Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Vogelaarsdraad

<< < (64/104) > >>

Ligfietsertje:
Ik lees hier paniekverhalen en verwittigingen betreffende het aanbieden van water en vogels die in de winter een badje nemen.  Volgens mij gaat dit nergens over en zijn vogels echt wel niet zo achterlijk dat ze in de winter een bad gaan nemen indien dat levensgevaarlijk zou zijn.  En tot nu toe hoor ik van de naar mijn gevoel over dit onderwerp betrouwbare bronnen vooral het advies om wel water aan te bieden omdat het vinden van drinkwater bij zulke lage temperaturen wel eens een probleem kan vormen voor vogels (maar normaal gezien niet als er sneeuw ligt).  Ik heb echter nog geen adviezen gezien om open water te voorkomen.

Ik hoor graag wat de bronnen zijn waarop bepaalde mensen zich op baseren om er van uit te gaan dat open water bij deze koude een reëel probleem is voor vogels.  Zo die bronnen er niet zijn raad ik iedereen aan er vanuit te gaan dat er zich geen probleem stelt.

Eva:
Er werd voor gewaarschuwd bij Vroege Vogels; niks obscuurs dus. Overigens heb ik de vogels best hoog zitten hoor, maar elk schepsel heeft zo zijn gebreken. :)

Lovelocker:
Het gebeurt gewoon. Ik heb als kind iig vastgevroren eenden gevonden. Net als dat de ene merel zijn nest tussen twee voordeuren gaat maken en er dan achter komt dat het niet zo'n rustige locatie is en een andere merel een vuurdoorn kiest. Misschien is na 12 kwakkelwinters(dat zullen al gauw 5 generaties mezen zijn) het gen van "niet badderen bij vriesweer" wat verwaterd.

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: Lovelocker op 09 januari 2009, 19:29:42 --- Misschien is na 12 kwakkelwinters(dat zullen al gauw 5 generaties mezen zijn) het gen van "niet badderen bij vriesweer" wat verwaterd.

--- Einde van citaat ---

Of bevroren.

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Lovelocker op 09 januari 2009, 19:29:42 ---Het gebeurt gewoon. Ik heb als kind iig vastgevroren eenden gevonden.
--- Einde van citaat ---

Dat is niet zomaar te vergelijken. Deze dieren brengen immers veel tijd in het ijs door en slapen daar ook.

--- Citaat van: Lovelocker op 09 januari 2009, 19:29:42 ---Net als dat de ene merel zijn nest tussen twee voordeuren gaat maken en er dan achter komt dat het niet zo'n rustige locatie is en een andere merel een vuurdoorn kiest.

--- Einde van citaat ---

Het concept 'voordeur' zal inderdaad niet zo bekend zijn bij veel dieren.  Maar water ... ?!

--- Citaat van: Lovelocker op 09 januari 2009, 19:29:42 ---Misschien is na 12 kwakkelwinters(dat zullen al gauw 5 generaties mezen zijn) het gen van "niet badderen bij vriesweer" wat verwaterd.

--- Einde van citaat ---

Misschien zijn er dan hier en daar wel vogels die zich 'vergissen', maar of die beesten tegen zichzelf beschermd moeten worden?

--- Citaat van: Eva op 09 januari 2009, 19:09:47 ---Er werd voor gewaarschuwd bij Vroege Vogels; niks obscuurs dus. Overigens heb ik de vogels best hoog zitten hoor, maar elk schepsel heeft zo zijn gebreken. :)

--- Einde van citaat ---

Vroege Vogels is inderdaad niet obscuur (of toch niet gemeten met mijn normen  ;) ) maar toch verbaasd het me dat ik dat tot nu toe nog nooit elders heb gehoord terwijl ik naar mijn gevoel toch wel behoorlijk goed ingelicht ben over zulke zaken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie