Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Vega en sport

(1/4) > >>

Willemijn:
Beste mede forumbezoekers,

Graag lees jullie mening of idee over het volgende:

Na jaren 'half' vegetarisch eten (3x per week, 2x vis en de rest vlees), wil ik graag 100% vega gaan eten. Mijn vriend vindt het lekker, dus dat is het probleem niet. Waar hij zich zorgen om maak is of hij wel voldoende eiwitten binnenkrijgt. Hij sport namelijk intensief (3x per week hardlopen, 3x per week boksen en soms ook nog zwemmen....)
Hij heeft nu al moeite zijn gewicht op peil te houden (= hij valt heel snel af).

Wie heeft ervaring met de combinatie vegetarisch eten en intensief sporten? Zijn er producten aan te raden mbt eiwitgehalte? Andere tips? Ik hoor het graag.

Willemijn

Hizikigrrrl:
Een dietist kan kijken of hij genoeg van alles binnenkrijgt.
http://nvdietist.nl/navigatie/frameset.asp?knop_id=10006280 of de Gouden Gids.

Eiwitten hoeven geen probleem te zijn (ik bv. krijg er eerder teveel binnen), maar als je bijvoorbeeld erg weinig eet, dan zou je wel eens tekorten kunnen krijgen.

fem fatale:
Bij sporten gaat het niet zo ontzettend om de eiwitten, maar om de koolhydraten, en daar krijg je er als vegetarier heus wel genoeg van binnen.

Ik heb een tijdlang drie keer per week 2-3 uur karate getraind en dat was qua voeding geen enkel probleem.

Hizikigrrrl:
Je hebt wel degelijk genoeg eiwitten nodig bij intensief sporten, en ook meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Misschien dat hij die al binnenkrijgt, maar daar kom je alleen achter als je dat uitrekent / laat uitrekenen.

Willemijn:
Ja, die eiwitten zijn juist belangrijk voor de spieropbouw (en het onderhouden daarvan dus ook).

Koolhydraten zijn ook belangrijk, maar die brand je na een tijdje sporten op en dan moet je het met vet doen, wat hij amper heeft. Je gaat dan eiwitten verbranden (typische ammoniaklucht van het zweet), wat eigenlijk niet goed is, en je moet het zeker weer kunnen aanvullen.

Mijn idee was: iets rustiger aan doen, maar dat was geloof ik geen optie  :-X

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie