Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17740 Gepost op: 03 september 2019, 10:12:23 »
Onze keukenverbouwing is nu op het hoogtepunt (lees: alles is er nu uit), én de vakantie is voorbij dus vanavond lekker makkelijk een maaltijdsalade van AH. Morgen een magnetronmaaltijd (ik heb een magnetron van mijn collega gekregen), Iglo veggiebowl citroenrisotto.
Lekker weinig afwas en we kunnen snel weer verder met klussen.

Speciaal voor keukenverbouwingen, heb ik eerder eens een weekmenu gemaakt.

Wauw wat goed!! Dank!!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17741 Gepost op: 03 september 2019, 10:16:10 »
Onze keukenverbouwing is nu op het hoogtepunt (lees: alles is er nu uit), én de vakantie is voorbij dus vanavond lekker makkelijk een maaltijdsalade van AH. Morgen een magnetronmaaltijd (ik heb een magnetron van mijn collega gekregen), Iglo veggiebowl citroenrisotto.
Lekker weinig afwas en we kunnen snel weer verder met klussen.

Ik herinner me een verbouwing waarbij mijn keuken bestond uit een butapitje, zoals op de camping, en een heel simpele magnetron. Die situatie duurde ruim 3 weken want het was een nogal onvoorziene verbouwing en er was niets voorbereid.
Ik heb er een bijzondere vaardigheid met en een ruim vertrouwen in de magnetron door gekregen. Ik was blij verrast door de mogelijkheden van  het apparaat.

Bij onze keukenverbouwing hadden we met een combioven/magnetron, een waterkoker en een tostijzer/grilplaat vanalles geklust. Couscoussalade, pasta met tomatensaus, rijst met groenten en een vegaburger, pitabroodjes met falafel etc. Maat ook vooral veel gebruikt gemaakt van voorgesneden (diepvries)groenten, potjes en blikjes bonen.

Ik heb het nog best luxe voor elkaar hoor, met gewoon mijn eigen koelkast, vriezer, airfryer, 5pits- inductieplaat, tostigrillding en mijn oven (die staat in de tuin). Oh en een elektrische wokpan, ook ideaal.
Maar geen water! Alleen een lullige buitenkraan en de waterkoker voor warm water. En we weten allemaal dat na koken en eten het Afwassen op het programma staat. Dus het koken is het probleem niet, het ontbreken van wasbak met kraan en warm water wel (als ik werk)  ;D

Offline niewied

  • *****
  • 1.866
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17742 Gepost op: 03 september 2019, 16:25:46 »
Van aubergine valt van alles te fabriceren. En er zijn ook nog vele verschillende soorten aubergines, witte eivormige, gevlekte paarse, volpaarse. Wij maakten van een volpaarse moutabal. Een recept ervoor stond pasgeleden in de NRC (Janneke Vreugdenhil, meen ik). We volgden het half. Wie nog gas heeft kan een panrekje (zo een ding om te vorkomen dat een kleine pan omvalt op het gas) gebruiken en daar de aubergine opzetten, hoog gas als je er steeds bij blijft of half en dan telkens met een spaghettitang (of ander ding) omdraaien. Schil zwartblakeren en met een prikkertje controleren of de aubergine geheel zacht is. Overlangs opensnijden als ie enigszins is afgekoeld en het vruchtvlees eruit lepelen en fijnhakken. Neem een teen knoflook (of meer), prik die aan een spitje en rooster even. Schil en hak fijn. Meng met het auberginehaksel. Dan zout erbij, tahin geroerd met wat citroensap of witte balsamico, alles door elkaar roeren met het vruchtvlees en de knoflook. Een scheut olijfolie, joghurt, wij deden er ook pompoenolie bij, wat komijn, wat korianderpoeder. Roer, eventueel wat peper en houd op met mengen en roeren en toevoegen als de smaak je zint.
We aten er indimokrocouscous bij, nou ja, het is maar een naam, i.e. couscous gemengd met kidneybonen, gestoofde wortel, gebakken ui en mild lemon pickle van Patak.
Wie geen gas heeft kan de oven op pakweg 180 graden zetten en daar de aubergine in zwartblakeren. Of in de magnetron op crisp en als er geen crispfunctie is dan hete lucht, 200 graden ongeveer. Ik gok dat het dan ook lukt. O ja, een houtskoolvuurtje kan altijd ook nog. Het gaat er maar om dat de schil zwartblakert en een rooksmaak afgeeft.

Sven succes met waterbesognes.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.866
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17743 Gepost op: 03 september 2019, 16:30:30 »
vandaag rest indimocrocouscous, gefrituurde Chinese miniveggiesnacks, doperwtjes gebakken in olijfolie en roomboter met courgette, net gefabriceerde perzikmoes met perzikken van een belendende boom die geheel doorboog vanwege de vele vruchten. O ja, en er is nog courgette-kerriesoep. We kregen wortelen en courgette van een vroegere assistent van me, een begenadigd moestuikkweker. Dus daarom al deze bereidingen.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17744 Gepost op: 03 september 2019, 20:28:37 »
Nasi goreng! Gevuld met knapperige tempeh, spitskool, wortel en taugé, bestrooid met grof gestampte katjangs. Erbij een atjar van komkommer en radijs.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hedwig

  • ****
  • 793
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17745 Gepost op: 03 september 2019, 20:32:00 »
Linzen met groentenstoof, Griekse yoghurt met harissa/ mangochutney. Als dessert een stuk feta

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17746 Gepost op: 03 september 2019, 23:08:32 »
Een van de koolkooksels was een basis voor noedelsoep, die maakte ik dus vandaag. Ook was er veel venkelsalade die schoon op ging. die noedelsoep trouwens ook, had gehoopt nog een lunchhapje voor morgen te hebben maar ik moet dus iets anders verzinnen.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17747 Gepost op: 04 september 2019, 10:12:52 »
Mijn man maakt vanavond pompoensoep :-)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17748 Gepost op: 04 september 2019, 10:17:03 »
Eergisteren oosterse pannenkoeken met roergebakken spitskool en tofu, gisteren wraps met sperziebonen en cashewnoten.

Vanavond pastasalade met green godessdressing.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17749 Gepost op: 04 september 2019, 12:12:22 »
Het laatste koolkooksel, gevulde bladeren met geitenkaassaus. Daarbij witlofsalade

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17750 Gepost op: 04 september 2019, 19:43:49 »
Stamppot andijvie met knapperige stukjes tempeh. De aardappelpuree lekker gekruid met verse knoflook, pepertje, nootmuskaat en wat Italiaanse harde kaas. Lekker!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17751 Gepost op: 04 september 2019, 20:07:01 »
Een uitgebreide salade met romana sla, komkommer, paprika, kidneybonen en tomaat, erbij knappig gebakken tahoeblokjes.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17752 Gepost op: 04 september 2019, 21:58:56 »
Volkoren wraps met bonengroentenmengsel met verse mais, avocado-tomatensalsa, schepje kwark en geraspte oude kaas.

De komende twee dagen is er vanalles op mijn werk, conferentie morgen en groot feest op vrijdag, beide keren met eten. Er zijn al veel buitenlandse collega's aanwezig deze week, en dat worden er alleen maar meer  ;D .

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17753 Gepost op: 05 september 2019, 09:11:05 »
smeersels, volkorentoastjes, nootjes, wat er nog in de koelkast ligt want die moet leeg. Lekker makkelijk in elk geval!

Offline niewied

  • *****
  • 1.866
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17754 Gepost op: 05 september 2019, 12:41:04 »
Vandaag nasi goreng (ik moet altijd denken aan 1945, de eerste Chin-Ind restaurants -vreselijk die Chinezen die zogenaamd Ind. serveren- gingen weer open en het grapje was dat men Nazi Göring ging eten; maar wie weet dat nu nog?), een of ander tofubereidsel, misschien een soort fu yung hai met tomaten-gembersaus (bij de oude kolonialen heette het poe joeng hai, omdat de f, in elk geval op Java, als p werd uitgesproken; koloniale volksgrap was dus: poep van jonge haaien).
Ik denk dat we er nog tempecrisps bij gaan eten. En gemarineerde meloen die maar niet goed rijp wil worden en dus bewerking nodig heeft. Zo is er weer veel te hannesen.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

  • *****
  • 6.282
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17755 Gepost op: 05 september 2019, 13:56:06 »
De Chinese restaurants waren volgens mij ook de eerste exotische restaurants in het land. Ze hadden veel succes, want veel voedsel en goedkoop. (Beetje de pitazaken van nu). Omdat de vraag "met frieten of met rijst?" werd gesteld was het voor de Vlamingen helemaal het einde. En bestellen kon door gewoon het nummer te zeggen. In ons dorp ging een vijftig jaar geleden een Chinees-Indisch restaurant open. Zoals al vroeger geschreven (taalstruikel) betekent Indisch voor Vlamingen wat in Nederland Indiaas is. We zochten op de kaart dan ook tevergeefs naar gerechten die uit India kwamen.

Offline Hedwig

  • ****
  • 793
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17756 Gepost op: 05 september 2019, 14:45:30 »
Het weer nodigt uit om vanavond risotto met geroosterde pompoen met gefrituurde salie en geraspte manchego te maken. Vanacht vertrekken we naar Praag, waar er jammer genoeg veel regen wordt voorspeld, hopelijk valt het mee. Het is onder de paraplu ook een prachtige stad vast en zeker en je kunt er heerlijk eten heb ik wel gehoord, we gaan in ieder geval een avond naar een geheel vegetarisch restaurant welke heel goed aangeschreven staat 'Estrella', mijn man is niet vegetarisch en krijg ik in ieder geval wel een keer mee naar een vegetarisch restaurant. Verder is het altijd goed kijken waar er voor beide wat wils is, wat eigenlijk altijd wel lukt. Wanneer iemand eettips heeft in Praag, deze zijn welkom

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17757 Gepost op: 05 september 2019, 14:52:57 »
Ik ga straks voor het eerst een “too good to go” pakket kopen bij een biologische winkel. Ik ben erg benieuwd, wat ik ga eten hangt dus af van wat de winkel vandaag kwijt moet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17758 Gepost op: 05 september 2019, 17:42:36 »
Dan kan je dus ook vlees of vis krijgen...

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #17759 Gepost op: 05 september 2019, 18:09:18 »
Daar hadden ze gelukkig wel keuze in. Ik heb even een draadje geopend in het Vegetarische Producten deel van het forum.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light