Vegatopia Forum

Wat eten jullie voor ontbijt..

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kee

  • *
  • 4
Wat eten jullie voor ontbijt..
« Gepost op: 11 februari 2014, 22:30:39 »
Hoi hoi,
Ik ben Kee, net nieuw op het forum :)
Ik ben 32 en 21 jaar vegetarisch.
Nou vroeg ik me af wat jullie zoal als ontbijt eten, of wat op brood doen?
Ik merk dat ik toe ben aan nieuwe ideen, ik doe lichamelijk best wel intensief werk.
En dit gaat niet altijd even goed op een broodje met jam.
Hebben jullie ideeen voor mij om een goed en voedzaam ontbijt te maken?
Ik hoor graag van jullie!!
groetjes kee

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2014, 22:51:17 »
Hoi Kee, welkom op het forum!

Misschien heb je iets aan deze draden:

Vlees op brood vervangen: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,11714.0.html
Wat is je favoriete belegde boterham: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,10293.0.html
Ontbijtweek: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,12564.0.html
Snelle ontbijtjes: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,18490.0.html
Ontbijtgranen: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,11066.0.html


Zelf ontbijt ik met een banaantje en 400-500 g magere kwark (naturel) met daarin 2-3 el versgemalen lijnzaad + pompoenpitten + zonnebloempitten en 2 paranoten. En thee!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2014, 22:56:39 »
Welkom Kee!

(Voorsteldraad is hier  ;))

Ik eet in principe alles wat ik normaal ook eet op de nuchtere maag, dus als het geen brood is kan het ook een kliekje van de avond ervoor zijn.
Wat eet je nu en van wat voor smaken houdt je van? Dat denkt wat makkelijker mee.

Hiziki is me voor, maar deze zijn er ook nog: een draadje over broodjes smeren, Paasontbijtjes en hummus en tahinidraad.
Je kan met de zoekfunctie nog veel meer vinden op het forum en natuurlijk ook op de voorpagina.




Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2014, 00:19:55 »
Welkom Kee. Mijn voorgangsters hebben al het en een ander aan lekker vegetarisch broodbeleg gelinkt. Ik kan daar nog mijn beruchte tofuspread aan toevoegen (naast de drie smaken in het artikel kan ik ook spinaziespread van harte aanbevelen). Svens sambal do Brazil moet ik ook nodig maken. De laatste tijd ben ik vooral verslingerd aan de zelfgemaakte hummus. En ook kaas en brie eet ik graag op brood.

Mijn tip als je graag brood eet: geef ietsje meer geld uit voor écht lekker brood (voor zover je dat in Nederland kunt krijgen  :scaredblue:). Mocht een spread of kaas je te saai zijn: gooi er ook wat groente of kruiden op - paprika, (kers-)tomaat, rucola, radijs, verse basilicum, dat werk. Een draai uit de pepermolen maakt het broodje ook meteen interessanter.

Ik heb een korte fase gehad waarin ik met muesli, fruit en yoghurt ontbeet. Geeft een goede basis, maar ik heb toch liever iets om in te bijten. Om dezelfde reden krijg ik al de rillingen bij het idee van een ontbijtje cornflakes met melk, of - nog erger - een fruitshake.

In het weekend brunchen we vrijwel altijd. Dan komt er ook regelmatig gevuld Turks brood, croissants, of zelfs hartige of zoete pannenkoeken op tafel. Door de week kost dat natuurlijk te veel tijd.

En wat drinken we bij het ontbijt? Ik begin de dag met een glaasje water met een bodempje citroensap, en tijdens het ontbijt nog eens een paar glazen water (op een gemiddelde dag drink ik sowieso 2-3 liter water, ik ben een nathals). En thee, Earl Grey of Bünting Ostfriesentee. Mijn eerste kop koffie drink ik pas op mijn werk.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2014, 05:47:26 »
Hoi, ik eet altijd zoet voor ontbijt, maar probeer het toch wel gezond te houden.
Volkoren ontbijtvlokken met notenmengeling (van de Lidl) met melk of magere yoghurt met een lepel zelfgemaakte confituur en een lepel chiazaad erdoor.
Havermoutpap of havermout die ik de avond ervoor al met melk heb overgoten, met ook hier een lepel confituur en chiazaad;
In het weekend volkoren of boekweitpannenkoeken, of suiker/krentenbroodjes (ook van de Lidl) met belegen kaas.

Zelf ontbijt ik met een banaantje en 400-500 g magere kwark (naturel) met daarin 2-3 el versgemalen lijnzaad + pompoenpitten + zonnebloempitten en 2 paranoten. En thee!
400-500 g kwark lijkt me toch wat veel hoor, Hiziki!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2014, 07:59:13 »
Ik ontbijt altijd met twee sneetjes roggebrood met kaas, geitenkaas, een eitje of notenpasta. En een glas vers sinaasappelsap en koffie erbij.
Yoghurt of kwark valt bij mij niet lekker op de maag 's ochtends, en ik krijg daarna snel weer honger, dus dat heb ik na diverse pogingen opgegeven. Van pap en havermout gruw ik.

Er is trouwens best lekker brood in Nederland te krijgen Eelco  ;)
Je moet er alleen niet voor bij de supermarkt zijn, en ook niet bij de grote bakkersketens. Dat vind ik althans.
In Leiden zit een friese bakker (Us Bertus) die erg goed brood heeft, er zit een winkel die brood van het Vlaams Broodhuys verkoopt en er is een biologische bakker. Dat brood heeft eigenlijk niet eens echt beleg nodig, heerlijk.

Offline karl

  • *****
  • 6.282
  • Geslacht: Man
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2014, 09:32:09 »
Ik eet vrijwel nooit zoet en lust ook geen kwark of yoghurt. Dus dikwijls kaas (bijvoorbeeld ook feta met enkele olijven of groene piment en kerstomaatjes). Ook vleesvervanger zoals véganaise. Al eens een ei. Altijd met bruin brood. Koffie.
Maar ik zou nog het liefst dikwijls een hartig warm ontbijt eten, zoals dat in sommige landen als Thailand gebruikelijk schijnt te zijn. Het is enkel wat bewerkelijk. Voorlopig hou ik het bij witte bonen in tomatensaus, met pikante kruiden op smaak gebracht want uit blik zijn ze nogal flauw en zoetig of ook witte bonen met in kerrie gestoofde ui. Eigenlijk wil ik wel zoeken naar wat meer eenvoudige warme ontbijtgerechten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2014, 12:57:49 »

400-500 g kwark lijkt me toch wat veel hoor, Hiziki!

Nee hoor! Ik spreid het ook over de ochtend uit. Zo kan ik er een flinke poos (voor mijn doen) tegen.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2014, 13:03:11 door Hizikigrrrl »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2014, 13:47:28 »
De laatste tijd ontbijt ik wel eens met 'overnight oats', havermout pap die je de avond van tevoren al klaar zet en dus niet hoeft te koken. Ik vind het echt ideaal, en het vult veel beter dan brood.
Dit is het recept dat ik meestal maak, alleen vervang ik de yoghurt door sojayoghurt en doe ik de blauwe bessen er in zijn geheel door in plaats van ze te prakken:

INGREDIENTS

-1/3 cup oats
-1/3 cup Greek yogurt
-1/3 cup soy milk, slightly overflowing
-1/2 banana (1/3 if it's particularly large)
-Scant 1/4 cup blueberries
-Granola, or nuts
INSTRUCTIONS

Mash banana and blueberries together in a bowl until blended together. Stir in oats, yogurt, and milk. Cover, and refrigerate overnight.
In the morning, top with granola, and fresh berries/bananas, if desired.

Bron: http://foodfitnessfreshair.com/2011/07/28/blueberry-banana-overnight-oats/


Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2014, 15:31:46 »
Ik ontbijt altijd hetzelfde:

Smoothie met:
* geweekt chiazaad en/of avocado
* halve limoen
* wat stengels bleekselderij of wat handjes sla
* halve komkommer
* paar appels en/of bananen
* cacaopoeder

Soms doe ik er wat walnoten doorheen
Als het zowel chiazaad als avocado is, kan het ontbijt wat machtiger zijn.
Bij een ochtend bureauwerk kies ik meestal voor het een of het ander.

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2014, 11:52:11 »
Ik ontbijt meestal met havermoutpap. Noten, fruit (banaan, peer of appel) en kaneel of een beetje cacao eroverheen.
Het duurt dan behoorlijk lang voor ik weer honger krijg.
Ik doe er wel lang over om het op te eten, dus als ik haast heb, eet ik meestal alleen een stuk fruit en drink ik een kopje thee.

Offline Kee

  • *
  • 4
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2014, 19:43:06 »
Super bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden.
Ik ben zelf gek op noten en zaden.. en ik lust eigenlijk alles wel.
Alleen ben ik niet zo creatief met eten..
Misschien een rare vraag maar waar doen jullie boodschappen?
Ik heb het idee dat de meeste winkels erg beperkt zijn?
Ik ga even een paar dingen overschrijven.. voor maandag, en dan ga ik even inslaan en dingen proberen :)
Fijne avond allemaal  ;)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2014, 20:47:44 »
Shakshouka en ful medames zijn simpele, doch stevig ontbijtgerechten die je makkelijk de avond ervoor klaar kan zetten. Afhankelijk van je sociale actviteiten kun je de knoflook dan weg laten indien gewenst.
Vroeger was er een meneer Bast die 's ochtends extra vroeg opstond om Thais te koken voor ontbijt. Dat was erg lekker, maar 's winters te licht om het tot de lunch te redden. Waren geen specifieke ontbijtgerechten overigens. Eentje werd de basis voor dit recept met o.a. cashewnoten. Rijstgruwel e.d. vind ik niet zo lekker, dus joke maak ik nooit. Wel bak ik kliekjes aardappel of rijst op, kedgeree-achtige bijvoorbeeld. Linzensoep of dal vind ik ook fijn, zeker met koud weer.

Boodschappen doe ik zowel bij gewone supermarkten (die hun assortiment trouwens aanpassen aan hun klanten, bij ons kunnen we ook Turkse en Poolse dingen krijgen bijvoorbeeld) en toko's als de markt enzo. Ik ben behoorlijk fanatiek, want een goed gevulde voorraadkast maakt gelukkig ;). Aangezien ik gunstig woon en werk, kan ik makkelijk aan leuke en lekkere dingen komen en soms plannen we een expeditie in naar de toffe adressen waar ik niet makkelijk langs kom of als er groot ingekocht gaat worden.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2014, 21:05:35 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2014, 23:49:33 »
Ik ontbijt meestal heel simpel; bakje goedgevulde bio-muesli (met noten en rozijnen), paar scheppen yofu erop (meestal met een smaakje), klein schepje lijnzaad erdoor, glaasje sap erbij. Als ik om kwart voor zeven de deur uit moet, is dit een ontbijt dat snel is en dat ik ook 's ochtends vroeg goed naar binnen krijg. Mijn "lunch" pauze is al om alf elf, dus dat red ik meestal wel. Als ik later pauze heb, dan wil ik bij het ontbijt ook nog wel een extra boterham of roggebrood eten.

Als ik vrij heb en te lang in mijn bed blijf liggen, dan eet ik meestal wat lichters, zoals een beschuitje met jam, of crunchy muesli met sojamelk.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2014, 22:52:19 »
Ontbijt eigenlijk al jaren hetzelfde: bakje muesli met yoghurt, glaasje sap (daar varieer ik nog wel in) en koffie. Met de koffie wil ik eigenlijk wel wat minderen, want het is echt het eerste waar ik 's ochtends naar verlang en het is op mijn werk ook niet echt te drinken.

Zodra ik op het werk kom, eet ik vaak al weer een boterham en met een beetje pech is al het brood wat ik meeneem (4 sneetjes) ruim voor de lunchpauze op. Als ik dan ga lunchen, eet ik soms nog een soepje. Dan kan ik er vaak toch wel een paar uur tegenaan. Tussendoor eet ik vanalles wat er langskomt, dat kan taart zijn, of fruit, of een stukje chocola wat ik van een collega krijg, of ik loop langs een andere collega met de snoeppot.

Ik denk dat ik de havermout van M. maar eens ga proberen, want terwijl ik dit zo neerpen, heb ik het idee dat het nog wel wat evenwichtiger kan want ik eet wel iets anders sinds ik deze baan heb ;)
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2014, 22:57:09 door LL de Ling »

Offline Kee

  • *
  • 4
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #15 Gepost op: 02 maart 2014, 00:18:30 »
Ik ga ook de havermout eens proberen :)
Leuk om te lezen wat iedereen eet als ontbijt. zo heb ik wat ideetjes op gedaan!
Bedankt voor jullie reacties!

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #16 Gepost op: 02 maart 2014, 21:08:27 »
Vanochtend heb ik de 'overnight oats' van M. gegeten.
Ik was erg nieuwsgierig hiernaar omdat ik havermoutpap erg lekker vind.
Dit recept geeft wel een ander resultaat en smaak maar lekker is het wel.
Ik heb als joghurt biogarde gebruikt, de blauwe bessen zijn vrij lastig klein te prakken,
en verder bleek dat ik de ongezouten nootjes makkelijk in stukjes kon snijden.
En inderdaad geen suiker nodig :)

Normaal eet ik als ontbijt twee weetabix biscuits overgoten met sojamelk.




Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2014, 14:10:47 »
In vakanties eet ik ook wel eens overnight oats, superlekker en heel vullend. Ik maak het met amandelmelk of hazelnootmelk (alpro soja).

Door de week ontbijt ik altijd in de auto met 2 boterhammen met pindakaas en als toetje een kauwgompje. Op mijn werk neem ik thee (en nog één, en nog één). Om 11.00 neem ik nog een boterham (vaak met appelstroop, soms met iets anders) en als lunch meestal 2 boterhammen met kaas en groen (sla/ komkommer, etc). Af en toe een eitje.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #18 Gepost op: 21 april 2014, 23:11:47 »
Ik heb leren ontbijten van mijn vriend, want voor ik hem kende nam ik daar geen tijd voor, en er zijn niet zoveel dingen die ik lekker vind 's morgens en in geen tijd kan klaarmaken + verorberen (ik heb wel pogingen gedaan, met brood en met verschillende soorten ontbijtgranen, en met spaanse zoete crackers, maar niets beklijfde).
Maar hij neemt 's morgens gerust twee uur de tijd voor hij de deur uit moet. Ja, zo kan ik het ook! ::)
Dus zo doe ik het nu ook. :)
Ik ontbijt nu dus dagelijks met muesli, die dan een tijdje heeft staan weken in rijst- of sojamelk en dan makkelijk genoeg weg-eet. De laatste tijd wil ik er ook wel sojayoghurt voor gebruiken, dat vult wat meer.
Ik ben nog op zoek naar de lekkerste muesli (die hij meestal heeft is grotendeels prima, maar de walnoten erin zijn soms muf), heb o.a. Dorset (wel aardig) en Zonnatura (te veel vruchtjes) en de Halm (muf) geprobeerd. Die grote zak die ik vond bij de Marqt was geloof ik wel OK, wat was dat ook alweer. De muesli van Annee is erg lekker! (En best prijzig.) En ik maak nu ook wel zelf muesli met een zeven-geplette-granen-basis van De Halm, en dan zelf rozijnen erbij mikken en noten van de notenshop om de hoek. Ben ik tevredener over dan over de meeste voorgemengde muesli's.
En inmiddels heb ik dus al bijna een jaar echt íedere ochtend ontbeten. Dat vind ik best wel wat, eigenlijk. 8)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re:Wat eten jullie voor ontbijt..
« Reactie #19 Gepost op: 22 april 2014, 09:45:38 »
Ik eet het liefst een stevig, warm ontbijt: gallo pinto, tosti's, gebakken eieren, witte bonen in tomatensaus, pancakes, etc.
Maar dat kost me doorgaans teveel tijd dus ik ontbijt meestal met een shake waarin 1 banaan, twee flinke eetlepels tarwekiemen en soya- of notenmelk, in totaal een beker van 400 ml dus daarna kan ik er weer een tijdje tegen. In de zomer voeg ik er nog wel eens ander fruit aan toe en als we geen bananen hebben dan gebruik ik wat er wel is, vaak een appel of een sinaasappel.
Mediterraan vakantieontbijt: kop koffie met melk, een zoet broodje en veel zon.   8)