Vegatopia Forum

Practica met dieren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Practica met dieren
« Gepost op: 12 juni 2003, 23:37:58 »
ff offtopic silent seadragon,
doe je wel mee met dat soort dingen? Ik heb vorig jaar nog heel wat gezeik gehad met de leraren omdat ik geen insecten wilde vangen. Ik heb echter wel de insecten van anderen gedetermineerd, en daarna moesten we ze met een naald opprikken  >:(
bah!
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2003, 19:09:33 door Annemieke »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Blunders
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2003, 00:38:58 »
ff offtopic silent seadragon,
doe je wel mee met dat soort dingen? Ik heb vorig jaar nog heel wat gezeik gehad met de leraren omdat ik geen insecten wilde vangen. Ik heb echter wel de insecten van anderen gedetermineerd, en daarna moesten we ze met een naald opprikken  >:( bah!

Als je het niet wilt doen, dan doe je het toch niet.
Stem op de Partij voor de Dieren

femke

Re:Blunders
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2003, 08:17:52 »
ff offtopic silent seadragon,
doe je wel mee met dat soort dingen? Ik heb vorig jaar nog heel wat gezeik gehad met de leraren omdat ik geen insecten wilde vangen. Ik heb echter wel de insecten van anderen gedetermineerd, en daarna moesten we ze met een naald opprikken  >:( bah!

Als je het niet wilt doen, dan doe je het toch niet.

iedere student schijnt het recht te hebben om dierproeven te weigeren en moet dan een alternatief lesprogramma worden aangeboden. Zie hier

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Blunders
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2003, 11:36:07 »
iedere student schijnt het recht te hebben om dierproeven te weigeren en moet dan een alternatief lesprogramma worden aangeboden. Zie hier
Dat is het hele probleem: insecten vallen niet onder dierproeven... Maar gelukkig mag ik wel weigeren om ze te doden en helaas moet ik wel met door anderen gedode beestjes werken.
Marla, is het ook mogelijk om dit te weigeren in de fauna 2 cursus in de pyreneeen? Volgens die baardmans ging dat moeilijk.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Blunders
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2003, 11:50:42 »
Dat is het hele probleem: insecten vallen niet onder dierproeven... Maar gelukkig mag ik wel weigeren om ze te doden en helaas moet ik wel met door anderen gedode beestjes werken.

Zoals ik al zei: je moet niks!

Volgens mij zou een school/opleiding toch een manier moeten verzinnen om jou dezelfde opleiding te kunnen geven, zonder daarvoor jezelf te moeten 'op te offeren'. Is dat niet een recht?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Blunders
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2003, 12:07:02 »
Zoals ik al zei: je moet niks!
tsja, maar je bent natuurlijk ook niet verplicht die studie te volgen ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Blunders
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2003, 12:07:18 »

Ergens moet er natuurlijk toch wel een grens getrokken worden tussen wat er nou wel en niet van je verwacht mag worden tijdens je studie.
Met jouw argument zou je net zo goed tijdens je informatica-studie praktika kunnen weigeren omdat je het niet verantwoord vindt om naar een beeldscherm te turen.
Kan het dan niet zijn dat je gewoon de verkeerde studie hebt gekozen als je ook die studie-elementen weigert waarvan je tevoren weet dat die én normaal bestanddeel zijn van de studie, én dat die niet vallen onder een vorm van vrijstelling?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Blunders
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2003, 19:22:42 »
Citaat
Citaat van: Silent seadragon
Dat is het hele probleem: insecten vallen niet onder dierproeven... Maar gelukkig mag ik wel weigeren om ze te doden en helaas moet ik wel met door anderen gedode beestjes werken.
Marla, is het ook mogelijk om dit te weigeren in de fauna 2 cursus in de pyreneeen? Volgens die baardmans ging dat moeilijk.

Ik heb flora en fauna 1 nooit gedaan, dus alleen problemen gehad in de pyreneeen. Het begon goed, je moet op een lijst invullen of je vegetarier was dus ik had veganist ingevuld. Toen kreeg ik een mailtje van P.d V. waarin hij vroeg of ik als veganist bezwaar maakte tegen het vangen en doden van insecten. Ik heb teruggemailt dat dat inderdaad het geval was en toen zei hij dat dat ok was, dat ik alleen wel de beestjes van anderen zou moeten determineren. Ik was al helemaal opgelucht maar ik juichde iets te vroeg.
In de pyreneeen zelf bleken er meer mensen geen zin te hebben om een slagveld aan te richten onder de insecten en toen begonnen ze opeens te zeiken. Dat we dan net zo goed weer naar huis konden gaan, blablabla, alsof er niet genoeg mensen waren die totaal geen bezwaar hadden om die beesten te vangen. Ik ben begonnen met insecten vangen, bekijken en weer terug doen maar na een dag had ik dat ook wel weer gezien dus ben ik gewoon een beetje insectjes gaan bekijken in het wild.
Elke dag veel gezeik omdat je elke dag weer met een andere begeleider meegaat maar goed, ik laat ze maar zeuren. Ze kunnen je niet dwingen, dus je moet gewoon standvastig zijn!

In het algemeen geldt inderdaad dat ze je een alternatief practicum aan moeten bieden. Het kost echter wel veel moeite en vaak proberen docenten je om te praten. Als je met een groepje studenten bent die dissectievrij practicum willen doen is het wel te doen, samen sta je sterk, maar als je alleen bent is het volgens mij best moeilijk om toch niet toe te geven. Uiteindelijk heb ik tijdens deze studie zelf niks gedaan waar ik het niet mee eens was.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Blunders
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2003, 19:28:21 »
Kan het dan niet zijn dat je gewoon de verkeerde studie hebt gekozen als je ook die studie-elementen weigert waarvan je tevoren weet dat die én normaal bestanddeel zijn van de studie, én dat die niet vallen onder een vorm van vrijstelling?

Maar we hebben toch een recht om de opleiding te volgen die we willen zonder dat je principes hoeft op te geven? Natuurlijk weet je dat er zoiets is in die opleiding, maar zoiets is toch niet iets wat nodig is?
Bij een biologie opleiding waar je wat dieren moet ontleden, kan dat makkelijk vervangen worden door een comuterprogramma. Zo kan dat voor studenten die opleiding willen doen, maar niet willen ontleden, toch een oplossing zijn.

Dat Informatica voorbeeld is vergezocht, maar het is in mijn ogen anders, aangezien je bij informatica ook na je school ermee te maken krijgt. Na een biologie studie kan je ook een richting kiezen zonder dat 'dierenleed'.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Practica met dieren
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2003, 19:32:59 »
Bij de dissectievrije varianten van practica die ik heb gehad maakten ze gebruik van preparaten die elk jaar gebruikt konden worden. Er is dus ooit een dier voor gebruikt maar het kan jaren meegaan, niet helemaal perfect in mijn ogen maar je kan er weinig tegen doen. Ze hebben echt geen zin om het te verbeteren en als je het weigert, krijg je geen cijfer, zo simpel is het.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Practica met dieren
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2003, 22:19:40 »
Voor zover ik weet is het bij biologie in Utrecht mogelijk om een volkomen diervrij curriculum te volgen. Je kan dan een hoop richtingen in de biologie niet in, maar dat wou je dan toch al niet.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

willem1940

Re:Practica met dieren
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2003, 22:28:02 »
Misschien kunnen ze wel kunst-dieren maken van vleesvervangers en met botten van plastic.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Practica met dieren
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2003, 22:33:19 »
Voor ratten bestaan die al. Kosten een godsvermogen though.
Lijkt me niet meer dan redelijk dat 'principiëlen' dat zelf betalen.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Re:Practica met dieren
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2003, 10:17:51 »
Lijkt me niet meer dan redelijk dat 'principiëlen' dat zelf betalen.
Na aftrek van de werkelijke kosten voor gekweekte ratten natuurlijk.
Verder dacht ik dat die dingen, in tegenstelling tot echte ratten, herbruikbaar zijn - weet ik echter niet zeker.
Tenslotte wil ik daar ook graag, bijv. via Proefdiervrij, mijn financiële steentje aan bijdragen.
Zo onoverkomelijk hoeft het financiële plaatje niet te zijn, en bij schaalvergroting kan de prijs wellicht omlaag.
Rest de vraag of kunstratten wel een effectieve vervanger zijn, dat kan ik niet beoordelen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Practica met dieren
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2003, 10:22:53 »
In aansluiting op Bart's opmerking dat het - althans in Utrecht, maar als het daar kan, waarom niet overal?  - mogelijk is om een volkomen diervrij curriculum te volgen vraag ik me af waarom je op kunstratten zou moeten oefenen als je nooit met echte ratten wil werken.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2003, 10:24:23 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Practica met dieren
« Reactie #15 Gepost op: 15 juni 2003, 12:33:07 »
Weet je zeker dat dat in utrecht kan? Ik ken iemand die daar biologie heeft gestudeerd en hij hoefde dan zelf niet in de dieren te snijden maar moest er wel bij aanwezig zijn, kan ik dus niet echt diervrij noemen.....

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Practica met dieren
« Reactie #16 Gepost op: 15 juni 2003, 12:37:12 »
Weet je zeker dat dat in utrecht kan? Ik ken iemand die daar biologie heeft gestudeerd en hij hoefde dan zelf niet in de dieren te snijden maar moest er wel bij aanwezig zijn, kan ik dus niet echt diervrij noemen.....

Nee, dat lijkt me ook niet echt diervrij.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Practica met dieren
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2003, 13:07:59 »
Weet je zeker dat dat in utrecht kan? Ik ken iemand die daar biologie heeft gestudeerd en hij hoefde dan zelf niet in de dieren te snijden maar moest er wel bij aanwezig zijn, kan ik dus niet echt diervrij noemen.....

Wanneer was dat? In mijn eerste jaar (1997!) hoefde dat allang niet meer...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline heliofoor

  • ***
  • 249
  • Geslacht: Man
    • Diggin' for Dirt
Re:Practica met dieren
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2003, 13:57:54 »
In Nijmegen zijn de practica wel verplicht allemaal ook die met dieren en ook indien je bezwaar hebt.

Maar Groningen is het beter, daar zijn de docenten biologie ook lid van Dierproefvrij (ok, ik weet het van 1tje iig.) en zijn dierproeven in het geheel niet verplicht en krijgen ze ook alles via alternatieven.

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Practica met dieren
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2003, 19:39:31 »
In Nijmegen zijn de practica wel verplicht allemaal ook die met dieren en ook indien je bezwaar hebt.

Universiteiten zijn verplicht om een vivisectie vrije variant van de studie te verschaffen.
:koffie: 35, nog steeds veg@