Vegatopia Forum

Italië

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Italië
« Reactie #40 Gepost op: 01 februari 2007, 22:38:37 »
Opnieuw dus een absolute aanrader voor al wie een weekendje Da Vinci code of een weekendje shopping gaat doen in Milaan, stilaan de Europese topbestemming voor vegetarische lekkerbekken.

 :D Echt leuk. Ik was laatst weer op de site van Joia geweest om te kijken of ze nog bestonden maar had geen aankondiging van een Light versie gezien.
Milaan staat eeeecht wel op mijn lijstje van nog te bezoeken steden.
Heb jij toevallig ook hun kookboek daar gezien?
,,,,فلافل

Pieter B

Re:Italië
« Reactie #41 Gepost op: 02 februari 2007, 13:52:14 »

Nee, maar je kan wel recepten downloaden van hun site www.joia.it

Offline niels

Re:Italië
« Reactie #42 Gepost op: 04 februari 2007, 13:20:00 »
we gaan in mei een week naar het gardameer en een paar dagen naar venetie. iemand tips voor lekkere, italiaanse, vegetarische gerechten, restaurantjes en misschien ook een hotelletje in venetie???

In Venetie was het standaard toeristische pizza/pasta restaurantjes wat de klok sloeg. Op zich prima voor een vegetarische maaltijd natuurlijk, maar veel variatie was er niet in mijn ervaring. Pas op de laatste dag liepen we tegen een kosher restaurant aan: http://www.jewishvenice.org/food/gamgam/index.html
Volgens mij was dat 'm. Beviel goed.

sicilie

Re:Italië
« Reactie #43 Gepost op: 31 maart 2007, 13:04:04 »
We gaan in mei naar Sicilië, ik vraag me af hoe vegetarisch de kaas daar zal zijn. Weet iemand dit?
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2007, 13:58:59 door Sander »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Italië
« Reactie #44 Gepost op: 31 maart 2007, 14:43:11 »
Als je naar een grote stad gaat, zal er vast wel een biowinkeltje zijn die vegagestremde kaas verkoopt, maar elders zal je dat niet echt vinden.

Offline karl

  • *****
  • 6.278
  • Geslacht: Man
Re:Italië
« Reactie #45 Gepost op: 19 mei 2007, 14:29:42 »
Wij waren een week in Levanto bij Cinqueterre aan de westkust, tegen La Spezia.
Heel leuk, rustig plaatsje. Vegetarisch eten is natuurlijk geen probleem in Italië.
Plaatselijke specialiteiten zijn o.a. troffie (kleine harde deegwaren, voorloper van pasta) met groene pesto en schijfje aardappel soms, gattafin (harde, gefrituurde ravioli met groene bladgroenten-vulling). Verder natuurlijk ook veel deegwaren met kaas zoals ricotta en groentensaus. In Sestri Levante ook lekkere mesciua (dikke groentensoep met kikkererwten en witte bonen) gegeten en torta di verdura (groententaart, die ook veel voorkomt).
In Italië kan je ook altijd iets vegetarisch samenstellen met de contorni (bijgerechten)
als je eens geen pasta wil.

Pieter B

Re:Italië
« Reactie #46 Gepost op: 23 oktober 2008, 15:11:01 »
Nog een tip voor wie meer wil dan een Pizza Margerita:

Vegetarisch restaurant Arancia Blu in Rome. (http://www.aranciabluroma.com/)
Gelegen in Via Prenestina 396, beetje buiten centrum maar met taxi of bus goed te bereiken en is echt de moeite waard.

Ziet er vanbuiten nogal anoniem uit, maar is binnenin ingericht als een grote bibliotheek/wijnopslag waar je tussen de boeken en de wijnflessen eet. Naar verluidt het beste vegetarisch restaurant van Rome. Nog niet van het niveau van La Joia (zie post over Milaan), maar wel bvb. van Joia Leggero.

Ook een prachtige wijnkaart, én de gelegenheid om verschillende Italiaanse wijnen per glas te proeven, je wijst een fles aan en men laat je met plezier proeven. Absolute aanrader voor wie iets te vieren heeft of gewoon wil genieten van vegetarisch eten.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Italië
« Reactie #47 Gepost op: 29 juli 2013, 18:14:41 »
Vrijdag gegeten in La Brasserie in Rimini, vanwege goede beoordelingen online. Het beviel inderdaad goed, sterker nog, op aandringen van de meegereisde vrouwen aten we er zaterdag weer. Afwisseldende kaart, veel pizza's/pasta's natuurlijk, daarnaast nog diverse andere vegetarische gerechten zoals een curry met seitan (zie menu op de homepage). De 'maxxi' pizza (extra dikke bodem, Amerikaans dus) op zaterdag was wat te veel, maar de Capri van vrijdag had ik met genoegen gegeten.

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Italië
« Reactie #48 Gepost op: 23 augustus 2013, 13:29:52 »
Nu ook een vegane fast-food-bedrijf in meerderde steden in Italie:

http://www.universovegano.it/

Eindelijk weer Piadine! :)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Italië
« Reactie #49 Gepost op: 23 augustus 2013, 13:39:30 »
Ik ga er meteen 100 bestellen!  :D

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Italië
« Reactie #50 Gepost op: 02 maart 2014, 23:50:47 »
Over een weekje Rome, twee nachten the Beehive geboekt!
Za Zemiata!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Italië
« Reactie #51 Gepost op: 10 maart 2014, 13:22:36 »
Oeh, die is leuk!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Italië
« Reactie #52 Gepost op: 09 april 2014, 22:27:54 »
Vegetarisch hotel Montali in Umbrië, ook wel bekend van het kookboek "Vegeterranean" is nog niet eens genoemd tsk...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Italië
« Reactie #53 Gepost op: 06 juni 2014, 14:00:20 »
Ik was samen met redacteuren Tertia en Miranda onlangs in de Sabijnse heuvels te gast bij agriturismo Agriturismo Le Mole sul Farfa En genoten van heerlijk vega eten, een ongedwongen sfeer en de prachtige heuvels.
Een aanrader! Hier lees je er meer over.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Italië
« Reactie #54 Gepost op: 07 juni 2014, 11:33:19 »
Ik was samen met redacteuren Tertia en Miranda onlangs in de Sabijnse heuvels te gast bij agriturismo Agriturismo Le Mole sul Farfa En genoten van heerlijk vega eten, een ongedwongen sfeer en de prachtige heuvels.
Een aanrader! Hier lees je er meer over.
Dat ziet er goed uit, dames! :D

Vegetarisch hotel Montali in Umbrië, ook wel bekend van het kookboek "Vegeterranean" is nog niet eens genoemd tsk...
Jawel, alleen in een andere draad.
Ik wil vega bananenschuimpjes.


Re: Italië
« Reactie #56 Gepost op: 05 mei 2015, 02:12:01 »
Vorig jaar ben ik op Sicilië geweest. Voor vegetariërs is dat al lastig denk ik, maar als veganist is het een beproeving. Ik denk dat Sicilië eigenlijk helemaal van ricotta is gemaakt. Het zit overal in. Zelfs in broodjes.

Veel zaken hebben al grote bakken met pasta klaarstaan en bijna alles is met vlees en vis. Even vragen of ze iets kunnen aanpassen, kan dan dus lastig. De vegetarische optie is alla Norma, met aubergine en - je raadt het nooit - ricotta.

Je beste optie als vegan is pizza zonder kaas vragen. In Catania en in Palermo zitten wel een vegetarisch restaurants met vegan opties, maar op de rest van het eiland kun je het vergeten. Veel andere keukens zul je er ook niet tegenkomen, het zijn toch best kleine stadjes allemaal met vooral heel veel visgerechten.

In de supermarkten kun je goed terecht. Er zijn secties met artikelen voor mensen met voedselallergieën. Dat nemen ze daar serieuzer dan hier, lijkt het. Ik kon dus wel lekkere koekjes kopen en zo.

Het is eigenlijk heel gek dat vega eten daar zo ongebruikelijk is, want met alle groenten en fruit, noten en peulvruchten leent de keuken zich er prima voor.

Ik vind Sicilië in ieder geval een vega/nbestemming voor gevorderden en pizzaliefhebbers.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Italië
« Reactie #57 Gepost op: 05 mei 2015, 09:34:30 »
Vorig jaar ben ik op Sicilië geweest. Voor vegetariërs is dat al lastig denk ik, maar als veganist is het een beproeving. Ik denk dat Sicilië eigenlijk helemaal van ricotta is gemaakt. Het zit overal in. Zelfs in broodjes.

Veel zaken hebben al grote bakken met pasta klaarstaan en bijna alles is met vlees en vis. Even vragen of ze iets kunnen aanpassen, kan dan dus lastig. De vegetarische optie is alla Norma, met aubergine en - je raadt het nooit - ricotta.

Je beste optie als vegan is pizza zonder kaas vragen. In Catania en in Palermo zitten wel een vegetarisch restaurants met vegan opties, maar op de rest van het eiland kun je het vergeten. Veel andere keukens zul je er ook niet tegenkomen, het zijn toch best kleine stadjes allemaal met vooral heel veel visgerechten.

In de supermarkten kun je goed terecht. Er zijn secties met artikelen voor mensen met voedselallergieën. Dat nemen ze daar serieuzer dan hier, lijkt het. Ik kon dus wel lekkere koekjes kopen en zo.

Het is eigenlijk heel gek dat vega eten daar zo ongebruikelijk is, want met alle groenten en fruit, noten en peulvruchten leent de keuken zich er prima voor.

Ik vind Sicilië in ieder geval een vega/nbestemming voor gevorderden en pizzaliefhebbers.

Jammer dat je zo'n matige ervaring had AliciaJennifer! Hopelijk was de rest van de vakantie wel super.

Ik was vorig jaar op Sicilië (een week, als onderdeel van een langere rondreis door Zuid-Italië) en vond het heel erg meevallen. Nu moet ik wel zeggen dat ik vega eet en niet vegan, en dat ik niet op stremsel let dus als je kaas vermijdt, wordt het inderdaad pittiger (maar ik houd niet zo van ricotta, dus dat probeerde ik toch een beetje te mijden). In Catania at ik bij een vegetarisch restaurant (!), verrassend en leuk om het tegen te komen (het werd ons nota bene aangeraden door onze tourgids die niet wist dat ik vegetariër ben, en dat was hij zelf ook niet, maar hij vond het gewoon een leuke plek). Maar een hoog hippie- tofu- en afbeeldingen van linkse leiders gehalte naar mijn smaak.

Verder heb ik mij tegoed gedaan aan pizza inderdaad, en mijn favoriete Siciliaanse gerecht Caponata, wat volgens mij meestal vegan is (kon iig niet direct iets dierlijks ontdekken). We hebben ook een keer een aantal voorgerechten besteld (want na een week ben ik de pizza's en pasta's ook wel een beetje zat), dan heb je misschien meer opties. Gegrilde groenten, bruschetta etc. Palermo staat bekend om het street food, waarvan volgens mij Pane e Panelle (brood met gefrituurd kikkererwtendeeg) potentieel vegan is. Ook aardappelkroketjes e.d. die vaak vegetarisch zijn.

 

Re: Italië
« Reactie #58 Gepost op: 05 mei 2015, 11:06:44 »
Ik denk dat we in Catania bij hetzelfde restaurant zijn geweest, bij mijn weten zit er maar een vega restaurant. Waren het meerdere ruimtes, met rieten onderzetters en hardcore tofugerechten als vegetarische rollade? ;-)

In Trapani vond ik het erg lastig, daar was ik echt dolgelukkig toen ik een snackbar tegenkwam die sandwiches met kikkererwten serveerde. Caponata kan inderdaad ook, dat heb ik daar ook op. Maar dan de appelversie.

Catania en Palermo zijn de twee grote steden, daar valt het nog mee. Syracusa, Trapani, Erice, Porto Palo en Favignana zijn beduidend lastiger.

Ik spreek de taal ook niet goed, dus dan durf ik ook niet zo makkelijk te 'onderhandelen' over eten. Overigens hadden ze daar wel het lekkerste ijs! Er zit een keten met ijs op stokjes, gemaakt van noten. Ik weet niet meer hoe de keten heet, maar er zat in filiaal in Syracusa, in Ortigia, in een straat achter de Duomo.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Italië
« Reactie #59 Gepost op: 05 mei 2015, 17:13:57 »
Dat is het ja! Volgens mij at ik ook tofu-kebab of iets dergelijks. Buiten de grote steden wordt het lijkt me al snel lastiger (ik was ook in Syracuse, maar weet niet meer wat ik daar heb gegeten). Wel denk ik dat dat overal in Italië is, niet alleen Sicilië (en ook overal loont het om creatief met de kaart om te gaan). Ik spreek ook geen Italiaans maar wel een beetje Spaans, en dat laat ik weleens los op niets vermoedend restaurantpersoneel  ;)