Vegatopia Forum

Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #60 Gepost op: 08 februari 2007, 11:54:40 »
Mag ik dan concluderen dat je alleen maar vegetarier bent als het je even zo uitkomt?
Nee, dat mag je niet, maar het illustreert wel je verdomde kortzichtigheid. Er zijn ook vegetariers die het bloed niet vanonder de nagels van andersdenkenden halen, en die zijn even goed vegetarier. Ga eens even in de echte wereld staan, en dan zul je misschien beseffen dat jouw principes en zeker de manier waarop je ze ten berde brengt niet heiligmakend zijn.
Jij noch Draakje zijn de nieuw gekomen Messias dus misschien moet je je daar maar naar gedragen...
Dat geroep van je, over wat ik allemaal wel ben of niet ben, daar sta ik toch echt boven hoor en daar ga ik dus niet op in, behalve dan dat je best wat meer respect mag tonen voor andermans mening in een discussie. De manier waarop je mij antwoord, vind ik onder de maat.

Ik pas hier gewoon de definitie van fundamentalisme toe, zoals die omschreven is in wiki, die erop neer komt dat iedereen die vegetarier is vanwege zijn/haar normen en waarden een fundamentalist is. En daarom nogmaals, als jij een andere definitie hebt, geef die dan.
Citaat
Wat jij misschien niet weet is dat in onze cultuur men al meer geneigd is om van onze gewoonten af te stappen, zo zullen vele mensen er ongetwijfeld geen probleem inzien dat zij geen handje wil schudden. Maar in een aantal regio's/landen zijn gewoonten nog altijd het belangrijkst. Dus ik kan mij inbeelden dat het niet respecteren ervan veel meer kwetst dan hier.
Wat jij misschien niet weet is dat ik in meerdere andere culturen vrijwilligerswerk heb gedaan en zulke problemen nog nooit ben tegengekomen. Mensen begrijpen het in het algemeen vrij snel en passen zich ook gewoon aan. Daar zijn wij als Nederlander heus geen uitzondering in.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #61 Gepost op: 08 februari 2007, 12:07:31 »
Ik pas hier gewoon de definitie van fundamentalisme toe, zoals die omschreven is in wiki, die erop neer komt dat iedereen die vegetarier is vanwege zijn/haar normen en waarden een fundamentalist is. En daarom nogmaals, als jij een andere definitie hebt, geef die dan.

Ik heb ook even gespiekt op Wikipedia:

"Dan komen we op de meest gangbare opvatting over het begrip fundamentalisme namelijk:

Het handelen vanuit een geheel van normen en waarden waarbij die normen en waarden algemeen geldend worden geacht en waarbij er tevens geen ruimte is voor het wijziging van die normen en waarden.

Dan is er geen enkele mogelijkheid meer tot een compromis met een ander."

Het lijkt me dat ook Dee dit met fundamentalisme bedoelt.

Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #62 Gepost op: 08 februari 2007, 12:12:11 »
Ik pas hier gewoon de definitie van fundamentalisme toe, zoals die omschreven is in wiki, die erop neer komt dat iedereen die vegetarier is vanwege zijn/haar normen en waarden een fundamentalist is. En daarom nogmaals, als jij een andere definitie hebt, geef die dan.

Da's best een nuttige suggestie, want volgens de definitie die jij aangaf kan je werkelijk iedereen fundamentalisch noemen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #63 Gepost op: 08 februari 2007, 12:14:41 »
Da's best een nuttige suggestie, want volgens de definitie die jij aangaf kan je werkelijk iedereen fundamentalisch noemen.

duh.. het is dan ook gewoon een subjectieve term die iedereen uit eigen perspectief kan toepassen op anderen die een eigen mening hebben of vanuit principiele instelling danwel geloof kan toepassen.

Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #64 Gepost op: 08 februari 2007, 12:21:28 »
Dat is ook weer te makkelijk.
Ik zeg niet dat ik een goede definitie weet, maar die compromisloosheid in de frase die Poek aanhaalt lijkt me wel een onmisbaar element in de definitie.

En wat mij betreft mag er ook nog iets in de definitie, dat fundamentalistisch gedrag last veroorzaakt voor anderen, die zich aan (lokaal) algemeen gangbare normen en waarden houden - en daar kunnen, wat mij betreft, wel degelijk beleefdheidscodes een rol in spelen (het befaamde handenschudden bijvoorbeeld).
Maar misschien kom je dan weer teveel op het grensvlak tussen fundamentalisme en extremisme.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2007, 13:26:05 door M@ñboob [wil zoek] »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #65 Gepost op: 08 februari 2007, 12:56:55 »
Ik heb ook even gespiekt op Wikipedia:

"Dan komen we op de meest gangbare opvatting over het begrip fundamentalisme namelijk:
Het handelen vanuit een geheel van normen en waarden waarbij die normen en waarden algemeen geldend worden geacht en waarbij er tevens geen ruimte is voor het wijziging van die normen en waarden.

Dan is er geen enkele mogelijkheid meer tot een compromis met een ander."
Maar laten we dan het gehele stuk quoten:
Citaat
Zolang de fundamentalist zijn normen en waarden op zichzelf toepast en tolerant is jegens zijn medemens, is er meestal niets aan de hand. Anders wordt het als hij zijn waarden en normen aan een ander wil opleggen. Dan komen we op de meest gangbare opvatting over het begrip fundamentalisme namelijk:

Het handelen vanuit een geheel van normen en waarden waarbij die normen en waarden algemeen geldend worden geacht en waarbij er tevens geen ruimte is voor het wijziging van die normen en waarden.
Ik gaf al eerder aan dat ik mijn normen en waarden niet aan een ander opleg.
Extremisten doen dat wel. Daar wens ik dus niet mee te worden vergeleken.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2007, 12:57:44 door moonflower »
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #66 Gepost op: 12 februari 2007, 23:56:27 »
Ik vind Draakjes suggestie een allergie voor te wenden paternalistisch tegenover de imboorlingen en de vergelijking die hij tussen vegetarisme en luxekleding trekt snap ik voor geen meter.

Ik vind gewoon dat je eerlijk moet zijn hoor. Als jij principes hebt moet je daar ook niet voor schamen of schuldig over voelen. Tegenover niemand. Ik vind het een beetje raar om dan toch vlees te eten omdat die mensen het niet zouden begrijpen of omdat ze weinig hebben.
Maar als je dat niet kan zeg ik dat je dan beter maar kan doen alsof je er niet tegen kan (wat ergens gewoon zo is.. geestelijk dan), dan dat je je principes opzij zet.

De vergelijking met luxe enzo ging over dat diegene het asociaal vond om dan nee te zeggen tegen iemand die vlees aanbiedt. Ik vind dat gewoon raar, omdat je dan beter gewoon niet in de buurt kan komen omdat je daar ook komt in meer 'luxe' (kleding e.d.) en dat je volgens die redenatie dat net zo goed asociaal kan vinden. Vandaar...
Kortom.. vlees enzo weigeren van arme mensen is niet asociaal.

het gaat niet alleen om het asociaal. Een vriendin van me is door lesotho gefietst 6 maanden en je kan daar ewoon bijna niks lees (echt helemaal niks kopen) Je kan blij zijn als mensen een plaatselijk gerecht (jekalejee ofzo heet t) voor je maken.. een gerecht waar zelfs veel vleeseters van gruwelen.  Maar de keuze is dat of niks... en als je dan een x bij een winkeltje koopt dat iets heeft.. ik weet niet hoe jullie je zouden voelen.. maar ik zou me gigantisch schuldig voelen als ik dat winkeltje zou leegkopen om mijn buik te kunnen vullen.. want als jij die winkel leegkoopt staat ie een minimaal een maand leeg en kunnen de plaatselijke inwoners geen hap voedsel kopen. (en het is veels te duur voor ze om hun eigen verbouwde producten op te eten).

De vraag voor mij is dan of je nog wel aan het helpen bent..Of dat j gewoon op vakantie bent voor heeeeeeeeeel lang en jezelf alleen maar een goed gevoel wil bezorgen. Voor de tijd die ik wil gaan is het ondoenlijk om eten mee te nemen/per post te sturen.(een jaar)

zjn wel dingen waar ik me mee bezig hou. En waar ik soms als ik wakker lig snachts over peins. Maar gelukkig ga ik voorlopig nog niet en kan ik nog iets gaan verzinnen.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #67 Gepost op: 15 juni 2007, 17:00:20 »
Ik ben na het lezen van deze draad nog op zoek naar een vrijwilligers-ding in redelijk ver tot ver buitenland (Rusland, Afrika, India) waar ik zonder gewetensbezwaren vegetarisch kan eten.

Ik wil dus niet ergens naartoe waar ik zeker weet dat ik eten aangeboden krijg op elke straathoek en dat af moet wijzen omdat ik verwende westerling ben.

Ik wil enkele maanden weg en zou graag iets met mensen (kinderen liefst) doen.

Iemand goede ideeën?


Edit: Deze plek lijkt me heerlijk http://www.otracosa.nl
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2007, 21:38:38 door bloempjuh »
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #68 Gepost op: 16 juni 2007, 15:37:03 »
Ik ben 6 maanden in Nepal geweest en heb daar zowel Engels gegeven op een lagere school als bijles Engels in een kindertehuis.

Ik ben gegaan via een Nederlandse organisatie, Stichting Veldwerk. Een zeer bertouwbare organisatie en fijne organisatie 7 Juli is er een informatiedag, meer informatie kun je ook vinden op www.stichting-veldwerk.org.

Nepal is hemels voor vegetaries, ik heb er in al die maanden nooit problemen ondervonden terwijl ik vaak bij Nepali thuis heb gegeten.

Overigens zie ik dat er al meer is geschreven in deze draad over Nepal, maar misschien heb je toch iets aan de informatie op de hierboven genoemde site.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2007, 16:03:42 door Dot »
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #69 Gepost op: 06 oktober 2007, 12:33:20 »
ik heb een beetje hetzelfde probleem, ik ga volgend jaar waarschijnlijk vrijwilligerswerk doen in Afrika (Burkina Faso).
Nu is dit een van de armste regio's en ik vermoed dat er daar niet eens veel vlees gegeten wordt (ik denk voornamelijk rijst, pap dat soort dingen die je ziet in de arme gebieden)
Je kan kiezen tussen het verblijf in een hostel en bij een gastgezin, dan kies ik zoiezo het hostel omdat je dan meer keuzevrijheid hebt. Maar het blijft toch een moeilijk issue, ik wil mijn principes niet overboord gooien, maar in een land waar zoveel armoede heerst is het moeilijk om deze principes kenbaar te maken. Dat terwijl deze mensen geen keuze hebben, alles eten wat voor handen is om te overleven.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2007, 12:34:57 door blingda »

Robbie

Re:Vrijwilligerswerk voor 6 maanden in het buitenland
« Reactie #70 Gepost op: 20 december 2007, 22:45:10 »
Klopt  ;D

Ik wil volgend jaar een half jaar vrijwilligerswerk gaan doen in het buitenland. Afrika valt voor mij af, aangezien ik heb begrepen dat het daar echt een ramp is om vegetarisch te eten, zeker als je een wildlife project in een bushcamp doet, daar wordt altijd gebarbecued.