Vegatopia Forum

Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Gepost op: 21 juni 2012, 13:47:40 »
Elke twee jaar onderga ik een darmonderzoek waarvoor ik mijn darmen nogal agressief leeg moet spoelen. En elke twee jaar ervaar ik dat het me heel wat tijd kost om de darmflora weer op orde te krijgen.
Dit jaar heb ik het onderzoek in februari gehad, het is nu juni en ik kan nog steeds niet zeggen dat het weer lekker werkt. Ik zal proberen niet te veel in detail te treden, maar om het kort toe te lichten: frequentie is normaal, er is geen sprake van constipatie/obstipatie (ik kom er net achter dat dat hetzelfde is), eerder het tegenovergestelde. Ik heb sterk het idee dat mijn dikke darm een beetje de kluts kwijt is.
Ik eet voldoende vezels, groente en fruit en qua vetinname valt het ook wel mee, denk ik zelf. Hoewel mijn darmen wel extra enthousiast reageren op 'extra vet' (bij een verstopping bestaat mijn medicatie uit twee afbakcroissantjes, succes gegarandeerd maar al maanden niet meer nodig gehad).

Is er een natuurlijk pilletje/poedertje/drankje waarmee ik mijn darmstelsel een boost kan geven? Een kuurtje van het een of het ander, bij voorkeur op natuurlijke basis (liever geen thee, ik ben niet zo van de medische kruidentheetjes waarvan je liters moet wegwerken). Ik ben niet bang voor de huisarts en de farmaceutische industrie, maar ik verwacht dat er voor dit probleem wel zeker een natuurlijke oplossing is.

Ben benieuw naar jullie tips!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2012, 14:59:01 »
Probiotica, bv:
http://www.biovitamins.nl/probiotica-gr8-dophilus-60-vcaps-now-foods
http://www.vitaminstore.nl/health/zelfzorg/spijsvertering/Ortiflor-Sensitive-probiotica-Orthica-spijsvertering/P56734
http://www.vitaminstore.nl/health/zelfzorg/spijsvertering/Orthiflor-Basic-Orthica-probiotica/P451

Gefermenteerde producten als zuurkool en yoghurt vallen ook onder de probiotica. Je kunt Yakult proberen.


Verder prebiotica uit voeding: uien, knoflook, prei, aardpeer, banaan.


Edit: en dingen als veel suiker en junkfood vermijden.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2012, 15:01:47 door Hizikigrrrl »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2012, 15:48:15 »
Of als je niet graag online besteld: in elke apotheker kan je enterol krijgen, daar is tot nu toe het meest mee geëxperimenteerd, met de beste outcome. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die andere niet werken, maar het is even 'natuurlijk' als die anderen, en er zijn betere bewijzen van de werkzaamheid. (beter, niet absoluut)
Bedenkingen als je een andere probiotica neemt: deze werken alleen als er genoeg bacteriën inzitten, en vooral als ze pas oplossen als ze de maag gepasseerd zijn (een enteric coating hebben).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2012, 15:55:13 »

Bedenkingen als je een andere probiotica neemt: deze werken alleen als er genoeg bacteriën inzitten, en vooral als ze pas oplossen als ze de maag gepasseerd zijn (een enteric coating hebben).

Dat is waarschijnlijk niet nodig. Meningen verschillen erover, maar probiotica in yoghurt ed hebben immers ook geen coatinkje nodig. Ze zijn waarschijnlijk bestand tegen maagzuur.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2012, 16:04:15 »

Bedenkingen als je een andere probiotica neemt: deze werken alleen als er genoeg bacteriën inzitten, en vooral als ze pas oplossen als ze de maag gepasseerd zijn (een enteric coating hebben).

Dat is waarschijnlijk niet nodig. Meningen verschillen erover, maar probiotica in yoghurt ed hebben immers ook geen coatinkje nodig. Ze zijn waarschijnlijk bestand tegen maagzuur.

Das waar, al geloofde mijn prof maag darmziekten daar niet in (in de heilzame werking van yoghurt), het was dan ook een chirurg, die kennen meestal niet de fijne kneepjes van zo'n dingen, zijn meer grove borstelmensen ::)
Alleen spijtig dat al die dingen (regulier, niet-regulier whatever) zo veel geld kosten... stom, hé, dat neemt de lust tot experimenteren een beetje weg.
Aubergine zou ook een goede prebiotica zijn, geloof ik, hmmmmm, een schotel met aubergine en yoghurt  :yummie: (al zijn de yoghurtbacteriën dan wel dood, natuurlijk, maar ja  ;))

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2012, 17:57:35 »
Bedankt!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2012, 20:36:35 »


Das waar, al geloofde mijn prof maag darmziekten daar niet in (in de heilzame werking van yoghurt),

Vanwege het maagzuur of omdat commerciele yoghurt behoorlijk bewerkt is?

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2012, 22:53:50 »


Das waar, al geloofde mijn prof maag darmziekten daar niet in (in de heilzame werking van yoghurt),

Vanwege het maagzuur of omdat commerciele yoghurt behoorlijk bewerkt is?
Vooral het laatste, ik herinner mij nog dat hij daar een flauw mopje over maakte, maar vraag mij niet meer welk, is ook al jaren geleden. Maar het eerste vond hij ook belangrijk. Iets met een paar kilo yoghurt moeten eten voor je effect zou bekomen (wanneer het aantal overlevende bacteriën in de darm zelf significant zou zijn, vraag me niet naar studies, geen idee over de welke hij het had), dan was je beter af met een paar pilletjes...
Het staat mij allemaal nog zo (relatief hum hum) duidelijk voor de geest omdat hij daarna met het verhaaltje kwam van als mensen écht geen goede flora konden bekomen, dat ze dan gewoon wat kaka van een baby'tje met een gastroscoop inbrachten. Waarna uit het publiek de vraag kwam waarom van een baby? Omdat van een grote mens ook wel zou gaan, maar maak maar eens iemand wijs dat je wat kak gaat inbrengen, dan is een beetje ontlasting van een baby beter te slijten. Het fijne weet ik er ook niet meer van, of hoe vaak het nu echt uberhaupt voorkomt, maar we moesten er allemaal wel eens goed om lachen :D

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2012, 22:58:40 »
Daar heb ik ook al eens van gehoord: een poeptransplantatie. Hmm, ik probeer eerst wel even wat anders...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2012, 23:01:49 »
Daar heb ik ook al eens van gehoord: een poeptransplantatie. Hmm, ik probeer eerst wel even wat anders...

Wordt steeds vaker ingezet, het schijnt een heel goede methode te zijn.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2012, 12:10:51 »
En als je nu zelf yoghurt zou maken? Je hebt wel als start een eetlepel van een goede kwaliteit 'levende' yoghurt nodig, maar daarna kun je 't heel gemakkelijk zelf doen.



O ja. Ik las dat omdat prebiotica als een soort brandstof dienen voor probiotica daarom de combi yoghurt-banaan heel goed zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2012, 12:46:54 door Temari »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2012, 15:56:31 »
Ik ben naar G&W in Arnhem geweest, daar heb ik eerder goede pillen tegen een candida-infectie gehad.
De verkoopster greep meteen naar Super Probiotica van Golden Naturals en die heb ik genomen. Volgens mij zijn het geen vegetarisch verantwoorde pillen (ivm gelatine), maar daar ben ik anders ook niet heel streng op.
Orthica hadden ze ook, hun ervaringen met Golden Naturals waren iets beter. En bij Orthica raadden ze aan om de capsule te breken en de inhoud op te lossen in water en daar moest ik een beetje van gruwelen. Doe mij maar zo'n enorme capsule in plaats van een drankje.

Ik moet er 's avonds eentje nemen, die kan dan de hele nacht z'n werk doen. Volgens de verkoopster.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2012, 18:53:43 »

Ik had een tijdje geleden ook last van mijn darmen, heb geen idee hoe het gekomen is. Ik vermoed dat het misschien juist de overdedatum soyade met banaan was, waarin extra bifidus culturen zitten. Anyway, door even weinig vet te eten, en "lieve" dingen voor mijn maag (wit brood, rijstwafels) ging het wel wat beter, maar helemaal over ging het toen ik een kleine fles Floradix gebruikt heb. Naast ijzer zitten er namelijk ook groenten- en plantenextracten in die je darmen helpen meer ijzer op te nemen. Ik nam het omdat ik me flauwtjes voelde, maar het hielp ook mijn darmen heel erg.

Veel sterkte ermee!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2012, 22:47:21 »
Ik heb wel eens zo'n yoghurtje genomen met bacterien, in de veronderstelling dat het uberhaupt niks zou doen en gewoon lekker was. Maar met hoe zeer ik aan de schijt ging daarna, blijf ik er voortaan af.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Gwennepen

Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2012, 17:46:30 »
Ik heb chia zaadjes. Die zijn echt heel goed voor de darmen.

Citaat
Gezonde darmen, betere stoelgang
 Wanneer men een handvol Chia zaad in een glas water mengt, zal het water na enige minuten met een pectineachtige slijm gevuld zijn. Deze slijmstoffen hebben een positieve werking op het stofwisselingsproces. Chia zaden binden het tienvoudige van hun eigen gewicht aan water. Bij een stofwisselingstoornis kan dit een positieve invloed op de stoelgang hebben.  De slijmlaag in de darmwand zorgt er voor dat ziekte veroorzakende bacteriën minder schade kunnen aanrichten en dat het herstel van het darmslijmvlies bij darminfecties wordt bevorderd.

Je meurt er ook minder van. :D

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2012, 10:34:53 »
Heb ik laatst ook al wat over gelezen. Je kunt het net zo gebruiken als lijnzaad (in yoghurts, smoothies enzo?) of moet je het persé opgelost in water drinken?

Ik heb trouwens al wat milde veranderingen kunnen constateren nav de probioticapillen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Gwennepen

Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2012, 16:05:34 »
Ja, ik gooi het 's ochtends altijd door m'n  sojayoghurt. Dat is niet storend. Je kan ze ook over salade strooien. Of gewon een hap nemen. :)

brenda_lelie

Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #17 Gepost op: 03 juli 2012, 11:26:02 »
Ik heb ook een bakje Chia-zaadjes gekocht en doe het door mijn kwark 's ochtends, je proeft ze wel, maar ik vind het wel lekker smaken eigenlijk.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #18 Gepost op: 03 juli 2012, 17:34:20 »
Het klinkt eerlijk gezegd best smerig. Wat proef je precies?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

brenda_lelie

Re:Hoe krijg ik mijn darmflora weer op orde?
« Reactie #19 Gepost op: 03 juli 2012, 17:43:16 »
Beetje noot-achtig, niet vies ofzo. Alleen sommige mensen doen die zaadjes in water en dan worden een beetje gel-achtig qua structuur en dat is wel erg vies.