Net een kleine 2 weken doorgebracht op de Faeröer Eilanden. De natuur is overweldigend en de algemene voorzieningen zijn goed. Het makkelijkste om alles te verkennen is een huurauto, ik heb bussen genomen en dat is eigenlijk ook heel goed te doen wanneer je de tijd neemt om de vertrektijden te bekijken om zo het je reis het best te plannen. Voor een archipel met 55.000 inwoners is het
openbaar vervoer (bus en ferry) eigenlijk zeer goed en betaalbaar, beter dan in bijvoorbeeld de Franse regio Bretagne. Liften lukt trouwens ook bijzonder goed voor wanneer er geen bus is. Niemand gaat je zonder reden weigeren.
De Faeröer hebben geen noemenswaardige landbouw, dus moet alles ingevoerd worden vanuit voornamelijk Denemarken. Hierdoor is alles best wel duur. Afhankelijk van de supermarkt, kan je de meeste dingen wel vinden. Vooral
Bónus heeft een goed aanbod en is vaak goedkoper van de rest. Ik heb er tofu in glazen potten gevonden, Violife vegan kaas en meerdere vleesvervangers. Niet gevonden: o.a. gnocchi en diepvriesaardappelpuree.
Daarnaast vind je op vele plekken een soort buurtsuper die soms ook op zondag open is. Ook tankstations zijn een goede hulp: open op zondag, ze verkopen naast koffie ook wel wat simpel gebak en snacks. Vegetarisch aanbod aan hartige snacks is iets minder. Deze tankstations hebben ook een toilet, maar daarnaast vind je ook in elk onooglijk dorp een gratis - en proper - openbaar toilet.
Over het algemeen is het probleem om vegetarisch te vinden in restaurants. Vegan in de hoofdstad Tórshavn is ook mogelijk. Wel is het aanbod een beetje saai: bereid je voor op pizza en pasta. Goedkoop is het ook niet. Mooie uitzondering was de linzensoep bij
Café Mormor in Tvøroyri, op het zuidelijke eiland Suðuroy. Ik heb bewust gezocht voor een accommodatie met keuken en heb meestal zelf gekookt. Voor 's middags een lunchpakket meenemen is ook een goed idee omdat je niet elke dorp een restaurant of zelfs een winkeltje vindt.
Bakkerijen zoals bij ons vind je er niet. Vers brood kan je wel in elke winkel vinden en komt van de bakkerij Mylnan en is erg goed.
Voor mij was het één van de meest indrukwekkende bestemmingen binnen Europa. Ideaal voor de actieve reiziger die niet bang is van een druppeltje regen. Niet geschikt voor mensen die vooral terrasjes en winkeltjes willen doen.