Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1620 Gepost op: 29 september 2011, 11:21:43 »
Waarom zou je spitskool invriezen?

Als je maar 1x curry wil maken. Ik snap em ook niet, maar er zijn mensen bij wie hun dag niet wordt verlevendigd door het feit dat ze die avond curry mogen maken  ;)
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1621 Gepost op: 02 oktober 2011, 14:06:17 »
Oost-Indische kers (Kapuzinerkresse in het Duits)? Even niet opgelet en nu staat onze tuin er vol mee. Salade met yoghurtdressing lijkt me wel wat (het spul smaakt wat scherp/peperig). Stamppotje misschien? De (grote) bladeren vullen met iets lekkers? Ideeën, ervaringen?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1622 Gepost op: 02 oktober 2011, 14:09:40 »
Bloemetjes in salades, ijsjes etc (zoals hier http://www.vegatopia.com/vega/koken/achtergronden/11418-leuke-lunch-thaise-rolletjes-met-viooltjes). De zaadvruchtjes die er straks aankomen kun je inmaken als kappertjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1623 Gepost op: 02 oktober 2011, 16:27:26 »
Ja die blaadjes zijn lekker in een stamppot. Ze ruiken eerst wat raar, maar eenmaal in de stamp merk je daar niks meer van. Ook lekker met wat smeerkaas en knoflook erdoor.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1624 Gepost op: 02 oktober 2011, 16:53:58 »
Wel even kijken of de blaadjes nog mooi jong zijn. De Oostindische kers op mijn balkon doet zijn best, maar is ondertussen een warboel van verdord blad en stengel.

Als ik vandaag groene salade eet, dan is het vaak met de bloemen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1625 Gepost op: 02 oktober 2011, 23:05:36 »
Ook lekker met wat smeerkaas en knoflook erdoor.


Wat me doet denken: bloemetjeskruidenboter. Heel veel bloemetjes fijnhakken en door zachte boter roeren. Weer hard laten worden, evt. in leuke rolvorm, en gebruiken.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1626 Gepost op: 03 oktober 2011, 14:41:19 »
Mijn vriend kwam vandaag thuis met een zak voorgesneden rode kool. Nu moet ik dus bekennen dat ik al vanaf mijn kindertijd geen rode kool heb gegeten. (en dat was uit een pot). Dus wat kan ik hiermee? Voorkeur gaat uit naar zoete rode kool, maar google was niet al te behulpzaam en gaf een beetje oninspirerende recepten. Aangezien hier veel mensen zitten die wel creatief kunnen koken, hoop ik dat jullie me wat ideeen kunnen geven :)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1627 Gepost op: 03 oktober 2011, 15:08:19 »
Klassiek is rode kool met appeltjes. Uitje of knoflook fruiten, rode kool erbij, afblussen met rode wijn en/of rode balsamico (ik geef de voorkeur aan balsamico), fijngesneden appeltje en flinke schep suiker erdoor en in een half uurtje gaar stoven.

Ook klassiek: kruiden met kruidnagel, laurierblad of kaneelstaafje. Minder klassiek: ik gebruik zelf ook graag gember, pepertje, venkel- of anijszaad, nigella. Granaatappelpitjes zijn ook lekker erdoor.

En hier ook nog een recept: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8607-rode-kool-anders-met-dille
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
,,,,فلافل

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1629 Gepost op: 03 oktober 2011, 15:55:48 »
De rode kool salade met tahin klinkt erg lekker. Maar ook klassiek zie ik wel zitten. In ieder geval bedankt allebei. Hier kan ik weer mee verder :)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1630 Gepost op: 03 oktober 2011, 17:06:02 »
Stamppot rode kool (wat dus een roze prak oplevert) is ook heel lekker. Aardappels in de pan, rode kool erop en dan met de klassieke smaakmakers van Eelco.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1631 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:26:50 »
Stamppot rode kool (wat dus een roze prak oplevert) is ook heel lekker.

ja maar
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1632 Gepost op: 03 oktober 2011, 22:16:23 »
Stamppot rode kool (wat dus een roze prak oplevert) is ook heel lekker.

ja maar

Ik vind jouw reactie wel heel grappig, maar die foto boven het stukje vond ik eerlijk gezegd nogal goor dus ik heb het meteen weer weggeklikt. :-[ Wat was het punt van het stukje?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1633 Gepost op: 03 oktober 2011, 22:32:47 »
 "There's no place in the world for pink food."
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1634 Gepost op: 03 oktober 2011, 23:07:46 »
Ik heb ooit een collega gehad die geen rood eten at. Ik ben helaas wel vergeten wat de reden hiervoor was.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1635 Gepost op: 03 oktober 2011, 23:37:18 »
"There's no place in the world for pink food."

Wat artificieel aardbeiïg smakende producten betreft, die ook nogal eens roze zijn natuurlijk: mee eens.
Maar hee, bieten-mierikswortelmeuk van de Russische winkel is ook roze, die mag toch wel blijven? (En roze smarties.)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1636 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:32:49 »
Hier kwam ik rode kool-cranberrysalade tegen. Apart, ff wennen, maar wel ok. Zal 't meenemen naar Koekje, die weet vast wel hoe dat na te maken is. En op de Ten Catemarkt kun je rode kool-pompoensmeersel krijgen, ook lekker.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1637 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:38:22 »
Hier kwam ik rode kool-cranberrysalade tegen. Apart, ff wennen, maar wel ok. Zal 't meenemen naar Koekje, die weet vast wel hoe dat na te maken is. En op de Ten Catemarkt kun je rode kool-pompoensmeersel krijgen, ook lekker.
Waar; bij die jongens met die meditterrane waren en die enorme hoeveelheid kruiden?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1638 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:40:02 »
Cranberrysap vind ik normaal vreselijk vies, maar ik wil best een hapje van die salade voor je proeven.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1639 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:43:53 »
Rode koolspul is bij dat wagentje achterin links als je vanaf de Kinkerstraat komt. Ze hebben ook andere lekkere smeerseltjes, maar let op. De hummus heeft gegrilde groenten in honing bovenop bijvoorbeeld. Erg lekkere hummus, dat wel.
Sin chile, no tiene chiste!