Vegatopia Forum

Nepal

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Nepal
« Gepost op: 04 oktober 2006, 11:48:23 »
Zondag (!) vertrekken mijn vriend en ik naar Nepal.
Misschien zijn er hier mensen die nog wat tips hebben?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Kupu-kupu

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nepal
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2006, 13:13:54 »
Ik zie dat Nick al is vertrokken naar Nepal, dan hier maar wat tips voor toekomstige Nepalgangers.

Nepal is luilekkerland voor vegetariers. Overal staat vegetarisch eten op het menu, in Kathmandu, Pokhara, Chitwan en op de trekkingroutes , maar ook in de kleine dorpjes waar minder touristen komen.

Dahl bhat tarkari is het nationale voedsel en wordt door bijna iedereen 2x per dag gegeten. Het bestaat uit veel rijst ( bhat ) linzenprutje ( dahl) en groente ( tarkari ) , de groente is vaak aardappels met curry en/of groene bladgroente ( saag ) . Ook komt hier vaak nog achar ( pickles ) bij. Dit gerecht is het allerlekkerst in lokale restaurantjes, waar zo vaak wordt opgeschept als je op kunt.

Momo's worden ook overal gegeten. Dit gerecht is van tibetaanse oorsprong.
Het zijn een soort dumplings , voor de vegetariers zijn er momo's met kaasvulling en  natuurlijk met groente. Een heerlijke snack!

Samosa's zijn ook een heerlijk tussendoortje, bij de zgn. chatkarretjes krijg je de samosa in stukjes in dahl met koriander , uitjes , citroen, honing e.d . Deze karretjes zie je veel in Pokhara.

Kathmandu In deze stad zijn heel veel restaurantjes, o.a indiaas, israelisch, belgisch, mexicaans, italiaans , tibetaans, chinees en oh ja nepalees ! De meeste lowbudgetreizigers verblijven in de Thamel, maar door de hele stad zijn vele goeie eetgelegenheden.

Hier enkele aanraders.
De volgende restaurantjes zijn in de Thamel.

Bakerycafe  is onderdeel van een keten. Ze zitten o.a aan de Tridevi Marg. De masala dosa en cutlets , zijn hier voortreffelijk. De mix van mensen die dit cafe bezoekt is erg prettig, toeristen, nepaleze gezinnen, expats. De mensen die hier werken zijn doof , dus de bestelling geef je op door op het menu aan te wijzen wat je wilt. In de schone open keuken kun je zien hoe het eten wordt bereid. Trouwens ook goeie koffie en taart.

Hier tegenover zit een voortreffelijke Italiaan, Fire and Ice
Als de dahl baht je neus uitkomt moet je hier naar toe voor de beste pizza's en pasta's in Nepal en omstreken !

Pumpernickel Deze bakkerij is de plek in Kathmandu om te ontbijten ( de meeste toeristen willen toch een broodje en koffie om de dag mee te beginnen ! ) De eigenaar heeft het bakkersvak in Duitsland geleerd en dat is te merken. Goed bruin brood e.d en ook lekkere verse koffie, sapjes etc.

OR2K zit tegenover de Pumpernickel bakery, dit is een vegetarisch restaurant ( trap op naar boven ) ,je zit hier op kussens en geniet van allerlei internationale gerechten. Erg goed vind ik. http://or2k.com/restaurentmainpage.htm

Bij het Pilgrimsbookhouse zit een prettig cafe, in een binnentuin weg van alle drukte van de Thamel om lekker tot rust te komen ( met een zojuist gekocht boek ? ) http://www.pilgrimsbooks.com/restaurant.html
Feed N Reed is de naam van dit restaurant.

Hier in de buurt zit ook het vegetarische restaurant Nirmala,
omdat de meeste straatjes in Thamel geen naam hebben kun je beter even vragen waar het precies zit.

In een andere wijk , bij de Durbar Square vind je de Freakstreet ( De eerste hippies verbleven hier en werden freaks genoemd ) in deze wijk zijn ook een aantal guesthouses en restaurantjes.
Paradise Restaurant is een leuk vegetarisch restaurant met allerlei gerechten op de kaart.
Hier om de hoek zit de Snowman, een cakeshop met heerlijke taartjes e.d en koffie/thee natuurlijk.

Dit zijn de plekken die me te binnen schieten . Pokhara en Chitwan vul ik binnenkort aan.



« Laatst bewerkt op: 09 januari 2007, 12:19:02 door Kupu-kupu »

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Nepal
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2006, 16:50:14 »
Inderdaad, je kan overal vegetarisch eten.
Voor het eten alleen al zou ik terug gaan!  ;)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley