Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vegetarisch katten- en hondenvoer!
Amulya:
Wat ik probeerde uit te leggen is dat er zeker rekening is gehouden met de taurine, die is eraan toegevoegd. Het voer smaakt wel naar vlees en vis en is zo gemaakt dat het goed verteerbaar is. Ik heb foto's van katten, die dat eten, gezien met verhalen erbij van de baasjes. Die katten zagen er erg rond en tevreden uit.
De filosofie achter dit voer is natuurlijk de ellende in de bio industrie, een reden waarom sommige veganisten geen huisdieren hebben.
De tweede reden, die gelukkig in nederland niet opgaat, zijn de bijproducten die in amerika in veel voer zitten (hou je vast heel vies): geƫuthanaseerde dieren, waaronder honden en katten waar vaak de halsbandjes nog aan zitten. Iets anders vies: bijvoorbeeld als een geslachte kip een poot met kanker heeft wordt die weggegooid en de rest v.d. kip verkocht. Die poot komt weer in de bijproducten.
Queenie:
Daarom geen dus geen brokjes of blikjes voor mijn katje
iammars:
Volgens deze site is er geen vegetarisch voer voor katten in Nederland en Belgiƫ verkrijgbaar. Wel biologisch voer.
Hoe kom je dan aan dit voer?
Tevens staat op de site van Yarrah organic pet food het volgende:
Quote:
Maar waarom is er dan geen vegetarisch kattenvoer?
Katten zijn wel echte vleeseters. Ze kunnen niet zonder vlees, omdat ze bepaalde stoffen die uitsluitend in dierlijke producten (vlees) niet zelf aan kunnen maken, dit in tegenstelling tot honden.
Een voorbeeld hiervan is taurine. Taurine is een aminozuur en wordt door het lichaam gebruikt om galzouten en zuren te produceren.
Ook arachidonzuur is essentieel voor de kat. Dit vetzuur is belangrijk voor de opbouw van celwanden, voor de synthese van prostaglandines en voor de controle van het vochtverlies door de huid.
Voor honden geldt dit niet, die kunnen wel vegetarisch eten (mits uitgebalanceerd dieet). Op de site van vegafaqts wordt hetzelfde verteld.
Voor mij is het dus duidelijk dat katten niet alleen maar vegetarisch voer krijgen maar daarnaast dus ook vlees.
[ Dit Bericht is bewerkt door: iammars op 2002-09-25 20:51 ]
Apraxia:
Een reden waarom ik geen kat heb is omdat ik een hekel heb aan verantwoordelijkheid dragen voor anderen (in mijn vrije tijd) en die haren in huis (een kale kat is geen optie, vind ik nix). Bovendien wil ik niet van dat vlees in huis (Midas Dekker zei ooit: "er zijn geen fabrikanten die lekkere dierenhapjes maken, er zijn fabrikanten die afvalresten van het menseneten verwerken tot kattenvoer").
Enfin...als ik een kat zou hebben zou hij van mij een aantal keren mogen kiezen tussen vlees en vegavoer. Als elke x unaniem blijkt dat hij voor vega kiest is het duidelijk. Als ik daarnaast de wetenschap zou hebben dat het net zo goed is voor hem, zou ik hem dat geven. Het lijkt me sterk dus ik neem geen kat. Die haren en de verantwoordelijkheid spelen ook nog steeds de hoofdrol.
Bubble:
Ik kan wel zien dat ik het nooit eens zal zijn met een aantal mensen over dit onderwerp dus zal voortaan proberen het tevermijden...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie