Vegatopia Forum

Duitsland - Berlijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #100 Gepost op: 18 juni 2013, 22:25:33 »
En het appartementje ligt heel dichtbij de ingang van het Berlin Festival, dat op het voormalig vliegveld Tempelhof gehouden wordt :-) . Ik ben al eens twee dagen in Berlijn geweest, en wil nu eens met vriend op het gemakje alles bezoeken. En dus naar Bjork op het festival  :-*

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #101 Gepost op: 20 juli 2013, 19:01:51 »
Hier's nog a good read, in zake Berlijn:

http://laikamagazine.com/travel-guide-vegan-in-berlin/

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #102 Gepost op: 14 augustus 2013, 11:01:12 »
Over een paar weekjes ga ik dus naar Berlijn ;D
Behalve de restaurantjes, zijn er nog bezienswaardigheden die je moet zien? En zijn er misschien nog dingen die je niet zo snel in het standaard toeristische overzicht ziet? Echt al heel veel zin in.


Offline jol

  • *****
  • 2.627
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #103 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:02:50 »
Ik had de Reichstag niet willen missen - let op: hier moet je je van tevoren voor aanmelden.

Verder: fiets huren en afstappen waar het leuk is.
Terrasjes en beetje rondhangen in Prenzlauerberg, Friedrichshain (gebied tussen warschauerstrasse, frankfurter allee en het spoor) en Kreuzberg, fietsen langs de Spree. Ik heb vooral genoten van de sfeer.

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #104 Gepost op: 14 augustus 2013, 14:36:34 »
Het nieuwe Restaurant van Bjoern Moschinski (bekend (?) van Kopps en Mano Verde etc.) groeit ook zo langsam, hier al en teaser:

http://www.miomatto.de/

(Het is in het gebouw van de laatst geopende Veganz supermarkt, waar op korte termijn ook nog een veganistische schoenenwinkel opengaat.)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #105 Gepost op: 26 augustus 2013, 19:28:24 »
We hebben dus maar netto vier dagen te besteden in Berlijn, en er is zoveel te zien!

Weet iemand trouwens of je makkelijk Alpro soya drinks bij de supermarkt kan kopen? Ik heb namelijk geen zin om zelf mee te slepen, en ik vind veel andere merken niet lekker.

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #106 Gepost op: 28 augustus 2013, 16:21:29 »
Alpro Soya Drinks zijn ook in (DE) vaak verkrijgbaar, maar niet all die smaken, die je van hier gewend bent, misschien.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #107 Gepost op: 29 augustus 2013, 15:11:16 »
Weet je misschien ook bij welke supermarkten? Als ik naturel heb, is het ook al goed, hoor ;)

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #108 Gepost op: 02 september 2013, 11:07:25 »
Helaas niet, ik koop het in (DE) bijna nooit, en heb er niet op gelet. Maar ik denk an: Edeka, HIT, real, Rewe (Real is redelijk groot en ook met vele filialen in Berlijn).

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #109 Gepost op: 02 september 2013, 17:56:15 »
Dankjewel, ik zal er eens op letten :-) 

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #110 Gepost op: 25 september 2013, 22:38:22 »
Oh, de sojamelk van Alpro was gewoon te vinden bij Kaiser, ook de yofu kersen :-)
En natuurlijk lekker en goedkoop gegeten, als het duurder was, dan was het gewoon dubbel zoveel  ;)

Bij het Berlin festival heb ik zelfs een vegan wrap met groenten em hummus gegeten, voor 3 euro!

Berlijn is echt superleuk, veel lekker weer gehad (26 graden, zonnetje), appartementje lag in een leuk deel van Kreuzberg, bij het Viktoria Park. Daar in de buurt heb je echt veel eettentjes, en tegenover ons zat een supergoede pizzeria. Met echte italianen!

De reden van onze vakantie, Björk op het festival, was echt ongelofelijk goed. Zo blij dat ik gegaan ben  :D

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.902
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #111 Gepost op: 10 december 2013, 16:11:07 »
Ik ben net een kleine week in Berlijn geweest en het vegan eten was er voortreffelijk! Ik had ook een soort lunchcafe ontdekt, ze waren net een paar weken open, waar ze vegan burgers verkochten, echt super! Zal straks de adressen even opzoeken van alle tenten waar ik ben geweest.

Dat vond de Volkskrant van vandaag ook. Ze bespraken diverse veganistsche restaurants, waaronder een snackbar, de conclusie: hip en lekker.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #112 Gepost op: 26 juli 2014, 09:24:28 »
Vrijdag tot dindsdag in Berlijn geweest. We verbleven in een Airbnb in Britz, Neukölln, dat is nog niet zo hip, maar we kwamen erachter dat het binnen 5 minuten lopen hartstikke hip is.

Op de eerste dag gewoon gaan lopen. Na een minuut of 5 veranderde het volk op straat steeds meer en waren we duidelijk in hipstertown beland. Toen bij het eerste de beste Aziatische straattentje met een Fritz Kola-uithangbord en mannen met knotjes een maaltijd gekocht. Alles kon er vega of vegan besteld worden. (vrienden zeiden later dat dit niet zo goed was, maar he, we zijn toeristen).

Op zaterdag hadden we een feest op het vliegveld van Tempelhof. Vriendin werkt voor een project waarbij Turkse vrouwen haken en die hadden allemaal eten (o.a gozleme) gemaakt.  Wow, wow wow wat lekker.

Zondagmiddag hadden we lekkere schorles in Prinzessinnengarten en daarna namen vrienden ons mee naar een Mexicaans restaurantje. We hadden geluk zeiden ze, want de kok was nu een vrouw, soms was het er heel slecht. Waarom we daar dan naartoe gingen weten we ook niet, maar dit was wel erg prima. We hadden natuurlijk veel eerder naar Klunkerkranich moeten gaan, want naast heel hip drinken bovenop een voormalig winkelcentrum kun je daar ook heel hip eten.

Maandag had ik ergens een tofu currywurst (tja, wat zal ik zeggen) en at ik bij een Thai een prima pad thai. We zijn dus niet speciaal naar vega restaurants op zoek gegaan, maar overal kun je het genoeg krijgen. Het is ook erg hip om vegan te eten. Opvallend vind ik wel dat je ook erg veel extreem dunne mensen ziet, dat lijkt ook een trend te zijn.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2014, 09:27:53 door LL de Ling »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Duitsland - Berlijn
« Reactie #113 Gepost op: 01 augustus 2014, 22:29:06 »
Wij waren de afgelopen drie dagen in Berlijn, te gast bij vriendin in de hippe Prenzlauer Berg. Meteen na aankomst een wandeling gemaakt, waarbij onze gastvrouw ons naar een biologisch-ijskraampje sleurde. Lekkere smaken: kwark-sesam en lavendel-abrikoos. Voor één euro per bolletje ook niet duur. Helaas de naam van het kraampje vergeten.

Vegan is inderdaad hip in Berlijn, zeker in de Prenzlauer Berg. Daar viel ook op dat er weinig supermarkten waren, en des te meer restaurantjes. Op de Kollwitzmarkt hebben we gisteren o.a. gerookte tofu met hennepzaad gekocht - de groente was (nog) niet zo interessant, voornamelijk courgette en snijbiet. Na rondslenteren rondom de Alexanderplatz, Museuminsel, Hackescher Markt en de Hackesche Höfe moesten we op de terugweg nog wat boodschappen doen (ik had beloofd te koken). De hond was doodop, Kristof wilde ook naar huis, dus dat werd de eerste de beste supermarkt, een Lidl (tja). Vanochtend de gerookte tofu op brood gegeten: erg lekker!

Op de terugweg vandaag (Kristof heeft stoer langs de Zoo en over de Kurfürstendamm gereden) zijn we ook op het voormalige vliegveld Tempelhof geweest. Op een doordeweekse dag zie je daar voornamelijk joggers, fietsers en skaters - en een wedstrijd fietspolo, wat wel geinig was om een keer gezien te hebben.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2015, 20:25:48 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Duitsland - Berlijn
« Reactie #114 Gepost op: 23 maart 2015, 16:34:06 »
Dit artikeltje kwam ik ooit tegen, het lijkt me niet vervelend om Laauma eens te bezoeken... :)
Maar jammer genoeg ben ik de laatste keer dat ik in Berlijn was in het geheel niet in Friedrichshain geweest.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.902
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Duitsland - Berlijn
« Reactie #115 Gepost op: 21 maart 2016, 11:40:10 »
Inmiddels is ca, eh, amarillo weer in Berlijn geweest, maar waar blijft het verslag?

In de tussentijd een leuke foto:


Offline jol

  • *****
  • 2.627
Re: Duitsland - Berlijn
« Reactie #116 Gepost op: 10 november 2023, 16:12:23 »
Ik was in oktober een ruime week in Berlijn en heb weer genoten van deze leuke stad en het vega(n) eten dat daar ruimschoots aangeboden wordt.
We aten Thais bij Papaya, een simpel en klein restaurantje waar ze onder andere een salade serveren met heerlijk knapperig gebakken tofu. Het was nog net zo goed als we ons herinnerden.
We aten Vietnamees bij Miss Saigon, ook al zo'n klein en simpel restaurant maar waar mensen in de vallende sneeuw (dat was in 2018) op het terras zitten om een kom noedels te eten en in de vrieskou in de rij staan om binnen te mogen genieten. Het was ook dit jaar weer erg lekker en als vega kom je er goed aan je trekken, veel keus in traditionele Vietnamese gerechten. We hadden ons thuis al verheugd hier weer te kunnen gaan eten en zijn er diezelfde week nog een keer heen gegaan.
We aten Joods bij Feinberg waar het zo lekker was dat we ook hier nog een keer terug zijn gegaan. Ik had er mijn eerste sabich (met een verrassende mangosaus) en een uitermate fijn toetje: malabi, een pudding met rozenwater, kokos en pistache. De tweede keer kwamen we lunchen en aten we shakshuka  :hungry:
We aten bij Umi, een Japans/Vietnamees vegan restaurant waar ik de lekkerste sushi ooit heb gegeten. De sushirijst was van voor mij ongekende kwaliteit en dat maakte de verschillende sushi echt bijzonder. Ik had al vaak gehoord dat de rijst bepalend is voor de kwaliteit van de sushi maar het nog niet eerder zo duidelijk zelf ondervonden.
We aten Tex/Mex bij Vamos, dat was lekker maar niet spectaculair. Wel beter dan de ketens die in Nederland de markt beheersen, meer uitgesproken wat smaak betreft.
We aten ook bij een filiaal van de Burgermeister, die zit tegenwoordig op verschillende plaatsen in de stad en heeft nu ook een vega optie. Dat was niet bijzonder, gewoon fastfood.
Meer fastfood aten toen we weinig tijd hadden, we stilden onze honger met een patatje kaassaus: van verse aardappelen en met een lekker sausje maar ook verder gewoon fastfood.
We hebben veel koffie met gebak geconsumeerd waaronder ook diverse erg lekkere vegan taartjes en natuurlijk mohnenkuche, bij de Gainsbourg Le Club dronken we cocktails met gember en absinth. We dronken bier op straat, gewoon omdat het kan, en we hadden een stamkneipe waar we nog meer bier dronken.
Behalve eten en drinken hebben we ook veel gefietst (we waren met de auto en hadden onze eigen fietsen mee), we bezochten de Staatsoper en de Gemäldegalerie, ik kocht 3 kookboeken (1 Nederlands boek en 2 Duitse broodbak boeken) bij Bibliotheca-Culinaire, een waar paradijs voor kookboekaficionados en de man kocht herenaccessoires bij Auerbach, een waar paradijs voor gentleman, dandies en andere ijdeltuiten ;).
We waren veel te lang niet in Berlijn geweest maar voor de volgende keer gaan we geen 6 jaar wachten, daar is Berlijn te leuk voor. Maar volgende keer wil ik wel vroeger in het jaar, het koelde 's nachts af tot 3°C en ik was nog helemaal niet toe aan dergelijke temperaturen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re: Duitsland - Berlijn
« Reactie #117 Gepost op: 10 november 2023, 23:37:45 »
Leuk hoor! Het is ook alweer 10 jaar geleden dat we naar Berlijn zijn beweest. Maar over een weekje gaan we naar Hamburg, dus kuchen eten gaat lukken  ;D

Offline jol

  • *****
  • 2.627
Re: Duitsland - Berlijn
« Reactie #118 Gepost op: 13 november 2023, 12:08:40 »
Wij komen graag in Berlijn, Hamburg daarentegen ken ik helemaal niet. Wat is daar voor leuks behalve kuchen?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Duitsland - Berlijn
« Reactie #119 Gepost op: 13 november 2023, 17:37:49 »
Wij komen graag in Berlijn, Hamburg daarentegen ken ik helemaal niet. Wat is daar voor leuks behalve kuchen?
Ik had Meta al wat tips geappt: Lekker rond de Alster wandelen (kijk ook even naar het Atlantic Hotel, bekend van James Bond), door het Schanzenviertel flaneren, multi-culti in St Georg en op de Reeperbaan (ook even de Star Club, waar de Beatles zijn begonnen), de warenhuizen in Speicherstadt, de haven zelf, de Elbphilharmonie is een indrukwekkend nieuw gebouw.

Duur maar wel een belevenis, heb ik gehoord: Dinner in the Dark: https://dialog-in-hamburg.de/dinner-in-the-dark/

Olivia Jones is Hamburgs bekendste drag queen en ze geeft ook rondleidingen in de volksbuurten, ook in het Engels klaarblijkelijk: https://www.olivia-jones.de/en/

Kristof tipt nog: https://www.miniatur-wunderland.com/
Gemüse ist mein Fleisch