Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Fytine

(1/4) > >>

Schanulleke:
In de droge-peulvruchtendraad kwam het al even ter sprake: de aanwezigheid van fytinezuur in voedingsmiddelen kan de opname van bepaalde voedingsstoffen belemmeren. Volgens mij verdient dit een eigen draad, dus ik heb er maar eentje voor aangemaakt. Ik had nog nooit eerder van fytinezuur gehoord en dacht dat het weken van peulvruchten puur te maken had met het verkorten van de kooktijd. Mijn ervaring is dat droge peulvruchten zonder weken ook prima binnen een uur gaar zijn, dus dat weken liet ik altijd achterwege. Inmiddels weet ik wel beter... Ik heb nog wel wat vragen:
- in welke producten zit fytinezuur (naast de al genoemde peulvruchten)?
- welke voedingsstoffen worden door de aanwezigheid van fytinezuur minder goed opgenomen?
- welke manieren zijn er om fytinezuur te verwijderen uit producten?
Hiziki had al een link geplaatst naar de EVA-site: hier. Meer info en/of links zijn van harte welkom, ik vind het namelijk erg interessant.

Hizikigrrrl:
- in welke producten zit fytinezuur?

Peulvruchten, granen, sojaproducten

- welke voedingsstoffen worden door de aanwezigheid van fytinezuur minder goed opgenomen?

Mineralen als calcium, zink, ijzer, magnesium

- welke manieren zijn er om fytinezuur te verwijderen uit producten?

Weken + weekwater verschonen; fermenteren; (zuurdesem)brood urenlang laten rijzen

Hier nog een goed artikel: http://www.dieetcare.nl/news_article.php?s=0&k=0&cod=131

bambi:
En hoe zat het ook al weer, het zat vooral in volkorenbrood, en daarom moest je dat afwisselen?
(*goed voornemen)

Hizikigrrrl:

--- Citaat van: bambi op 04 januari 2011, 22:20:47 ---En hoe zat het ook al weer, het zat vooral in volkorenbrood, en daarom moest je dat afwisselen?
(*goed voornemen)

--- Einde van citaat ---

Voor volkoren brood wordt de hele korrel gebruikt, dus ook de zemel (de buitenkant). Juist daarin zit het meeste fytinezuur.

Wil je op fytinezuur letten, gebruik dan dus ook geen zemelen om zo meer vezels binnen te krijgen.

Schanulleke:

--- Citaat van: Hizikigrrrl op 04 januari 2011, 22:02:04 ---- welke voedingsstoffen worden door de aanwezigheid van fytinezuur minder goed opgenomen?

Mineralen als calcium, zink, ijzer, magnesium

--- Einde van citaat ---

Op de website van het voedingscentrum kwam ik het volgende tegen (vooral het dikgedrukte is in deze context interessant):

(...)
Mineralen en spoorelementen worden in het lichaam opgenomen via de dunne darm. Voor een optimale opname dienen ze in een ‘oplosbare’ vorm aanwezig te zijn. Voor een aantal mineralen, die tot de metalen behoren, is dit soms een probleem, zoals voor calcium, magnesium, koper, ijzer en zink. Ze zijn vaak gebonden aan andere stoffen die slecht oplosbaar zijn. Zo zorgen oxaalzuur, dat voorkomt in rabarber, en fytinezuur, dat voorkomt in granen en peulvruchten, dat ijzer slechter wordt opgenomen. Maar ook polyfenolen, die voorkomen in alledaagse producten als thee of koffie, zorgen ervoor dat ijzer in een onoplosbare substantie terechtkomt, waardoor de opname wordt beperkt.

Van tannine, dat in rode wijn, thee en druiven voorkomt, wordt vermoed dat het de opname van non-heem-ijzer remt. Dat geldt ook voor voedingsvezel (fytaten). Calcium remt de opname van heem-ijzer, maar niet of nauwelijks van non-heem-ijzer. Ook is gebleken dat non-heem-ijzer beter wordt opgenomen als er tegelijkertijd vitamine C in de maaltijd zit. Fruit bij de broodmaaltijd eten zorgt er bijvoorbeeld voor dat het ijzer uit het brood beter wordt opgenomen.
In lange-termijn-onderzoek is de invloed van afzonderlijke stoffen op de opname van vitamines en mineralen niet of nauwelijks aantoonbaar. Waarschijnlijk komt dat doordat een gevarieerd eetpatroon zowel stoffen bevat die de opname bevorderen als stoffen die deze remmen. Bovendien is bij het schatten van de gemiddelde behoefte al rekening gehouden met de Nederlandse eetgewoonten, zoals het drinken van melk bij de lunch. Alleen bij ijzer is er voldoende bewijs dat het handig kan zijn rekening te houden met wisselwerkingen. (...)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie