Vegatopia Forum

Turkije

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sofie

Turkije
« Gepost op: 04 juli 2001, 20:28:00 »
Ik ga samen met (pecto)vegetarische vriendinnen naar Turkije op reis, ik verwacht niet dat daar(Kusadasi) vegetarische restaurants zijn. Maar ik had graag geweten hoe je zegt dat je geen vlees of kip wil in het Turks.

Als iemand een restaurant weet in Kusadasi voor vegetarische schotels of gewoon een typisch turkse gerecht(en) die geen vlees of kip bevatten is dat natuurlijk ook altijd welkom, dank je!

Sofie
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2003, 12:22:10 door Sander »

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Hoe zeg je dat?
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2001, 22:53:00 »
De IVU (International Vegetarian Union) heeft een sectie met Vegetarian Phrases in World Languages. Turks vind je onder Middle East/Africa


Hic et yiyemem [heech et yee-yeh-mem] - I can't eat any meat
Et suyu bile yiyemem. - I can't even eat meat juices
... yiyemem - I can't eat ...
Et yiyemem - I can't eat meat
Tavuk [tah-vook] - chicken
Pilic [pee-leech] - chicken
Yumurta [yoo-moor-tah] - egg
BalIk [bah-luck] - fish
Etsiz yemek var mI? [Et-seez yeh-mek var muh?] - Do you have any dishes without meat?
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

noesj

Vega eten in Turkije
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2002, 13:14:00 »
In april (doe ik net alsof ik stoer ben en) ga ik in mijn eentje naar Turkije. Maar voordat ik de reis ga boeken... kan ik daar wel vegetarisch eten? (of word ik voor gek verklaard wanneer ik halfpension boek)
Ik wil naar de Turkse riviera (Alanya of Side); ook restaurant-tips zijn meer dan welkom!

ellen

Vega eten in Turkije
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2002, 13:18:00 »
Een vriend van mij is laatst naar Turkije geweest (vooral Istanbul). Hij klaagde heel erg over het overaanbod aan Kebab en het onderaanbod van andere gerechten.

am

Vega eten in Turkije
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2002, 17:11:00 »
ben vorig jaar in turkije (kusadasi) geweest en ga dit jaar weer (gumbet). Het aanbod is niet echt overweldigend maar ze zijn altijd bereid iets voor je te maken, dus een echt probleem is het niet. Wel staan ze vaak ietwat vreemd te kijken omdat mensen daar vaak alleen maar vegetarisch zijn vanwege economische redenen, en dan kom jij daar ff als toerist melden dat je vegetarisch eten wil..
Veganistisch zal denk ik wel iets moeilijker zijn.

Verder is Turkije echt een super tof land en de mensen zijn echt super aardig!! Als je in de buurt zit van Efeze raad ik je zeker aan om daar heen te gaan. Efeze is echt 100 keer zo indrukwekkend als Rome, vind ik. Je moet dus wel een beetje van oudheid houden anders zal je het niet zo interessant vinden hoewel ik denk dat het zelfs dan nog de moeite waard is, want sjiiit wat waren die mensen slim!!

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Vega eten in Turkije
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2002, 23:44:00 »
Ik ben een paar jaar geleden in Istanboel geweest en heb absoluut geen klagen gehad over vegetarisch eten. In ieder restaurantje heb ik heerlijk kunnen eten. Vooral de met rijst en groenten gevulde druivenbladeren waren voortreffelijk.

De Turkse keuken kent best veel vegetarische gerechten, maar wat ik wel merkte is dat de Turken het wel vreemd vonden dat ik vegetarier was. Ik kwam tenslotte uit het rijke westen, en vegetarisch eten is toch meer iets voor de armen. Als je de middelen hebt, dan eet je toch vlees?

Ander voordeel; de andere reisgenoten hadden na een aantal dagen allemaal last van diarree, behalve.....ik

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Vega eten in Turkije
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2002, 23:47:00 »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Vega eten in Turkije
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2002, 21:25:00 »
Quote:

De Turkse keuken kent best veel vegetarische gerechten, maar wat ik wel merkte is dat de Turken het wel vreemd vonden dat ik vegetarier was.



Wat ik merkte, is dat ze het ook vreemd vinden dat ik als vegetarier liever geen rijst eet die is gekookt in een van een koeienbot getrokken bouillon. Dat was weliswaar bij een Turks restaurant in Maastricht, maar toch.
“it's strange how life makes sense in time...”

Djibo

Vega eten in Turkije
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2002, 16:28:00 »
Ik ben twee en drie jaar geleden geweest in Turkije, drie jaar geleden ben ik van Bodrum naar Marmaris gezeild en viel het vegetarische eten tegen. twee jaar geleden ben ik in Alanya geweest en daar verbleef ik in een hotel in dat hotel ben ik vreselijk belazerd de kok had ik verteld dat ik vegetarisch was en hij begreep dat en zei dat er weinig vegetarische te eten was, dus ik nam de hele tijd salades op een avond ging ik weer eten in het hotel roept de kok mij en wijst naar iets en zegt "no meat, no meat" Dus ik schep het op het was iets van een gevulde courgette en het was een geruld goedje ik vroeg nog of hij serieus was en hij was serieus om een lang verhaal kort te maken ik neem een hap en mijn ex vriendin (niet vegetarisch) zegt ik weet zeker dat er vlees in zit maar ik vertrouwde de kok zij neemt een hap en is 100% zeker, gaat ze naar die kok toe en hij weet opeens van niets meer later hoorde ik van de managers, die er allemaal lacherig over deden, dat hij een grapje maakte en niet goed begrepen had dat ik vegtarisch was JA AMEHOELA. Ik was in alle staten maar heb geen stappen ondernomen. Maar een ding is zeker ik hoef NOOIT meer naar turkije, terwijl de mensen heel gastvrij zijn en het een mooi land is. Er is voor de rest ook best goed vegetarisch te eten maar let wel heel goed op.

Jorge

Vega eten in Turkije
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2002, 17:49:00 »
Quote:

Op 2002-04-06 16:28, schreef Djibo:
Ik ben twee en drie jaar geleden geweest in Turkije, drie jaar geleden ben ik van Bodrum naar Marmaris gezeild en viel het vegetarische eten tegen. twee jaar geleden ben ik in Alanya geweest en daar verbleef ik in een hotel in dat hotel ben ik vreselijk belazerd de kok had ik verteld dat ik vegetarisch was en hij begreep dat en zei dat er weinig vegetarische te eten was, dus ik nam de hele tijd salades op een avond ging ik weer eten in het hotel roept de kok mij en wijst naar iets en zegt "no meat, no meat" Dus ik schep het op het was iets van een gevulde courgette en het was een geruld goedje ik vroeg nog of hij serieus was en hij was serieus om een lang verhaal kort te maken ik neem een hap en mijn ex vriendin (niet vegetarisch) zegt ik weet zeker dat er vlees in zit maar ik vertrouwde de kok zij neemt een hap en is 100% zeker, gaat ze naar die kok toe en hij weet opeens van niets meer later hoorde ik van de managers, die er allemaal lacherig over deden, dat hij een grapje maakte en niet goed begrepen had dat ik vegtarisch was JA AMEHOELA. Ik was in alle staten maar heb geen stappen ondernomen. Maar een ding is zeker ik hoef NOOIT meer naar turkije, terwijl de mensen heel gastvrij zijn en het een mooi land is. Er is voor de rest ook best goed vegetarisch te eten maar let wel heel goed op.



Begrijp ik je goed als ik zeg dat je door een stel sukkels een overigens schitterend land met vriendelijke mensen en een keuken die in vegetarisch eten kan voorzien, links laat liggen???
Kloothommels kom je overal tegen, in het ene land inderdaad heel wat meer dan in het andere, maar Turkije komt op mij heel sympathiek over, als ik de meningen hiervboven (en van anderen) goed heb begrepen.

Djibo

Vega eten in Turkije
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2002, 01:14:00 »
Ja maar ik ben twee keer in turije geweest en het was vooral de tweede keer dat ik belazerd ben en de eerste keer viel het ok niet mee goed vegetarisch eten te krijgen, en daarbij, ik heb ook niet het idee dat het ze ook iets interesseerde of je vegetarisch was of niet het is een grote commerciele markt die maar denkt van volgend jaar weer andere gasten, misschien heb ik ook wel het verkeerde deel van turkijke bezocht terwijl ik weet dat het turkse volk zeer gastvrij is. Maarja mijn drive om naar turkije te gaan is flink afgenomen....

djibo

floork

Vega eten in Turkije
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2002, 12:40:00 »
Een paar tips van dingen die bijna altijd vegetarisch zijn:
(je zult het vooral met de voorgerechten moeten doen)
- sigara boregi (kaas in filodeeg)
- imam baylidi: gevulde aubergine (letterlijk: de imam valt flauw, van de knoflook)
- linzensoep
verder ook lekker: verschillende gegrilde groenten met yoghurt, aardappels met pittige saus.
Op de markt: plat vers gebakken brood met peterselie en kaas ertussen.
En ze maken prima salades met olijven, feta, komkommer etc.
Als je in een goed hotel zit, is mijn tip om bij het ontbijt lekker te eten met komkommer, feta, brood etc.
Verder begrijpen ze het inderdaad niet altijd fantastisch, maar een tip die ik ooit kreeg was om te zeggen dat ik allergisch was voor vlees en vis, dat je er ziek van wordt. Dan laten ze het wel uit hun hoofd om geintjes uit te halen.
Laatste tip: ga eens kijken bij een turks restaurant in NL, en schrijf de namen op van een aantal vega gerechten.
Tot slot: in toerischtisch gebied kun je altijd nog aan een omelet....

Janet

Vega eten in Turkije
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2002, 12:11:00 »
Ik ben vorige week nog in Turkije geweest (in Icmeler, een prachtige plaats naast Marmaris).
Ik vind Turkije  echt een geweldig land. Leuke mensen, mooie omgeving en volop vegetarisch eten!! Bijna ieder restaurant had voldoende (een stuk of 3) vegetarische gerechten.
Ik vind het voor vegetariërs een ideaal land om heen te gaan. Ik ben ook al eens in Spanje geweest, maar daar heb ik vooral moeten "leven" van de vegetarische pizza.


Quote:


Op 2002-01-28 13:14, schreef noesj:
In april (doe ik net alsof ik stoer ben en) ga ik in mijn eentje naar Turkije. Maar voordat ik de reis ga boeken... kan ik daar wel vegetarisch eten? (of word ik voor gek verklaard wanneer ik halfpension boek)
Ik wil naar de Turkse riviera (Alanya of Side); ook restaurant-tips zijn meer dan welkom!


Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Vega eten in Turkije
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2002, 14:48:00 »
Ik ben dus op vakantie in Kusadasi geweest, en in tegenstelling tot Am zijn mijn ervaringen met de verkrijgbaarheid van vegetarisch eten echt supergoed! Dat vegetarische paspoort heb ik echt geen seconde nodig gehad, ik ben zelfs in restaurants geweest waar ze gewoon 10 verschillende vegetarische hoofdgerechten op de kaart hadden staan, de een nog lekkerder dan de andere.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Vega eten in Turkije
« Reactie #14 Gepost op: 03 oktober 2002, 12:14:00 »
Ben ook al in Kusadasi geweest in Hotel Pine Bay. Het eten is hier een echte aanrader. Vlees ligt meestal op aparte schotels en er is een grote keuze in slaatjes, linzen... In de stas zijn er ook veel restaurantjes waar je een vegetarische pizza of paste vind.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Hoe zeg je dat?
« Reactie #15 Gepost op: 07 november 2002, 14:54:00 »
In Kusadaci spreken ze over het algemeen goed Engels. Op enkele plaatsen spraken ze zelfs Nederlands.

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Hoe zeg je dat?
« Reactie #16 Gepost op: 07 november 2002, 18:33:00 »
op www.lekkerplantaardig.net staan een aantal 'paspoorten' voor veganisten. Ik weet niet of turks er ook bij staat, maar ik denkhet wel.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Hoe zeg je dat?
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2002, 10:56:00 »
Quote:

Op 2002-11-07 18:33, schreef Silent seadragon:
...weet niet of turks er ook bij staat...


Yep, staat erbij:
www.lekkerplantaardig.net/vgp/v-pas.htm

floork

Hoe zeg je dat?
« Reactie #18 Gepost op: 11 november 2002, 12:40:00 »
In Kusadasi hoef je je geen zorgen te maken over de taal: Engels, Duits, en soms ook NL ....
dat lukt vast..
Een aanrader: sigara boregi (gefrituurde rolletjes met kaas en peterselie) en imam bayildi: gevulde aubergine met tomaat enveel knoflook (soms koud, soms warm)
Veel plezier

floork

Hoe zeg je dat?
« Reactie #19 Gepost op: 11 november 2002, 12:52:00 »
In Kusadasi hoef je je geen zorgen te maken over de taal: Engels, Duits, en soms ook NL ....
dat lukt vast..
Een aanrader: sigara boregi (gefrituurde rolletjes met kaas en peterselie) en imam bayildi: gevulde aubergine met tomaat enveel knoflook (soms koud, soms warm)
Veel plezier