Even een baal: een collega komt net heel enthousiast vertellen dat ze een aquarium heeft gekocht als kadootje voor haar achtjarige dochter. Die dolgraag een kat wil maar waar de ouders vinden dat dat teveel verantwoordelijkheid is. En ze krijgt nu een aquarium omdat dat een mooie manier is om te leren verantwoordelijk te zijn voor dieren, zonder al te veel onderhoud voor de ouders.
Ik vermoed dat het bij mijn buren ook zo gegaan is.
Vrijdagavond belden mijn buren aan. Ze gingen vijf weken naar Turkije. Ik begreep eerst niet helemaal wat de bedoeling was (de buurman praat maar matig Nederlands) maar ze wilden dat ik op een vis zou passen. Toen ik ok zei kreeg ik
een aquarium van 3.8 liter met daarbij de instructies om 3 korrels per dag te geven en 1 keer per week water te verversen. Ik wist niet veel van goudvissen (inmiddels wat meer), maar wel dat het een veel te kleine bak voor hem is.
Mijn plan was om 'm naar een wat grotere bak (geen aquarium) over te zetten en ik deed alvast daar water in om op kamertemperatuur te komen. Toen ik de volgende dag thuiskwam lag de vis in coma. Er lagen ook allemaal korrels op de grond. Ik gebruikte het water op kamertemperatuur dat ik had om water te verversen en daarna zwom hij weer.
De volgende avond haalde ik een aquarium van 57 liter op (gratis, wel een uur gelopen op de terugweg, want ik durfde er niet mee te fietsen) en de volgende dag heb ik 'm daarin overgezet (2/3e gevuld). Hoewel ik eigenlijk geen geld voor een oppasvis wilde investeren heb ik toch ook nog waterpest gekocht. Ik heb geen pomp of filter.
Het verversen van water zie ik wel tegen op, 10-15 liter handmatig weghalen en toevoegen is best gedoe. En ook wat er gebeurt als de buren weer terug zijn. Willen ze de grote aquaruium of gaan ze weer die van 3.8 liter gebruiken? In het eerste geval, hoe de verhuizing aan te pakken? Ik heb wel het telefoonnummer van de buurman, dus ik kan 'm appen met foto's van de nu relatief gelukkige vis.
Proberen een aquarium van 20-30 liter te krijgen kan nog een oplossing zijn als ze deze te groot vinden. Niet ideaal, maar beter dan 3.8 liter.