Vegatopia Forum

Kippen en eieren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ineke

Kippen en eieren
« Gepost op: 02 april 2007, 16:11:33 »
Hoe kan een verdrietig van de dieren gestolen product als ei lekker zijn als je het goed bekijkt?

Kippen leggen van nature niet iedere dag een ei. stel je eens voor zo'n kip die legt een ei waar een kuikentje uit zou moeten komen, (als alle haantjes niet meteen na het uit komen vergast zouden zijn tenminte) ze komt terug en het ei is weg, de kip legt een nieuwe en is weer verdwenen, en  dat zo een heel leven lang. . .
vegetarisch zijn is beter dan dan niets te veranderen, daar niet van, daarom moet ik niet te hard kafferen op vegetariërs,
maar soms schuilt er misschien meer leed in een heel leven bestolen te worden ... en dan tenslotte toch nog geslacht te worden...
hoe minder dierlijke producten hoe beter de smaak.

« Laatst bewerkt op: 04 april 2007, 16:26:35 door Sander »

proud-veggie

Re:Kippen en eieren
« Reactie #1 Gepost op: 04 april 2007, 12:37:47 »
Hoe kan een verdrietig van de dieren gestolen product als ei lekker zijn als je het goed bekijkt?

Kippen leggen van nature niet iedere dag een ei. stel je eens voor zo'n kip die legt een ei waar een kuikentje uit zou moeten komen, (als alle haantjes niet meteen na het uit komen vergast zouden zijn tenminte) ze komt terug en het ei is weg, de kip legt een nieuwe en is weer verdwenen, en  dat zo een heel leven lang. . .
vegetarisch zijn is beter dan dan niets te veranderen, daar niet van, daarom moet ik niet te hard kafferen op vegetariërs,
maar soms schuilt er misschien meer leed in een heel leven bestolen te worden ... en dan tenslotte toch nog geslacht te worden...
hoe minder dierlijke producten hoe beter de smaak.



Dat is niet helemaal waar. Wij hebben 3 kippen vroeger gehad en die liepen de hele dag vrij rond en iedere morgen lagen er 3 eieren. Deze kippen legden iedere dag eieren. En daar komen heus geen kuikens uit, want de eieren waren niet bevrucht. We hadden geen haan. Als iemand het ei wegpakt, maakt niet uit want de kippen doen er niets mee. Denk je dat ze het zelf gaan opeten?

Bio-industrie ben ik uiteraard een groot tegestander van en we hebben nu uitsluitend nog vrije uitloop-eieren.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2007, 12:39:38 door proud-veggie »

Ineke

Re:Kippen en eieren
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2007, 15:43:04 »
Dat komt natuurlijk omdat de mensen de dieren in een onnatuurlijke situatie laten leven, in normale natuurlijke omstandiheden is er altijd een haan aanwezig die de eieren bevrucht,  omdat kippen al eeuwen in onnatuurlijke omstandigheden gehouden worden, zijn ze zo van 'de weg kwijt'  dat ze maar blijven leggen ze hebben zich gewoon aangepast aan een onnatuurlijke situatie.

Kippen die uit een broedmachine komen schijnen ook niet op eieren te broeden heb ik wel eens gehoord.
Hoe dan ook vindt ik het geen voedsel voor mensen, mochten de kippen toch maar blijven leggen dan zouden ze in de natuur door wezels of zo opgegeten en dan is het ook niet nodig om overtollige kippen af te schieten of dat ze door honger of roofdieren gedood hoeven te worden.

ik ben er van overtuigd dat als mensen kippen echt in het wild loslaten ze waarschijnlijk na een tijd weer tot het normale terug keren en alleen maar eieren leggen als ze bevrucht zijn, een paar keer per jaar,
er moet natuurllijk wel een haan bij zijn.
op de een of andere manier hebben de mensen alles uit balans gebracht.

proud-veggie

Re:Kippen en eieren
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2007, 15:54:58 »
Dat komt natuurlijk omdat de mensen de dieren in een onnatuurlijke situatie laten leven, in normale natuurlijke omstandiheden is er altijd een haan aanwezig die de eieren bevrucht,  omdat kippen al eeuwen in onnatuurlijke omstandigheden gehouden worden, zijn ze zo van 'de weg kwijt'  dat ze maar blijven leggen ze hebben zich gewoon aangepast aan een onnatuurlijke situatie.



Alles en iedereen leeft tegenwoordig in een onnatuurlijke situatie. Ook wij. Wij klagen toch ook niet dat we in steden wonen. Dat is ook onnatuurlijk

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.904
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Laatst bewerkt op: 04 april 2007, 16:10:52 door Poek »

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kippen en eieren
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2007, 16:11:46 »
ik ben er van overtuigd dat als mensen kippen echt in het wild loslaten ze waarschijnlijk na een tijd weer tot het normale terug keren en alleen maar eieren leggen als ze bevrucht zijn, een paar keer per jaar,er moet natuurllijk wel een haan bij zijn.

Dat geloof ik toch niet zo. Wij hebben een haan bij onze kippen, en ondanks dat de eieren misschien wel of niet bevrucht zijn, zijn de kippen maar een paar weken per jaar broeds. Ik heb het idee dat het ei zoals dat bij de kippen er uit komt meer een soort eisprong is, zoals vrouwmensen die 1x per maand hebben. Kippen leggen bijna elke dag, als het voldoende licht is. Onze kippen leggen in de wintermaanden niet, omdat het dan te kort licht is. Het zou inderdaad wel manipulatief zijn een daglichtlamp in het hok te hangen zoals veel mensen doen, zodat de kippen 's winters wel doorleggen. Ik doe dat niet, omdat ik vind dat die kippen inderdaad wel even een paar maandjes op adem mogen komen. Het is overigens zo, dat een kip een vaste hoeveelheid eieren kan leggen, dus als je ze 's winters door laat leggen, dan stoppen ze een aantal jaar eerder met leggen.


Edit: En inderdaad: deze draad ging over tofunaise, niet over eieren, hoewel het wel een aardig onderwerp is in het vooruitzicht van Pasen  .
« Laatst bewerkt op: 04 april 2007, 16:13:58 door Modub »

Ineke

Re:Kippen en eieren
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2007, 16:20:57 »
Toevoeging,
in de natuuur legt een kip normaal gesproken bevruchte eieren, die ze uit gaat broeden en dan voedt, de kip en de haan hun jonkies op,
ik heb in de wickipedia gelezen dat een hen tijdens het broeden bijna niet eet of drinkt en als ze ontdekt (dat meestal door toedoen van de mens op onbevruchte eieren zit) ze het nest na verloop van tijd pas verlaat, er zijn gevallen bekend dat hennen zich hebben doodgebroedt.
maar voor het zover is pakken de mensen de eieren weg, en dan blijft het maar doorgaan met leggen, triest hoor als je het goed bekijkt.

1+1 =2 of  alles wat mensen met dieren doen heeft z'n weerslag op de mensheid zelf.

Maar nogmaals ik vindt het al heel goed als mensen vegetariër zijn, dat altijd nog beter dan niets te doen.


proud-veggie

Re:Kippen en eieren
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2007, 16:37:30 »
Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden. Ik wil wel stoppen met melkproducten, maar stoppen met het eten van biologische eieren vind ik gewoon niet nodig. Die dieren hebben het meestal goed en je kunt niet zeggen dat ze het erg vinden dat die eieren worden weggehaald. Dat begrijpen ze misschien wel helemaal niet. Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten. Wie dat wel vind mag dat natuurlijk zelf weten.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kippen en eieren
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2007, 17:48:26 »
Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden. Ik wil wel stoppen met melkproducten, maar stoppen met het eten van biologische eieren vind ik gewoon niet nodig. Die dieren hebben het meestal goed en je kunt niet zeggen dat ze het erg vinden dat die eieren worden weggehaald. Dat begrijpen ze misschien wel helemaal niet. Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten.

En wat dacht je van de 'waardeloze haantjes' die gelijk de hakselmolen ingaan? Is dat geen dierenleed? Dat gebeurt ook bij biologische eieren hoor. Bovendien hebben legkippen ook in de biologische variant maar een beperkte levensduur.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

proud-veggie

Re:Kippen en eieren
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2007, 18:33:15 »
Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden. Ik wil wel stoppen met melkproducten, maar stoppen met het eten van biologische eieren vind ik gewoon niet nodig. Die dieren hebben het meestal goed en je kunt niet zeggen dat ze het erg vinden dat die eieren worden weggehaald. Dat begrijpen ze misschien wel helemaal niet. Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten.

En wat dacht je van de 'waardeloze haantjes' die gelijk de hakselmolen ingaan? Is dat geen dierenleed? Dat gebeurt ook bij biologische eieren hoor. Bovendien hebben legkippen ook in de biologische variant maar een beperkte levensduur.

Wie zegt dat ik de eieren in de winkel koop?

Ik wil zelf 2 of 3 kippen. En daar is niets van dierenleed aan, hoor.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kippen en eieren
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2007, 18:38:45 »
Wie zegt dat ik de eieren in de winkel koop?
Jij, omdat je het hebt over 'biologische eieren' en ik neem niet aan dat als jij kippen gaat houden, je de eieren gaat laten keuren voordat je ze op gaat eten.

Citaat
Ik wil zelf 2 of 3 kippen. En daar is niets van dierenleed aan, hoor.
En wat denk je dat er met de hanen gebeurt is tijdens de productie van die kippen? Het is inderdaad wel minder, maar helemaal geen dierenleed, nee.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

proud-veggie

Re:Kippen en eieren
« Reactie #11 Gepost op: 04 april 2007, 20:24:57 »
Toen we kippen hadden aten we die eieren gewoon op. Je hoeft ze echt niet goed te keuren.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kippen en eieren
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2007, 20:27:39 »
 ???

Jij vroeg wie zei dat je die eieren in de winkel kocht, en ik antwoordde daarop jij (impliciet weliswaar), omdat je het had over biologsiche eieren. Een ei is echter pas biologisch als het goed gekeurd is door de ehh.. biologische keurmerkdienst.

Maar dat terzijde, want daar gaat het hier verder ook niet om.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

proud-veggie

Re:Kippen en eieren
« Reactie #13 Gepost op: 04 april 2007, 21:19:49 »
Ik gaf ook aan dat ik zelf kippen wil houden. En dat is geen dierenleed, want die kippen hebben een goed leven. En waarom zou je de eieren dan niet mogen eten? Moet je ze dan weggooien?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kippen en eieren
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2007, 21:23:25 »
Lees nou even waar ik antwoord op gaf.


En lees dit ook nog eens:
Citaat
En wat denk je dat er met de hanen gebeurt is tijdens de productie van die kippen? Het is inderdaad wel minder, maar helemaal geen dierenleed, nee.

En waarom zou je de eieren dan niet mogen eten? Moet je ze dan weggooien?
Je zou ze ook weg kunnen geven, maar dit is een beetje een onzinnige redenering. Eet jij vlees op als het anders weggegooit gaat worden? Het moet er gewoon niet zijn in the first place imho.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2007, 21:25:13 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

proud-veggie

Re:Kippen en eieren
« Reactie #15 Gepost op: 04 april 2007, 21:25:00 »
Lees nou even waar ik antwoord op gaf.


En lees dit ook nog eens:
Citaat
En wat denk je dat er met de hanen gebeurt is tijdens de productie van die kippen? Het is inderdaad wel minder, maar helemaal geen dierenleed, nee.

Wie zegt dat? Je kan ook kippen kopen bij de kinderboerderij. Die hanen worden bij de kinderboerderij niet vermoord.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kippen en eieren
« Reactie #16 Gepost op: 04 april 2007, 21:26:00 »
Zou je denken? Waar zijn al die hanen dan?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

proud-veggie

Re:Kippen en eieren
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2007, 21:28:14 »
Zou je denken? Waar zijn al die hanen dan?

Op de kinderboerderij lopen zet zoveel hanen rond als kippen

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Kippen en eieren
« Reactie #18 Gepost op: 04 april 2007, 21:30:16 »
Dat waag ik te betwijfelen, maar goed.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kippen en eieren
« Reactie #19 Gepost op: 04 april 2007, 21:31:26 »
M.a.w. ook uit deze discussie blijkt weer dat de grens voor de ene vegetariër anders ligt dan voor de andere (veganist). Ieder trekt z'n eigen grens waar ie zich prettig bij voelt en hoeft daarvoor niet veroordeeld te worden door anderen. Daarentegen is het ook niet aan jou (lees jou in algemene zin) om anderen te veroordelen als zij hun grenzen minder strikt stellen dan jijzelf. Ook wel genaamd: tolerantie. Feit blijft dat door het nuttigen van bepaalde dierlijke producten er dierenleed aan te pas komt, alleen de uiteindelijke gebruiker van die producten bepaalt of hij/zij dat dierenleed acceptabel vindt. Maar dat is weer een hele andere discussie.