Vegatopia Forum

Eten voor € 5 per dag

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Eten voor € 5 per dag
« Gepost op: 28 augustus 2006, 21:36:26 »
Als er aan het eind van je geld vaak nog een heel stuk van de maand overblijft, is het tijd om je uitgavenpatroon eens kritisch onder de loep te nemen. En dan rijst natuurlijk op een gegeven moment ook de vraag: zou je niet goedkoper kunnen koken? Het NIBUD zegt dat het voor € 4,75 per persoon per dag best moet kunnen. Maar wordt het dan niet heel karig? Voor Koken & zo namen Bianca en Monique de proef op de som.

Zou jij je redden met zo'n budget? Heb je tips voor Bianca en Monique om met weinig geld in je portemonnee toch iets lekkers te maken? Laat het ons in deze thread weten.

Aiko

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2006, 22:57:10 »
Valt hier drinken ook onder, eigenlijk?
Zeker zonder drinken red ik het wel makkelijk met vijf euroλn.

Zelfgebakken brood voor ontbijt en / of lunch en / of avondeten: 0,89 cent. Soep voor bij het brood; handvol verschillende groenten ingevroren dat ik daarvoor op de markt heb gekocht: 0,50 cent gegokt, handvol sojabrokken: 0,20 cent, handvol linzen: 0,30 cent. En dan de qua kosten redelijk te verwaarlozen hoeveelheden water, scheut sojasaus en zout.

Dan heb ik een heerlijke maaltijd (vind ik dan) vol gezonde dingetjes en wat al niet meer voor verantwoords. Nou, een goede twee euro in totaal. Goed, ik maak er drie van inclusief wat broodbeleg.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2006, 22:58:13 door Aiko »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2006, 22:59:48 »
Fruit?
En je schijnt niet te vaak soep te mogen eten.
,,,,فلافل

Aiko

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2006, 23:06:56 »
Ojee. Wat gebeurt er dan?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2006, 23:07:45 »
Zuivel, sojamelk, boter, olie...

Misschien dat je erg goedkoop uit bent, Aiko, maar ik denk niet dat iemand er zo enthousiast over wordt ;).

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2006, 23:07:52 »
Ojee. Wat gebeurt er dan?

Het schijnt niet goed voor je spijsvertering te zijn om altijd maar soep te eten. Maar hoe vaak je wel soep mag eten weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2006, 23:08:23 door Selly »
,,,,فلافل

Aiko

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2006, 23:11:58 »
Zuivel, sojamelk, boter, olie...

Misschien dat je erg goedkoop uit bent, Aiko, maar ik denk niet dat iemand er zo enthousiast over wordt ;).

Ik krijg ook veel vanuit het ouderskamp; tomaten, appels, peren,  komkommers, eieren, walnoten, kweek zelf mijn eigen pompoenen, maak mijn eigen sojamelk (Maar toegegeven, zo lekker is dat nou ook weer niet vind ik onderhand. Om te verwerken ergens in is het prima, dat wel.). Dat scheelt ook in kosten.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2006, 23:21:34 »
Ik kom meestal ook toe met ongeveer 30 ΰ 35 euro per week (als alleenstaande).
Nu weet ik niet wat ze rekenen, meestal heb je al basisspullen als pasta/rijst/couscous/bloem/sausjes/suiker/olie.. in huis. Voor de meeste zaken ga ik naar Aldi of Lidl, dat scheelt enorm. Enkel zaken die ik daar dan niet kan vinden, zoals bvb venkel, pijnboompitten, linzen, bepaalde kruiden, Oosterse soepjes/sausjes.. haal ik elders.
Brood haal ik nog gewoon het liefst bij de bakker.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2006, 23:22:21 door Twilightje »

brenda_lelie

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2006, 09:54:09 »
ik denk dat wij het ook wel redden, 5 euro p.p.
Per maand hebben we 320 euro waar we boodschappen, telefoon en internet van betalen. Dus meer dan 10 euro per dag kan het niet zijn (en wij zijn met zn tweeen)
Ik moet wel zeggen dat ik ook vaak afvalgroente kan meenemen uit de winkel waar ik werk, maar we kopen wel alles biologisch dus dat is wel weer wat duurder, en we eten ook zeker wel luxe. Met zn tweeen is het trouwens wel makkelijker denk ik dan in je eentje om goedkoop te eten. (en in dit onderzoek gaan ze ook uit van een tweepersoonshuishouden)

Harry

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2006, 10:23:08 »
Als je van granen en bonen houdt en het niet erg vindt om te eten wat de Odin groente- en/of fruittas verschaft, dan redt je het misschien net voor €5 per dag.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2006, 10:48:15 »
Wij rekenen 5 euro per dag per persoon. En dan kopen we bij AH. Dit is inclusief drinken (ook duurdere biersoorten en wijn) en andere huishoudelijke artikelen bijvoorbeeld voor de schoonmaak. We komen daar goed mee uit.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2006, 11:02:08 »
Als ik zo mijn rekeningafschriften en bonnetjes bekijk, dan geef ik per week zo'n zestig euro uit aan eten - zo'n zes weken geleden was dat nog de helft  ;D. Daar komt dan zo eens in de zes ΰ acht weken (denk ik) een keer basisvoorraadinkopen bij, meestal ongeveer veertig euro - maar dat zijn vaak ook zaken als vuilniszakken, drogisterijspul en toiletpapier. Dus ik schat dat wij op zo'n € 4,50-5,00 pppd zitten. En daar eten en drinken we goed van!

Gedurende de week is ontbijt en lunch eenvoudig: brood (van de bakker) met kaas, brie, komkommer, pindakaas, tomaat, en zo. Verse karnemelk, en er wordt een pot thee gezet. In het weekend wordt er uitgebreid gebruncht met iets als broodjes, Turks brood, salade en soep. Tussendoor nog een appel of zoiets, en in het weekend een stukje chocolade bij de thee. Een of twee koppen koffie op het werk, en verder veeeeel water uit kraan.

's Avonds kook ik graag en lekker, maar zo ontzettend duur wordt dat vaak ook niet - zelf sausjes e.d. maken scheelt ontzettend, en is veel lekkerder. Geen toetje, want dan kun je nςg meer warm eten  ::).

Zo later op de avond wordt er een flesje wijn open gemaakt, en - als we zin en trek hebben - wat nootjes, knabbeltjes of toast met brie. Dat is natuurlijk een relatief grote kostenpost, maar ook erg lekker en gezellig tijdens een potje Carcassonne oid.
Gemόse ist mein Fleisch

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2006, 11:35:39 »
Gisteren deed ik boodschappen voor vier dagen. Het kostte nog geen 18 euro, dus dan zit ik wel onder die vijf euro per dag. Ik vond eerlijk gezegd dat ik nogal veel had uitgegeven ::). Nou had ik geen fruit gehaald (had ik nog), maar wel quorn (vind ik duur: 2,39, maar ik doe er wel 3 keer mee) en tandpasta voor bijna 2 euro. Het goedkoopste waren 200 gram sperciebonen voor 19 cent en de chinese mie van 65 cent (waar ik ook drie keer van kan eten). Ik haal wel vaak voorgesneden groente, zoals wokmixen en sla omdat ze die dingen vaak niet op een andere manier in kleine hoeveelheden verkopen.

Een paar jaar geleden kookten we hier in huis vaak samen. Als iemand 'duur' kookte (voor gemiddeld 6 personen) zat het rond de 3-3,50 euro. Ik heb zelf eens een keer pannenkoeken gebakken voor 19 cent per persoon, maar de stroop en het poedersuiker hadden we al.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Gwennepen

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2006, 11:52:07 »
Zoals ik ergens anders wel eens gepost heb hier,heb ik een paar weken eens geprobeerd te leven van 30 euro voor vier personen.Dan kom je best op ideeλn.Vroeger deed ik in ιιn keer een bakje champignons in een gerecht.Nu de helft en dan doe ik er meer uien door want die zijn goedkoper.Ik heb van iemand een keukenmachine gekregen en ik rasp ook zelf m,n kaas.Dat gaat echt om euro,s op een kilo.Vroeger werd een aangebroken fles wijn weggemikt na een paar dagen omdat het niet meer te drinken was anders(Wij drinken geen alcohol door de week)Nu maak ik er de andere dag lekker aardappeltjes in wijnsaus van.Zo heb ik nog een heleboel trucjes.Wij hebben het best goed maar na het expirimentje voel ik me best snel afgezet in winkels. omdat ik weet dat je best goedkoper kan leven zonder daar iets van te voelen.Jaimy wist het niet eens. ;)

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2006, 10:21:25 »
Ik voel me ook vaak afgezet in winkels maar aan de andere kant let ik er ook niet altijd op. Dan laat ik bijvoorbeeld een bepaald soort groente liggen omdat ik het te duur vind en koop ik vervolgens dure koekjes... :-[
Waar ik me in deze tijd om erger: Het is toch courgette- en boontjestijd, maar in de winkel betaal je er net zo veel voor als in de winter. De boontjes komen bij mijn C1000 nota bene nog steeds uit Marokko :angry4:
Maar ja, ik heb er ook geen tijd voor om meerdere winkels af te gaan om zo verantwoord en toch goedkoop mogelijk te shoppen.

In mijn studententijd kookte ik vaak voor twee gulden pp (wel voor meer personen, vaak acht of meer), terwijl de meesten voor drie of vier gulden kookten. Boos kon ik dan worden op mensen die bij de appie gingen inkopen en ook nog de plastic tas in de prijs meenamen! Dan had je niet eens geweldig gegeten maar kostte het vijf gulden!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2006, 11:15:50 »
Wij geven echt belachelijk veel uit aan eten. Ik koop veel bio, veel bij Albert.nl , en ook regelmatig dingen in speciaalzaken.
Ik weet wel redelijk goed hoe je goedkoop moet inkopen, nog vanuit mn studententijd en ook omdat ik redelijk prijsbewust ben, en, dat klinkt misschien een beetje raar, die info hoe je goedkoop moet inkopen herhaal ik wel regelmatig in mijn hoofd, voor als we ooit nog eens opeens veel minder geld hebben dat ik dan precies weet hoe we kunnen bezuinigen. Ik koop nu zelden iets op de markt en ook niet vaak bij de Turkse winkel (die was vroeger om de hoek maar nu niet meer) maar dat zou ik dus wel doen als we minder geld zouden hebben en dan zou ik ook naar Dirk vd Broek ipv Albert Heijn gaan. Wel blij dat het niet hoeft want het is wel makkelijk zo  :).
De laatste tijd let ik wel meer op eten dat niet van idioot ver is komen aanvliegen, zo kocht ik af en toe sugarsnaps maar die komen helemaal uit Afrika, ja doei, dan maar geen sugarsnaps, en hetzelfde geldt voor granny smiths die ook uit de andere kant van de wereld komen.

« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2006, 11:16:41 door Selly »
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2006, 16:16:28 »
Ik koop ook graag bio en ga vaak liever naar AH dan Dirk (of naar de avondwinkel op de wittenkade, die is zoo fijn!) en dat komt bij ons ook doordat we niet meer zo streng op de centjes hoeven te letten.

En ik let er inderdaad ook op of producten niet uit verweg komen. Wij kopen altijd graag peultjes (lekker roerbakken) maar die komen soms zelfs uit Ethiopie, dat is absurd!

Ik heb om elke hoek een Turk (hoe luxe) en daar deed ik gisteren voor minder dan 5 euro boodschappen (wat groenten, een blik tomaten en een tube harissa) en ik maakte een geweldige Tajine waar we 2 dagen van kunnen eten!

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #17 Gepost op: 03 september 2006, 14:26:48 »
en hetzelfde geldt voor granny smiths die ook uit de andere kant van de wereld komen.


Inderdaad, die koop ik ook nooit. Steven mag altijd uitzoeken welke appels hij wil, maar dan wijs ik aan uit welke hij mag kiezen en leg uit dat die andere appels te lang in het vliegtuig hebben gezeten en dus niet meer lekker zijn! Zoals Braeburn, niet eens lekker dus waarom ze die nou speciaal uit Nieuw-Zeeland laten komen?

Nadeel van op de markt en bij de Turkse winkel kopen vind ik wel dat er niet bijstaat waar het vandaan komt, en ik vind het dan vervelend om het te vragen.

Macka

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2006, 18:53:35 »
Ik denk dat ik het wel red, mits ik niet tussen de middag in de bedrijfskantine ga eten. Nou is het eten in de bedrijfskantine toch vies (en duur), dus bij deze is het goede voornemen voor volgende week om zelf eten mee te nemen. Ik ga er komende week eens op letten.

Miriam

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #19 Gepost op: 09 september 2006, 15:05:30 »
De laatste tijd let ik wel meer op eten dat niet van idioot ver is komen aanvliegen, zo kocht ik af en toe sugarsnaps maar die komen helemaal uit Afrika, ja doei, dan maar geen sugarsnaps, en hetzelfde geldt voor granny smiths die ook uit de andere kant van de wereld komen.

Aan de andere kant zijn er dan wel weer wat Afrikanen die te eten hebben..