder dan bij regulier vlees, maar zou niet de geringste behoefte hebben het uit te proberen.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #129 Gepost op: 28 maart 2019, 23:43:53 »
We horen niet zoveel meer over kweekvlees, bedacht ik me net. De markt lijkt er ondertussen wel gunstig voor te worden, krijg ik het idee. Want groen en vega is blijkbaar maar hip tegenwoordig en is (dus) ook geld voor veel ondernemers, tenslotte...

Is er al vooruitgang, een moment op korte termijn dat het voor consumenten te verkrijgen zal zijn?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Gekweekt vlees: jekkie of jummie?
« Reactie #130 Gepost op: 29 maart 2019, 01:09:48 »
Sneak preview op het maandoverzicht dat zondag verschijnt:

Een tegenslag voor vleesverlaters die hun hoop op kweekvlees hebben gevestigd: volgens onderzoekers is laboratoriumvlees zelfs slechter voor het milieu dan normaal vlees. Voorlopig is het ook nog eens allesbehalve diervriendelijk. We houden het dus nog maar even bij falafel.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.866
  • Geslacht: Man
Kunstvlees?
« Reactie #131 Gepost op: 14 mei 2023, 11:55:06 »
Kunstvlees lijkt nabij. Je haalt een biopt uit een koe, stuurt hem/haar terug in de wei. Vervolgens kweek je de stamcellen uit het biopt in een reactor. Er komt geen dierorgaan meer aan te pas.  Er wordt geen beest meer gedood bij de productie.
Vraag: wordt het kunstvlees een no go voor veggies en zo ja op welke gronden?
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2023, 12:13:40 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Re: Kunstvlees?
« Reactie #132 Gepost op: 14 mei 2023, 12:12:22 »
Straks krijg je nog nep-kunstvlees dat stiekem echt vlees is.  8)

Maar wat is de 'taalstruikel'?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kunstvlees?
« Reactie #133 Gepost op: 14 mei 2023, 14:41:35 »
Maar wat is de 'taalstruikel'?
Ik heb er maar even een eigen draadje voor aangemaakt.

Ik denk dat het er vanaf hangt, om welke redenen iemand vegetariër is, en hoe strikt hij of zij is. Wellicht is de discussie over hoe vegetarisch kunstvlees vergelijkbaar met de discussie over kaas met dierlijk stremsel. Het zal ook een verschil maken hoe die 'bioptie-koeien' zullen worden gehouden - theoretisch zou je ze een prinsesselijk leven kunnen bieden, maar ik waag te betwijfelen of dat zal gebeuren.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.281
  • Geslacht: Man
Re: Kunstvlees?
« Reactie #134 Gepost op: 14 mei 2023, 16:50:35 »
Het lijkt me een groot pluspunt voor de producenten van kunstvlees dat zij, eventueel met idyllische foto's en filmpjes, kunnen aantonen dat de bioptie-koeien een heerlijk leven wordt gegund. Dit om alle strijders voor dierenwelzijn die vlees lusten te overtuigen dat ze zonder problemen kunstvlees kunnen eten (als ze daar natuurlijk geen afkeer van hebben omdat de oorsprong toch dierlijk is.)

Re: Kunstvlees?
« Reactie #135 Gepost op: 14 mei 2023, 17:10:15 »
Maar wat is de 'taalstruikel'?
Ik heb er maar even een eigen draadje voor aangemaakt.
...
'bioptie-koeien'
...

Misschien moet dit terug naar de Taalstruikel? Ik zou voor 'biopsie' opteren.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kunstvlees?
« Reactie #136 Gepost op: 14 mei 2023, 18:37:50 »
Misschien moet dit terug naar de Taalstruikel? Ik zou voor 'biopsie' opteren.
Hmm, ja. Wellicht had Herr Niewied in zijn oneindige wijsheid deze fout al aan zien komen  ::). Ik ben echter in goed gezelschap, zie ik  ;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.866
  • Geslacht: Man
Re: Kunstvlees?
« Reactie #137 Gepost op: 15 mei 2023, 12:13:57 »
Straks krijg je nog nep-kunstvlees dat stiekem echt vlees is.  8)

Maar wat is de 'taalstruikel'?
super, nepkunstvlees is vlees.
En de taalstruikel zit hem nu juist in dit soort connotaties!
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.866
  • Geslacht: Man
Re: Kunstvlees?
« Reactie #138 Gepost op: 20 mei 2023, 10:29:43 »
Doe mee met de discussie over kunstvlees op deze nieuwe draad die door Eelco, der Herr Hirt der seine Schäfchen hütet, zojuist is gegenereerd. Ik ben erg benieuwd of kunstvlees, gefabriceerd viadierbiopt , als vegetarisch zal worden gewaardeerd en waarom. Als ik erover nadenk zitten we deze eeuw met een genderkwestie waarbij het simpele onderscheid man-vrouw is uitgebreid met non-binair. DNA-onderzoek toont aan dan paddenstoelen niet tot de flora maar tot de fauna gerekend moeten worden. Er is van alles aan het verschuiven en de klassieke kijk op vegetarisme zal beslist mee verschuiven. Hoe, in welke richting? In elk geval is de taal waarmee we over deze zaken praten al aan het veranderen (met als opstekertje 'straks wordt nepkunstvlees echt vlees’) .
Ik voeg er wat historie aan toe. In 2014 studeerde Chloé Rusterveld cum laude af aan de TUE bij Industrial Design. Tijdens de Dutch Design Week (ik denk 2015) toonde ze aan de TUE een opstelling waarbij ze (ik put uit mijn geheugen) eigen lichaamcellen opkweekte tot voedsel. Kan zijn dat het onderdeel was van een thema Edible Futures. Ik heb er toen met verbazing naar gekeken. Ze trad later regelmatig in Eindhoven op als voedselontwerper met innovatieve plantaardige voedingsmiddelen. Ze heeft nu (zoekmachine) een eigen ontwerpbureau in Heeze.
In middels zijn we bijna een decade later en zie, de kunstvleesfabriek is in aantocht. Het vegetarisme gaat verschuiven. Denk mee alsjebieft.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Re: Kunstvlees?
« Reactie #139 Gepost op: 20 mei 2023, 12:11:23 »
Doe mee met de discussie over kunstvlees op deze nieuwe draad ...

Er is trouwens ook al een heel oude over 'kweekvlees': https://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,11006.0.html
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner