Vegatopia Forum

kook je met vleesvervangers uit de supermarkt

Offline obir

• *
  • 2
kook je met vleesvervangers uit de supermarkt
« Gepost op: 01 oktober 2025, 11:37:10 »
Hallo beste mensen
Ik ben wat research aan het doen voor een onafhankelijke youtube video over de vleesvervangers (vegaburgers etc.) uit de supermarkt

Mijn vraag aan mensen die vaak of volledig vegetarisch / veganistisch eten is:

Gebruik je vaak de vleesvervangers/vegaburgers uit de supermarkt (zowel de A-merken als GardenGourmet, Beyond, Vegetarische Slager etc., als de huismerken) voor de hoofdmaaltijd?

Ik snap volledig dat niemand zich verplicht voelt antwoord te geven, maar leuk als je dat wel doet! De usernames en specifieke antwoorden zal ik niet in de video opnemen, het gaat over het algemene beeld.
De insteek van de video is een oprechte kritische beschouwing over of de vleesvervangers een goede insteek kunnen zijn bij het verminderen van de vleesconumptie.

Ik kan hier geen poll openenen, maar je kunt als je wil met een cijfer antwoorden of een onderbouwd antwoord geven.

Gebruik je vaak de vleesvervangers/vegaburgers uit de supermarkt?

1 ) ja, ik vind ze lekker
2 ) ja, ik vind ze een uitkomst, gemakkelijk om mee te koken
3 ) ja, ze lijken me gezonder dan dierenvlees
4 ) ja, andere reden

5 ) nee, ik vind ze niet lekker
6 ) nee, ik vind ze niet fijn om mee te koken
7 ) nee, ik vertrouw het gezondheidsaspect niet (bijv. vanwege het 'highly-processed' karakter)
8 ) nee, andere reden

Veel dank,
groet Rutger

Offline Eelco

• Admin
  • 21.412
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: kook je met vleesvervangers uit de supermarkt
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2025, 12:12:54 »
Ik heb je vraag even verplaatst naar 'vegetarische producten'.

In het verleden hebben we op Vegatopia ook het een en ander over vleesvervangers geschreven:
Vleesvervangers: hoezo armoedig? (2011)
Vervang niet, zoek een alternatief (2016)
De grote zoutvergelijking: vlees versus vleesvervangers - per productsoort (2023)
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline obir

• *
  • 2
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2025, 12:30:32 »
Dank je wel Eelco! Ik jullie artikelen gelezen
Voor de verduidelijking, ik was vooral geinteresseerd in hoe mensen die al regelmatig of altijd vegetarisch eten ook dit de 'imitiatievlees' producten gebruiken
Groet Rutger

Offline Eelco

• Admin
  • 21.412
    • Mijn Homepage
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2026, 16:39:30 »
Opvallend: zowel Trouw als The Guardian meldden gisteren dat de verkoop van vleesvervangers gestaag afneemt. Supermarktklanten hoeven niet meer zo nodig zwaarbewerkte producten die weinig voedingswaarde hebben en die ook net niet voldoende op het 'origineel' lijken. Tel hier de eiwittrend bij op en de kip is niet meer aan te slepen. Maar... aan het einde van beide artikelen wordt ook de opmars van tofu, tempeh en falafel genoemd, en andere alternatieven die juist niet krampachtig proberen op vlees te lijken.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/supermarkten-krijgen-vleesvervangers-slecht-verkocht~bd063252/
https://www.theguardian.com/business/2026/feb/21/uk-restaurants-meat-vegetarian-vegan-food
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2026, 12:44:02 »
de opmars van tofu, tempeh en falafel

Het viel me de laatste weken juist op dat de Lidl hier de betreffende koelschappen anders heeft ingedeeld, waarbij van de vegetarische vleesvervangers precies alleen dat nog is overgebleven. Maar tofu haal ik liever bij Tesco, tempeh blief ik helemaal niet, en falafel (en afgeleiden) is heeft een nogal dominant smaakje waarvan ik, na het weer eens gegeten te hebben, voor maanden genoeg heb gehad.
Ik heb nog niet gekeken wat er in de diepvriesafdeling nog over is van het vegetarische aanbod, maar ik vrees dat daar ook het mes in is gezet.
Måke Califørnia Great Ægain

Offline karl

• 6.566
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2026, 15:58:33 »
Wij eten ook zelden veggieburgers die te veel vlees imiteren, wel groenteburgers of sojaburgers die dat niet doen. En redelijk veel vegetarische produkten als seitangehakt, falafel...

Offline meisbaer

• 6.007
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2026, 22:28:04 »
Hier eten we vaker bonen, maar ook graag een vega ding. Er is ook wel een enorme concurrentie tussen de verschillende merken.

Garden gourmet vond ik ook de minste van de bekende merken, die stopten geen b12 en ijzer etc in hun producten. Omdat ze voor de flexitarier bedoeld waren (stond op hun website). Vind het dan ook niet erg dat die stoppen.

Offline Sam

• 7.586
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2026, 11:32:35 »
Al die vleesvervangers die er bij gekomen zijn gingen ten koste van dingen die ik al jaren kocht. Ik mis de worstjes van Garden Gourmet (Tivall) nog steeds, er is niets dat er bij in de buurt komt. Ben er vorig jaar nog een keer voor naar Belgie gereden maar daar hebben ze ze ook niet meer. Vegetarische Slager Roockworst is OK voor in de (erwten)soep.

Van alles wat er bij gekomen is (en nu weer weg gaat) koop ik niet veel dus ik merk het niet zo. Ik gebruik vleesvervangers voornamelijk om aan mijn junkfood behoefte te voldoen, als maaltijdcomponent alleen bij Hollandsche pot. Ik koop de standaard balletjes, burgers en roockworst. Oh ja en La Vie spekjes en bacon (zolang ze er nog zijn…)

Tofu, tempeh en falafel zie ik niet als vleesvervangers maar als gewone maaltijdcomponenten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.206
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2026, 12:59:16 »
Ja die worstjes missen wij ook. Maar de Duitse worstjes van dat molentje zijn een prima alternatief volgens het kind.

Ik koop dus vleesvervangers voor het kind, maar verder eet ik vooral peulvruchten en tofu/tempeh.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline neleH

• 1.751
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2026, 15:55:06 »
I love vleesvervangers! We eten ze zeker 3x per week, bijvoorbeeld rulgehakt (nouja eigenlijk is het Beyond Meat-gehakt veruit favoriet, maar heeft ook de meeste kcal), lekker door chili sin carne, of als onderdeel van een maaltijdpakket (ja sorry, sommige zijn gewoon echt heel lekker).
Of een fijne hamburger, vegan balletjes bij de stamppot etc. Ik moet zeggen dat ik stiekem aan toch ook wel steeds meer peulvruchten en tofu gebruik en minder bewerkte vleesvervangers. Niet bewust, maar omdat het qua gerecht zo uitkomt.

Maar voor een Beyond Meat-burger met goeie mayo, ui, ketchup en augurk kun je me wakker maken hoor!

Offline meisbaer

• 6.007
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2026, 23:30:05 »
Ik vind de Auf wiederschnitzel van de Veg slager erg lekker, die is 'fopbaar'. Als je die een vleeseter geeft, dan heb je kans dat ze het niet door hebben dat het vega is ;) .

Ik ben sowieso fan van Vivera, lekkere dingen die niet te duur zijn, en ze proberen hun ingrediënten van zo dichtbij mogelijk te halen.