Vegatopia Forum

Linzen koken : HELP !

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kattemieke

Linzen koken : HELP !
« Gepost op: 29 april 2007, 19:49:08 »
Hoi,
Vandaag voor de eerste keer linzen gekocht en gekookt.  Dacht : ik kook ineens groene en rode linzen in één pot ... moet lukken.  
Het waren gedroogde linzen.  Volgens de gebruikswaanwijzing : wassen, steentjes ertussenuit, koken 25 minuten en klaar.  Maar het kookvocht werd helemaal bruin (onsmakelijk kleurtje).  Is dit normaal ?  Moet je het kookwater gewoon afgieten en zijn ze dan klaar ? Of moet je de linzen dan in een 'vergiet' doen en spoelen spoelen spoelen tot het bruine water dat dan wegloopt uiteindelijk helder is ?
Groetjes,
Kattemieke

Aiko

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2007, 19:56:42 »
De rode linzen zijn met een minuut of tien al wel klaargekookt (de wat grotere bruine of groene misschien een paar minuten langer). Elke kleur linzen (rode, of gele of de bruine of de groene en / of welke kleur er nog maar meer bestaat) zal een bruin goedje worden als het geheel gekookt is. Dus dat verklaart de kleuring van het vocht. Waarom je het water herhaaldelijk zou moeten afspoelen is mij niet duidelijk. Voor de linzen zelf zal het niet hoeven, in ieder geval.

kattemieke

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2007, 20:03:03 »
Hoi,
Het kookwater leek mij een 'modderachtig' goedje ... en ik dacht dat dat water dus 'vuil' was dat 'vuile water' van de gekookte linzen moest afgespoeld moest worden.  Maar dat hoeft dus niet ?  Dat hoort er gewoon bij ?
Ik ben echt helemaal nieuw in vegatarisch eten en moet nog alles leren ...  
Groetjes,
Iris

Aiko

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2007, 20:08:09 »
Hoi,
Het kookwater leek mij een 'modderachtig' goedje ... en ik dacht dat dat water dus 'vuil' was dat 'vuile water' van de gekookte linzen moest afgespoeld moest worden.  Maar dat hoeft dus niet ?  Dat hoort er gewoon bij ?

Of je het vocht kunt gebruiken is wat anders. Als je er balletjes van maken wil, is het vast niet zo handig. En wil je er soep van maken, dan maakt het water geen donder uit, uiteraard. Ik zit mij dan af te vragen als het niet om soep- en balletjesmaken gaat, wat je er dan mee van plan bent. Gewoon als een soort purree, naast de stukken groenten op een bord? Dat lijkt mij een zeldzaamheid in gebruik, van deze geweldige korreltjes...!

kattemieke

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2007, 20:14:13 »
Hm...   ??? Ik had eigenlijk gedacht dat ik na het koken een soort van 'erwtjes' ging bekomen, die ik dan inderdaad gewoon kon opeten naast de andere dingen op mijn bord.  Euh ... ik haat kokerellen ... maar ik lees dat ik linzen moet eten ... dus dacht ik dat effe eenvoudig zo op te lossen ...
Groetjes,

brenda_lelie

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2007, 20:15:54 »
vegetarisch eten betekend niet persé linzen eten! Er zijn genoeg andere vegetarische producten waarmee je ook al je vitamientjes kunt krijgen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2007, 20:17:12 »
Hoezo "linzen moet eten"? Vanwege de eiwitten? Er zijn genoeg andere manieren om genoeg eiwitten binnen te krijgen, om nooit linzen te hoeven eten als je er geen zin in hebt. Ikzelf vind ze best wel lekker, mits goed verwerkt, maar ik zou ze niet als erwten op mijn bord leggen.

Christiaan wil je vast wel voorzien van een aantal goede, makkelijke recepten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2007, 20:21:53 »
vegetarisch eten betekend niet persé linzen eten! Er zijn genoeg andere vegetarische producten waarmee je ook al je vitamientjes kunt krijgen.

Foei toch. Impliceer je nu dat het gebrek aan vlees in een dieet in potentie ook een gebrek aan vitamienen oplevert? Dat is niet het credo.

brenda_lelie

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2007, 20:22:56 »
Nou je moet toch wel een beetje denken aan je vitamine b enzo, toch???

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2007, 20:30:12 »
Ik kan me niet herinneren ooit linzen gegeten te hebben (maar misschien heb ik het wel eens gedaan).

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2007, 20:50:08 »
De meeste linzen worden prut, behalve sommige zwarte en groene.
Het wordt niet allemaal bruine prut, gele linzen blijven bv geel.
Linzensoep is erg lekker, zie ook de handleiding linzensoep voor beginners van Christiaan linzensoep samen met bruine pita's en lekkere rauwkostsalade is een goede maaltijd.
Je hebt ook bruine linzen in een blikje van Royal Mail, die zijn lekker en je hebt dat kook gedoe dan niet, en goed voor een salade met linzen, wilde spinazie en geitenkaas.
En je hoeft inderdaad geen linzen te eten  als veggie :)
Veggie makkelijk koken is best goed te doen, maar je moet je er inderdaad even in verdiepen. Her en der op het kookforum hier staan best goede tips  :) En zie ook de 'wat eten we vandaag'draad
« Laatst bewerkt op: 29 april 2007, 20:51:36 door Selly »
,,,,فلافل

Gargamel

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2007, 22:33:14 »
Ik heb tot nu toe alleen met rode linzen gekookt en de eerste keer mislukte gigantisch. Daarna kwam ik erachter dat je, net als bij rijst, het beste het vocht kunt laten inkoken en ZEER geregeld te roeren. Het vuur niet te hoog. Voeg niet teveel water of bouillon in 1 keer toe, want dat kookt niet allemaal in (of je moet prut willen) en als het zaakje te droog begint te worden, voeg je wat extra vocht toe (roeren!) Afgieten is dan niet niet nodig. Rode linzen blijven niet stevig, maar mijn ervaring is dat het tenminste geen blubber wordt. Zou erg onsmakelijk uitzien! Het lekkerst smaken ze met prei, wortel, uien en een teen knoflook (eerst aanbakken) en vervolgens koken in water. Als alles gaar is wat gemalen noten, een ei, peterselie en broodkruim eronder mengen. Daarna doe je het goedje in een cakevorm. Eventueel wat smeltkaas in het midden. Half uurtje op 180 graden in de oven. Verrukkelijk!

Eva

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2007, 12:52:08 »
Indiase dahl (soep) van maken!
Recepten te vinden op i-net. Jummie!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2007, 18:47:16 »
Bruine linzen kan je ook even kort koken, dan het kookwater afgieten en vervolgens weer opzetten met vers water. Maar omdat linzen vrij makkelijk stukkoken zijn ze vooral geschikt voor soep.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

mjets

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2007, 14:35:43 »
Ik vind linzen HEEERLLIIIJJJKKKKK
Bijvoorbeeld (geleend recept) linzensalade van de dikste donkerste (du puy of dupuis) linzen die je kunt vinden...(gedroogd)

300 gram kerstomaten in 130 graden oven garen (met wat olie ingesmeerd)
300 gram puy-linzen met 2 eetl. geraspte citroenschil (van 1 citroen), 1 vers laurierblad en 2 tenen knoflook gehakt in genoeg water  (tot alles onderstaat) aan de kook brengen en 40 min. laten sudderen (of tot ze zacht-achtig zijn, met een beetje een bite... dus niet pap).
Linzen uit laten lekken, in grote kom, kerstomaten en 2 rode uien gehakt, 75 gram ontpitte olijven, bos bladpeterselie gehakt, scheut olijfolie, zeezout en versgemalen peper
Voorzichtig omscheppen (kerstomaten liefst heel houden).
Eroverheen: 100 gram (echte) schaafseltjes parmezaan (of eventueel mozzarella) om te garneren.
Stukkie brood erbij... mmmmmmmmm
(als hoofdgerecht voor 3 of 4 eters) maar de dag erna is het zo mogelijk nog lekkerder dus dit is mijn recept voor 2 personen  :D

Sylvia Witteman had ook zo'n lekker wintergerecht... eh.. Portugees stoofpotje van linzen geloof ik.. ook zo'n hit hier in huis.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2007, 14:42:37 door mjets »

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2007, 14:37:22 »
Dat klinkt inderdaad heerlijk. Binnenkort maar eens proberen!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

mjets

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2007, 14:49:55 »
gevonden  8)

Verhit een flinke scheut olijfolie in een braadpan, fruit daarin 5 minuten 1 gesnipperd uitje, 1 teentje gehakte knoflook, 1/2 stengel gesneden prei en voeg daarbij 1 aardappel in blokjes en 1/2 grote wortel in blokjes toe.
Voeg daarna de kleingesneden tomaat (1) en de du puy linzen (150 gram) erbij. 1/4 liter groentebouillon, tijm (verse citroentijm indien in huis) en 1 (vers) laurierblaadje.
Laat alles 30 minuten koken. De linzen moeten gaar maar niet papperig zijn.
Voeg extra bouillon toe bij dreigende uitdroging.
Doe 1/3 van deze prut in de keukenmachine en pureer met een scheut rode wijnazijn. Roer de puree weer door de stoofpot en breng op smaak met peper en zout.
Ach waarom in de winter.. zo gewoon lekker maken!
Ook voor 3 of 4 kleine eters denk ik, maar ook heel lekker de volgende dag dus: goed van 1 persoon  ;D
Portugees stoofpotje van linzen door Sylvia Witteman dus (iets aangepast ivm dierenleed).

mjets

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2007, 14:51:38 »
Recepten te vinden op i-net. Jummie!

i-net ???

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2007, 14:52:32 »
Internet.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

mjets

Re:Linzen koken : HELP !
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2007, 14:53:35 »
 :bonk: