Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Bewustzijn, mijn verhaal
fem fatale:
Ik zal waarschijnlijk nooit overtuigd veganist worden omdat ik het stom vind dat het voor mij geen vrije keuze was, mijn lichaam vind dierlijke producten (met uitzondering van honing, en oja, luizen, maar die vind ik zelf bah) gewoon niet te doen. Ik eet soms wel eens geitenkaas of iets met ei erin, maar ik heb er daarna wel echt last van. Maar ik vind het ook lekker, dus ik probeer het af en toe toch in de hoop dat het dan beter gaat.
Voor leer heb ik nog niet een betaalbaar alternatief gevonden met dezelfde eigenschappen, voor schoenen niet eens het ergste, want ik loop er toch niet op, maar ik heb nog geen fatsoenlijke niet-leren handschoenen gevonden. En omdat ik ook graag jassen draag waarvan je de mouwen goed kunt afvegen, en ik plastic niet zo lekker vind zitten, draag ik ook leren jasjes.
LelleL:
Ik zie zelf nog steeds het probleem niet met honing eten. Niet dat dat dagelijks (of maandelijks) op het menu staat, maar dat soort dingen vind ik dus onzinnig. Dat wil ik dus best blijven eten.
Ik eet nog wel producten die ik eigenlijk liever niet zou eten uit gemakszucht. Maar koop mn geweten af door biologische melk en eieren van de boer of bio te halen.
Vroeger liep ik met o.a. e-nummer lijstjes rond en werd ik en iedereen om me heen er stapel gek van. En het sociale isolement waar Lijntje het over heeft. Ben al blij dat men eindelijk begrijpt dat de bouillionblokjes ook vlees kunnen bevatten en dat ik dat dan ook niet eet (Ja, maar zelfs niet zo'n klein beetje? -Nee idd ook niet zo'n klein beetje).
Het liefst was ik het wel hoor, maar ben gewoon te lui en gemakzuchtig.
Ben het wel helemaal met je eens dat het vreemd is dat eieren en kaas juist dé vleesvervangers zijn geworden. Dat is nergens voor nodig.
En consuminderen zou ook geen kwaad kunnen.
Draek:
--- Citaat van: *Lelle* op 16 januari 2010, 00:24:40 ---Ik zie zelf nog steeds het probleem niet met honing eten. Niet dat dat dagelijks (of maandelijks) op het menu staat, maar dat soort dingen vind ik dus onzinnig. Dat wil ik dus best blijven eten.
--- Einde van citaat ---
Wat is er onzinnig aan? Honing, daarvoor worden bijen uitgebuit en gaan ze ook dood (bij de commerciële houders worden nesten elk jaar 'vervangen'). Dus voor veganisten logisch in ieder geval om dat te mijden.
--- Citaat ---Vroeger liep ik met o.a. e-nummer lijstjes rond en werd ik en iedereen om me heen er stapel gek van. En het sociale isolement waar Lijntje het over heeft.
--- Einde van citaat ---
Wat is een sociaal isolement? Ik denk dat dat een beetje overdreven benaming is. Het is eerder meer een sociaal ongemak wat je hebt lijkt me.
Ik heb eigenlijk nooit met e-nummer lijstjes rondgelopen. Ik kocht zelf vooral producten waarvan ik wist dat het goed was. Sommige enummers kende ik wel als ok.
Mijn moeder nam wel een enummerlijstje mee, zodat ze kon checken of ik het ook mocht :)
Lovelocker:
Ik vind het logisch als iemand geen zuivel gebruikt (zou ik ook moeten doen), maar als men het over insecten gaat hebben...dan denk ik "van welke planeet ben jij?". Tja...dan kun je geen spa meer in de grond zetten en kun je alle fruit en groenten uit je dieet schrappen, ergo: versterven. Iedereen die zelf wel eens groenten of fruit heeft geteeld, snapt wat ik bedoel. Dan kom ik maar weer eens met het blikje tomatenpuree, waar altijd een fractie achter de komma dierlijke resten in zitten. Om de doodeenvoudige reden dat men niet elke tomaat op dierlijke aanwezigheid gaat vlooien.
Nou ja: ik begrijp helemaal nul, niets van zieligheid van bijen enz.
En naar Qwerty toe, wil ik graag zeggen: je maakt het leven wel heel erg zwaar...kijk maar uit!
Carmen San Diego:
--- Citaat van: Draek op 15 januari 2010, 01:11:26 ---
--- Citaat van: lijntje op 15 januari 2010, 00:29:34 ---leven en laten leven is mijn motto..
--- Einde van citaat ---
Dat is wat cru naar de dieren toe als daarmee doelt op vleeseters enzo hun gang laten gaan ;)
Dieren willen nl. ook leven. etc etc. Daarom is actieve educatie m.i. niet zo verkeerd :)
--- Citaat ---maareh als je een lijstje met vegan koekjes uit de supermarkt hebt (makkelijk kan maken) graag.. dan heb ik een idee waar ik naar moet kijken.. wordt nu vooral wanhopig als ik voor t koek/snoepvak sta in de supermarkt...
--- Einde van citaat ---
http://www.plantaardigmaandag.nl/2009/11/06/koekjes/
Daar staan er wat. Bij de AH zouden er ook amandelkoekjes zijn in een rol die ok zijn. Verder heeft Zonnatura ook nog van die chocoladerijstwafels.
Verder zijn veel tarwebiscuitjes goed. En er schijnt ook van een merk bij de Em-Te (supermarkt) een speculaas te vinden te zijn die goed is.
Zoek en gij zult vinden! ;) (het kan ook geen kwaad om supermarkten te mailen enzo)
--- Einde van citaat ---
Leuk dat die koeken van Liga op de site staan - Liga gebruikt namelijk in veel producten palmolie en sojaolie van ongecontroleerde herkomst. Dus er worden misschien geen koeien of kippen gebruikt, maar misschien sterven er wel orang oetans door het platbranden van het regenwoud. Het ene kwaad of het andere?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie