Vegatopia Forum

Vegetarisch eten op trektocht in Spanje

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GRBB

Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Gepost op: 15 juli 2008, 15:40:30 »
Hallo iedereen

Ik ga in augustus drie weken op trektocht naar Spanje (in de Spaanse Pyreneeën), samen met een vriend die geen vegetariër is. Nu vroeg ik mij af hoe ik daar vegetarisch kan eten.

Ik neem vanuit België enkele zakjes vegetarische maaltijden mee, maar daar blijft het dan ook bij.

In Spanje komen we enkel voorbij kleine (zeer kleine ;D) dorpjes of stadjes en natuurlijk de refuges waar we ons normaal gezien zullen bevoorraden en eten.

Ik maak me hier best vrij veel zorgen over, aangezien Spanje niet echt bekend staat als vegetarisch vriendelijk land.

Als iemand tips, raad of andere opmerkingen heeft; alles is welkom!

Alvast bedankt
GRBB

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2008, 17:40:34 »
Wat verwacht die vriend te gaan eten? Die neemt vast ook geen biefstukken mee...
This is between me and the vegetable!

GRBB

Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2008, 17:47:08 »
Biefstukken niet nee

Wel enkele zakjes Minute Soup, paar stukjes fruit en voor de rest koopt hij waarschijnlijk ook veel daar (in de weinige dorpen en refuges).

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2008, 15:29:51 »
Ik heb door de franse pyreneeen getrokken, en het aanbod in de dorpjes en refuges is nogal beperkt. Jullie overnachten elke nacht in een refuge? Dan zou ik van te voren bij alle refuges waar je overnacht en wilt eten ruim van te voren doorgeven dat je vegetarier bent. Verder kun je er soms zelf koken maar niet altijd, ook goed om even na te kijken. Moet je zelf je bagage dragen of heb je een georganiseerde reis waarbij je bagage voor je vervoerd wordt? Dat maakt ook uit hoeveel je zelf meeneemt
* Sam ging met eten voor 2 weken in de rugzak op pad, voordeel is wel dat naarmate de vakantie vordert, de rugzak steeds lichter werd  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

GRBB

Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2008, 19:15:42 »
We zijn eigenlijk niet van plan om veel te slapen in de refuges, maar af en toe eens een warme maaltijd zou welkom zijn.  

We moeten onze bagage volledig zelf dragen en we gaan met het vliegtuig (er was geen andere optie). Dit zorgt dan ook nog eens voor een limiet van bagage, dus heel veel meenemen zal er niet inzitten.

@Sam:

Hoeveel woog je rugzak dan en wat heb je allemaal meegenomen?


Offline Selly

  • *****
  • 30.772
,,,,فلافل

GRBB

Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2008, 22:50:45 »
Bedankt, het is inderdaad interessant.

Ik hoop alleen dat ik Spanje nog patronen voor mijn brander zal vinden, want op het vliegtuig mag je die niet meenemen.

Alvast bedankt allemaal

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2008, 19:28:34 »
Als je in kleine dorpjes enzo komt zal je waarschijnlijk wel wat groenten en pasta of rijst kunnen kopen. Hou er wel rekening mee dat die dorpjes vaak een lange siesta hebben (=overdag niets open). Neem dan verder eventueel sojabrokken oid mee, en noten zaden etc. dan zou het wel moeten lukken. In de refuges moet je denk ik niet te hard op vegetarisch voedsel rekenen, tenzij je het echt op voorhand kan aanvragen, maar dan nog...

Wat betreft een brander: wij hadden wel even moeite om aan brandstof te geraken. Kom je nog in een grotere stad voor je de bergen ingaat? Dan zou ik het zeker daar kopen.  Toen onze brandstof op was hebben we even op alcohol gekookt (maar dat was niet geweldig..) en uiteindelijk in een klein kampeerwinkeltje in een van de grootste steden die we tegenkwamen nieuwe brandstof kunnen kopen, maar reken daar niet te hard op.
Ik heb ook wel eens gehoord dat je in de luchthaven bij de douane gas of benzine kan vragen die in beslag genomen is bij andere reizigers. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar je kan het misschien proberen?

GRBB

Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2008, 19:47:26 »
Het zijn eigenlijk vooral kleine dorpjes en stadjes, bijna niks van grote steden (behalve op het begin en het einde van de tocht). Ik ben van plan van zakjes rozijnen en studentenhaver mee te nemen, heel voedzaam en neemt niet teveel plaats in. Hopelijk is dit toegestaan op het vliegtuig.

Wat betreft de refuges denk ik dat ik dit inderdaad op voorhand ga aanvragen (hopelijk spreken ze daar nog iets anders dan Spaans, mijn Spaans is niet zo schitterend  ;D).

We zullen landen in Pau, een vrij grote stad dus, maar daar hebben we heel weinig tijd om de trein te halen naar Oloron Ste Marie, dus waarschijnlijk zal het daar niet lukken. Ook in Oloron Ste Marie maar 20 minuten overstaptijd, dus ook daar zal het hoogstwaarschijnlijk niet lukken.

Ik heb een vuurtje van MSR (pocket rocket) en dit zijn vrij moeilijk te verkrijgen patronen. Ik kan natuurlijk proberen op de luchthaven patronen te krijgen, maar of er veel kans is in zo'n kleine luchthaven...

Erg bedankt voor alle reacties al !

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2008, 12:35:43 »
Ik ben destijds ook gestart in Pau  :D

Ik heb toen voor twee weken een menuplan gemaakt, met 3 maaltijden per dag, en alles zelf gesjouwd met z'n tweeen, totale bagage was ongeveer 20 kilo pp.

Ochtend: pap: brinta of andere pap, melkpoeder en suiker. Allemaal meenemen in druk-en-sluitzakjes, die wegen niets. Alleen heet water bij doen.
Lunch: hartkeks met cup-a-soup oid, tartex, smeerkaas, jam uit tube. Lokaal kun je vast ook wel brood en hele bijzondere schapenkaas kopen.
Avondeten: Droge maaltijden waar alleen water bij hoeft, van de supermarkt (ik vond die van de buitensportzaken te duur). Let even op de kooktijd: sommige rijstgerechten moeten wel 20 minuten koken en dat kost veel gas.
Tussendoor: Muesli-repen, sultana, studentenhaver, Liga, alles wat daar op lijkt, zo'n twee per dag.
En natuurlijk thee en oploskoffie mee, plus een stevig plastic flesje olijfolie en wat kruiden.

Als je zelf kookt is het belangrijk dat je begint en eindigt op een plek waar water is. In de franse Pyreneeen is dat niet zo lastig, maar aan de Spaanse kant is het veel droger, let daar dus een beetje op.

Qua brander: ik zou er niet op rekenen dat je MSR patronen kunt kopen op het vliegveld. Misschien kun je op een website even kijken waar MSR verkooppunten zitten in die buurt? Qua eten kun je alles meenemen wat je wilt, daar zitten geen restricties aan voor Spanje of Frankrijk.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2008, 12:36:43 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

GRBB

Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2008, 20:48:13 »
Bedankt Sam, die tips lijken me wel iets. Ik ga waarschijnlijk ook zo'n menulijst opmaken; een combinatie van zelf eten meenemen, af en toe iets in berghutten eten en regelmatig wat inkopen.

Die brander blijft natuurlijk een probleem, dealers zijn er niet gemakkelijk te vinden. Sommigen zeggen dat het geen probleem is (patroon is mengsel van butaan en propaan), maar het lijkt mij toch niet waarschijnlijk dat dit is toegelaten op het vliegtuig.

Alvast bedankt voor alle tips

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2008, 12:32:01 »
Nee, brandstofpatronen mogen zeker niet in een vliegtuig. Als je nog niet weg bent: ga nu uitzoeken waar ze jouw branderpatronen verkopen. Ik heb zowel in Stockholm als ik Glasgow weleens onaangenaam lang gezocht naar ontzettend standaard (hier dan) campiggaz patronen.
Probeer ook een inschatting te maken van hoeveel brandstof je nodig hebt, zodat je niet te veel meezeult en aan het einde ook nog wat over hebt.

(En mocht je ooit nog een andere brander willen: (was)benzine hebben ze overal...)

Verder: wat Sam zegt, gedroogd eten. Het liefst zelf meenemen. Is het niet mogelijk een punt in je route twee keer aan te doen, en daar dan een depot achter te laten?

En dingen die twintig minuten moeten koken, die laat je niet twintig minuten op je brander staan: breng ze goed aan de kook, wikkel in een handdoek en daarna in een slaapzak en laat zo twintig tot dertig minuten doorgaren.
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2008, 17:09:01 »

(En mocht je ooit nog een andere brander willen: (was)benzine hebben ze overal...)

Of neem een trangiasetje. Is mij altijd goed bevallen. Is op spiritus.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2008, 21:56:12 »
Hmz... jammer dat ik het te laat lees, maar je kan een adapter krijgen dat je pocket rocket ook op campingaz ventiel tankjes wil (is van markill) ook eentje dat je prik tankjes kan gebruiken voor je pocketrocket.

Spiritus is in sommige landen erg lastig te krijgen, vreemd genoeg is gas dan weer handiger. Wasbenzine zelfde probleem, benzine kan dan nog wel maar echt lekker is het niet.

Ik ben zelf wel aardig verzot op de maaltijden van globetrotter.nl , ze hebben ruime keuze in vega en vegan maaltijden zonder dat ze stijf staan van de smaakversterkers. Verder droog ik regelmatig gemarineerde tofu en seitan in de oven op 40 graden.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegetarisch eten op trektocht in Spanje
« Reactie #14 Gepost op: 01 september 2008, 11:43:15 »
Overigens ook nog een aanrader: pannekoeken! Kant en klare pannekoekenmix weegt niets, water erbij, klaar ben je. Als beleg lokaal gekochte kaas erop laten smelten of 's morgens gewoon suiker. Kun je uren op lopen!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light