Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Proefdiervrije producten
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: Draek op 11 januari 2010, 18:09:13 ---
De lobby in de EU voor europese cosmeticatestverboden komt niet door bedrijven als L'oreal, maar door dierenorganisaties die de belangen behartigen van de consument die tegen dierproeven voor cosmetica is. Dus ik denk niet dat je het zomaar kan wegschuiven. Als consument heb je zeker invloed.
--- Einde van citaat ---
Maar die consumenteninvloed lijkt me toch echt meer te maken te hebben met het actievoeren door organisaties, dan dat het komt doordat L'Oreal en co. een ietsiepietsie minder verkopen.
Misschien dat jij L'Oreal een slecht imago vindt hebben, maar dat komt omdat je er meer van weet. 99% vd consumenten heeft geen weet van de dierproeven en zullen L'Oreal als positief bestempelen omdat ze leuke, betaalbare en goed verkrijgbare make up en haarproducten op de markt brengen en omdat ze veel reclames van hen zien, met populaire celebs.
Draek:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 11 januari 2010, 18:18:38 ---Maar die consumenteninvloed lijkt me toch echt meer te maken te hebben met het actievoeren door organisaties, dan dat het komt doordat L'Oreal en co. een ietsiepietsie minder verkopen.
--- Einde van citaat ---
Deels. Maar alles is verbonden. Zonder bezorgde consument geen campagne. Zonder campagnes geen bezorgde consument :)
Het is allemaal belangrijk. Het is natuurlijk zo dat actieve houding meer oplevert. Ik vind het ook jammer dat veel vegetariers zo passief zijn. Omdat het kleine actieve groepje zoveel bereikt, maar ja.. bereik is ook klein.
Maar op kleine schaal kan je als consument gewoon zorgen dat geld op een betere plek komt. Het lijkt misschien weinig uit te maken, maar een grote L'oreal die iets minder geld krijgt en het geld gaat naar een kleinere Lush, die daardoor groeit, dat is positief!
Waar voor L'oreal op de balans een kleine groep misschien niet veel uit kan maken kan een consumentengedragsverandering zorgen voor een stimulans van bedrijven als Lush.
--- Citaat ---Misschien dat jij L'Oreal een slecht imago vindt hebben, maar dat komt omdat je er meer van weet. 99% vd consumenten heeft geen weet van de dierproeven en zullen L'Oreal als positief bestempelen omdat ze leuke, betaalbare en goed verkrijgbare make up en haarproducten op de markt brengen en omdat ze veel reclames van hen zien, met populaire celebs.
--- Einde van citaat ---
Vaak weten ze wel over de dierproeven van L'oreal. L'oreal is wel een bedrijf waar men dat van weet (door consumenten en organisaties is daar ophef over geweest). Soms weten consumenten alleen niet dat een bepaald merk tot het bedrijf behoort. Maar dat wisselt soms zo vaak, dat het soms ook wat lastig is.
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: Draek op 11 januari 2010, 18:17:19 ---
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 11 januari 2010, 14:07:28 ---De meeste mensen kopen gewoon hun oude, vertrouwde make up van L'Oreal of Olaz en hun wasmiddelen van Witte Reus en Robijn, gewoon bij de drogist of supermarkt om de hoek. Ik vermoed dat het percentage mensen dat echt bewust dierproefvrij koopt, ontzettend klein is.
--- Einde van citaat ---
Wat is klein?
--- Citaat ---Zelf heb ik ook lang geen kleding gekocht van merken die ook bont gebruikten (in andere kledingstukken). Daar ben ik mee gestopt, omdat er zooo weinig mensen zijn die dat doen, dat het gewoon geen ene moer uitmaakt.
--- Einde van citaat ---
Soms lijkt dat zeker zo. Maar het gaat niet altijd om meteen effect zien. Als iedereen zo denkt, dan schiet men er helemaal niets mee op toch?
Moeten we ook lekker slavenchocolade kopen, omdat het toch geen moer uit lijkt te maken?
Vlees eten, omdat het toch geen zin heeft?
Niet al het goede wordt vertaald in directe resultaten. Verandering van de wereld willen betekent volhouden.
Waar was de wereld geweest als martin luther king ofzo na een dag zonder resultaten het bijltje erbij neer had gegooid en rosa parks toch maar was opgestaan?
--- Einde van citaat ---
Klein= minder dan 1% van de mensen die wasmiddelen en make-up kopen?
Ik zag niet dat we het bijltje erbij neer moeten gooien, maar dat andere methoden misschien meer zoden aan de dijk zullen zetten. Enkele mensen die restaurants boycotten waar faux gras wordt geserveerd helpt geen moer; Wakker Dier die dreigt de bedrijven in een slecht daglicht te zetten helpt wel. Zo ook met legbatterij-eieren.
Daarnaast is het belangrijk hoeveel mensen zich bezighouden met zulke principes. Doordat veel mensen geen of minder vlees eten, maakt dat nog verschil (hoewel dat niet in de cijfers van vorig jaar terug te zien was). Maar er zijn niet veel mensen bereid ook nog eens te letten op dierproefvrij en op merken die bont gebruiken. In plaats van die mensen proberen om te lullen, kun je beter direct de betreffende bedrijven aanspreken door te dreigen met grote acties die hun imago kunnen schaden. Die slaafvrije chocolade is er niet doorgekomen doordat de chocoladeverkoop van Verkade drastisch terugliep en die van de Wereldwinkels enorm toenam, nee, die veranderingen zijn er gekomen door aandacht in de media waardoor bedrijven hun imago op moeten krikken.
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: Draek op 11 januari 2010, 18:29:37 ---
Waar voor L'oreal op de balans een kleine groep misschien niet veel uit kan maken kan een consumentengedragsverandering zorgen voor een stimulans van bedrijven als Lush.
--- Einde van citaat ---
Dat is wel zo, idd. Maar zou Lush niet heel veel van de populariteit de danken hebben aan hun hippe imago en doordat ze met leuke dingen komen, ipv hun dierproefvrije imago?
Draek:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 11 januari 2010, 18:32:00 ---Klein= minder dan 1% van de mensen die wasmiddelen en make-up kopen?
--- Einde van citaat ---
Denk dat er veel jeugd toch best hoog percentage let op proefdiervrije producten.
--- Citaat ---Ik zag niet dat we het bijltje erbij neer moeten gooien, maar dat andere methoden misschien meer zoden aan de dijk zullen zetten.
--- Einde van citaat ---
Ja, daar ben ik op zich mee eens. Alleen doet niemand iets anders. Die andere methoden zijn dan toch weer methoden die organisaties moeten opknappen, maar zolang die niet gesupport worden is het voor hun lastig. Alleen geld geven is te makkelijk...
--- Citaat ---Enkele mensen die restaurants boycotten waar faux gras wordt geserveerd helpt geen moer; Wakker Dier die dreigt de bedrijven in een slecht daglicht te zetten helpt wel. Zo ook met legbatterij-eieren.
--- Einde van citaat ---
Ik ben niet zo voor een foie gras campagne. Ik vind het dubbel. En zorgt voor mogelijk meer dierenleed of evenveel dierenleed.
De promotie van scharreleieren vind ik helemaal absurd. Men denkt nog steeds dat die kippen lekker buiten lopen.
--- Citaat ---Daarnaast is het belangrijk hoeveel mensen zich bezighouden met zulke principes. Doordat veel mensen geen of minder vlees eten, maakt dat nog verschil (hoewel dat niet in de cijfers van vorig jaar terug te zien was). Maar er zijn niet veel mensen bereid ook nog eens te letten op dierproefvrij en op merken die bont gebruiken.
--- Einde van citaat ---
Op zich zou het beter zijn als meer organisaties zich meer richten om mensen minder vlees e.a. dierlijke producten te laten eten. Daar is wel de meeste winst te behalen voor de dieren. Dierproeven en bont zijn wel luie onderwerpen in principe. Omdat het erg makkelijk is om mensen op zich mee te krijgen in die mening.
--- Citaat ---In plaats van die mensen proberen om te lullen, kun je beter direct de betreffende bedrijven aanspreken door te dreigen met grote acties die hun imago kunnen schaden.
--- Einde van citaat ---
Dat kan. Maar werkt niet altijd. Onze bontcampagnes zorgen bv. wel voor negatieve aandacht en dat vinden bedrijven niet leuk. Dat klopt. Maar op vlees eten vlak is educatie weer de manier. Tactiek is belangrijk.
--- Citaat ---Die slaafvrije chocolade is er niet doorgekomen doordat de chocoladeverkoop van Verkade drastisch terugliep en die van de Wereldwinkels enorm toenam, nee, die veranderingen zijn er gekomen door aandacht in de media waardoor bedrijven hun imago op moeten krikken.
--- Einde van citaat ---
Ja. Maar de consument heeft ook geholpen door een vraag ernaar te creƫren.
Het is leuk als andere manieren meer ingezet kunnen worden, maar dan zou ik graag zien dat niet alles op enkelen komt te liggen. De hele dierenbeweging bestaat uit mensen die tig initiatieven opzetten of ondersteunen. Dat komt doordat er te weinig mensen actief zijn.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie