Vegatopia Forum

Vegetarisch, suikerarm en eiwitrijk?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegetarisch, suikerarm en eiwitrijk?
« Gepost op: 02 februari 2016, 12:31:07 »
Hallo allemaal!

Ik zit met een nogal ongewone situatie en als ik eerlijk moet zijn heb ik het gevoel dat ik bijna geen kant meer op kan qua voeding. Ik heb een diagnose fybromialgie gekregen (stijve gewrichten). Als gevolg daarvan heeft de huisarts mij aangeraden om suiker zo veel mogelijk uit mijn voedingspatroon te schrappen (dus ook koolhydraten verminderen).
Nu zit ik tevens met het probleem dat ik vier jaar geleden een maagverkleining heb gehad waardoor ik eiwit rijk moet eten en ik verdraag niet meer alle voeding even goed. En ik eet daarnaast al ruim 20 jaar geen vlees.

Ik zit dus een beetje met mijn handen in het haar over wat ik nu aan moet met mijn voedingspatroon omdat ik aan allerlei kanten begrenst word over wat ik wel en niet mag/kan eten.

Nu is mijn vraag aan jullie of jullie tips hebben en/of recepten met dingen die ik dan nog wel kan eten.
Ik heb een broodbakmachine dus ik kan zelf brood bakken en ik heb een oven (ik heb een recept gezien voor bananen brood) maar ik heb ook een baan en een gezin dus ik heb niet heel veel tijd beschikbaar voor koken/bakken (bovendien kan ik niet lang achter elkaar in de keuken staan want dan heb ik  de dagen er na weer extra last van mijn rug en heupen)

Tips en suggesties zijn dus van harte welkom!

Alvast bedankt!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vegetarisch, suikerarm en eiwitrijk?
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2016, 12:46:38 »
Minder suiker eten is sowieso goed, maar wat bedoelt de huisarts, ook geen/weinig fruit bijvoorbeeld? Bananenbrood snap ik niet zo als je suikers/koolhydraten wilt verminderen.

Heb je al een lijstje gemaakt (of opgezocht) met eiwitrijk vegetarisch voedsel waar je van houdt? Dat lijkt me een goede start.

Re: Vegetarisch, suikerarm en eiwitrijk?
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2016, 12:58:40 »
Bananen brood had ik hier gevonden http://www.mytaste.nl/click/index/8395009/foodness.nl en daar staat suikervrij..klopt dat niet dan?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarisch, suikerarm en eiwitrijk?
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2016, 13:11:51 »
Bananen bevatten van nature koolhydraten/suikers.

Je wilt dus vega low carb eten, dat is niet zo moeilijk. Heb ik zelf ook lange tijd gedaan en ik doe het nog geregeld. Vanwege andere redenen overigens. Jouw arts kan denken dat je klachten door suikers komen, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ben je verder helemaal onderzocht? Je hebt geen tekorten vanwege je maagverkleining en het bijbehorende dieet? Sta je nog onder controle van een diëtist?

Als ik jou was zou ik eerst een dieet uitschrijven (bv met behulp van een eetmeter, zodat je voldoende calorieën, vetten en eiwitten binnenkrijgt), zodat je weet wat je wel en niet kunt eten, en dat ook een maand volhouden. Je zou al snel genoeg resultaat moeten merken.

Hier vind je een compleet (kerst)menu: www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief/gezond/10518-low-carb-menu

Je kunt als ontbijt en lunch een mok volle yoghurt/kwark (naturel uiteraard) nemen met daarin noten en zaden. Als je wel iets van zoetigheid erin wilt, kun je bv kiezen voor esdoornsiroop. Eet er wat groenten bij. Een paar eitjes koken kan ook.

Als avondeten bijvoorbeeld tofu/tempeh/eieren/kaas/lowcarbvegaburger/noten/combi met erbij veel groenten.

Geen calorieën drinken, dus alleen water en thee en koffie zonder suiker.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vegetarisch, suikerarm en eiwitrijk?
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2016, 13:19:14 »
Vaak wordt de term suikervrij niet gebruikt als echt suikervrij, maar als 'zonder toegevoegde suikers'. In dat recept wordt nota bene dadels gebruikt. Als iets veel suiker bevat is het dat wel... Dadels en bananen bevatten ook veel gezonde dingen overigens (vezels, vitaminen) maar in jouw dieet wat minder geschikt denk ik (of beperkt in ieder geval).


Re: Vegetarisch, suikerarm en eiwitrijk?
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2016, 20:32:57 »
Het ging de HA vooral om de geraffineerde suikers..dus toegevoegde suikers. Ze heeft niet gezegd dat ik geen fruit mag eten dus ik neem aan dat fruitsuikers wel gewoon mogen (met mate).
Maar ze had het daarentegen wel weer over dat melksuikers ook niet goed zijn en dat er ook suiker zit in brood en volkoren pasta's e.d. Dus het is mij nog niet helemaal duidelijk welke kant ze op wil, maar ik heb wel erg sterk het idee dat ze de klachten die ik heb wil gooien op mijn niet geheel ideale gewicht en dat irriteert me een beetje want dat heeft er geen bal mee te maken..maar goed.

Ik ga mijn best doen een balans te vinden tussen mijn klachten verminderen maar toch lekker kunnen eten.



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarisch, suikerarm en eiwitrijk?
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2016, 20:45:26 »
Als er suiker in zit, staat dat gewoon bij de ingrediënten op de verpakking.

Persoonlijk zou ik eerder naar een (natuur)diëtist gaan bij deze klachten, zodat ook gekeken wordt naar het binnenkrijgen van de juiste vetzuren.

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=431&id=718&page=9

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegetarisch, suikerarm en eiwitrijk?
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2016, 21:46:57 »
En let erop als je minder brood gaat eten, dat je wel genoeg jodium binnen krijgt nog. Jozo zout met jodium gebruiken als je kookt  en ook als je zelf brood bakt.
Succes!
,,,,فلافل