Vegatopia Forum

6 maanden zonder vlees en vis

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

6 maanden zonder vlees en vis
« Gepost op: 26 november 2018, 21:17:53 »
Hallo allemaal!

Laat ik maar beginnen met dat ik nieuw ben op het forum. Halverwege dit jaar besloten mijn vrouw en ik om geen vlees en vis meer te gaan eten. Mijn zoontje die in December 2 jaar wordt eet nog wel regelmatig vleeswaren en smeerworst op brood. Daarnaast eten we met avond eten vleesvervangers. De reden dat hij nog wel vlees krijgt heeft meer te maken dat wij niet weten of het kwaad kan. En ook dat hij van mij later zelf de beslissing mag maken wta hij zelf wilt.

Nu is ook een beetje mijn vraag of ik niet iets te kort kom in mijn voeding. Ik zal daarom mijn dagindeling hieronder plaatsen en graag hoor ik dan wat ik kan aanvullen. (let op ik ontbijt en lunch bijna iedere dag hetzelfde op het weekend na).

Ontbijt: 50 gram havermout in kokend water, 1 appel, 20 gram pindakaas, 20 gram eiwitpoeder. (dit meng ik in een kom)
tussendoor: 1 pakje crackertjes (van die breekbare toastjes zeg maar)
lunch: 350 gram skyr
tussendoor: appel/banaan
avondeten: verschilt per dag, aard-groente-vlees tot macaroni en rijstgerechten.
savond: vaak een cracker met kaas of een pakje crackers

Dit is zo een beetje wat ik iedere dag eet. In het weekend lunch ik met een broodje samen met mn gezin. En soms wat chipjes.
Verder leef ik eigenlijk op water en thee.

Sporten doe ik 2 tot 3 keer per week intensief. (spinnen)

Ik denk dat ik zo wel een beetje alles heb verteld ^^ Dus kom maar op met reacties en aanvullingen.

Mvg,
Jeroen

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2018, 21:34:22 »
Hoi Jeroen, welkom op het forum. 6 maanden geen vlees en vis klinkt als een leuke en haalbare uitdaging. Ik ben (ondertussen al zo'n twintig jaar geleden) ook vegetariër geworden als tijdelijk experiment, maar al vrij snel merkte ik dat vlees mij tegen ging staan. Ik mag van mezelf best (biologisch) vlees eten, maar heb er totaal geen behoefte aan. Ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat.

Voor echt voedingsadvies kun je beter bij deskundigen terecht, maar voor huis-, tuin- en keukentips en algemene vragen over vegetarisch eten ben je hier op het juiste adres. Op het forum vind je o.a. draadjes over kinderen, vitamine b12 enzovoort. Daarnaast vind je op onze redactionele site (https://www.vegatopia.com/vega/) elke week een weekmenu, regelmatig lekkere recepten en nog veel meer vegetarische kook- en eetinspiratie. Op 6 december komen onze kerstmenu's online!

We hebben daarnaast ook een artikel over lekker vegetarisch eten in onze Vraagbaak: https://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/13763-lekker-gevarieerd-vegetarisch-koken-en-eten

Schroom niet vragen te stellen of je ervaringen te delen!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2018, 21:56:53 »
Het voedingscentrum geeft ook vega dagmenu’s, die kun je een beetje vergelijken met het jouwe. En volgens mij kun je het ook ergens invoeren daar, en dan komt er een analyse uit.

Ik heb een kindje van 22 maanden, dat eet vegetarisch. Omdat ik zelf veganistisch eet, eten wij ‘s avonds vegan, maar zij krijgt overdag wel zuivel. We doen dit omdat ze, zoals alle kleintjes, soms een tijd bepaald voedsel weigert, door haar een wat ruimere keuze te bieden, krijgt ze alles binnen wat ze nodig heeft.
Het kan dus geen kwaad om je zoontje ook vega te laten eten mocht dat op een dag toch beter voelen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2018, 22:06:07 »
Bedankt Eelco!

Ja het half jaar is voorbij gegaan en ik heb eigenlijk weinig moeite gehad met vis en vlees. De vervangers zijn heerlijk en aangezien ik een lange tijd kok ben geweest kunnen we er ook altijd wat lekkers mee maken :) Ik ga de pagina's eens goed bekijken en dan ook vooral de weekmenu's, de laatste weken is het voor mij te eentonig aan het worden als het op de avondmaal aankomt.

Fem Fataal (spannende naam btw) haha

Ook bedankt! Ik ga eens kijken of we dat vanaf 2019 kunnen gaan doen, hij roept nu nog vaak smeerworstje dus dat vind ik nog wel lastig om dan niet te geven ^^ Verder krijgt hij sojamelk of rijstemelk en iedere avond nog een grote fles pepti aangezien hij niet tegen koemelk kan.

Aiko

Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2018, 22:16:39 »
Van smeerworst heb je ook vega-versies.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2018, 00:59:25 »
Van smeerworst heb je ook vega-versies.
Of bijvoorbeeld de Kips vega snijworst.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2018, 08:24:46 »
Je hebt allerlei soorten vega-worst. Ik dacht eigenlkkk dat jonge kindjes zelfs geen niet-vegaworst mochten (maar misschien is dat alleen als er echte levers inzitten ofzo? Ik heb er niet enorm op gelet, omdat het toch om dingen ging die wij niet eten.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2018, 10:56:37 »
De vegetarische smeerworst van Tivall (of hoe heet het tegenwoordig, garden gourmet ofzo?) is favoriet bij mijn kinderen. Ik koop hem zelf nooit maar ze hebben het bij zowel het kinderdagverblijf als de buitenschoolse opvang en ze vinden hem heerlijk.

Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2018, 11:20:32 »
Van smeerworst heb je ook vega-versies.
Of bijvoorbeeld de Kips vega snijworst.

Het is een beetje off-topic, maar het grote probleem dat ik heb met Kips, is dat deuntje dat iedere keer voor uren in mijn hoofd schiet.
Dan nog liever Amarillo.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2018, 11:30:27 »
  ;D

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2018, 00:33:23 »
De doodsteek komt van de vegetariër: ‘Is leverworst normaal wel lekker?’
De vegaworst wordt in het Volkskrantartikel zonder veel argumenten de grond ingeboord. Uit de reacties blijkt dat veel mensen hem juist wel lekker vinden (en Annemieke dus ook, in onze Gespot).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2018, 08:17:33 »
Juist kinderen ook volgens mij.

Ik krijg best veel vragen van andere ouders jn mijn omgeving, omdat hun kind geen vlees wil eten, maar alleen vegaworst.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2018, 09:46:14 »
Ik krijg best veel vragen van andere ouders jn mijn omgeving, omdat hun kind geen vlees wil eten, maar alleen vegaworst.

Liever vega leverworst dan gewone leverworst, lalala la la la la.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: 6 maanden zonder vlees en vis
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2018, 14:58:44 »
Je hebt allerlei soorten vega-worst. Ik dacht eigenlkkk dat jonge kindjes zelfs geen niet-vegaworst mochten (maar misschien is dat alleen als er echte levers inzitten ofzo? Ik heb er niet enorm op gelet, omdat het toch om dingen ging die wij niet eten.)

Je mag het niet te veel geven, maar leverworst is wel een heel goede bron van vitamine A, iets waar je als vega (vegan helemaal) vaak te weinig van binnenkrijgt. En lang niet iedereen kan betacaroteen etc voldoende omzetten in vitamine A, dat verschilt per persoon.

Overigens zou ik kindjes ook niet te veel nep-vleesdingen geven. Het blijven zwaar bewerkte etenswaren die vaak heel veel zout bevatten.