Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Vlees beter voor milieu dan groenten?

<< < (5/6) > >>

Hizikigrrrl:
Maar wat moeten die koeien dan eten?

Ligfietsertje:

--- Citaat van: bambi op 05 november 2006, 16:25:23 ---maar, zou daar ook iets beters kunnen groeien, of alleen maar koeievoer?

--- Einde van citaat ---

Zelf al zou daar 'niet beters' kunnen groeien, dan lijkt het me nog beter om zulke arme gronden 'aan de natuur' over te laten en elders vruchtbare gronden te gebruiken voor de productie van plantaardig voedsel dat rechtstreeks door de mens wordt geconsumeerd.

Maar hoewel ik geen bewijzen bij de hand heb zou het me verbazen dat de soja die gebruikt wordt voor runderen totaal ongeschikt is voor bepaalde vormen van menselijke consumptie.

Bovendien heb ik nog nooit gehoord dat soja een 'niet kieskeurig gewas' is. Dus waar soja kan geproduceerd worden (zelf als het van slechte kwaliteit is) zullen er ook wel andere plantaardige gewassen die geschikt zijn voor menselijke productie geteeld kunnen worden.

Er is volgens mij nog veel winst te halen in het opnieuw gebruiken van 'oude gewassen'.  Men kweekt wel massaal soja, maïs, tarwe, aardappelen, rijst, ... terwijl er vast en zeker sommige andere gewassen zijn die in bepaalde omstandigheden beter geschikt zijn.  Zo is de opkomst van wassen als gerst, quiona, ... zeker toe te juichen.

Natuurlijk zijn er hier en daar mogelijkheden om dieren te kweken waar men geen bruikbare gewassen kan telen.  Ik denk dan aan de dieren die gebruikt worden om bepaalde natuurgebieden te begrazen, dieren die sommige (nomadisch levende) stammen gebruiken om in hun levensbehoeften te voldoen en die ook van planten leven die totaal ongeschikt zijn voor menselijke consumptie, ...
Maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen en deze dieren zullen altijd maar voor een miniem percentage van de totale vleesproductie kunnen instaan.

Daphne:
Bambi,
wat bedoel je met inferieure soja? Ik neem aan dat dat ook gewoon verbouwd moet worden.
Het hele punt is dat je een dier dagelijks moet voeren totdat het wordt geslacht en dat kost een heleboel soja/gras, waarvoor je natuurlijk weer grond moet vrijmaken voor langere tijd om hun voedsel te kunnen verbouwen. Over het geheel genomen heb je veel meer soja/gras nodig om een koe 'vet te mesten' dan de hoeveelheid vlees die je uiteindelijk krijgt. Jammer dat ik geen cijfers kan noemen, lijkt me heel interessant om te weten.

bambi:

--- Citaat van: Daphne op 05 november 2006, 17:03:00 ---Bambi,
wat bedoel je met inferieure soja? Ik neem aan dat dat ook gewoon verbouwd moet worden.
Het hele punt is dat je een dier dagelijks moet voeren totdat het wordt geslacht en dat kost een heleboel soja/gras, waarvoor je natuurlijk weer grond moet vrijmaken voor langere tijd om hun voedsel te kunnen verbouwen. Over het geheel genomen heb je veel meer soja/gras nodig om een koe 'vet te mesten' dan de hoeveelheid vlees die je uiteindelijk krijgt. Jammer dat ik geen cijfers kan noemen, lijkt me heel interessant om te weten.

--- Einde van citaat ---

Hij zei, dat het soja was die je als mens niet kan eten. En gras kunnen we natuurlijk ook niet eten. Dus je kan zo 'nutteloos' land gebruiken voor vlees en aldus voor menselijke consumptie.

Ligfietsertje:

--- Citaat van: bambi op 05 november 2006, 17:35:33 ---Hij zei, dat het soja was die je als mens niet kan eten. En gras kunnen we natuurlijk ook niet eten. Dus je kan zo 'nutteloos' land gebruiken voor vlees en aldus voor menselijke consumptie.

--- Einde van citaat ---

Maar waar heeft hij de informatie vandaan dat er grond is waarop enkel niet-voor de mens geschikte soja kan geteeld worden?

Het begrip 'nutteloos land' waar hij met schermt is dan waarschijnlijk ook enkel geldig als je een zuiver op de mens gerichte kortetermijnbenadering hanteert.

Want maak je gronden nuttig door de wouden die er zijn te kappen en de gronden daarna te gaan gebruiken voor de teelt van die zogezegd voor menselijke consumptie ongeschikte soja?
Een belangrijke vraag in deze is dus volgens mij: 'Wat groeide er op die gronden voor er soja werd geteeld'?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie