Vegatopia Forum

Kleding verven

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schanulleke

Kleding verven
« Gepost op: 22 december 2008, 22:15:34 »
Ik verf regelmatig kleding (met name spijkerbroeken), zodat ik geen nieuwe hoef te kopen. Ik vind het zonde om een spijkerbroek die - op de verschoten kleur na - nog prima te dragen is weg te gooien. Ik doe dit vanuit het duurzaamheidsprincipe: wat je hergebruikt, hoef je niet nieuw aan te schaffen en belast dus het milieu minder.

Maar....

Hoe milieuvriendelijk is kledingverf eigenlijk? Als ik kijk naar het spoelwater dat tijdens het verven uit mijn wasmachine komt, dan ben ik bang dat mijn nobele streven toch wat minder milieuvriendelijk is dan ik had gehoopt. Volgens mij bestaat die verf (ik gebruik kleurvaste verf van Dylon, in een pakje, niet die uit zo'n klein cupje) uit een en al chemische stoffen. En bovendien moet de wasmachine voor 1 verfbeurt minimaal 3 keer draaien: de eerste ronde verven, de tweede ronde wassen en de derde ronde leeg met bleekmiddel ( :frusty: ) om verfresten uit de machine te halen.

Heeft iemand een idee wat het milieu het minst belast: een spijkerbroek verven of een nieuwe kopen? (Hierbij moet ook rekening gehouden worden met het gebruik van chemicalien bij de katoenteelt, het vervoeren van katoen en/of afgewerkte kledingstukken, het tijdens de productie verven van de stof enz. enz.) Hou ik mezelf voor de gek als ik denk dat ik milieuvriendelijk(er) bezig ben?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kleding verven
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2008, 23:45:23 »
Ik denk dat verven milieuvriendelijker is, want de katoenteelt is heeel erg milieuonvriendelijk. Niet alleen vanwege de chemicalien, maar ook omdat de plantjes erg veel water zuipen. Ofzoiets.


Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Kleding verven
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2008, 23:54:34 »
Ik denk dat verven milieuvriendelijker is, want de katoenteelt is heeel erg milieuonvriendelijk. Niet alleen vanwege de chemicalien, maar ook omdat de plantjes erg veel water zuipen. Ofzoiets.

Een nieuwe spijkerbroek is natuurlijk ook geverfd en de fabrieken waar dat gebeurd zullen vermoedelijk niet altijd volgens strenge milieuwetgeving werken. Al is die verf rotzooi en is ook het gebruik van het zout  heel vervelend voor zuiveringsinstallaties denk ik dat het zelf verven toch minder milieubelastend is dan een nieuwe broek kopen.

Natuurlijk is het nog veel milieuvriendelijker om je niets van verschoten kledij aan te trekken of is het verhaal ook anders als je kleding van biologische katoen koopt. (Wat ik de laatste tijd consequent doe, de traditionele teelt van katoen veroorzaakt veel te veel milieuschade.)

Schanulleke

Re:Kleding verven
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2008, 22:17:38 »

Natuurlijk is het nog veel milieuvriendelijker om je niets van verschoten kledij aan te trekken of is het verhaal ook anders als je kleding van biologische katoen koopt. (Wat ik de laatste tijd consequent doe, de traditionele teelt van katoen veroorzaakt veel te veel milieuschade.)

Ik heb laatst een spijkerbroek van Kuyichi gekocht :laugh:. Wel prijzig trouwens :-\. En ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet echt geloof dat het heel veel uitmaakt voor het milieu of het biologische katoen is of niet. Er zullen ongetwijfeld minder chemicalien worden gebruikt (en dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen), maar het lijkt mij dat een biologische katoenplant evenveel water 'slurpt' als een niet-biologische katoenplant. En als biologische katoen eenmaal tot stof geweven is, zal het toch ook weer geverfd en vervoerd moeten worden. Of zou een merk als Kuyichi daar ook milieuvriendelijker methodes voor hanteren?

Hoe dan ook, ik heb besloten om weer een broek te gaan verven. Dat van die hoeveelheid water die voor katoenteelt nodig is, had ik nog niet eens bedacht. Een extra reden om voorlopig toch maar bij mijn oude broeken te blijven...

jwg

Re:Kleding verven
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2009, 15:04:24 »
Ik ben nieuw hier en ook al zag ik dat dit topic al een tijdje oud is, wilde ik even reageren.

Zelf koop ik de laatste tijd graag van mens- en milieuvriendelijke merken (ben vooral erg fan van M-braze en Idéo) die de arbeidsomstandigheden bij de productie belangrijk vinden en gebruik maken van biologische katoen en vaak ook plantaardige verf. Ik vind het belangrijk en leuk producten te kiezen van bedrijven waar ik helemaal achter sta. Ik denk dan ook dat het veel zin heeft om juist bij deze bedrijven te kopen, misschien wel meer zin dan (hoe goed bedoeld ook!) bijv. je spijkerbroeken te verven i.p.v. nieuwe te kopen. Dit omdat je dan als consument al kopend helpt de bedrijvenwereld te 'verbeteren', wat een grotere invloed heeft in de wereld, mijns inziens. Want hoe beter deze bedrijven het doen, hoe meer mensen er van horen, en hoe normaler milieu- en mensvriendelijke bedrijven worden.

Maar achter jouw principe van 'beter hergebruiken dan weggooien' sta ik honderd procent. Hier een website waar je biologisch afbreekbare textielverf kunt kopen (twee merken, eigen merk 'trapsuutjies' en Procion) Ik heb er zelf nog nooit besteld, maar ga het binnenkort eens uitproberen op mijn saaie gordijnen. :)

http://www.trapsuutjies.com/

Hopelijk heb je er iets aan!

Groet, Janna

Ps. Wat is er trouwens erg aan het watergebruik van katoenplanten?
« Laatst bewerkt op: 25 april 2009, 15:54:53 door jwg »

Schanulleke

Re:Kleding verven
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2009, 21:15:04 »
Dank je voor de link. Dat merk kende ik nog niet. :D

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kleding verven
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2009, 22:36:12 »


Ps. Wat is er trouwens erg aan het watergebruik van katoenplanten?

Omdat ze heel veel drinkwater slurpen en dat drinkwater beter gebruikt kan worden voor eetbare gewassen en mensen.
Zie ook: http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/thema_s/water/waterfootprint/index.cfm

PS: mijn gisteren geboren nichtje heeft dezelfde naam gekregen als jij!

Schanulleke

Re:Kleding verven
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2009, 14:00:29 »
PS: mijn gisteren geboren nichtje heeft dezelfde naam gekregen als jij!

Gefeli!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kleding verven
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2009, 15:27:34 »
PS: mijn gisteren geboren nichtje heeft dezelfde naam gekregen als jij!

Gefeli!

Euh, Janna dus he? ;)

Re:Kleding verven
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2009, 15:41:26 »
Ik vroeg me al af of we je tante Sidonia moesten gaan noemen. Maar die avatar van je, die brengt me aan het twijfelen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Kleding verven
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2009, 15:48:14 »
En ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet echt geloof dat het heel veel uitmaakt voor het milieu of het biologische katoen is of niet.

Ongeveer één derde van het gebruik van pesticiden is enkel en alleen voor de katoenteelt.  Het is dus geen kwestie van mening, het is gewoon een feit dat de keuze voor biologische katoen voor het milieu wel degelijk veel uitmaakt gezien de gigantische en moeilijk te overschatten milieu-impact van de traditionele katoenteelt.

jwg

Re:Kleding verven
« Reactie #11 Gepost op: 29 april 2009, 00:43:09 »
Gefeliciteerd met nichtje èn naamkeuze! ;) Prima naam om te hebben. ;)

Over het watergebruik, bedankt voor de link.
Ik vraag me nu af: wordt hier bij de teelt van biologisch katoen eigenlijk ook rekening mee gehouden? Ben benieuwd.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Kleding verven
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2009, 00:06:17 »
Over het watergebruik, bedankt voor de link.
Ik vraag me nu af: wordt hier bij de teelt van biologisch katoen eigenlijk ook rekening mee gehouden? Ben benieuwd.

Ik vermoed - maar weet het niet zeker - dat het beperken van het watergebruik op dit ogenblik geen criterium is voor het toekennen van het biogarantielabel (of een vergelijkbaar label) aan katoenen producten.  Aan de andere kant heb ik dan wel weer het vermoeden dat het bewustzijn ook op dat gebied vaak groter is bij telers van biologisch katoen en dat daar gemiddeld wel wat zuiniger met water wordt omgesprongen.

Schanulleke

Re:Kleding verven
« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2009, 11:34:26 »
Aan de andere kant heb ik dan wel weer het vermoeden dat het bewustzijn ook op dat gebied vaak groter is bij telers van biologisch katoen en dat daar gemiddeld wel wat zuiniger met water wordt omgesprongen.

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, ligfietsertje. En misschien dat er in de biologische katoenteelt wel bewust wordt gekozen voor bepaalde rassen katoenplanten die minder water nodig hebben dan andere varianten van deze plant. (Vooropgesteld dat er uberhaupt zulke 'waterbesparende' katoenplantrassen bestaan. Heb er op het internet helaas niks over kunnen vinden.)

Verder kwam ik in Wikipedia nog het volgende tegen:
De productie van katoen is sterk afhankelijk van pesticiden. Om deze afhankelijkheid te verminderen is genetisch gemanipuleerde katoen ontwikkeld. Deze wordt inmiddels wereldwijd verbouwd. Beweerd wordt dat bij genetisch gemanipuleerde katoen tot 80% minder pesticide kan worden gebruikt, vergeleken met gewone katoen.
Misschien dat er in de biologische katoenteelt wel gebruik wordt gemaakt van genetisch gemodificeerde rassen, al klinkt dat aan de andere kant ook weer heel tegenstrijdig. Zou zoiets het predicaat 'biologisch' nog wel mogen dragen? Heb jij enig idee hoe dat zit, ligfietsertje?

Offline Lenda

  • ***
  • 377
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kleding verven
« Reactie #14 Gepost op: 01 mei 2009, 21:46:10 »
Ik weet toevallig dat (donkere) jeans bij de productie echt ontzettend vaak achter elkaar in een verfbad gaan.
Dus alleen dat al is behoorlijk milieu-belastend.
People never grow up, they just learn how to act in public.

jwg

Re:Kleding verven
« Reactie #15 Gepost op: 06 mei 2009, 11:00:38 »
En die donkere spijkerbroekenverf komt er ook gedeeltelijk weer uit bij het wassen.  ???  :-\
Vooral voor het mooie diepe kleurtje in de winkel dus...

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kleding verven
« Reactie #16 Gepost op: 06 mei 2009, 11:27:24 »
Iemand ervaring met satijnen schoenen verven??
Ik heb witte trouwschoenen (superleuk model) en in de winkel werd gezegd dat ik ze kon laten verven na de bruiloft.
Maar geen schoenmaker die zich er aan waagt.. Kledingverf moet in de machine of in een emmer, dat lijkt me nou niet zo handig voor die schoenen. Weggooien is zonde, maar om nou op witte trouwschoenen rond te gaan lopen?!! :-\
Iemand een idee?

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kleding verven
« Reactie #17 Gepost op: 06 mei 2009, 13:32:23 »
Volgens mij spuiten mensen ze ook wel.
Is in de zomer witte schoentjes niet leuk onder een rok?

Zelf was ik te zuinig voor eenmalige schoenen: ik heb zwarte gekocht. :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kleding verven
« Reactie #18 Gepost op: 06 mei 2009, 13:34:06 »
Misschien weet een bruidswinkel het? Ik weet zeker dat ik er vaker over heb gelezen, dat men bv. die schoentjes in dezelfde tint wit als de jurk wil laten verven.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kleding verven
« Reactie #19 Gepost op: 06 mei 2009, 13:45:20 »
Goed plan, ik loop eens bij "Prinses" binnen (alleen die naam al..)
Er zal wel een leuk prijskaartje aan hangen..
Ik vind witte wel leuk alleen ze zijn heel snel vies, heb ze een keer gedragen bij een zwart-witt jurkje. Omdat het satijn is stralen ze echt uit dat het trouwschoenen zijn. De reacties waren allemaal: "Goh, zijn dat je trouwschoenen?"
Maar ze zitten super, ondanks een hak van 7,5 cm.