Vegatopia Forum

Wat kan ik met de volgende ingredienten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1660 Gepost op: 09 oktober 2011, 12:39:37 »
Pastinaak, venkel, Chinese kool en broccoli? Niet allemaal tegelijk, maar alles moet wel binnen afzienbare tijd op.
Ik heb pas geleden van iemand geleerd venkel-wortelsoep te maken, en dat is best lekker. 

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1661 Gepost op: 09 oktober 2011, 12:45:10 »
Recept?? En mag die wortel dan ook pastinaak zijn?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1662 Gepost op: 11 oktober 2011, 10:58:54 »
Wat zal ik doen met een groene kool? Ik weet eigenlijk nooit echt wat ik ermee kan/moet maken; hij gaat wel eens door de nasi of in een stamppot...

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1663 Gepost op: 11 oktober 2011, 11:12:48 »
Zou ik de het gevogelte in het recept voor 'k!p met ingemaakte citroen en olijven' kunnen vervangen door bloemkool? (En/of eventueel kikkererwten?) Lijkt jullie die combinatie wat, wegens ingemaakte citroen gekocht, en nog van die heel zoute,  verschrompelde zwarte olijven met veel smaak in huis... En een bloemkool, natuurlijk. Of zouden jullie iets anders doen ter vervanging en ander lekkers maken maar dan apart? Liefst wel geen vleesvervangers, daar heb ik geen zin in.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1664 Gepost op: 11 oktober 2011, 11:14:29 »
Naar mijn mening is de combi bloemkool, citroen en olijven een goed idee.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1665 Gepost op: 11 oktober 2011, 11:18:30 »
Klinkt niet verkeerd. Misschien wil je de bloemkool nog roosteren/echt bakken? Dattie een beetje bruin/krokanterig wordt?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1666 Gepost op: 11 oktober 2011, 11:30:06 »
Klinkt niet verkeerd. Misschien wil je de bloemkool nog roosteren/echt bakken? Dattie een beetje bruin/krokanterig wordt?
Ja, dat was ik ook aan het denken, maar het moet ook sudderen in de saus, niet? EN hoe lang heeft zo'n saus nodig om de smaak van de citroen te krijgen?
Het plan nu is: belachelijk lekkere saus maken, die in mijn nieuwe supercoole gietijzeren ovenschotel doen, en dan de bloemkool in grote roosjes half onder stoppen, zodat de onderkant saus-smeuig is, en de bovenkant wat harder/krokanter... Desnoods op het einde met open deksel nog eventjes in de oven voor de krisp.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1667 Gepost op: 11 oktober 2011, 11:35:04 »
Wat zal ik doen met een groene kool? Ik weet eigenlijk nooit echt wat ik ermee kan/moet maken; hij gaat wel eens door de nasi of in een stamppot...
Je hebt het over een savooiekool?

Reepjes in de minestrone, voorgekookt met wortel en pasta en geklustste creme fraiche en een ei er door in de oven, koolsalade (met een pepertje, radijs en een een honingdressing), laag om laag met oudbakken brood en plakken kaas in een ovenschotel en dan met boullion in de oven als een soep, door de risotto, met lintpasta en pesto...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1668 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:56:07 »
Recept?? En mag die wortel dan ook pastinaak zijn?
Reageer je op mij of op iemand anders?

Van mij mag je 'm best met pastinaak maken hoor :)
Maar of dat lekker is heb ik geen idee van ;) ik heb 'm nooit met pastinaak geprobeerd.
Het recept is: Uien, wortel en venkel in kleine stukjes snijden. Uien bakken, wortel en venkel even meebakken. Water erbij en laten koken, bouillon, peper en zout erbij. Pureren en dan is ie geloof ik klaar.
Ik kan me alleen even niet herinneren of er nog andere specerijen of kruiden in gingen, ik denk van wel maar weet nu niet meer welke.

Aiko

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1669 Gepost op: 11 oktober 2011, 14:05:52 »
Recept?? En mag die wortel dan ook pastinaak zijn?
Reageer je op mij of op iemand anders?

Van mij mag je 'm best met pastinaak maken hoor :)

De Smaakpolitie is de enige geautoriseerde autoriteit (pleonasme?) inzake dit soort kwesties!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1670 Gepost op: 11 oktober 2011, 16:41:11 »
Recept?? En mag die wortel dan ook pastinaak zijn?
Reageer je op mij of op iemand anders?

Van mij mag je 'm best met pastinaak maken hoor :)

De Smaakpolitie is de enige geautoriseerde autoriteit (pleonasme?) inzake dit soort kwesties!
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1671 Gepost op: 11 oktober 2011, 17:18:55 »
Recept?? En mag die wortel dan ook pastinaak zijn?
Reageer je op mij of op iemand anders?

Van mij mag je 'm best met pastinaak maken hoor :)

De Smaakpolitie is de enige geautoriseerde autoriteit (pleonasme?) inzake dit soort kwesties!
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden!
En wat zegt de smaakpolitie over wortel vervangen door pastinaak in Fynnya's soep?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1672 Gepost op: 11 oktober 2011, 17:45:56 »
Dat weet ik niet, ik had het over de smaakpolitie als het laatste woord hebbende.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1673 Gepost op: 14 oktober 2011, 23:15:54 »
Wat zal ik doen met een groene kool? Ik weet eigenlijk nooit echt wat ik ermee kan/moet maken; hij gaat wel eens door de nasi of in een stamppot...
Wat heb je er uiteindelijk mee gedaan? Ik heb ook een liggen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

brenda_lelie

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1674 Gepost op: 15 oktober 2011, 09:11:46 »
Wij hebben een heel lekker recept met groene kool. Je wokt reepjes groene koolbladeren, je bakt pompoenpitjes in de pan, bij die kool gaat mosterd en kerrie en de pitjes doe je er ook door. Verder maak je nog puree (niet uit een pakje natuurlijk) en dan de kool in een ovenschaal, puree erover en daar nog flink wat kaas over. Dan nog even in de oven tot de kaas goudbruin is.

Is bij ons echt een klassieker, ik dacht dat het recept van de ah kwam maar ik kan het niet meer vinden op de site.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1675 Gepost op: 15 oktober 2011, 09:19:46 »
Dank je, dat klinkt idd. simpel, maar heerlijk. Zou het zonder de kaas ook nog "overeind" blijven qua smaak?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

brenda_lelie

Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1676 Gepost op: 15 oktober 2011, 09:40:05 »
Denk het op zich wel, misschien iets van gekruimelde beschuit doen om toch een soort knapperig laagje uit de oven te krijgen?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1677 Gepost op: 15 oktober 2011, 09:41:45 »
Ja, daar zat ik zelf ook aan te denken.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.775
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1678 Gepost op: 15 oktober 2011, 16:55:53 »
Oeh Brenda, dat lijkt me heerlijk!
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan ik met de volgende ingredienten?
« Reactie #1679 Gepost op: 15 oktober 2011, 19:28:41 »
Gemaakt! De kool had neiging tot aanbakken, dus die heb ik gestoofd. En voor omnivoor tevens kaashater G. had ik nog een tussenlaag van quorngehakt-ui-champignon-knoflook toegevoegd. Bovenop paneermeel/gistvlokken.
Het was een vullende hap die door G. goed gewaardeerd werd.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.