Vegatopia Forum

Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Gepost op: 08 juli 2008, 13:03:10 »
Vegatopia's Koken & Zo heeft drie stukjes gepubliceerd over vega & zwanger zijn.
Zie hier de stukjes: het eerste trimester (en algemene info), het tweede trimester en het derde trimester.

Heb jij tips voor (mede)zwangeren op het gebied van eten en drinken?
Eet gezond & eet taartjes

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2008, 17:11:27 »
De zon gaat weer schijnen, dus tijd voor een zwangerproof zomerdrankje.
Zwanger sneeuwwitje:
1/2 glas 7-up met 1/2 glas alcoholvrij bier.

Mijn tipgever zweerde bij Duits alcoholvrij bier. Te verkrijgen bij de slijter (denk ik).
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2008, 17:13:01 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2008, 17:16:42 »
Of in Duitsland :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2008, 17:22:08 »
:shutup:
Eet gezond & eet taartjes

g11ling

Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2008, 12:59:25 »
Waar ik heeeel blij mee was tijdens mijn zwangerschappen was de ontdekking dat Palm ook een alcoholvrije (eigenlijk alcoholarme want < 0,25%) variant heeft.
Hier in Belgie (waar ik dus woon) kun je die vrij algemeen verkrijgen maar sinds een tijdje weet ik dat de AH XL ze ook verkoopt.

Het heet hier Palm Green en heeft een lichtgroen etiket, beetje verwarrend wel omdat Palm natuurlijk sowieso een groen etiket heeft, maar toch...
Ik vond het iig een zeer acceptabel biertje en het heeft me door mijn 30e en 32e verjaardag heengeholpen zonder dat ik het gevoel had dat ik niet mee mocht doen...


Feliciana

Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2009, 08:46:15 »
Goededag,

Ik ben nieuw op het forum, maar heb gelijk al even een vraagje.
Ik ben ongeveer 10 jaar vegetarisch. (eet wel eieren, melk en kaas). Verder slik ik geen extra vitamines (ik weet dat eigenlijk B12 zal moeten, maar ben niet zo handig met pilletjes haha, dus af en toe neem ik er wel eentje, maar eigenlijk veels te weinig omdat ik het vergeet).
Nu wil ik in verwachting raken, en is mijn vraag wat ik extra zal moeten slikken. (om in verwachting te raken, en als ik eenmaal in verwachting ben).
Waar moet ik extra op letten omdat ik vegetarisch ben?
Heeft mijn vegetarische dieet later ook invloed op de borstvoeding?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, aangezien ik natuurlijk het beste wil voor mij 'hopelijk aanstaande kind'.

Mvg

Fel

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2009, 10:06:26 »
Ik ben moeder van een kindje van bijna 5 maanden en veggie. Ik heb als eerste mijn ijzer- en B12 waarden laten checken via de huisarts, voordat ik zwanger was. Je kunt dan gaan bijslikken indien nodig. Verder starten met foliumzuur.
Ik heb gezond gegeten, veel volkoren, groenten, fruit en voldoende zuivel. Daarnaast nog een multi. Ik kreeg wel te maken met een flinke ijzerdip aan het eind, maar dat gebeurt sowieso regelmatig bij zwangere vrouwen. Ik zou er wel opletten dat je voldoende ijzer binnenkrijgt, om te voorkomen dat je aan de medicatie moet. Ijzer mag niet te veel, maar daar weet Hizikigrrl meer van. Kijk even in welke vleesvervangers voldoende ijzer en b12 zit en eet die regelmatig.

Ook nu met de borstvoeding slik ik een multi voor moeders en zwangeren (VSM mama), voor de zekerheid. De voedingsstoffen vliegen weg met de borstvoeding, dus goed op letten.

Ik heb trouwens tijdens mijn zwangerschap en nu ook nog gezuiverde visolie genomen (HEMA), voor de omega's. Kan ook via algentabletten, maar dat werd erg prijzig en moeilijker verkrijgbaar. Dus dan maar even zo.

Hiziki kan nog wel meer vertellen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2009, 13:52:41 »
Persoonlijk zou ik eerst mijn ijzer en B12 laten checken, vóórdat je zwanger wil worden. Als er dan tekorten zijn kun je die nog opheffen.
Ik weet niet hoeveel eieren, kaas en zuivel je eet, maar je moet er dagelijks behoorlijk wat van eten voordat je genoeg B12 binnenhebt (zie de B12-draad). Kijk anders eens op de site van het Voedingscentrum of je voldoende van alles eet: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gezond-eten/hoeveelheden-per-dag.aspx


Voordat je in verwachting raakt moet je sowieso foliumzuur gaan bijslikken en, tenzij je dagelijks geweldig goed eet, zou ik ook een multi speciaal voor de zwangerschap aanraden. Het beste is natuurlijk om dagelijks geweldig goed te eten, dus veel verschillende groenten, fruit, noten, eieren, zuivel, volkoren granen, peulvruchten, tofu, etc., maar een multi zorgt voor een goede buffer.
Zorg er ook voor dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt voordat je zwanger wilt worden. Vet-arm eten kan de kans op een zwangerschap verminderen. Denk aan een omega-3 en 6 supplement (geen 6 als je veel zonnebloemolie gebruikt), avocado's, eieren, lijnzaadolie, olijfolie, noten.

Zorg verder goed voor jezelf, probeer stress te vermijden, zorg voor voldoende beweging en een regelmatig leven. Uiteraard niet roken en alcohol drinken!

Feliciana

Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2009, 16:12:57 »
bedankt voor de reacties!

Kaas eet ik erg veel (erg lekker haha). Verder ben ik al begonnen met foliumzuur. Ijzer en B12 is wel een goede om even te laten checken idd, bedankt voor de tip.

Nu alleen nog de omega en multi en dan kunnen we hahaha.

Vleesvervangers eet ik bijna dagelijks en dan vooral die van valess, waar b12 ook in zit. Verder rook ik niet en probeer ik alcohol op feestjes ook te laten staan :)

Wish me luck :)

ps. overige tips zijn altijd meer dan welkom

Schanulleke

Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2009, 18:02:00 »
Volgens mij staan er in het Kids&Co Forum ook wel een aantal onderwerpen die voor zwangere vega's van belang kunnen zijn.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2009, 18:13:18 »
Ja, in de draad "Hoe is het met de zwangeren?" staan ook nog veel tips. O.a de Roosvicee Ferro, ook een tip van Hizziki voor het ijzergehalte.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #11 Gepost op: 08 oktober 2009, 18:26:23 »
Ja, in de draad "Hoe is het met de zwangeren?" staan ook nog veel tips. O.a de Roosvicee Ferro, ook een tip van Hizziki voor het ijzergehalte.

Als je ijzer in orde blijkt, heb je aan de extra ijzer in de multi vermoedelijk genoeg. Bij tekorten kun je idd Ferro proberen, wel in overleg met de huisarts. Bij heel ernstige tekorten moet je echt speciale pillen slikken.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #12 Gepost op: 08 oktober 2009, 23:40:05 »
En maak je vooral niet druk.

Mijn ouders zijn in 1930 vegetariër geworden en hebben zeven kinderen vegetarisch (ook in de oorlog) opgevoed. Ze zijn allemaal gezond groot geworden. En in die tijd had je helemaal geen vleesvervangers, omega3 en vitamine B12-tabletten.

Advies vragen en opvolgen is natuurlijk altijd goed.
Maar maak je niet druk en geen zorgen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2009, 17:18:55 »
Daar heb je op zich wel een punt in. Een baby pakt wel wat ie nodig heeft, maar dat pakt het van jouw lichaam. Dus, ik weet niet hoe je jouw moeder zich destijds voelde, je kunt als zwangere dan wel wat tekort komen en je daardoor niet goed voelen.
Hiziki, weet jij wat de ondergrens voor een zwangere vrouw qua Hb is?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2009, 18:00:09 »
Uit mijn hoofd: 6.5. Maar niet meer helemaal zeker. Ik zat eronder.

Aiko

Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #15 Gepost op: 09 oktober 2009, 19:32:21 »
Mijn ouders zijn in 1930 vegetariër geworden en hebben zeven kinderen vegetarisch (ook in de oorlog) opgevoed.

Leven je ouders nog?

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2009, 12:54:37 »
Ik gebruik nu trouwens Floradix Kruidenelixer. Hier zitten B-vitaminen en ijzer in.
Het is geschikt voor iedereen, die wat extra kan gebruiken. Niet vies, niet zwaar op de maag, wel een beetje duur....
Mijn Hb is tijdens de zwangerschap redelijk stabiel gebleven. Begon op 7.5 en zit nu op 7.1.
Ben wel moe, maar waar dit precies aan ligt is toch niet te achterhalen.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #17 Gepost op: 16 december 2009, 14:03:28 »
Mijn Hb is tijdens de zwangerschap redelijk stabiel gebleven. Begon op 7.5 en zit nu op 7.1.
Ben wel moe, maar waar dit precies aan ligt is toch niet te achterhalen.

Hb moet normaal gezien wat dalen tijdens zwangerschap, voor het beebje  :) Dan is het bloed dun genoeg om door de placenta te geraken. (hey, een babysmiley, dat zou nog eens handig zijn)
Echt abnormaal klinkt moe zijn voor een hoogzwangere nu ook weer niet.
Het begint echt dichterbij te komen, hé... spannend allemaal.
Vergeet niet iemand te laten weten wat het is hier, kunnen we op de hoogte blijven.  ;)

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #18 Gepost op: 16 december 2009, 14:18:15 »
Iets als dit? :baby:
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Zwanger & Vega: kook, eet- en drinktips
« Reactie #19 Gepost op: 16 december 2009, 14:45:36 »
Iets als dit? :baby:

Heb ik daar over gekeken, of is het nieuw?