Vegatopia Forum

Eet je gezond: die Ernährungsdocs (kijktip)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Eet je gezond: die Ernährungsdocs (kijktip)
« Gepost op: 18 februari 2019, 22:01:03 »
Zojuist op de Duitse NDR: die Ernährungsdocs, drie artsen die met gerichte adviezen allerlei kwalen en ziektes bestrijden. Niet alleen overgewicht en diabetes, maar ook klachten als arthrose worden met een ontstekingsremmend dieet geremd. Een paar weken geleden was er een patient met nierstenen, en eerder een dame die haar paradontitis heeft 'weggegeten'. Jicht, brandend maagzuur, reflux, zelfs MS.

De artsen beloven geen wonderen, maar laten zien dat je met een goed dieet heel veel kunt bereiken en verbeteren. Elke aflevering zie je de intake, tussenberichten en het afsluitende bezoek. Luchtig en leerzaam.

De afleveringen vind je terug in de Mediathek, je kunt in de player zelfs (Duitse) ondertiteling aanzetten, mocht dat helpen.
https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/die-ernaehrungsdocs/rueckschau/index.html

Dit alles is ook als boek verkrijgbaar: https://www.amazon.de/Die-Ern%C3%A4hrungs-Docs-richtigen-Ern%C3%A4hrung-Krankheiten/dp/3898835618
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Eet je gezond: die Ernährungsdocs (kijktip)
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2019, 22:13:54 »
En wat zegt men over vegetarisme / veganisme?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Eet je gezond: die Ernährungsdocs (kijktip)
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2019, 22:59:04 »
En wat zegt men over vegetarisme / veganisme?
Vegetarisch eten is goed om ziektes als jicht, hoge bloeddruk, arthrose, diabetes en overgewicht te bestrijden. Vleesvervangers zijn niet echt aan te raden, wel eiwitleveranciers als peulvruchten. Let ook op vitamine B en D, via eieren en melkproducten. Veganisten moeten daarvoor supplementen nemen, voor kinderen is vegan eten niet aan te raden (vegetarisch wel, als je op de juiste mix let).

Interview met Dr. Riedl: https://www.ndr.de/fernsehen/Vegetarische-Ernaehrung-Tipps-vom-Arzt,markt11104.html
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Eet je gezond: die Ernährungsdocs (kijktip)
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2019, 23:09:33 »
Vegetarisch eten is goed om [...] overgewicht te bestrijden

Zelf begrijp ik nog niet helemaal in hoeverre vegetarisme nou een aantoonbaar aandeel zou kunnen hebben in het bestrijden van overgewicht, als opzichzelfstaande factor. Ja, het zal vast wel de nodige dierlijke vetten schelen. Maar als vegetariër kan je ook prima ongezond eten en makkelijk calorieën binnenscheppen. Heb je als vleeseter al niet echt een groot vermogen jezelf in te houden op eetgebied, dan zal een vegetarisch dieet als factor ook niet echt een wereld van verschil gaan maken. Maar dat is wellicht ook uitgelegd in het interview...

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.422
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Eet je gezond: die Ernährungsdocs (kijktip)
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2019, 23:19:44 »
Vegetarisch eten is goed om [...] overgewicht te bestrijden
Zelf begrijp ik nog niet helemaal in hoeverre vegetarisme nou een aantoonbaar aandeel zou kunnen hebben in het bestrijden van overgewicht, als opzichzelfstaande factor. Ja, het zal vast wel de nodige dierlijke vetten schelen. Maar als vegetariër kan je ook prima ongezond eten en makkelijk calorieën binnenscheppen. Heb je als vleeseter al niet echt een groot vermogen jezelf in te houden op eetgebied, dan zal een vegetarisch dieet als factor ook niet echt een wereld van verschil gaan maken. Maar dat is wellicht ook uitgelegd in het interview...
Daarvoor is het interview te kort, maar in de serie wordt bij vrijwel elke patient aangeraden veel minder vlees en veel meer groente te eten, en peulvruchten. Maar ze staan dus 'grundsätzlich' positief tegenover vegetarisme, en dat is wat je tenslotte wilde weten
Gemüse ist mein Fleisch