Vegatopia Forum

Vegetarier en christen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Misstries

Vegetarier en christen
« Gepost op: 24 februari 2004, 21:47:48 »
Ik ben vegetarier (en behoorlijk :) ) ook ga ik vaak naar de kerk en nu vormt dat een constant conflict, want (ik weet niet wie van jullie bijbels min of meer op de hoogte is) daar bestaan nogal wat tegenstrijdige meningen over.
Hoewel de bijbel een interessant boek is als je het over eten hebt, (bezie de spijswetten) lijkt het zo te zijn dat in het begin de hele schepping vega was en dat dit ook weer zo zal zijn in de toekomst. Een andere mening, met een 25 paginadik studieobject van internet ondersteund :-\, is dat je als christen onmogelijk vega kunt zijn, dat dat niet samen gaat.....Nou verander ik dat niet al zouden er 100 boeken het tegendeel bewijzen, maar wat vinden jullie. Ook is mijn mening dat juist als je jezelf christelijk noemt (wat al de nodige sores met zich mee brengt want zo netjes hebben christenen zich door de eeuwen heen niet gedragen) absoluut ANTI bio industrie moet zijn. dat is toch een blamage, een godsgruwelijk fenomeen.
Mijn vraag dus. Zijn er onder jullie forumvega(n)s ook mensen die christelijk zijn, waren of willen worden?
En hoe ga je om met je eetgewoonten in een gemeenschap als een kerk...
Ik hoop op reactie!!...nee smacht!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2004, 21:58:20 »
Kun je me uitleggen waarom je als Christen geen vega kunt zijn?

Ik ga niet naar de kerk, omdat het hele groepjesgedoe wat een kerk voor mij is mij absoluut niet aanstaat. Maar ik heb van mijn protestantse opvoeding wel zo'n klap van de molen meegekregen dat ik denk dat er meer is dan alleen het hier en nu. Het belangrijkste wat het Christendom voor mij uitstraalt is naastenliefde, en die naaste is net zo goed je familie als je buren als de rest van de wereld, en dan niet alleen de menselijke helft.

ben je een kaft tot kaft lezer of laat je ook ruimte over voor je eigen interpretatie?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2004, 22:04:35 »
Als je de zoekfunctie gebruikt met de woorden "vegetarisme" en "bijbel" krijg je vast al heel veel antwoorden op je vragen.

Misstries

Re:Vegetarier en christen
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2004, 22:10:02 »
Ja, bedankt voor je tip, Alleen zo ver was ik al dat heb  ik al gedaan....vandaar dat 25 pagina tellend schreeuwerig stuk over waarom vega niet samen gaat met christen zijn en een documet dat: At jezus vlees of vis heet en precies het tegen overgestelde beweert. Het gaat mij om meningen van vega(n)s die al dat niet christen zijn.

en misschien ook wel support :)....zit er misschien in de diepe regionen van mijn pschyche ook in..de wens om een beetje al dan niet christelijk vega support  :D

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2004, 22:11:37 »
Zijn er onder jullie forumvega(n)s ook mensen die christelijk zijn, waren of willen worden?
Ben ik nog christenals ik nog volgespamd word om het jaar door de kerk?
Nee, ben bijna verdronken (doping), gecommuniceerd en misvormt (vormsel), maar nooit christen geweest.  :)

Maar ik zie geen probleem met een godsdienst en vegetarier/veganist zijn. Er staat nergens moeten toch. Je leest de bijbel, maar je legt het op je eigen wijze uit. En zo doet iedereen het.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2004, 22:11:46 »
Dan weet ik niet zeker of je hier op de juiste plek zit. Discussies over het geloof lopen nogal snel uit de hand.

Edit: vooral als Dragonfly zich erin mengt ;)
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2004, 22:12:24 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2004, 22:14:18 »
Je mag van God geen beesten eten. Je mag van God alleen bepaalde beesten eten. Je mag van God alle beesten eten. Raar boek hoor, de bijbel.

Misstries

Re:Vegetarier en christen
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2004, 22:16:33 »
Dan weet ik niet zeker of je hier op de juiste plek zit. Discussies over het geloof lopen nogal snel uit de hand.

Edit: vooral als Dragonfly zich erin mengt ;)

:) Ik snap je totaal zusje..gelukkig heb ik korte tenen.....het is geen zins mijn bedoeling om over het forum, bijbelteksten te gaan aanhalen en dergelijken....maar voor wie deze discussie wel aan wil...(dragonfly?hahah)
en dan bedoel ik een gefundeerde_ met meningen en bijbelse aanhalingen mijn msn Misstries@hotmail.com

Zo zus, jij ook blij!  .... geen geklooi op het forum ;)

voor meningen al dan niet gefundeerd , mag het toch wel gewoon hier?.....

Misstries

Re:Vegetarier en christen
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2004, 22:18:57 »
Je mag van God geen beesten eten. Je mag van God alleen bepaalde beesten eten. Je mag van God alle beesten eten. Raar boek hoor, de bijbel.
super die link Poek, ik heb em even uitgeprint...kan ik em op mijn gemakje doorlezen...ik ben dol op dit soort dingen!!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2004, 22:19:45 »
Je mag van God geen beesten eten. Je mag van God alleen bepaalde beesten eten. Je mag van God alle beesten eten. Raar boek hoor, de bijbel.
Ik zou iedereen willen aanraden om De Ongehoorde Bijbel van Jonathan Kirsch te lezen. Daarin behandelt hij de onbekende verhalen uit de bijbel over onder meer incest, volkenmoord en mensenoffers, en de betekenis ervan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2004, 22:20:19 »
Er zijn ook gewoon vegetarische genootschappen:
http://www.christianveg.com/

of sites over veggie en jesus :) :
http://www.jesusveg.com/
Stem op de Partij voor de Dieren

Misstries

Re:Vegetarier en christen
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2004, 22:23:39 »
Er zijn ook gewoon vegetarische genootschappen:
http://www.christianveg.com/

of sites over veggie en jesus :) :
http://www.jesusveg.com/
:o :o :o

...zie hier!

geweldig!

 het naieve internetbeginnerdametjevalt van de ene verbazing in de andere...

..ben toch blij dat ik het begonnen ben.....

dragonfly :-*

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2004, 22:27:19 »
super die link Poek, ik heb em even uitgeprint...kan ik em op mijn gemakje doorlezen...ik ben dol op dit soort dingen!!

Het is inderdaad een heel coole site. Maar je kan dus zowel dus vlees eten en je op de bijbel beroepen, en veggie zijn en je op de bijbel beroepen, en allebei gelijk hebben? Of denk ik nu te simpel?

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2004, 22:33:04 »
Het gebod "Gij zult niet doden" zegt mij eigenlijk genoeg  :)

Misstries

Re:Vegetarier en christen
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2004, 22:40:06 »
Nee Poek je denkt niet te simpel. Zo lijkt het m.i. ook idd te zijn en je raakt gelijk de kern van mijn probleem,  nou de kern zit misschien dieper, ik heb al gezien dat het idealist gehalte op dit forum vele hoger is dan gemiddeld en ik vermoed dat ik me daarom al redelijk thuis voel hier.
Als een vrouw, christen en gelovig in een schepper van hemel en aarde en de bijbel...daarnaast ook nog eens een dromerige realistische idealist is...wil ze (ik dus) toch graag weten waarom dingen zijn zoals ze zijn. Studie maar ook meningen vind ik belangrijk om zelf te ontdekken hoe het zit of zou kunnen zitten. Daarnaast vindt ik het ronduit raar dat de christen wereld zoveel .... naja inlegkunde praktizeert....maar misschien ga ik nu al wel veel te diep hoor. (laat het gelijk los!) Ik vindt God gewoon zo geweldig...maar ja mensen.... ???  k snap er geen hout van... dus probeer ik ze denk ik te begrijpen en mijzelf dus ook.... :-*

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2004, 22:41:20 »
Het gebod "Gij zult niet doden" zegt mij eigenlijk genoeg  :)

Maar dan interpreteer je het zoals jij het wilt. Je kan het plukken van een appel ook moord noemen. Of masturbatie (als man dan). http://www.religioustolerance.org/chr_10c9.htm is wel een interessante pagina hierover.

Voor Misstries nog een link. Je bent een zwak, wist je dat? :)

Misstries

Re:Vegetarier en christen
« Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2004, 22:46:44 »
Citaat
[Je bent een zwak, wist je dat?  

o poek ..en of ik dat weet!!..mocht ik het vergeten dan komt het op de eerst volgende kerkbbq zeker weer richting mijn hoofd:)

buiten zwak ben ik ook:
wettisch (want houd spontaan alle spijswetten uit het O.T.)
moeilijk (onee..Trish komt ook eten!)
zeurderig (ja sorry maar ik ga niet mee naar het steak house..nee ook niet voor de saladebar)
houd ik mij niet aan het gebod van de gastvrijheid (ant eet niet wat me wordt voorgezet)
en....ben een rebel!.... :)

maar dat alles niet mee geteld doe ik het eigenlijk best aardig..alleen mijn moeder begrijpt nog niet hoe ik ooit zo geworden ben!
  ::) najaa..ik laat het maar
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2004, 22:48:17 door Misstries »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2004, 22:51:37 »
Als een vrouw, christen en gelovig in een schepper van hemel en aarde en de bijbel...daarnaast ook nog eens een dromerige realistische idealist is...wil ze (ik dus) toch graag weten waarom dingen zijn zoals ze zijn. Studie maar ook meningen vind ik belangrijk om zelf te ontdekken hoe het zit of zou kunnen zitten. Daarnaast vindt ik het ronduit raar dat de christen wereld zoveel .... naja inlegkunde praktizeert....maar misschien ga ik nu al wel veel te diep hoor.

Behalve de eerste regel zou ik het ook zo kunnen schrijven :) Alleen snap ik het christendom (en andere geloven) gewoon niet.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2004, 23:00:24 »
Alleen snap ik het christendom (en andere geloven) gewoon niet.
Dan doe je gewoon niet je best!  >:(
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2004, 23:03:26 »
Alleen snap ik het christendom (en andere geloven) gewoon niet.
Dan doe je gewoon niet je best!  >:(

Of God doet niet genoeg zijn best om het mij te laten snappen!?