Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vegetariers minder kans op kanker?
Sander:
--- Citaat van: willem op 08 augustus 2006, 15:53:16 ---Jaarlijks worden ruim 73.000 mensen met kanker gediagnosticeerd. Over de rol van voeding bij het ontstaan van kanker heeft KWF Kankerbestrijding in 2004 een overzichtelijk rapport uitgebracht.
--- Einde van citaat ---
En ik ken iemand (Dr. Valstar uit Den Haag, de grootste autoriteit van Nederland op gebied van voeding en kanker) die een groot deel van de inhoud van dit rapport met de grond gelijk heeft gemaakt. Tevens heeft hij onomstotelijk aangetoond dat het KWF onder druk van de vleesindustrie een aantal feiten achterwege heeft gelaten danwel heeft afgezwakt.
Vlees (voornamelijk rood vlees) verhoogt het risico op kanker. Vlees (althans, een aantal stoffen die bij de vertering van vlees ontstaan) heeft een groeibevorderend effect op kanker. Feiten.
Christiaan:
--- Citaat van: Sander op 09 augustus 2006, 17:58:08 ---En nou kunnen jullie Draakje wel weer allemaal af gaan zitten zeiken, maar ongeveer de helft van wat hij hier beweert klopt toch echt wel hoor. >:(
--- Einde van citaat ---
Maar de andere helft niet.
Laten we wel zijn, een vlees- en zuivelarm dieet is waarschijnlijk een goede preventieve factor bij de ontwikkeling van kanker. Maar je hoeft geen veganist te worden, en dan ben je er ook niet gevrijwaard van. Voorzover ik het hier verder kan nagaan is er dan bij een paar vrij weinig voorkomende kankers aangetoond dat de kleine kans dat je het krijgt ietsje kleiner is.
Ik ben een beetje op zoek geweest naar die Valstar, maar de enige die ik kan vinden is er eentje die heel veel weet van heupprotheses.
En toen vond ik nog 3 artikelen van ene E. Valstar, waarbij, by the by, een van de steekwoorden 'homeopathie' was. Wat gegoogled, de beste man heet Engelbert Valstar. Maar dan. Hij is Dr., basisarts. Orthomoleculair arts. Moerman-arts. Dan haak ik misschien een béétje af. Met die kwalificaties heeft hij geen eigen epidemologische onderzoeken gedaan
Draek:
--- Citaat van: Christiaan op 09 augustus 2006, 22:03:08 ---Ik ben een beetje op zoek geweest naar die Valstar, maar de enige die ik kan vinden is er eentje die heel veel weet van heupprotheses.
--- Einde van citaat ---
Met google kom ik anders wel direct allemaal links met kanker en Dr. Valstar tegen.
Draek:
--- Citaat van: Zusje op 09 augustus 2006, 13:10:41 ---Die groep is toch gewoon de Westerse wereld? Met z'n fabrieken, uitlaatgassen, ongezonde (vet, suiker) eten, noem maar op? En die andere groepen, dat zijn toch over het algemeen culturen waar vetzucht en vervuilde lucht minder voorkomend zijn? Rara, waarom hebben ze in Afrika weinig kanker? Omdat de mensen daar door allerlei omstandigheden veel minder oud worden en niet te maken hebben met die hele industrie die ons Westerlingen zo verwend heeft gemaakt.
--- Einde van citaat ---
Er zijn veel factoren idd die een invloed kunnen spelen. Zo ook die je opnoemt.
Gebieden waar de McDonalds in opkomst is.. of beter gezegd..de westerse wereld zich verplaatst... is een toename van kanker en andere westerse 'ziekten'.
Dat ze in afrika weinig kanker hebben? Dat kan te maken hebben met dat diverse kankers op latere leeftijd beginnen (ouderdomskanker). Maar ook met dat ze minder dierlijke proteinen binnen krijgen. Verder hoef je toch echt niet te kijken naar afrika.
Gewoon hier in de westerse wereld. Zet een groep veelvleeseters van bepaalde leeftijd naast elkaar, een groep parttime vleeseters (paar keer in de week), vegetariers en veganisten. Allemaal dezelfde omstandigheden zo ongeveer. Ik weet 100% zeker dat de kanker bij de veelvleeseters groot is. En parttimers minder. En vegetariers en veganisten nog veel minder.
De vlees en zuivelconsumptie is enorm gestegen afgelopen 50 jaar. 10 jaar geleden hoorde ik nog niets over kanker in mijn buurt, maar afgelopen jaren heb ik veel mensen uit mijn buurt kanker zien krijgen of zien sterven erdoor of de gevolgen er van.
Christiaan:
--- Citaat van: Draakje op 10 augustus 2006, 01:53:07 ---Ik weet 100% zeker dat de kanker bij de veelvleeseters groot is.
--- Einde van citaat ---
Hoezo weet je dat zeker?
--- Citaat ---10 jaar geleden hoorde ik nog niets over kanker in mijn buurt, maar afgelopen jaren heb ik veel mensen uit mijn buurt kanker zien krijgen of zien sterven erdoor of de gevolgen er van.
--- Einde van citaat ---
Tien jaar geleden was je... twaalf? dertien? Ik denk dat je in de tien jaar dààrvoor inderdaad minder hoorde over kanker in je buurt, maar dan niet omdat het minder voorkwam, maar eerder omdat je als vierjarige geen benul hebt waar het over gaat.
En sluit ook niet uit dat in die tien jaar de mensen in je buurt ook allemaal gemiddeld wat ouder zijn geworden, waarmee de kans op kanker ook is toegenomen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie