Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Vegetariers minder kans op kanker?

<< < (2/24) > >>

Mariek:

--- Citaat van: Draakje op 08 augustus 2006, 00:13:19 ---Nee, dat valt wel mee. Statistieken tonen steeds aan dat vegetariers/veganisten minder kans op kanker hebben. Een groot stuk minder zelfs. Ik kom iig geen (weinig?) veganisten tegen met kanker.. ook nog geen vegetarier. Terwijl ik toch veel vegetariers en veganisten tegen kom enzo.. terwijl bij vleesetende mensen ik veel over kanker hoor. Vind ik zelf best opvallend. Maar onderzoeken geven het dus ook steeds aan.
--- Einde van citaat ---

Kanker is een ziekte die meestal* pas op latere leeftijd voorkomt. Hoeveel 50+ vegetariers en veganisten ken jij?

*Kom niet aanzetten met 'ik ken jonge mensen met kanker', want dat er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Kanker is over het algemeen een welvaartsziekte/ouderdomsziekte.

Eelco:

--- Citaat van: Zusje op 08 augustus 2006, 11:08:11 ---
--- Citaat van: Draakje op 08 augustus 2006, 00:13:19 ---Nee, dat valt wel mee. Statistieken tonen steeds aan dat vegetariers/veganisten minder kans op kanker hebben. Een groot stuk minder zelfs. Ik kom iig geen (weinig?) veganisten tegen met kanker.. ook nog geen vegetarier. Terwijl ik toch veel vegetariers en veganisten tegen kom enzo.. terwijl bij vleesetende mensen ik veel over kanker hoor. Vind ik zelf best opvallend. Maar onderzoeken geven het dus ook steeds aan.
--- Einde van citaat ---

Kanker is een ziekte die meestal* pas op latere leeftijd voorkomt. Hoeveel 50+ vegetariers en veganisten ken jij?

*Kom niet aanzetten met 'ik ken jonge mensen met kanker', want dat er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Kanker is over het algemeen een welvaartsziekte/ouderdomsziekte.

--- Einde van citaat ---

Volgens mij is de gemiddelde levensstijl van een vegetariër sowieso gezonder dan die van niet-vegetariërs; het is een levensstijl die past bij mensen die bewust leven en bewust keuzes maken - en dat gaat vaak hand in hand met minder/niet roken en drinken, en meer bewegen.

Pas als je die factoren goed hebt weggewerkt (daar heb je nogal wat data voor nodig - en zei er iemand ANCOVA), zul je een dergelijke claim kunnen bewijzen.

willem:

--- Citaat van: Zusje op 08 augustus 2006, 11:08:11 ---
--- Einde van citaat ---

--- Einde van citaat ---
je kent mij toch! ;)

B@ñ@ñenschuimpje:

--- Citaat van: Draakje op 08 augustus 2006, 00:13:19 ---Nee, dat valt wel mee. Statistieken tonen steeds aan dat vegetariers/veganisten minder kans op kanker hebben. Een groot stuk minder zelfs.
--- Einde van citaat ---

Laatst is het nog een keer verkondigd op TV (ik zou niet meer weten welk programma, maar het was wel een programma dat er serieus op in ging):
De enige écht aantoonbare kankerverwekkers zijn:
Met stip op 1: Roken.
Op enige afstand gevolgd door: Alcohol.
De rest van de dagelijks genuttigde gevaren is niet/nauwelijks aantoonbaar gerommel in de marge. Inclusief vlees/vleesloos eten. Dat gaat dan natuurlijk niet over dagelijkse diëten met 2 kilo aangebrand barbecuevlees.

Als 'sommigen' zeggen dat tot 80% van de kanker door voeding 'beïnvloed' wordt, verdient het in de eerste plaats aanbeveling er bij stil te staan wie dat precies beweren, en wat ze precies bedoelen. Ik durf alvast te wedden, dat die beweringen niet grondig wetenschappelijk gestoeld zijn.

willem:
De NVB heeft nog niet zo lang geleden een artikel gewijd aan voeding en kanker. Daarin werd ook gesteld dat vleeseten en kanker praktisch geen aantoonbare relatie heeft. Dit komt toch uit een onverdachte hoek zou ik zo zeggen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie