Vegatopia Forum

Tsjechië

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Tsjechië
« Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2005, 17:01:41 »
Bij wijze van voorbereiding voor m'n trip naar Praag ben ik wat wezen surfen op zoek naar hippe restaurants. Het meest opmerkelijke wat ik tegenkwam was...

RadostFX

... wat naast restaurant blijkbaar ook een nachtclub is. Kijk vooral naar het rare flash introfilmpje!

Verder zou Zen-Zen wel eens erg Zen kunnen zijn. Als ik beide tenten kan vinden en er ook daadwerkelijk binnen ga en later weer levend uit kom volgt het verslag nog.

sjors

Re:Tsjechië
« Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2005, 00:23:17 »
Bij wijze van voorbereiding voor m'n trip naar Praag ben ik wat wezen surfen op zoek naar hippe restaurants. Het meest opmerkelijke wat ik tegenkwam was...

RadostFX

... wat naast restaurant blijkbaar ook een nachtclub is. Kijk vooral naar het rare flash introfilmpje!

Verder zou Zen-Zen wel eens erg Zen kunnen zijn. Als ik beide tenten kan vinden en er ook daadwerkelijk binnen ga en later weer levend uit kom volgt het verslag nog.

Zo, mijn eerste post (hallo !) en om maar meteen met de deur in huis te vallen:

Als je hobby tieten kijken is, dan zit je goed bij Radost (=plezier)  ;)
Het eten is er overigens erg lekker !
Verder heb je in Praag redelijk wat Indiase/Aziatische restaurants waar ze ook heerlijke vegetarische curry's hebben.
De Tsjechische keuken staat natuurlijk bekend om zijn grote hoeveelheden vlees, maar ze hebben hebben ook erg veel kaasgerechten (kaas=syr). Vooral de gefrituurde kaas (smazeny hermelin) is een topper ! Lekker vet  :P

Ook heeft Praag twee hare krishna restaurants (groot woord) waar je lekker en goedkoop kan eten.

Verder is Radost heel makkelijk te vinden: het zit aan Vaclav Namesti, ofwel het Wenceslas plein (metrostop Vaclav Namesti).
Als ik me niet vergis zit de grootste supermarkt van Praag bij metro Andel (gele lijn, een paar stops van het centrum). Ook bij Flora (groene lijn) heb je een aardig grote supermarkt.

Een handige website voor Praag -in het Engels- is die van Prague Post http://www.praguepost.com

Veel plezier daar in elk geval !
 

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Tsjechië
« Reactie #22 Gepost op: 02 november 2005, 12:56:07 »
Zo, mijn eerste post (hallo !)
Ook hallo enzo!

Veel plezier daar in elk geval !
Merci. Praag bleek inderdaad een mooie stad propvol met oude gebouwen en spul, maar helaas ook stampensvol met winkels en snacktenten waar de wereld op zich al vol genoeg mee staat (van H&M tot McDonald's en Kentucky gefrituurde kippen). Dat laatste nog veel extremer dan hier in Nederland als je het aan mij vraagt.

Als je hobby tieten kijken is, dan zit je goed bij Radost (=plezier)  ;)
Dat bleek zo'n beetje overal wel te gelden. Praag lijkt vooral een hotspot voor aan de ene kant mensen die uit hun pan gaan van middeleeuwse architectuur en klassieke concerten in galmende kerken, en aan de andere kant mensen die graag hun geld vergokken en prosituees opzoeken. Een tussenweg is er niet echt.

Dat Radost-ding leek me vooral erg binnen de categorie "bedenkelijke tenten" vallen, en daar zijn we dus niet langsgeweest. De betere niet-dure restaurantjes en gezellige cafees liggen als je het aan mij vraagt allemaal net buiten de ring om het centrale plein.

detaalfilosofe

Re:Tsjechië
« Reactie #23 Gepost op: 17 november 2005, 14:48:36 »
Afgelopen zomer heb ik gewandeld in Tsjechie. Na twee weken Tsjechisch platteland was ik de gefrituurde kaas wel een beetje zat. Terug in Praag was restaurant Govinda precies wat ik nodig had. Heel lekker, en eindelijk echt veel groente, en een fijne sfeer (lekker rustig, weinig toeristen). Govinda is helaas alleen overdag geopend.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Tsjechië
« Reactie #24 Gepost op: 17 november 2005, 15:02:48 »
Govinda was toch dat lopende buffetding? Dat was toen ik er langskwam 's avonds wél open, maar mij was het weer te kaal en leeg eigenlijk.

smikkeltje

Re:Tsjechië
« Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2006, 15:56:27 »
ben net naar Olomouc geweest, een studententstadje in noordoost Tsjechië... gek genoeg heeft de supermarkt een uitgebreid assortiment aan "sojavlees", maar restaurants niet: keuze uit gefrituurde chapignons, gefrituurde broccoli, en gefrituurde bloemkool. en wat me ook opviel: bij de vleesloze gerechten op de menukaart staan ook dingen met hamblokjes of stukjes spek. want dat is geen vlees, blijkbaar.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Tsjechië
« Reactie #26 Gepost op: 31 juli 2006, 19:55:19 »
Net terug van tweeëneenhalve week Tsjechië. Prima ervaring. Ook de uit-etens. Hartstikke goedkoop: voor twee personen tussen 8 en 10 euro. Zo goedkoop dat we haast niet bij de tent zelf eten hebben klaargemaakt. Veel bij te bestellen. Risotto (althans zo noemen ze rijst met wat groente en kaas erdoor) is ook lekker. Pasta met groente en een kaassaus is prima en dat allebei voor 3 euro elk.Ook de kaasplakken gehad natuurlijk, maar die waren in diverse soorten verkrijgbaar. Die gefrituurde champignons waren ook best te doen, vooral door de goedkope bij te bestellen 'Beilage'. Praag is wel een stuk duurder maar nog ruimschoots onder de prijzen die ze in NL durven te vragen. Maar we werden wel geconfronteerd met een gek psychologisch verschijnsel: de gerechten die in de toeristische gebieden te krijgen waren kostten 4 euro i.p.v. 3 en dat ging je ineens duur vinden.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

novo

Re:Tsjechië
« Reactie #27 Gepost op: 02 augustus 2006, 11:37:24 »
Ook ik ben niet lang geleden teruggekeerd van een vakantie in Tsjechie. Bij alle restaurants stonden op de kaart wel een aantal 'vleesloze' gerechten. Hierbij is het zaak goed na te lezen welke ingredienten gebruikt worden; soms kom je nog ham, spek of salami tegen.  Helaas is er weinig variatie. Ze bieden bijna alleen maar eten aan dat door beslag is gehaald en is gefrituurd, en bovendien bevat het allemaal kaas. Wil je vegetarisch eten, met genoeg voedingsstoffen en zonder kaas, dan is het zaak een vegetarisch restaurant op te zoeken. Deze zijn te vinden in grotere, toeristische steden. Waar ik ben geweest en wat mij zeer goed beviel zijn:

Cesky Krumlov: Laibon. Website:  http://www.ckrumlov.cz/uk/mesto/rpphv/t_reslai.htm
Praag: Clear Head. Website:
http://www.lehkahlava.cz/en_novinky.htm

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Tsjechië
« Reactie #28 Gepost op: 02 augustus 2006, 11:57:33 »
Novo heeft wel gelijk met gepaneerd voedsel, maar dat is slechts een onderdeel van een maaltijd. Je moet er natuurlijk andere dingen bijnemen, zoals groente en salade. Doe je dat dan ben je nog altijd goedkoop uit. Wij gaven nooit meer dan 11 euro voor twee personen uit, inclusief drankjes en extra bestellingen.
Eén voltreffer: in Liberec (noorden van Tsjechië) was een vegetarisch restaurant. Heel erg druk, zodat je kon veronderstellen dat heel veel Tsjechen die anders wel vlees eten hier naar toe gingen om diverse hapjes en volledige maaltijden te nuttigen. Heel gevarieerd. Adres: Frýdlantská 210/12, 460 01 Liberec 1
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2006, 11:58:07 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Tsjechië
« Reactie #29 Gepost op: 14 mei 2007, 19:51:26 »
Iemand nog tips voor Brno?

Harry

Re:Tsjechië
« Reactie #30 Gepost op: 15 mei 2007, 07:38:51 »
Iemand nog tips voor Brno?
Ik zou de stad adviseren haar biervoorraad op peil te brengen als jij komt. ;)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Tsjechië
« Reactie #31 Gepost op: 15 mei 2007, 09:41:35 »
He, ik moet daar werken! :P

Nou ja, iig de eerste dag dat ik er ben. En ik drink ook bijna nooit bier.

Harry

Re:Tsjechië
« Reactie #32 Gepost op: 15 mei 2007, 09:42:56 »
Maar wel meteen vier Serafijn als je het wel drinkt. ;)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Tsjechië
« Reactie #33 Gepost op: 15 mei 2007, 09:43:20 »
haha, ja dat klopt. Maar dat viel ook niet zo goed ;)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Tsjechië
« Reactie #34 Gepost op: 27 mei 2007, 20:38:08 »
De organisatie van het congres waarschuwde dat men hier in Brno vaak een andere definitie van vegetarisch eten heeft. Dat klopt wel een beetje. In de pasta met groenten zat ook zeefruit bijvoorbeeld. Daarnaast snap ik niet dat men bij inschrijving vraagt of je vegetarisch wil eten en vervolgens niets regelt. Nou ja, naast brood en kaas dan. Gisteren was er een veg. lasagne bij het buffet maar ook de vleeseters aten er veel van. Niet erg natuurlijk, maar het was wel op toen ik er kwam. Gelukkig was er een meisje dat haar stuk afstond.  :)

Verder pizza en gnocchi gehad, want Italianen hebben ze genoeg.

Hoogtepunt was het Indiaas restaurant Taj. Echt heel goed.

Geen bier gehad overigens. Wel aardig wat wijn. Maar he, de wijnproeverij was onderdeel van het programma.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2007, 20:39:24 door LL de Ling »

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Tsjechië
« Reactie #35 Gepost op: 02 november 2007, 16:25:30 »
Net terug van 4 dagen Praag. Twee keer gegeten in een soort van bierkelder, waar wel 200 man terecht kan. Tot mijn verbazing bij allebei zeker 5 vegetarische gerechten op de kaart, plus verschillende salades. De gerechten waren wel traditioneel Tsjechisch, ondanks dat ze vegetarisch waren. De ene keer heb ik een bulghur gerecht gegeten met een augurk erin, de tweede keer een soort gnocci met paddestoelensaus. Mijn tafelgenoten bestelden hele grote hoeveelheden varkenspoot etc. dus je zit aan tafel met bergen vlees naast je bord dat niemand ooit op krijgt, dat is wel jammer maar onontkoombaar.

U Medvidku
Novometsky Pivovar
Bij allebei erg lekker bier overigens!

Het andere diner was een officieel diner in een chique restaurant waar ik een fillopakketje met groente kreeg, het was een vast menu (we waren met 400 man) met de opmerking dat er vega en vegan alternatieven beschikbaar waren. Ik heb dus voor de vegan optie gekozen en dat was erg lekker. Het dessert was alleen niet vegan, het was een soort mousse die ik ernstig verdacht van een hoog gelatine-gehalte, die heb ik dus maar laten staan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Tsjechië
« Reactie #36 Gepost op: 22 mei 2008, 08:38:36 »
Over een paar weken ga ik ook naar Praag dus up ik even.
Leuke eet -en winkeltips zijn nog welkom.

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tsjechië
« Reactie #37 Gepost op: 22 mei 2008, 21:40:21 »
eet-tip: wij zijn 2 maal gaan lunchen in een restaurant/natuurvoedingswinkel die Country-Life heette. Ik zou niet meer weten waar het was, maar dat moet wel te googlen zijn.
Het was er echt heel erg lekker en niet duur. Ik herriner mij goede couscous, goede humus en een lekkere burger. Het is wel meer een beetje een snackbar-idee, en ik weet niet of je er ook 's avonds kan eten. Het was ons aangeraden door een tsjechisch koppel waar we mee gelift hadden.
Oh en als je van thee houd: wij hadden een super gezellig theehuisje gevonden met heel lekkere thees en fijne mensen. Maar ik weet echt niet meer waar. Euhm in een klein steegje met een gele muur. En groene tafeltjes. En bankjes met kussens. Ok hier heb je niets aan, ik vraag het dit weekend aan mijn lief. Die heeft een cartografisch geheugen.

edit: zelf effe gegoolged: het restaurantje zit blijkbaar op 2 plaatsen: Melantrichova 15 en Jungmannova 1, wij zijn in de 2e geweest.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2008, 21:42:46 door evelyn »

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Tsjechië
« Reactie #38 Gepost op: 06 september 2008, 19:12:33 »
Wij zijn in juli geweest.

oa gaan eten bij een typisch Tsjechische bierkelder die hier ook al genoemd werd: eerder weinig vegaopties, typisch Oost-europese ingemaakte groenten, alleen het blaadje sla was vers.

Verder nog in een Italiaans restaurant dat er best leuk uitzag, in de nieuwe grote shoppingmall Palladium. www.unorestaurant.cz De gerechten zagen er mooi gepresenteerd uit, iets wat ik persoonlijk ook heel belangrijk vind.

Country life zijn we ook geweest.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2008, 19:14:33 door Brent »

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Tsjechië
« Reactie #39 Gepost op: 27 augustus 2012, 16:16:47 »
Afgelopen week gegeten bij Lehka Hlava (Clear Head). Heel veel vega en vegan keus, ik had een bulgur risotto (vond het niet echt een risotto) met lekker gekruide tempe, groentes en pesto van zongedroogde tomaat en pinda. Bijzonder smakelijk! Tafelgenoten waren tevreden met hun burrito's en coucous salade. Met zelfgemaakte limo, lekker fris. Reserveren is wel aanbevolen, wij hadden geluk dat we er tussenpasten.
http://www.lehkahlava.cz/en_novinky.htm'