Vegatopia Forum

Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Gepost op: 06 juni 2018, 12:46:09 »
Ik ga deze zomer 3 maanden rondreizen met een camper door west Europa (Zweden, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland). Ik kook (en eet ;-)) graag, en heb een 2 pits fornuisje en bbq ter beschikking. Ik ben nu aan het denken welke kruiden en smaakmakers ik mee zal nemen.  Welke 5-8 kruiden/ smaakmakers zou jij meenemen om zo veelzijdig mogelijk te kunnen koken (dus bijv. Mexicaans, Mediterraans, Aziatisch, etc? ).

Ui, knoflook, zout, peper, en kaneel staan er sowieso op (los van die 5-8). Gemalen koriander hoort er volgens mij ook bij.

Andere tips voor camping koken ook welkom natuurlijk!

Offline karl

  • *****
  • 6.282
  • Geslacht: Man
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2018, 14:04:13 »
Behalve koriander zou ik zeker ook een pikant poeder meedoen zoals chilipoeder. Verder kerriepoeder, oregano (of "Italiaanse kruiden"), komijn, muskaatnoot en bonenkruid (omdat ik van bonen hou en die daarbij passen.)

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2018, 14:11:52 »
Mijn keuze zou zijn:
(Hindoestaanse) kerrie, chilivlokken, koriander, piment, komijn, Italiaanse kruiden, 5 spice, ras el hanout. 

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2018, 15:01:05 »
Chili is idd een heel goed idee! Kerrie lijkt me ook onmisbaar ja. Heel behulpzaam dit!

Miranda, interessant dat je overwegend kiest voor mixen. Ik was misschien bang dat je daar sneller op uit gekeken raakt en tot minder mogelijke eindcombinaties leidt? Oregano is bijv zowel in Mediterraanse keuken als Mexicaanse vrij veel gebruikt maar de combinatie bepaalt wat het wordt. Gebruik je thuis vooral mixen of losse kruiden?

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2018, 16:17:23 »
Als je goede basiskruidenmixen neemt, zijn die zo mogelijk nog veelzijdiger inzetbaar dan losse kruiden en specerijen - het zijn tenslotte standaardcombinaties die veelvuldig worden gebruikt. Zou ik voor campinggebruik zeker overwegen, maar thuis gebruik ik alleen losse kruiden en (ongemalen) specerijen.

Mijn spontane keuze voor 5-8 kruiden/specerijen zou zijn: chilivlokken, basilicum, kurkuma, paprikapoeder, komijnzaad, korianderzaad, kardemom, nootmuskaat.
Gemüse ist mein Fleisch

Online Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2018, 16:35:37 »
Ik ging geen 3 maanden weg maar 3 weken, en ik had standaard kruidenmixen gemaakt, omdat op die manier veel meer kruiden mee kon nemen dan los. Italiaanse kruidenmix (twee soorten paprikapoeder, oregano, basilicum), groene kruidenmix (peterselie, bieslook, selderij), garam masala, algemeen aziatisch: gemalen koriander, knoflookpoeder, gemberpoeder, kurkuma, gemalen komijn). Daarnaast chilivlokken, zout en peper. Hiermee kon ik de meeste gerechten wel maken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2018, 17:02:28 »
Pul biber, komijnpoeder, oregano, kerrie.
Zwarte peper (minimolen). Lokaal zout kopen.
Ook vega bouillonblokjes.
Sojasaus.
Blok santen.

Lokaal regelmatig verse citroen kopen.

Wie weet staat hier wat inspiratie nog https://www.vegatopia.com/vega/koken/technieken/9421-kampeerkoken.

Wat een heerlijk vooruitzicht!
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2018, 17:55:06 »
Komijn, pul biber, oregano, vijfkruidenmix misschien en zo af en toe eens kleine blikjes tomatenpuree kopen. Nootmuskaat zie ik langskomen en dat zou ik misschien ook doen.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #8 Gepost op: 06 juni 2018, 20:07:51 »
Je kunt ter plaatse ook wel iets kopen waar je dan zin in hebt...

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #9 Gepost op: 06 juni 2018, 20:35:17 »
Ik zou ook een paar dingen voormixen. Italiaanse kruiden en kerrie bijvoorbeeld. Anders zou ik komijn, chilipoeder,(gerookt) paprikapoeder, oregano, koriander, kurkuma, kaneel en laos meenemen. Hier kan je Indiaas, oosters/indonesisch, Marokkaans en Mexicaans mee maken, en ook een italiaanse tomatensaus.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #10 Gepost op: 07 juni 2018, 07:46:12 »
Chili is idd een heel goed idee! Kerrie lijkt me ook onmisbaar ja. Heel behulpzaam dit!

Miranda, interessant dat je overwegend kiest voor mixen. Ik was misschien bang dat je daar sneller op uit gekeken raakt en tot minder mogelijke eindcombinaties leidt? Oregano is bijv zowel in Mediterraanse keuken als Mexicaanse vrij veel gebruikt maar de combinatie bepaalt wat het wordt. Gebruik je thuis vooral mixen of losse kruiden?

Ik gebruik thuis vooral losse specerijen, maar deze 4 mixen gebruik ik thuis wel. Wil niet zeggen dat ik ze niet zelf maak natuurlijk (soms wel, soms niet). Zeker als je niet alles kunt meenemen, kun je hier veel kanten mee op. Daarbij, een goede ras el hanout bevat soms meer dan 20 specerijen. Dat laat ik graag aan anderen over  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2018, 07:50:04 door Miranda »

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #11 Gepost op: 07 juni 2018, 08:00:51 »
Bedankt voor jullie ideeën en ervaringen! Ik geloof dat een paar kruidenmixen toch een beter idee zijn dan ik dacht ;-).

Ik zie nootmuskaat regelmatig voorbij komen. Ik gebruik dat zelf heel soms op boontjes ofzo (maar ben daar eigenlijk niet zo'n fan van), en een snufje door de moussaka. Waar gebruiken jullie dat zoal voor?

Offline karl

  • *****
  • 6.282
  • Geslacht: Man
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #12 Gepost op: 07 juni 2018, 10:00:24 »
Nootmuskaat gebruik ik ook bij bloemkool (zeker vroeger werd dat in de witte saus bij bloemkool gedaan) en in aardappelpuree. Maar als je er niet zo'n fan van bent kan je het eigenlijk wel thuis laten. Goed idee ook van Wombat: je kan altijd iets onderweg kopen dat ontbreekt  :).
En zoals Selly zegt: zeker ook geregeld verse citroen kopen. Voor vinaigrette en om warme gerechten af te maken: de zuren zijn belangrijk als smaakcomponent.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #13 Gepost op: 07 juni 2018, 12:46:01 »
Ik ga deze zomer 3 maanden rondreizen met een camper door west Europa (Zweden, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland). Ik kook (en eet ;-)) graag, en heb een 2 pits fornuisje en bbq ter beschikking. Ik ben nu aan het denken welke kruiden en smaakmakers ik mee zal nemen.  Welke 5-8 kruiden/ smaakmakers zou jij meenemen om zo veelzijdig mogelijk te kunnen koken (dus bijv. Mexicaans, Mediterraans, Aziatisch, etc? ).

Ui, knoflook, zout, peper, en kaneel staan er sowieso op (los van die 5-8). Gemalen koriander hoort er volgens mij ook bij.

Andere tips voor camping koken ook welkom natuurlijk!

Ik zou peper en zout meenemen en misschien iets waarvan je verwacht dat je het in het buitenland moeilijk kunt kopen. En verder lekker los gaan in buitenlandse supermarkten! (misschien even een lijstje maken met vertalingen)

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #14 Gepost op: 07 juni 2018, 14:47:03 »
Ha, ja, ik hou van zuur! Vind dressings in restaurants en winkels vaak veel te zoet..

Het is niet dat ik niets wil kopen, maar wil voorkomen dat ik steeds voor 1 gerecht iets nieuws koop, en vervolgens met 18 aangebroken potjes rondreis. Het is maar een bescheiden campertje ;-).

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #15 Gepost op: 07 juni 2018, 18:13:27 »
Het is natuurlijk ook een uitdaging om creatief te koken met de dingen die je hebt. Door lokale producten te kopen, kan je ook nieuwe dingen maken zonder dat je een halve kruidenkast nodig hebt. Ik denk bijvoorbeeld aan de superlekkere augurken in Zweden of tzatzikikwark in Duitsland. Je kunt natuurlijk overwegen om een kruidenstrooier (bij Xenos?) te kopen. Dan heb je maar 1 potje. Desnoods vervang je thuis al 1 specerij door een andere die je liever hebt.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Ik ga 3 maanden kamperen en neem welke kruiden mee?
« Reactie #16 Gepost op: 08 juni 2018, 14:08:11 »
Goede tip(s), dank je Sven!