Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Zuivel en verkoudheid
Sam:
De volgende opmerking kom ik het vaker tegen: mensen die geen zuivel gebruiken worden minder snel verkouden. Dit wordt dan onderbouwd met het feit dat zuivel (met name melk) slijmvormend is etc. Bij mij is het zo dat sinds ik alleen nog maar kaas eet, ik niet minder vaak verkouden ben, maar wel heel anders. Vroeger was het zo dat ik verkouden werd, snotneus kreeg, ging hoesten en dat duurde dan een week en dan was het over. De laatste paar jaar is het anders: eerst keelpijn, dag of vier. Dan geirriteerde slijmvliezen in mijn neus, zere longen en af en toe een kuchje. Dat duurt een week of 2. Daarna krijg ik een hele harde kriebelhoest. Duurt ook een week. En dan wordt het langzaam minder. Ik krijg dus nauwelijks nog een snotneus, voel me niet echt ziek en heb het gevoel dat het dus veel langer duurt tot het virus vat op me krijgt, maar ook dat het door de afwezigheid van slijm het veel langer duurt voor het allemaal weer weg is. Ik ben wel benieuwd hoe een verkoudheid bij jullie verloopt? Zijn er verschillen tussen vegos en vegans?
Apraxia:
Mijn verkoudheden gaan sinds ik vegan eet, niet meer gepaard met een verstopte neus. Wel keelpijn/kriebelhoest. Duurt ongeveer een week denk ik gemiddeld.
Heb altijd een verrot energieloos gevoel als ik verkouden ben. Net niet brak genoeg om thuis te blijven maar op mijn werk sleep ik mezelf ook voort dan. Niet echt fijn. Maar wat ik me kan herinneren van een verstopte neus is dat veel erger omdat je dan nóg moeër bent.
Lovelocker:
Verkoudheid zet bij mij nooit door. Een flinke verkoudheid? Als kind geloof ik. En dan doe en deed ik nog allerlei dingen die kinderen niet van hun moeder mogen: zonder jas de deur uit en zo...zit ik bovendien continue tussen de ziektekiemen.
Ik geef ook patiënten melk/pap die last van slijmvorming hebben, als je daarna maar een paar slokjes water geeft...niets aan het handje.
Nick:
Terwijl ik vroeger de ene angine na de andere had kom ik nu niet verder meer dan een snotneus.
Af en toe voel ik me eens belabberd en als ik dan een paar uur in mijn bed kan kruipen is het zo weer voorbij.
fem fatale:
ik ben 4 maanden per jaar verkouden, met pieken en dalen
als het goed gaat, alleen een loopneus en keelpijn en oorpijn
als het slecht gaat, veel hoesten, benauwd, hoofdpijn, en een verstopte neus (dit vind ik zelf erger dan een loopneus, want een loopneus kun je snuiten, of stomen, en dan kun je er weer even door ademen, maar met een verstopte neus word je 's nachts wakker omdat je opeens geen lucht meer krijgt, en moet je de hele dag met een open mond lopen)
mijn hele leven al gebruik ik geen zuivel in de winter, behalve kaas en roon die in het eten zit, als ik wel zuivel zou gebruiken, zou ik meer slijmontwikkeling hebben, en dus meer hoesten
het is volgens mij niet erger of minder erg geworden sinds ik vegetarier ben, en ik geloof dat het bij mij ook los staat van mijn eetpatroon
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie